معرفی و دانلود کتاب دستنامه استرس و سلامتی: (کتاب راهنمای تمرین و پژوهش)

عکس جلد کتاب دستنامه استرس و سلامتی: (کتاب راهنمای تمرین و پژوهش)
قیمت:
۱۰۹۹۰۰ ۵۴,۹۵۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دستنامه استرس و سلامتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دستنامه استرس و سلامتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دستنامه استرس و سلامتی: (کتاب راهنمای تمرین و پژوهش)

کتاب دستنامه استرس و سلامتی، حاصل همکاری کری ال کوپر و جیمز کامپل کویک است و بر اساس داده‌های پژوهشیِ گسترده و جدید، در شش بخش یک راهنمای علمی و کاربردی را درباره‌ی استرس و تأثیرات استرس‌های کاری بر روان و جسم افراد ارائه می‌دهد. حاصل این مطالعات و البته انباشت دهه‌ها تجربه‌ی نویسندگان در حوزه‌ی استرس و سلامتی، گردآوری راهکارهایی مفید و عملی است که در این کتاب جمع شده‌اند.

درباره‌ی کتاب دستنامه استرس و سلامتی

حجم بالای کار، قواعد و انتظارات متضاد، آزار و اذیت‌های روانی و پایین بودن پاداش در برابر میزان کار درخواستی از جمله عوامل مهم و رایج استرس‌زا در محیط‌های کاری به شمار می‌رود. استرس کاری و پیامدهای آن به طور گسترده‌ای در جهان شایع است. برای تقریباً نیمی از کارگران اتحادیه‌ی اروپا استرس شغلی امری معمول به شمار می‌رود و تأثیرات به‌سزایی بر روان آن‌ها می‌گذارد. این تأثیرات منجر به کاهش بازدهی کاری و هدررفت توان و زمان کارکنان می‌شوند.

کری ال کوپر (Cary L. Cooper) و جیمز کامپل کویک (James Campbell Quick) در نتیجه‌ی شصت سال تحقیق و تجربه در حوزه‌ی روانشناسی، و همکاری با سازمان‌هایی همچون سازمان جهانی بهداشت (WHO) و دفتر بین‌المللی کار (ILO) کتاب دستنامه استرس و سلامتی (The Handbook of Stress and Health: A Guide to Research and Practice) را گردآوری و تدوین کرده‌اند. نویسندگان در این کتاب علل ایجاد استرس کاری، نتایج و پیامدهای آن را بررسی می‌کنند و بر اساس رویکردهای کلان (سیاست‌های کلی جامعه) و جزئی (فعالیت‌های جزئی‌تر) توصیه‌هایی علمی و کاربردی را به مخاطبان خود ارائه می‌دهند.

معرفی و دانلود کتاب دستنامه استرس و سلامتی

شرح و تحلیل‌های کتاب دستنامه استرس و سلامتی بر مبانی نظری و مطالعات جدید در زمینه‌ی استرس و سلامتی تکیه دارد و از ویژگی‌های مفید و کاربردی آن، صحبت از علل و آثار اجتماعی و سازمانی استرس است که در انتها به توصیه‌هایی مشخص می‌رسد. لازم به ذکر است که منابع علمی به کار رفته در این کتاب نیز برای استفاده‌ی پژوهشگران این حوزه بسیار مفید خواهد بود.

طراحی ناکارآمد فرایندهای کاری، ساختارهای سازمانی و ضعف در مدیریت، در کنار محیط اجتماعی نامناسب برای کار، پیامدهای روانشناختی، جسمانی و اجتماعی زیادی را با خود به همراه دارد؛ پیامدهایی غیرقابل جبران از جمله استرس، فرسودگی شغلی، بیماری‌های قلبی و افسردگی. حاصل تحقیقات نویسندگان کتاب دستنامه استرس و سلامتی نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض هر کدام از عوامل استرس‌زای مذکور، می‌تواند پیامدهای روانی و جسمی یاد شده را با خود به همراه داشته باشد و برای بروز این پیامدها و بیماری‌ها، وجود آسیب‌پذیری یا عوامل دیگر چندان ضرورتی ندارد. اما چطور می‌توان از این عوامل جلوگیری کرد و فرایندها و طراحی‌های کاری را بهبود بخشید؟ راهبردهای کتاب دستنامه استرس و سلامتی به سه سطح تقسیم می‌شود: سطح پیشگیری اولیه که برطرف کردن علل اصلی و کلی را مد نظر قرار می‌دهد، سطح پیشگیری ثانویه که کاهش اثرات بر سلامت افراد را نشانه‌گذاری می‌کند و سطح پیشگیری ثالث که به درمان بیماری‌های ناشی از علل مذکور می‌پردازد.

ساختار کتاب دستنامه استرس و سلامتی در شش بخش و سی و هفت فصل تدوین شده است. در بخش اول نظریه‌های مرتبط با استرس و علل آن و همچنین انواع مدل‌های فهم فرسودگی شغلی مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرند. در بخش دوم آثار استرس بر سلامتی به تفصیل شرح داده می‌شود. آثاری همچون سرطان، افسردگی، اختلالات خواب و بلع، اعتیاد و انواع آسیب‌های روانی و جسمی به طور دقیق‌تر شرح و بسط می‌یابند. بخش سوم بر اساس مطالعات جمعیت‌شناختی، رابطه‌ی میان انواع شخصیت، جنسیت و نابرابری‌های اجتماعی و استرس را بررسی می‌کند. نویسندگان در بخش چهارم انواع نظریات مقابله با استرس را توضیح می‌دهند و در نهایت به بخش‌های پایانی کتاب می‌رسیم. بخش پنجم راهکارهایی عملی را برای بهبود شرایط زندگی فردی عنوان می‌کند و بخش ششم بهزیستی سازمان‌ها و جامعه را از خلال توجه به طراحی‌های سازمانی و اصلاح فضای شهری و محله‌ای مدنظر قرار می‌دهد.

کتاب دستنامه استرس و سلامتی با همکاری محمد اورکی و سهیلا سادات رسول به فارسی برگردانده و به همت انتشارات نسل نواندیش منتشر شده است.

کتاب دستنامه استرس و سلامتی برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب دستنامه استرس و سلامتی یک منبع علمی و جامع برای اساتید و دانشجویان رشته‌ی روانشناسی سلامت، مدیران و سیاست‌گذاران حوزه‌ی سلامت کشور و تمامی علاقه‌مندان به حوزه‌ی روانشناسی به‌شمار می‌رود.

در بخشی از کتاب دستنامه استرس و سلامتی: (کتاب راهنمای تمرین و پژوهش) می‌خوانیم

همه‌ی دیدگاه‌های نظری در مورد فرسودگی شغلی، خستگی را به‌عنوان یکی از ابعاد کلیدی و معرف آن در نظر گرفته‌اند. مفهوم خستگی به استرس اساسی که فرد به دلیل مسئولیت کاری بیش‌ازحد و تهی‌شدن از منابع هیجانی و جسمی تجربه می‌کند اشاره دارد. در تحقیقات مربوط به فرسودگی شغلی، خستگی بیش از همه گزارش شده و یکی از اجزای این سندرم است که بیش از همه تحلیل شده است. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، برخی از معیارهای فرسودگی شغلی تنها خستگی را ارزیابی کرده و مدل‌های مفهومی زیربنایی خستگی را تنها معیار معرف فرسودگی شغلی محسوب می‌کنند. همانندسازی قوی خستگی با فرسودگی شغلی موجب شده است که برخی از محققان اذعان کنند دو جنبه‌ی دیگر سندرم فرسودگی شغلی تصادفی یا غیرضروری‌اند.

بااین‌حال، خستگی صرفاً به معنی فرسودگی شغلی نیست. خستگی یکی از معیارهای ضروری است، اما کافی نیست. خستگی حاکی از بُعد فشار فرسودگی شغلی است و درنتیجه، فرسودگی شغلی را به‌عنوان یک پدیده‌ی مربوط به استرس شناسایی می‌کند، اما جنبه‌های مهم ارتباط افراد را با کار در نظر نمی‌گیرد. درمقابل، بُعد بدبینی با ارزیابی پاسخ منفی و فاصله‌گیری افراد از کار و افراد درون آن کار، جنبه‌ی ارتباط افراد با کارشان را در نظر می‌گیرد. این افکار و رفتارهای منفی «غیرحرفه‌ای» محسوب می‌شوند و اغلب به‌خاطر برچسب منفی ناشی از آن، با سایرین به اشتراک گذاشته نمی‌شوند. از سوی دیگر، خستگی معمولاً غیرحرفه‌ای محسوب نمی‌شود؛ درحقیقت، می‌تواند منبع افتخار و این ادعا باشد که «من چقدر سخت کار کرده‌ام و چقدر متعهد هستم». اما خستگی نیز می‌تواند به فاصله گرفتن فرد از کارش، به‌عنوان راهی برای مقابله با حجم بالای کار، منجر شود. یکی از یافته‌های ثابت در بیشتر تحقیقات فرسودگی شغلی که در محیط‌های شغلی و سازمانی انجام شده‌اند، این است که رابطه‌ی قوی‌ای بین خستگی و بدبینی وجود دارد.

در بر گرفتن بُعد فاصله‌گیری (بدبینی) و دلسردی (ناکارآمدی) تمایز مهمی بین فرسودگی شغلی و خستگی مزمن ایجاد می‌کند. افرادی که فرسودگی شغلی را تجربه می‌کنند، فقط خسته نیستند یا به‌وسیله‌ی حجم بالای کاری آشفته نشده‌اند؛ آن‌ها ارتباط روانی با کارشان را از دست داده‌اند که تبعاتی برای انگیزش و هویتشان دارد. اگر تنها مسئله‌ی خستگی بود، اصطلاح «فرسودگی شغلی» چیزی فراتر از واژه‌ی خستگی مزمن به دانش‌ها اضافه نمی‌کرد. درمقابل، مدلِ چندبُعدیِ فرسودگی شغلی بی‌علاقگی به کار و بحران در انتظارات فرد از خودکارآمدی در کار را در بر می‌گیرد.

فهرست مطالب کتاب

بخش اول: نظریه‌ها
1. رفع شکاف بین علم سیاست و سیاست اجرا
2. مدل عد‌م توازن تلاش پاداش
3. مدل‌های جدید برای فهم فرسودگی شغلی
4. شادکامی و سلامت روان
5. عواطف مثبت و سلامتی
6. کار، استرس و بیماری قلبی عروقی
بخش دوم: آثار استرس بر سلامتی
7. استرس و سرطان
8. استرس و سندرم خستگی مزمن
9. فشار مضاعف استرس کاری و افسردگی
10. استرس، بهبودی، خواب و فرسودگی شغلی
11. استرس و اختلال خوردن
12. استرس و آسیب‌های عضلانی - اسکلتی
13. مدیریت آثار بیماری پیچیده‌ی پیشرفته بر استرس اعضای خانواده و درمانگران حرفه‌ای
14. سرایت فرسودگی شغلی از مدیران به کارکنان
15. استرس و اعتیاد
بخش سوم: شخصیت، ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و استرس
16. منبع کنترل
17. الگوی رفتار تیپ آ
18. هوش هیجانی، سلامت و استرس
19. جنسیت، استرس شغلی و راه‌های مقابله با آن
20. نابرابری‌های اجتماعی اقتصادی در عرصه‌ی سلامت
بخش چهارم: مقابله با استرس
21. نظریه‌ی مقابله و استرس روان‌شناختی لازاروس و فولکمن
22. مقابله با بدرفتاری بین فردی
23. شکل‌دهی بهزیستی در سالمندان
24. خوش‌بینی، مقابله و بهزیستی
25. سلیگمن و روان‌شناسی مثبت‌گرا
26. تقاضا، منابع و ارتباط آن‌ها با مقابله
27. نظریه‌ی حفظ منابع
بخش پنجم: ارتقای بهزیستی فردی
28. تقویت بهزیستی روان‌شناختی
29. بقای مبتلایان به سرطان، اختلال استرس پس از سانحه مرتبط با سرطان و تغییر مثبت
30. خواب، کار و بهزیستی
31. خواب، علائم شناختی و خلقی آنسفالومیلیت میالژیک یا سندرم خستگی مزمن
32. مروری بر فواید شوخ‌طبعی در محیط‌کار
33. ایجاد منابع روان‌شناختی مثبت
بخش ششم: ارتقای بهزیستی سازمانی و جامعه
34. بهزیستی در محله‌ها
35. شکل‌دهی بهزیستی در محیط کار
36. بهزیستی و زیبایی‌شناسی
37. طبقه‌ی اجتماعی، سلامت، استرس و بیماری‌های قلبی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دستنامه استرس و سلامتی: (کتاب راهنمای تمرین و پژوهش)
نویسنده،
مترجممحمد اورکی، سهیلا سادات رسول
ناشر چاپیانتشارات نسل نواندیش
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات744
زبانفارسی
شابک978-622-220181-4
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی، تخصص‌های پزشکی
قیمت نسخه الکترونیک
۱۰۹۹۰۰ ۵۴,۹۵۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دستنامه استرس و سلامتی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب دستنامه استرس و سلامتی

برای دریافت کتاب دستنامه استرس و سلامتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.