معرفی و دانلود کتاب دشت ماراتن

عکس جلد کتاب دشت ماراتن
قیمت:
۳۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دشت ماراتن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دشت ماراتن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دشت ماراتن

در کتاب دشت ماراتن داستان زندگی دختری را می‌خوانیم که با تجربه‌ی تلخی که از مرگ مادرش در نوجوانی داشته، پا به دوران بزرگسالی می‌گذارد و رابطه‌ی عاشقانه‌ای را آغاز می‌کند که در نهایت نیمه‌تمام می‌ماند. هانیه بختیاری در این رمان خواندنی از داستان زندگی «نشاط» و پیچ‌وخم‌های ذهنی‌اش برایمان می‌گوید.

درباره‌ی کتاب دشت ماراتن

سراسر زندگی نشاط، قهرمان کتاب دشت ماراتن را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد: فرار! او دختری است که در دوران نوجوانی، مادرش را به سبب بیماری سرطان، به طرز غم‌انگیزی از دست داده و به‌جای رویارویی با این حادثه‌ی ناگوار، تصمیم گرفته با ورزش دویدن، مشکلاتش را هرچند به‌طور موقت از یاد ببرد. بعدها که به‌خاطر شکستن پایش در دوران دبیرستان، ورزش دو را کنار می‌گذارد، بازهم ورزش دیگری را انتخاب می‌کند که به نوعی احساس رهایی و فراموشی را به او بدهد. نشاط این بار به سراغ شنا می‌رود. اما نه دویدن و نه شنا کردن، هیچ‌کدام حافظه‌ی نشاط را از وقایع دردناک گذشته پاک نمی‌کنند. به‌تدریج با ورود «عماد» به زندگی او، بار دیگر احساس فقدان و از دست دادن، تمامی وجودش را دربرمی‌گیرند. نشاط اکنون راه جدیدی را برای رهایی از مشکلاتش برگزیده که چیزی نیست جز نوشتن! هانیه بختیاری، با قلم موشکافانه و دقیق خود شما را به لایه‌های عمیق ذهن نشاط می‌برد و سلسله‌‌ی رخدادهایی را برایتان روایت می‌کند که ریشه‌ی سردرگمی‌ها و پریشانی‌های امروز این دختر هستند.

به نظر «مرجان»، دوست نشاط، او دختر خوش‌شانسی است که استعداد بی‌نظیری در ورزش دارد و تاحدودی با تمام اطرافیانش متفاوت است. بااین‌حال، تنها خود نشاط می‌داند که استعدادش در ورزش تنها نتیجه‌ی نیاز شدیدی است که به فراموشی دارد. دویدن و غوطه خوردن در آب برای او راه فراری هستند که او را از گذشته و خاطراتی که گریبانش را گرفته‌اند، آزاد می‌کنند. آشنا شدن با عماد، مردی که به نظر نشاط با همه متفاوت است و دقیقاً مرد رویاهای او به حساب می‌آید، رنگ دیگری به زندگی این دختر می‌بخشد اما روزهای زیبایی که در کنار عماد سپری می‌شوند، دوام چندانی ندارند و نشاط را بار دیگر گرفتار تنهایی و میل بی‌پایان به گریز و رهایی می‌کنند.

کتابی که پیش رو دارید از زبان راوی اول‌شخص روایت می‌شود که کسی نیست جز خود نشاط. همین نکته به مخاطب کمک می‌کند به دنیای ذهن قهرمان داستان قدم بگذارد و جهان را از زاویه‌ای دید او ببیند. دختری که شاید به نظر دیگران، حتی پدرش، صرفاً افسرده‌ای است که عامدانه تلاش می‌کند زندگی را برای خود و اطرافیانش تلخ‌تر کند اما اگر به ذهنیات و درونیاتش به‌طور دقیق توجه کنیم، می‌بینیم نشاط در حقیقت دختری است که کماکان تلخی‌های اتفاقات گذشته را به دوش می‌کشد و هنوز نتوانسته از منجلاب خاطرات تاریکش نجات پیدا کند.

هانیه بختیاری کوشیده تا در بازنمایی شخصیت‌های متنوع کتاب به لحن خاص هریک توجه ویژه‌ای داشته باشد. اگرچه شخصیت‌هایی که در کتاب دشت ماراتن حضور دارند، معدودند اما با توجه به اینکه نقش پررنگی در زندگی نشاط بازی می‌کنند، آشنایی با آن‌ها و شناخت منش ایشان از دریچه‌ی ذهن نشاط می‌تواند در درک بهتر جریان داستان بسیار مؤثر باشد.

فلش‌بک‌هایی که نویسنده طی آن‌ها شما را به گذشته‌ی نشاط می‌برد، هرچند از یک سیر خطی برخوردار نیستند، اما نکات مهمی را از زندگی این شخصیت برایتان روشن خواهند کرد. کتاب دشت ماراتن را نه می‌توان رمانی کاملاً عاشقانه دانست و نه می‌توان آن را تنها در دسته‌ی داستان‌های روان‌شناختی گنجاند اما بی‌شک باید توجه داشت که عشق و تحلیل‌های روانکاوانه دو رکن اصلی این رمان محسوب می‌شوند. نشاط شما را با خود همراه می‌کند تا ضمن حلاجی وقایع گذشته و کنکاش در دنیای ذهنی‌اش، عشقی را که به مادر از‌دست‌رفته‌اش داشته و بعدها نسبت به عماد هم تجربه کرده، برایتان شرح دهد. او گوشه‌هایی از زندگی‌اش را برای شما خواهد گشود که حتی برای خودش نیز واضح و روشن نبوده‌اند.

این رمان گیرا و پرکشش را نشر کتاب کوچه به بازار کتاب عرضه نموده.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های دنیای ما

«دنیای ما» عنوان مجموعه کتاب‌هایی است که با محوریت ادبیات داستانی به کوشش نشر کتاب کوچه، راهی دنیای کتاب شده‌اند. هر یک از آثار این مجموعه دربردارنده‌ی یک رمان از نویسندگان نوقلم و کمترشناخته‌‌شده‌ی معاصر هستند. از میان این سری کتاب‌ها می‌توان به عناوینی چون «ضیافت به صرف گلوله»، نوشته‌ی مجید قمصری، «گیتار»، به قلم ضحی کاظمی، «خشتمال»، اثر محمدسعید احمدزاده، «بیرون دایره» به نویسندگی الهام فلاح، «سوپ سیاه» از مرجان بصیری و «سینما مایک» اثر سعید تشکری اشاره کرد.

مطالعه‌ی مجموعه کتاب‌های دنیای نو فرصت خوبی را در اختیارتان قرار خواهد داد تا با تازه‌ترین دستاوردهای نویسندگان نوظهور ایرانی و سیر داستان‌نویسی در دوران معاصر بیشتر آشنا شوید.

کتاب دشت ماراتن برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مطالعه‌ی داستان‌های رئالیستی و واقع‌گرایانه‌ی فارسی علاقه دارید و مایلید با تازه‌ترین رمان‌های ادبیات معاصر ایران آشنا شوید، کتاب دشت ماراتن می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی برای شما باشد.

در بخشی از کتاب دشت ماراتن می‌خوانیم

بچه که بودم خواب‌هایم را برای بابا تعریف می‌کردم. با تمام جزئیات و مو‌به‌مو. صبح‌ها بابا برایم چای می‌ریخت و لقمه درست می‌کرد و آن‌قدر دقیق به خوابم گوش می‌داد که انگار از واقعیت می‌گفتم. می‌گفت خواب دیدن خیلی خوب است و من خیلی خوش‌شانسم که هرشب آن همه قصه و ماجرا دنبال می‌کنم. تقریبا هیچ‌وقت به خواب‌هایم نمی‌خندید. فکر می‌کردم دارم از چیزی که خودم نمی‌دانم چیست اما بابا می‌داند حرف می‌زنم. همیشه منتظر بودم از معنایی که انگار هردویمان دنبالش بودیم برایم بگوید.

می‌گفتم: «خواب دیدم پارچه آبیه که داری برام می‌دوزی آب رفته و یه دامن کوتاه هم ازش درنمیاد.» و بابا می‌گفت: «پارچه آبیه غلط کرده چیزی ازش درنیاد. می‌خوای یه ست روتختی و پرده هم ازش بدوزم حالش گرفته شه؟» و بعد گردویی را که دوست نداشتم می‌گذاشت توی دهانم و تا می‌خواستم چیزی بگویم می‌گفت: «اینکه دو دقیقه بود، دیگه چی دیدی؟»

بزرگ‌تر که شدم گاهی خواب‌هایم را از خودم می‌ساختم یا یک جاهایی به آن اضافه می‌کردم. یک وقت‌هایی هم مجبور می‌شدم ازش بزنم. بابا همین‌ها را هم می‌فهمید. دست‌به‌سینه می‌نشست و نگاهم می‌کرد و گاهی که یک پدرسوخته وسط حرف‌هایم می‌گفت و می‌خندید از دستش عصبانی می‌شدم و تا چند روز خوابی نمی‌دیدم.

بابا می‌گفت: «دیشب چه خوابی برام دیدی؟» و من سرم را بالا می‌دادم که یعنی هیچی. او هم یک‌جوری می‌گفت «ای بابا» که اگر واقعا شبی خوابی نداشتم خودم هم نگران می‌شدم.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دشت ماراتن
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات کتاب کوچه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات196
زبانفارسی
شابک978-622-739013-1
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دشت ماراتن

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب دشت ماراتن

برای دریافت کتاب دشت ماراتن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.