معرفی و دانلود کتاب دست روی دست نگذاریم: روانشناسی انفعال

عکس جلد کتاب دست روی دست نگذاریم: روانشناسی انفعال
قیمت:
۱۲۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دست روی دست نگذاریم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دست روی دست نگذاریم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دست روی دست نگذاریم: روانشناسی انفعال

کتاب دست روی دست نگذاریم، نوشته‌ی کاترین ای سندرسون سعی می‌کند تا به سؤالی ساده، اما مهم و تعیین‌کننده پاسخ دهد: چرا در مواجهه با ز‌ورگویی‌ و رفتار‌های نادرست اجتماعی، اغلبِ افراد سکوت را ترجیح می‌دهند؟ نویسنده‌ی این کتاب به مخاطبان می‌گوید که چگونه شیوه‌ی عملکرد ما بر میزان شادی و آرامش‌مان در زندگی تأثیر می‌گذارد و چرا مسئولیت‌پذیری و برخورد‌های شجاعانه بخشی از کیفیت زندگی جمعی ما را تشکیل می‌دهد.

درباره‌‌ی کتاب دست روی دست نگذاریم

بسیاری از ما هرروز صبح که چشم از خواب باز می‌کنیم سراغ موبایل و شبکه‌های اجتماعی موجود در آن می‌رویم. بیشتر اوقات اولین تصاویری که با آن روبه‌رو می‌شویم، اخبار خوشایند نخواهند بود! جنگ و درگیری میان کشور‌ها و گروه‌های سیاسی، یا خبر قتل، تجاوز و درگیری موضوعاتی هستند که اگر بین اخبار صبح هم با آن رو‌به‌رو نشویم، قطعاً در بین روز یک‌بار به آن برخواهیم خورد! اما واکنش مغز ما در برابر این‌همه خبر ناگوار چیست؟ چطور بعد از تماشای آن دوباره برمی‌خیزیم و کار روزمره‌ی خود را ادامه می‌دهیم؟ کاترین ای سندرسون (Catherine A. Sanderson) روان‌شناس و محقق علوم اعصاب، در کتاب دست روی دست نگذاریم: روانشناسی انفعال (Why We Act: Turning Bystanders into Moral Rebels) شما را در یافتن پاسخ این پرسش مهم و ده‌ها چالش دیگر در حوزه‌ی رفتار‌های اجتماعی راهنمایی خواهد کرد.

معرفی و دانلود کتاب دست روی دست نگذاریم

بیایید به سراغ مثال جالبی برویم. صحنه‌ی تصادفی در اتوبان را تصور کنید. شما پس از پیمودن ترافیکی سنگین بالاخره به محل حادثه می‌رسید و اندک توقفی می‌کنید و به تماشا می‌نشینید. بعد به یک‌بار متوجه می‌شوید که بسیاری رانندگان پیش از شما نیز هنگام عبور از کنار صحنه احتمالاً ترمز کوتاهی کرده‌اند تا از ماجرا سردربیاورند. اما سؤال اصلی این‌جاست که اگر نیازی به کمک باشد، از بین خیل جمعیت تماشا‌چی چند نفر حاضر به پیاده شدن از ماشین و شتافتن به سمت محل حادثه خواهند بود؟ در صحنه‌ی دیگر جمعیتی از کودکان را تصور کنید که به عضو کوچک و ضعیف گروه خود زور می‌گویند. حتماً این چرخه‌ی قلدری را بارها در مدرسه دیده‌اید، این‌طور نیست؟ به یاد بیاورید که از بین تمام خاطرات این‌چنینی چند‌بار خود و دیگران برای پایان دادن به این جریان اقدامی کرده‌اید؟ حقیقت آن است که رفتار‌های ناپسند و قُلدرمابانه بیش از آن‌چه تصور کنیم در بین برخورد‌های اجتماعی رسوخ کرده و نکته‌ی عجیب آن که انفعال، یکی از معمول‌ترین پاسخ‌های مغز به این دست برخورد‌هاست. اما چطور چنین چیزی امکان دارد؟

معرفی و دانلود کتاب دست روی دست نگذاریم

کتاب دست روی دست نگذاریم با جست‌وجو در شبکه‌ی عصبی و عملکرد مغز انسان به شما نشان خواهد داد که پاسخ به چنین پرسشی چندان سخت نخواهد بود. کاترین ای سندرسون برای درک بهتر موضوع، در هر بخش مثال‌های فراوانی از بی‌عملکردی انسان در موارد اضطرار خواهد آورد. او با ذره‌بین روان‌شناسی ما را به سراغ ریشه‌های عملکرد اخلاقی و رفتار‌های شجاعانه در انسان خواهد برد. نویسنده از نحوه‌ی تحریک این دست عملکرد‌ها خواهد گفت و توضیح خواهد داد در چه مواردی و به چه دلایلی انسان‌ها خطر شجاعت را به انفعال ترجیح می‌دهد، و چطور می‌توان این ویژگی را با خود تمرین کرد و در ذهن گسترش داد؟ در نهایت راهنمایی‌‌ها و تکنیک‌هایی که نویسنده‌ی کتاب دست روی دست نگذاریم پیش چشم مخاطب می‌گذارد، به ما کمک خواهد کرد تا انفعال را در خود کاهش دهیم یا به عبارتی به ذهن خود بیاموزیم تا در مواقع لازم، دست به انتخاب شجاعانه‌تری بزنیم. این کتاب آموزنده در سال 2020 به انتشار درآمده و با ترجمه‌ی سعید زرگریان و تلاش نشر آموخته به دست شما می‌رسد.

نکوداشت‌های کتاب دست روی دست نگذاریم

  • راهنمای هوشمندانه و کاربردی برای تبدیل شدن به نسخه‌ای بهتر و نترس‌تر از خود ما. (دانیل گیلبرت، نویسنده)
  • کاوشی غنی، قدرتمند و گسترده. (اروین استاب، نویسنده)

کتاب دست روی دست نگذاریم برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به دنیای شگفت‌انگیز روان‌شناسی اجتماعی، حتماً به خواندن این کتاب پرنکته علاقه‌مند خواهند شد.

در بخشی از کتاب دست روی دست نگذاریم: روانشناسی انفعال می‌خوانیم

شاید زن‌ها برای اعتراض‌نکردنشان به حرف‌های توهین‌آمیز مردان دلیلی داشتند؛ مثلاً نمی‌خواستند مردها آن‌ها را زیادی جسور یا محافظه‌کار بدانند. البته، این طرزفکر زن‌ها بیراه هم نبود. طبق پژوهشی، هنگامی که زن‌ها در مقابل حرف‌های جنسی سکوت می‌کنند در چشم مردان دوست‌داشتنی‌تر از موقعی به نظر می‌رسند که به این حرف‌ها اعتراض ‌می‌کنند. بنابراین، در عمل، حتی هنگامی که می‌خواهیم جلوی رفتار توهین‌آمیزی بایستیم، شاید از ترس آنکه مبادا عواقب ناخوشایندی به بار بیاوریم، ساکت بمانیم. دیده‌ایم که این ترس واقع‌بینانه هم هست.

منازعه با کسی که حرف‌های توهین‌آمیز به زبان می‌آورد یا به رفتارهای بی‌ادبانه دست می‌زند، به‌لحاظ شناختی و احساسی توان‌فرساست. حتی در نمونه‌های صریح‌تر، بیشتر آدم‌ها دلشان می‌خواهد سکوت کنند. در پژوهشی، محققان دانشجویانی را به آزمایشگاه بردند تا با دو دانشجوی دیگر همکاری کنند. یکی از این دانشجوها سفیدپوست و دیگری سیاه‌پوست بود؛ اما هر دو با آزمایشگر هم‌دست بودند. در ادامه، پژوهشگران دانشجوها را در موقعیت ناسزای نژادپرستانۀ ملایم یا شدید قرار دادند. هیچ‌کدام از دانشجوهای شرکت‌کننده سیاه‌پوست نبودند. در وضعیت ناسزای ملایم، مرد سیاه‌پوست هنگام خروج از اتاق، به‌طور تصادفی، به زانوی مرد سفیدپوست برخورد می‌کرد. پس از خروج او از اتاق، مرد سفیدپوست می‌گفت: «طبیعیه. همیشه وقتی سیاه‌پوست‌ها این کار رو می‌کنن، حالم خراب می‌شه.» در وضعیت ناسزای شدید، مرد سفیدپوست می‌گفت: «ای کاکاسیاه دست‌وپاچلفتی.» در حالت سوم هم که وضعیت شاهد بود، مرد سفیدپوست هیچ نمی‌گفت. پس از آن، هنگامی که مرد سیاه‌پوست به اتاق بازمی‌گشت، آزمایشگر از شرکت‌کننده می‌پرسید با کدام‌یک می‌خواهد کار کند: سفیدپوست یا سیاه‌پوست؟ در وضعیت شاهد، 53 درصد شرکت‌کننده‌ها مرد سفیدپوست را انتخاب کردند؛ اما در هر دو وضعیتی که فرد سفیدپوست ناسزای نژادی به زبان آورده بود، 63 درصد شرکت‌کننده‌ها او را برای همکاری برگزیدند.

فهرست مطالب کتاب

دربارۀ نویسنده
پیشگفتار مترجم
پیشگفتار نویسنده
بخش یکم: سکوت خوبان عالم
1: افسانۀ هیولاها
2: چه کسی مسئول است؟
3: خطرهای ابهام
4: تاوان کمک کردن
5: قدرت گروه‌های اجتماعی
بخش دوم: قلدرها و تماشاگرها
6: ایستادن جلوی قلدرها در مدرسه
7: کاهش سوءرفتار جنسی در دانشگاه
8: ترویج رفتارهای اخلاقی در محل کار
بخش سوم: یاد بگیریم اقدام کنیم
9: شورندگان بر هنجارهای مرسوم را بشناسیم
10: شورندگان بر هنجارهای مرسوم باشیم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دست روی دست نگذاریم: روانشناسی انفعال
نویسنده
مترجمسعید زرگریان
ناشر چاپینشر آموخته
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات256
زبانفارسی
شابک978-622-5987-06-7
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دست روی دست نگذاریم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب دست روی دست نگذاریم

برای دریافت کتاب دست روی دست نگذاریم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.