معرفی و دانلود کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان

عکس جلد کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان
قیمت:
۱۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان

الیزابت زات خلاف جریانِ جامعه‌ی زن‌ستیز و عقب‌مانده شنا می‌کند و دست از رویایش، یعنی شیمی‌دان شدن، نمی‌کشد. این قهرمانِ کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان، نمونه‌ی بارز تمام زنانی است که با وجود چالش‌های فرهنگی و اجتماعی زمانه‌ی خود، مبارزه کردند و الهام‌بخش زنان دیگر شدند. این رمان تاریخی به قلم بانی گارموس موفق به کسب جوایز و افتخارات گوناگون شده که از آن جمله می‌توان به عنوان اثر پرفروش نیویورک‌ تایمز، آمازون و ساندی‌ تایمز اشاره کرد.

درباره‌ی کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان

«الیزابت زات یک پژوهشگر شیمی است؛ زنی با پوستی بی‌عیب‌ونقص و رفتار و کرداری فراتر از یک زن معمولی که هرگز هم به آن تن نمی‌داد.» اما زندگی برای او این‌طور رقم می‌زند که در یک برنامه‌ی آشپزی مشغول به کار شود. گرچه این کار ربطی به شخصیت سخت‌کوش و علاقه‌های علمیِ او ندارد، اما الیزابت به یک چهره‌ی موفق تلویزیونی تبدیل می‌شود که برنامه‌اش را خیلی‌ها ازجمله لیندون جانسون، معاون رئیس‌جمهور، تماشا می‌کنند. کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان (Lessons in Chemistry) رمانی جذاب با لحنی انتقادی و آمیخته به طنز است که بانی گارموس (Bonnie Garmus) با قلم روان خود و خلق موقعیت‌های زنده، به آن جذابیت بخشیده.

معرفی و دانلود کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان

داستان در دهه‌ی 1960 روایت می‌شود؛ زمانی که جامعه‌ی آمریکا جایگاهی برای زنان در نظر نمی‌گیرد، زن‌ستیزی رواج دارد و زنان برای تحقق رویاهای خود باید با چالش‌های زیادی دست‌وپنجه نرم کنند. در چنین جامعه‌ی متحجر و واپس‌مانده‌ای، زنی به نام الیزابت زات، علاقه‌ی وافرش به شیمی را دنبال می‌کند. اگرچه زیر ذره‌بینِ نگاه مردان، قرار دارد و برای داشتن جایگاهی به‌عنوان شیمی‌دانْ کوچک شمرده می‌شود، اما هرگز از رویای خود دست نمی‌کشد. البته او موقتاً مجبور می‌شود برای تأمین هزینه‌های زندگی خود و دخترش در برنامه‌ی تلویزیونی آشپزی مشغول به آموزش شود. شخصیت الیزابت چنان قوی و وزین است که این برنامه را به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی تبدیل می‌کند. بانی گارموس شخصیت الیزابت زات را به‌عنوان نمادی از زنان قدرتمند و مبارز خلق کرده که علی‌رغم موانع موجود، دست به انتخاب‌هایی سرنوشت‌ساز می‌زنند.

کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان علاوه‌بر اینکه داستانی خلاقانه را با زبانی قدرتمند روایت می‌کند، داستانی انگیزشی است که می‌تواند الهام‌بخش زنان بسیاری در سراسر دنیا باشد؛ زنانی که هنوز در قرن بیست‌ویکم حقوق ساده‌ای مثل حق درس خواندن و حق انتخاب پوشش اختیاری را ندارند.

کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان را نگار درویش به فارسی برگردانده و نشر لگا آن را به چاپ رسانده است.

جوایز و افتخارات کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان

  • پرفروش‌ترین رمان نیویورک‌ تایمز؛
  • اثر پرفروش ساندی تایمز؛
  • کتاب پرفروش آمازون؛
  • منتخبِ ویراستاران سایت آمازون؛
  • برنده‌ی جایزه‌ی گودریدز برای اولین رمان (2022)؛
  • نامزد جایزه‌ی گودریدز برای بهترین رمان تاریخی (2022)؛
  • نامزد جایزه‌ی کتاب بریتانیا (2023)؛
  • برنده‌ی جایزه‌ی صنعت کتاب استرالیا برای بهترین کتاب بین‌المللی (2023)؛
  • نامزد جایزه‌ی اولین رمان داستانی Waterstones (2022)؛
  • منتخب کلوپ کتاب GMA؛
  • پرفروش وال‌استریت ژورنا؛
  • پرفروش یواس‌ای تودی؛
  • پرفروش واشنگتن پست؛
  • بهترین کتاب سال به انتخاب نیویورک‌تایمز؛
  • بهترین کتاب سال به انتخاب واشنگتن پست؛
  • بهترین کتاب سال به انتخاب ان‌پی‌آر؛
  • بهترین کتاب سال به انتخاب اپرا دیلی؛
  • بهترین کتاب سال به انتخاب اینترتینمنت ویکلی؛
  • بهترین کتاب سال به انتخاب نیوزویک؛
  • بهترین کتاب سال به انتخاب Elle؛
  • بهترین کتاب سال به انتخاب GoodReads؛
  • بهترین کتاب سال به انتخاب Bookpage؛
  • بهترین کتاب سال به انتخاب Reviews Kirkus؛
  • یکی از مورد انتظارترین کتاب‌های سالِ نیویورک‌تایمز، CNN، لایبرری ژورنال و...

نکوداشت‌های کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان

  • لذت‌بخش‌ترین رمانی که امسال خواندم. داستانی غافلگیرکننده درباره‌ی یک زن فمنیست که هرگز از تلاش برای آنچه درست است، دست برنمی‌دارد. (نیویورک‌تایمز)
  • طنزی سیاه و تکان‌دهنده. (آتلانتیک)
  • الیزابت زات، قهرمانِ کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان، با این داستان به جهان معرفی و به شخصیتی تأثیرگذار و ماندگار تبدیل خواهد شد. (ان‌پی‌آر)
  • رمان بانی گارموس بر زندگی زن دانشمندی تمرکز دارد که جاه‌طلبی‌هایش توسط جهانی مردانه سرکوب می‌شود، اما او تسلیم نمی‌شود و جای خود را در این دنیا پیدا می‌کند. (فرانک برونی)
  • گارموس مجموعه‌ای از شخصیت‌های سرسخت و موقعیت‌های جذاب را گرد هم آورده تا داستان امیدبخش خود را طنازانه تعریف کند. (واشنگتن پست)

اقتباس سینمایی از کتاب درس‌های شیمی

از این کتاب سریالی با همین نام (Lessons in Chemistry) در سال 2023 ساخته شده که در ایران با نام کلاس‌های درس شیمی یا دروس شیمی شناخته می‌شود. در این سریال که از شبکه‌ی +Apple TV پخش می‌شود، بری لارسون (Brie Larson) نقش الیزابت زات را بازی می‌کند.

کتاب درس‌های خانم شیمی دان برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما هم قراردادهای اجتماعی و شرایط حاضر را مانعی برای تحقق رویاهای بلندپروازانه‌ی خود می‌بینید، این کتاب روحیه‌ی شکست‌ناپذیری را در شما تقویت می‌کند. همچنین اگر علاقه‌مند به رمان‌های تاریخی و فمنیستی هستید، خواندن این رمان را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان می‌خوانیم

یک ملاقه اسپاگتی بولونیز پخته‌شده در بشقاب مدلین ریخت. «به‌جز ببین_ و_ بگو، روز خوبی داشتی؟» دیگر از پرسیدن این سؤال که در مدرسه چیزی یاد گرفته یا نه دست برداشته بود. فایده‌ای نداشت.
«من مدرسه رو دوست ندارم.»
«چرا؟»
مدلین نگاهش را به‌طرز مشکوکی از روی بشقابش بلند کرد. «هیچ‌کس مدرسه رو دوست نداره.»
شش‌ونیم از مقر نگهبانی‌اش زیر میز نفسش را بیرون داد. خُب بالاخره وقتش رسید: موجود حالا شناخته‌شده مدرسه را دوست نداشت و ازآنجایی‌که آن دو بر سر همه‌چیز با هم توافق داشتند، حالا او هم مدرسه را دوست نداشت.
مدلین پرسید: «تو مدرسه رو دوست داشتی، مامان؟»
الیزابت گفت: «خُب، ما خیلی جابه‌جا می‌شدیم و به همین خاطر گاهی مدرسه‌ای برای رفتن وجود نداشت. اما من به کتابخانه می‌رفتم. بااین‌حال، همیشه معتقد بودم که رفتن به مدرسه‌ای واقعی می‌تونه خیلی سرگرم‌کننده باشه.»
«مثل وقتی که به UCLA رفتی؟»
یک آن تصویر ناگهانی دکتر مایرز در مقابلش شناور شد. «نه.»
مدلین سرش را یک‌وری خم کرد. «خوبی مامان؟»
الیزابت بدون اینکه متوجه شود، صورتش را با دستانش پوشانده بود. «من فقط خسته‌م، خرگوش کوچولو.» کلمات از میان انگشتانش سُر می‌خوردند و بیرون می‌ریختند.
مدلین چنگالش را روی میز گذاشت و سرتاپای بدن محنت‌زده‌ی مادرش را برانداز کرد. پرسید: «مامان چیزی شده؟ سر کار؟»
الیزابت از پشت قفس انگشتانش به سؤال دختر خردسالش فکر کرد.
مدلین پرسید: «ما فقیریم؟» جوری که انگار این سؤال به‌طور طبیعی دنباله‌ی سؤال قبلی است.
الیزابت دستانش را از روی صورتش برداشت: «چی باعث شده که این رو بگی عزیزم؟»
«تامی دیکسون می‌گه ما فقیریم.»
الیزابت به‌تندی پرسید: «تامی دیکسون کیه؟»
«پسری توی مدرسه.»
«تامی دیکسون دیگه چی گ...»
«بابا فقیر بود؟»
الیزابت تکان سختی خورد.

فهرست مطالب کتاب

1: نوامبر 1961
2: پاین
3: مؤسسه‌ی تحقیقاتی هستینگز
4: مقدمه‌ای بر شیمی
5: ارزش‌های خانواده
6: کافه‌تریا هستینگز
7: شش‌و‌نیم
8: زور زیادی زدن
9: کینه
10: بند قلاده
11: کاهش بودجه
12: هدیه‌ی جدایی کالوین
13: احمق‌ها
14: اندوه
15: مشاوره‌ی ناخواسته
16: زایمان
17: هریت اسلون
18: رسماً دیوانه
19: دسامبر 1956
20: قصه‌ی زندگی
21: اِ. ز
22: هدیه
23: استودیو KCTV
24: محدوده‌ی افسردگی بعدازظهرانه
25: زن معمولی
26: مراسم ختم
27: همه‌چیز درباره‌ی من
28: مقدسین
29: پیوند
30: 99 درصد
31: کارت برنده
32: نادر و نیم‌پز
33: ایمان
34: جمیع مقدسین
35: بوی شکست
36: مرگ و زندگی
37: فروخته شده
38: براونی
39: آقایان عزیز
40: عادی
41: تعهد مجدد
42: منابع انسانی
43: مرده‌زاده
44: میوه‌ی درخت بلوط
45: شام رأس شش

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب درس‌های خانم شیمی‌دان
نویسنده
مترجمنگار درویش
ناشر چاپینشر لگا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات375
زبانفارسی
شابک978-622-7668-44-5
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان

علیرضا فتح آبادی
۱۴۰۳/۱/۲
درس‌های خانم شیمی دان بانی گارموس همانطور که از اسم کتاب مشخصه داستان در مورد یک زن شیمی دان است که فراز و نشیبی در زندگیش تجربه خواهد کرد راستش زیاد داستان مجذوب کننده‌ای نبود و از چند زیر فصل (بخش) پریدم و به جلو رفتم تا کندی داستان را جبران کنم البته نمیشود گفت کندی برای من جذابیت ش را از دست و داده بود از چند بخش پریدم البته شاید چیز مهمی را از دست داده باشم اما مطمئن شدم که از زیر فصل‌های مهم گذر نکنم و آن‌ها را دقیق بخوانم راستش در ابتدا کمی نویسنده زیاده روی کرد و آن داستان تجاوز... راستش به نظر من نیاز نبود آن را مطرح کند اما به نوبه خود به پس زمینه سازی شخصیت در ذهن مخاطب و روند داستان کمک اندکی نمود... خیلی هم رو آتئیست بودن و روابط نامشروع مانور داده بود نمیدانم هدفش چه بود اما این میزان مانور روی این مسائل زیاد جالب نبود اما نیروی محرکه اصلی داستان این دو موضوع شده بودن...... از ایده آموختن شیمی در آشپزخانه (بیشتر ترمو شیمی) بسیار خوشم آمد تا به حال به این اندازه به آن فکر نکرده بودم... داستان از ابتدای آن کاملا قابل پیشبینی بود زیرا چیز خاصی نداشت و بی شیله پیله بود به شخصه توصیه میکنم اگر میخواهید هزینه کنید و این کتاب را بخوانید دست نگه دارید گزینه‌های بهتری روی میز است کمی جستجو کنید (بنده این کتاب رو رایگان گرفتم) در مورد ترجمه هم همه چیز عالی بود و چیز مشکل داری ندیدمبا تشکر از کتاب راه و دست اندرکاران و عوامل
م مسعودی
۱۴۰۲/۱۲/۲۱
داستان جالب و به شدت گیرایی از درگیری‌های یک خانم دانشمند که به هیچ چیز جز علمش اهمیت نمی‌داد و عاقبت در راه تحقیق و توسعه دانشش با مرد دانشمندی آشنا شد و زندگی‌اش رنگ دیگری گرفت.
احساسات عمیقی که به دلیل تفکرات آن روز جامعه اجازه رسمیت یافتن نگرفت و الیزابت برای این‌که دستاوردهای علمیش به نام از
همسرش ارائه نشود ازدواج سر باز زد. جالب‌تر احترامی بود که کالوین برای عقاید عشقش قائل بود؛ البته این به آن معنی نیست که شخصاً روابط بدون رسمیت یافتن را تایید کنم ولی در ادامه نشان داده شد که از این اتفاق‌ها در جامعه هدف نویسنده کم نبوده که بازگو کردنش شاید برای خواننده‌ای که بخواهد با این نقد کتاب را برای خواندن برگزیند داستان را لو بدهد. در ادامه الیزابت به عنوان یک زن مصمم و قوی با ارائه تجربیاتش آمیخته با هنر آشپزی در یک برنامه ثابت تلویزیونی توانست انگیزه قوی در زنان مخاطب این برنامه تلویزیونی از اقشار مختلف بیدار کند و آن‌ها را به درک و باور واقعی ارزش وجودی خودشان برساند و با گفتن این جمله در آخر هر برنامه که خوب حالا بچه‌ها میز را بچینید تا مادرتون زمانی را به خودش اختصاص بدهد اعضای خانواده را هم متوجه ارزش وجودی مادر در خانواده می‌کرد. ادامه داستان با پردازش قوی و محکم رفتار متولیان مذهب را در دو قشر هم کشیشان سودجو و هم کشیشان متفکر و اهل پرسش به چالش کشیده بود و پذیرش بی قید و شرط و تقدس گرایانه را زیر سوال برده بود خواندنش را با حوصله و تعمق توصیه می‌کنم. از نکات مثبت یک داستان باید درس و انگیزه گرفت و در پذیرش نکات منفی خوبه با آموزه‌های درست نتیجه‌گیری کرد.
ممنون از انتخابت کتابراه
ALI REZAEI
۱۴۰۲/۱۱/۲۹
نقد کتاب: کتابی با داستان‌های جذاب اما کمی خسته کننده
کتاب خوبی رو شاهد هستیم. کتابی که به موضوع خوبی دامن زده و ان رو به خوبی توصیف و تعریف کرده. از مثال‌های کاربردی تا سوال‌هایی برای گرم کردن و درگیر شدن در کتاب. این کتاب از نگارش خوب و قوی برخورداره که باعث میشه در درک مفاهیم به مشکل خاصی قلم
برنخوریم. نویسنده میشد گفت حرفه‌ای بود و با داستان‌های کوچک فهم هر چیزی رو برای ما اسان میکرد این کتاب در کتاب‌های عادت یکی از بهترین هاست و میشد بهترین این سری کتاب رو عادت‌های اتمی بیان کرد ک واقعا قوی بود گویندگی صدا هم بکی از نقاط قوت این کتاب بود و همچنین میزان زمانی که داره. نه زیاد نه خیلی کم حتما این کتاب ارزش خرید بالایی رو داره اما در جاهایی حس میشد که نویسنده رفته تو جاده خاکی و کلام از دستش در رفته اما در مجموع خوب بود خلاصه کتاب خوبی رو شاهد هستیم و میشد گفت که ارزش خرید بالایی هم داره چون محتوای کاربردی در زندگی روزمره داشت و میشد از ان ها استفاده کرد. موارد مثبت قلم روان نویسنده گیرایی ساده منفی تناقض در برخی جاها
الهه ابیار
۱۴۰۲/۱۰/۲۴
موضوع این کتاب یک دختر و پسر جوان هستن که عاشق رشته شیمی شدن.
هر کدوم گذشته سختی رو گذروندن ولی پسر‌ی دانشمند معروف شده، اما دختر رو هیچ کس جدی نمیگیره و دانشمند حساب نمیکنه
و قصه در دورانی روایت میشه که مردان به زنان تحکم داشتن و اجازه پیشرفت بهشون نمیدادن و ازشون سواستفاده می‌شده و حتی دسته و
نمیتونستن‌ی چک از خودشون داشته باشن.
دختر بنا به دلایلی مجری برنامه آشپزی تلویزیون میشه از این راه مشهور میشه و....
روال داستان خوبه نه آنقدر کند که نخوای بخونی نه آنقدر تند که گیجت کنه
موضوع قصه حول محور شیمی میچرخه و کلمات مربوط به رشته شیمی داخلش به چشم می‌خوره ممکنه برای افرادی که چیزی از شیمی نمیدونن یا ازش خوششون نمیاد قدری کسل کننده باشه.
آغاز و پایان بندی خوبی داشت و همه پازل‌های قصه حل شد و پایان بلاتکلیف و باز نداشت.
من در کل دوست داشتم قصه‌اش رو.
ممنون از تیم کتابراه بابت انتخاب کتابای خوب واسمون
بیتا جوان
۱۴۰۲/۱۰/۱۷
داستان بسیار جذاب و گیرایی بود. داستان در مورد زنی علاقمند به شیمی است که به دلیل مشکلاتی که در دانشگاه برای او ایجاد می‌کنن تحصیلات خود را نیمه کاره رها کرده و وارد موسسه تحقیقاتی می‌شود و در آن جا با یک شیمیدان معروف آشنا می‌شود و بعد از آن مشکلاتی برای او ایجاد می‌شود که ادامه داستان پیرامون این مسائل است. توصیف افراد و حالات و افکار آن‌ها به خوبی انجام شده و همچنین رویدادها و افراد در گذشته و اکنون به خوبی گرد هم آمده‌اند و در آخر ابهامات برطرف شده است. در لابلای داستان هم درس‌های آموزنده‌ای ارائه می‌شوند. اما با توجه به عنوان کتاب و اینکه در طول داستان اشاره به دانشمند بودن الیزابت شده است انتظار می‌رود بیشتر به پژوهش‌های یک شخصیت علمی و دستاوردها و چالش‌های مسیر علمی این فرد اشاره شود، در حالی که این خانم دانشمند فقط یک آزمایشگاه دارد و تا پایان داستان هم چیزی از این محل بیرون نیامده و دستاوردی ندارد. بیشتر بحث دانشمندی و وجهه علمی شخصیت اصلی در حاشیه قرار دارد و بیشتر داستان مادر مجردی است که فرزند خود را بزرگ می‌کند و درگیر مسائل مالی است. در مورد شخصیت او هم دائم اشاره می‌شود با هوش است ولی باز هم دستاوردی نمی‌بینیم و حتی به راحتی نتایج تحقیقات خود را در دسترس قرار می‌دهد به طوری که دیگران آن را به نام خود منتشر می‌کنند.
Khodamokhodam Kh
۱۴۰۲/۱۱/۲۵
من کارشناسی شیمی کاربردی دارم و باخوندن این کتاب خیلی لذت بردم. اولین کتابی که با موضوع زن و شیمی نوشته شده و دراز درس‌های زندگی که الیزابت زات از شیمی گرفته و به زنان دیگه هم یادمیده. رمانی فمنیستی که اگر دستهای پشت پرده نظام سرمایه داری رو ندید بگیریم میتونست تحول بزرگی باشه برای رسیدن زنان جامعه غرب در اون زمان که زنان حتی نمیتوانستند فامیلی خود را حفظ کنند. جنبش‌های حمایت از زنان بدنیا و هدف خوبی آغاز شد ولی نظام سرمایه داری از هدف اصلیش منحرفش کرد و اون رو به جایی رسوند که حق حیات جنین رو به طور کامل نادیده میگیرند. امیدوارم روزی برسه که زنان به حقوق واقعی از دست رفته اشان واقف بشوند و چشم اندازه‌ای پوشالی نظام سرمایه داری اونها رو گول نزنه. درکل خیلی از خوندن کتاب لذت بردم. شیمی یعنی زندگی این جمله‌ی کتاب عالییی بود
N
۱۴۰۳/۱/۱۱
میتونم بگم یکی از بهترین کتاب‌هایی هست که تا الان خوندم. بر خلاف نظر بعضی افراد، حتی اوایل کتاب هم خسته کننده نیست و نکات آموزنده‌ی بسیاری رو با لحن جالبی توضیح میده و جدا از اون قلم نویسنده هست که همه چیز رو به خوبی توضیح داده. و در واقع از نظرم کتاب جدیدی بود، در بین این همه کتاب که معمولا شخصیت اصلی زن شبیه هم هستند این کتاب یک زن قدرتمند، عاشق، و دانا رو به شکل بسیار بسیار خوبی تعریف کرده، و بهش روح داده. از اواسط داستان جالب میشه نمیخوام اسپویل کنم برای همین کوتاه میگم که چیزی اتفاق میفته که اصلا انتظارش رو ندارید و داستان رو به جاهای واقعا هیجان انگیزی میکشونه. این کتاب به قدری قشنگه که بعد از تموم شدنش واقعا یا میخوای یه دور دیگه بخونی یا جلد دومش بیاد. در آخر به همه پیشنهادش میکنم
M
۱۴۰۲/۱۲/۱۷
موضوع داستان چیزی هست که از نظرم هر زنی دوست داره بخونه و براش جذابیت داره ولی بعضی از قسمت‌های کتاب کشش کافی رو نداشتن و بعضی وقت‌ها خوندن کتاب حوصله سر بر میشد. ولی شخصیت الیزابت زات یکی از دلایل ادامه مطالعه کتاب برای من بود. الیزابت نمونه بارز فردی هست که به کارش علاقه داره به شیمی علاقه داره و هیچوقت بیخیال این علاقه‌اش نمیشه و حتی اگه به شغلی کاملا نامربوط با علاقش یعنی شیمی مشغول بشه بازم راهی رو پیدا میکنه که اون شغل رو با شیمی مخلوط کنه. در واقع شیمی درس مورد علاقه الیزابت نیست بلکه شیمی بخش جدایی ناپذیر زندگی الیزابته.
عمیقا آرزو دارم که توی آینده منم چیزی رو پیدا کنم که همون طوری که الیزابت شیمی رو دوست داشت اون رشته رو دوست داشته باشم
سعاده زارع
۱۴۰۳/۱/۵
با سلام به همه عزیزان
در این کتاب علاوه بر اینکه با کلی متن علمی و توضیحات کامل دقیق و شفاف و ساده از شیمی سروکار داریم، نکته‌هایی از زندگی رو هم میتونیم ببینیم. نویسنده اشراف خوبی به شیمی و روند کشفیات علمی داره، و ساده و قابل فهم کاربرد شیمی در زندگی رو میگه. علاوه بر آن، جریان زندگی یک زن رو با
تمام فراز و نشیب‌ها و تبعیض‌های نژادی و.. بیان میکنه در قسمتی از کتاب که برای من بسا جالب بود، بیان میشه که انسان‌ها همه برابرند، پس باید هرکسی که توانایی داره، تا جاییکه میتونه تلاش کنه. که تو دین ما هم به این تاکید شده، البته مادر مجرد بودن و یا فرزند... خیلی مورد تایید ما نیست. در کل شیمی یعنی زندگی و تغییر. لذت بخش هست. و عالی جلو میره
رحیمی
۱۴۰۲/۱۰/۲۰
به‌شدت داستان دوست داشتنی و جذابی بود، نویسنده قلم قوی‌داشت؛ به عالی‌ترین شکل شخصیت‌های داستان و اتفاقاتی که افتاد رو به تصویر کشیده، کتابی که به راحتی نمیتونی بذاریش کنار و دوست داری مدام بنشینی پایش و بخونیش؛ یاد دادن اینکه امید و از دست ندیم و دست از تلاش برنداریم با اعتماد به نفس باشیم. باشیم) (خودمون
بیان مشکلات و اتفاقات و تبعیض‌هایی که دربین راه رسیدن به هدف‌های یک زن در حقش میشه فقط بخاطر اینکه یک زن هست.
بیان ارزش زنان حتی اگر خانه دار باشن. بیان اینکه زنان هم مثل مردان باید از حقوق برابر برخوردار باشند. خوندن این کتاب رو به هر زن و مردی پیشنهاد میکنم
فرناز
۱۴۰۲/۱۰/۲۷
کتاب، واقعا جذاب و پرکشش بود. نویسنده بسیار ماهر و چیره دسته و ذهن بی نهایت خلاقی داره. البته حاشیه پردازی‌ها و مباحث علمی، خسته کننده بود. داستان زیبا و جالب بود اما یک نکته‌ی منفی داشت که من رو اذیت کرد. درسته که زمان کتاب سال 1960 بوده و زنان در اون دوره محدود بودن. ولی طرز تفکر الیزابت که گمان می‌کرد تمام آدم‌ها عوضی‌اند (به صراحت گفته شد) یا تمام مردها قصد آزار جسمی او رو دارن واقعا غلطه. درواقع به دلیل همین تفکرات و باورهای غلط بود که همین اتفاق مرتب براش تکرار می‌شد. خیانت، آزار، زورگویی... این‌ها رو خودش جذب می‌کرد. هیشکی هم سعی نکرد بهش بفهمونه که اشتباه می‌کنه.
پونه
۱۴۰۲/۱۰/۱۹
نکته منفی داستان: ترویج و عادی انگاری روابط نامشروع، داستان جوری چیده شده که ما حتی به این موضوع علاقه پیدا کنیم، با این اشخاص هم‌ذات پنداری کنیم چون باهاشون بدرفتاری میشه.
نکته مثبت: اهمیت اعتماد به نفس می‌رسونه، این که با وجود آزار وحشتناکی که متوجه الیزابت میشه باز هم به تلاشش ادامه میده و دست
نمی‌کشه، این که قدرت عشق چقدر زیباست، و چقدر غم انگیزه که بچه‌های بی گناه دور انداخته بشن، و عواقب تلخش و تاثیری که در ادامه بر جامعه داره. داستان قلم قوی داشت و خوب پیش می‌رفت ولی آخرش یکم تند رفت و پایانش خیلی ناگهانی و دور از انتظار بود.
ملیکا میرزایی
۱۴۰۲/۱۱/۱۴
کتاب خیلی قشنگی بود و بسیار روان روایت میکرد. چیزی که منو جذب کرد این بود که این کتاب برای دوره‌ای هست که زنها جامعه‌ای محدود داشتن و کسانی در اون زمان با شجاعت و یا طرز فکرشون تونستن که راه رو برای بقیه هموار کنن. مخصوصا قسمتی از کتاب که شخصیت اصلی داستان بدون ترس نظر خودش رو در تاریخی که فکر‌ها و عقاید کاملا متفاوت هستن رو میگه و بعد از اون باعث میشه که بقیه هم شجاعت انجام کارهایی رو بدست بیارن که در جامعه سرکوب میشدن و بهشون گفته میشده که نمیتونن. من واقعا از خوندن این کتاب لذت بردم
Afsaneh aram
۱۴۰۲/۱۰/۲۶
من اصولاً کتاب‌هایی که شخصیت اصلی انها یک زن هست رو میخونم، در مورد این کتاب تا نیمه کتاب واقعا با شخصیت الیزابت زات مشکل داشتم و به نظرم زن کسل کننده‌ای بود اما کم کم متوجه شدم که این زن نه تنها کسل کننده نیست بلکه دریایی از انگیزه و شوق رو رو شونه‌های خودش حمل می‌کنه، انگیزه سر پا موندن خودش و سر پا نگه داشتن تمام زنان جامعه.طوری که این زن زندگی خودش و دخترش رو ساخت واقعا قابل ستایشه و خیلی چیزها ازش یاد گرفتم. خیلی خوشحالم که این کتاب رو خوندم و حالا به زن بودن خودم افتخار میکنم
پری سامانی
۱۴۰۳/۲/۳
درس‌های خانم شیمی‌دان کتابی خواندنی و آموزنده است که به موضوعات مهمی در مورد تبعیض جنسی و نقش زنان در علم می‌پردازد.
شخصیت‌پردازی قوی، فضاسازی تاریخی دقیق و نثر جذاب گارموس، این کتاب را به اثری گیرا تبدیل کرده‌اند که خواننده را مجذوب خود می‌کند.
با وجود ایراداتی که به این کتاب گرفته شده است، که
معتقدم درس‌های خانم شیمی‌دان کتابی ارزشمند است که به خصوص برای زنان جوانی که به دنبال دنبال کردن رویاهای خود در زمینه علم هستند، می‌تواند الهام‌بخش باشد
مشاهده همه نظرات 134

راهنمای مطالعه کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان

برای دریافت کتاب درس‌های خانم شیمی‌دان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.