معرفی و دانلود کتاب دغدغه‌های هویتی در جامعه ایران

برای دانلود قانونی کتاب دغدغه‌های هویتی در جامعه ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دغدغه‌های هویتی در جامعه ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دغدغه‌های هویتی در جامعه ایران

کتاب دغدغه‌های هویتی در جامعه ایران راهنمایی جامع برای حل معضلات و چالش‌هایی‌ست که دین و جوامع انسانی از سر می‌گذرانند؛ از قبیلِ خشونت‌پراکنی نسبت به جهان اسلام و افراط‌گرایی در دین. محمدرضا کلان فریبایی و فاطمه بابابیگلو به آسیب‌شناسی دین از منظر اجتماعی و فرهنگی می‌پردازند و همکاری ادیان با یکدیگر را به‌عنوان راهی برای برون‌رفت از مشکلات مطرح می‌کنند.

درباره‌ی کتاب دغدغه‌های هویتی در جامعه ایران

مناقشه‌ی فرهنگ ایران اسلامی با فرهنگ غرب، سبب بروز تجددگرایی در ایران شده و بسیاری از عناصر نظام فرهنگ سنتی را به چالش کشیده است. این چالش یکی از شاخص‌ترین مسائل چهار دهه‌ی اخیر هویت ایرانی به شمار می‌رود و یکی از پدیده‌های جامعه‌ی امروز یعنی دین‌گریزی را، که به زعم برخی پدیده‌ای مثبت و متحول‌کننده و به زعم برخی اتفاقی نگران‌کننده است، رقم می‌زند. برخی از جوانان در اثر آسیب‌های اجتماعی ناشی از ناکارآمدیِ سنن و قوانینِ قدیمی، دچار سردرگمی و تردید نسبت به آموزه‌های فرهنگ سنتی شده‌اند.

محمدرضا کلان فریبایی به یاری فاطمه بابابیگلو کتاب دغدغه‌های هویتی در جامعه ایران را نگاشته و به تشریح عناصر زمینه‌ساز این چالش پرداخته است.

نویسنده، دیدگاهی را که نسبت به ایران اسلامی وجود دارد، مورد انتقاد قرار می‌دهد. او همکاری و روشن‌سازیِ سازمان حقوق بشر را برای جلوگیری از گسترش خشونت‌پراکنی نسبت به خاورمیانه، راهکاری کارآمد عنوان می‌کند. یکی از تجربیات انسانی که محمدرضا کلان فریبایی از آن نام می‌برد، تجربه‌ی دینی است. او تجربه‌ی دینی را یک تجربه‌ی کیفی ذهنی می‌داند که در چارچوب مذهبی تفسیر می‌شود. به عقیده‌ی نویسنده، اگر در جامعه‌ای، نظام سیاسی مبنای مشروعیت خود را از دین گرفته باشد، جهت‌گیری‌های اصلی در روابط اقتصادی و نظام حقوقی و قضایی نیز برخواسته از دین خواهد بود و همچنین ملاک اخلاقی یا غیراخلاقی بودن رفتارها بر مبنای ارزش‌های دینی سنجیده می‌شود؛ بنابراین اگر در چنین جامعه‌ای سخت‌گیری‌های غیراصولی دیده شود، زمینه‌ی مخالفت مردم در برابر ارزش‌های تحمیلی گسترش خواهد یافت. در چنین جامعه‌ای حتی اگر یکی از چهار زمینه‌ی عمده‌ی اجتماع (سیاست، اقتصاد، حقوق و اخلاق) به هر علتْ غیردینی باشد، جامعه‌ی دینی از کامل بودن خود خارج و به «جامعه‌ی دینی ناقص» تبدیل می‌شود.

کتاب دغدغه‌های هویتی در جامعه ایران در پنج فصل تلاش می‌کند تا آسیب‌شناسی زیست دینی را مورد بررسی قرار دهد، به دغدغه‌های هویتی بپردازد، روند تحول اجتماعی در باورهای دینی را تحلیل کند و همچنین مبحث نوزایی باورهای دینی در عصر کرونا را به بحث بگذارد.

در دوران شیوع ویروس کرونا در ایران، شاهد رفتارهای غیرعقلانی و خرافی در میان اقشاری از مردم بودیم که سبب ایجاد چالش میان احکام اسلامی و علوم و روش‌های نوین پزشکی شد. اعمال و روش‌هایی رونق یافت که اسباب بدبینی به اصل و اساس دین اسلام را در جامعه فراهم آورد. امروزه مردم فقط به چیزهایی باور دارند که کاربرد آن‌ها را در عمل مشاهده کنند. افراط‌گرایی در دین‌داری و خرافه عواملی هستند که باور عموم را به دین دست‌خوش تغییر کرده‌اند. درنهایت محمدرضا کلان فریبایی روش‌های همکاری ادیان با یکدیگر و پیامدهای آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کند تا به حل چالش‌هایی که پیرامونِ دین وجود دارد، کمک کند.

انتشارات زمزمه جاوید‌ کتاب دغدغه‌های هویتی در جامعه ایران را چاپ و منتشر کرده است.

کتاب دغدغه‌های هویتی در جامعه ایران برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای آشنایی بیشترِ مخاطبان با تاریخچه‌ی دین اسلام و پیوند آن با هویت ایرانی نوشته شده است.

در بخشی از کتاب دغدغه‌های هویتی در جامعه ایران می‌خوانیم

هویت، مجموعه عوامل فرهنگی است که سبب بازشناسی یک جامعه از جامعه‌ی دیگر می‌شود. این عوامل اجزاء متفاوت جامعه را مانند یک پیکر واحد در کنار هم به‌سوی هدف مشترک ‌حرکت و پیوند می‌دهد. هر اندازه یک ملت از هویت محکم و منسجم‌تری برخوردار باشد، به همان اندازه در تثبیت و استحکام پایه‌های همبستگی و هماهنگی اجتماعی موفق‌تر خواهد بود. هویت ملی نوعی احساس وابستگی و تعلق است که جمعیتی از انسان‌ها در یک چارچوب جغرافیایی خاص به مجموعه‌ای از عناصر جمعی در حیات مشترکشان، تداوم تاریخی یک ملت را رقم می‌زند. هویت دارای سابقه‌ی طولانی در تاریخ بشری است. از اواخر قرن 19 و 20 این مفهوم بیشتر مورد توجه جامعه‌شناسی و روان‌شناسی قرار گرفته است.

‌هویت ملی به معنای احساس تعلق، وابستگی و وفاداری به ساختارها و نمادهای مشترک در اجتماع ملی و در میان مرز‌های جغرافیای سیاسی شناخته می‌شود. مهم‌ترین ساختارها و نمادهای ملی عبارتند از: سرزمین، دین و آئین، آداب و مناسک، تاریخ، زبان و ادبیات، مردم و دولت. میزان تعلق و وفاداری اعضاء به هریک از این ساختارها و نمادهای یادشده ‌شدت احساس هویت ملی آن‌ها را مشخص می‌سازد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: آسیب‌شناسی زیست دینی
مقدمه
آسیب‌شناسی اجتماعی دین
تعریف متفکّران غربی از دین
تعریف متفکّران اسلامی از دین
تعریف برگزیده‌ی دین
تعریف جامعه
جامعه‌ی اسلامی
جامعه‌ی مدنی
نظریه‌ی جامعه‌سازی دینی
روان‌شناسی دین
زیست‌شناسی دین
تجربه‌ی دینی
تعریف ‌دین‌گریزی
فصل دوم: دغدغه‌های هویتی در ایران
لایه‌های هویت ملی
ایران‌گرایی
اسلام‌گرایی
تجدّدگرایی
هویت ملی ایرانیان
مولفه‌های سازنده‌ی هویت ملی
فصل سوم: روند تحول اجتماعی باورهای دینی
تحول باستان‌گرایی
تحول عصر مشروطه
تحول دوره‌ی پهلوی
تحول دوره‌ی انقلاب اسلامی
نقش هنجارهای دینی
فصل چهارم: نوزایی باورهای دینی در عصر کرونا
تاریخچه‌ی مواجه‌ی دین و بلاهای فراگیر
گسست اجتماعی در جامعه‌ی دینی
اخلاق انسانی و ارزش‌ها
رخداد‌های طبیعی و عملکرد انسان
مدل تحلیل موضوع
روش پردازش عقلی
چالش‌ها و فرصت‌ها
عدالت اجتماعی و کرونا ویروس
همبستگی جهانی و همکاری بین‌المللی ‌
محیط زیست و افراط‌گرایی
رهآورد
فصل پنجم: تعامل ادیان - راهکار برون‌رفت
همگرایی ادیان
عوامل عدم تعامل ادیان
پیامد همکاری ادیان
کارکرد تعاملات فرهنگی ادیان
روش‌های همکاری ادیان
رویکرد همگرایی فرهنگی
مبانی درون‌دینی (مبانی اسلامی)
حقوق شهروندی و منشور مدینه
دیدار میان پیروان ادیان
روابط دیپلماتیک و ارسال نامه به دولت‌ها
رویکرد مبانی سیاسی اجتماعی
منش سیاست‌ورزی رادیکال
گسترش خشونت کلامی
قلمرو ملت‌مداری
‌جوان‌های تحصیل‌کرده هرجای دنیا را به ایران ترجیح می‌دهند
کتاب‌نامه‌ی تحقیق
منابع انگلیسی – وبسایت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دغدغه‌های هویتی در جامعه ایران
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات زمزمه جاوید
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات104
زبانفارسی
شابک978-622-94706-4-0
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های ادیان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب دغدغه‌های هویتی در جامعه ایران

برای دریافت کتاب دغدغه‌های هویتی در جامعه ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.