معرفی و دانلود کتاب دگرگونی‌های بزرگ: رمزگشایی چهار میلیارد سال حیات از فسیل‌های باستانی تا DNA

عکس جلد کتاب دگرگونی‌های بزرگ: رمزگشایی چهار میلیارد سال حیات از فسیل‌های باستانی تا DNA
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دگرگونی‌های بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دگرگونی‌های بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دگرگونی‌های بزرگ: رمزگشایی چهار میلیارد سال حیات از فسیل‌های باستانی تا DNA

نگاهی جدید و هیجان‌انگیز به تکامل زندگی انسان و سایر موجودات روی زمین. نیل شوبین در کتاب دگرگونی‌های بزرگ شما را در سفر اکتشافی خارق‌العاده‌اش به مقصد کشف و شناخت ریشه‌های متنوع گونه‌های زیستی بی‌شمار روی زمین با خود همراه می‌کند. گفتنی است این کتاب در سال 2020 نامزد جایزه‌ی گودریدز در حوزه‌ی علم و فناوری شده بود.

درباره‌ی کتاب دگرگونی‌های بزرگ

تکامل حیات بر روی زمین موضوعی پیچیده و جذاب است که برای قرن‌های متمادی توجه دانشمندان و همچنین افراد عادی را به خود جلب کرده است. حیات روی سیاره‌ی زمین، از اولین موجودات تک‌سلولی گرفته تا اکوسیستم‌های پیچیده‌ای که امروزه شناخته شده‌اند، طی میلیاردها سال دستخوش تغییرات و سازگاری‌های بی‌شماری شده است. در کتاب دگرگونی‌های بزرگ (Some Assembly Required) شما با منشأ این تنوع گسترده و عظیم و همچنین روندی که در طول میلیاردها سال طی شده و ما را به نقطه‌ی کنونی رسانده است، آشنا خواهید شد.

اکنون به لحظه‌ی مهمی در تاریخ تکامل رسیده‌ایم: دستیابی به فسیل‌ها و آثار حیات در ماقبل تاریخ، با پیشرفت روزافزون فناوری‌های DNA همزمان شده و این تلاقی فرصتی ویژه را در اختیار پژوهشگران قرار داده است تا به برخی از سؤالات اساسی خود در زمینه‌ی تکامل پاسخ دهند: تغییرات بزرگ در تکامل چگونه اتفاق می‌افتند؟ آیا حضور ما روی زمین صرفاً نتیجه‌ی شانس و تصادف است؟ پیشرفت‌ها و تحقیقات بشر در این زمینه حاکی از تاریخ تکاملی چند میلیارد ساله است که گردنه‌ها و پیچ‌و‌خم‌های بسیاری را به خود دیده است. نیل شوبین در کتاب دگرگونی‌های بزرگ می‌کوشد بینشی جدید را حول محور مسئله‌ی تکامل در اختیار خوانندگان قرار دهد.

نیل شوبین مطالب کتاب دگرگونی‌های بزرگ را به گونه‌ای تألیف کرده است که طیف گسترده و متنوعی از مخاطبان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. از طرفی مطالب گفته‌شده در این اثر به اندازه‌ای واضح و روان بیان شده‌اند که خوانندگان بدون آموزش و پیش‌زمینه‌ی علمی نیز می‌توانند آن را دنبال کنند، و از طرف دیگر گستره‌ی موضوعات مورد بحث، انتخاب جزئیات تصویری و پیشینه‌ی تاریخی مباحث به گونه‌ای است که متخصصان نیز می‌توانند با مطالعه‌ی آن دانش خود را در زمینه‌ی تکامل گسترش دهند.

به غیر از مطالب و فصل‌های اصلی کتاب، یادداشت‌های پایانی و همچنین ارجاعات برجسته‌ی اثر نیز برای کسانی که می‌خواهند کاوشی عمیق‌تر در این زمینه داشته باشند، جزئیات جالب توجه زیادی را اضافه می‌کنند. انتشارات مازیار ترجمه‌ی دکتر قاسم کیانی مقدم را از این اثر تهیه و منتشر نموده است.

نکوداشت‌های کتاب دگرگونی‌های بزرگ

  • یک کتاب جذاب و خواندنی برای هر کسی که به مبحث تکامل علاقه دارد. (Library Journal)

  • یک اثر ممتاز دیگر از دکتر شوبین، که می‌کوشد در آن به نحوی ماهرانه و متفکرانه ما را به دنیای فوق‌العاده شگفت‌انگیز DNA و فسیل‌ها هدایت کند. کتاب واضح و جذاب دکتر شوبین درک عمیقی را از ارتباط همه‌ی اجزاء حیات در سیاره‌ی ما برایمان به ارمغان می‌آورد. (دونالد جوهانسون، مدیر مؤسسه‌ی Human Origins)

  • نیل شوبین خود را یک داستان‌سرای طبیعی و یک تسهیلگر علمی بااستعداد نشان می‌دهد. (Wall Street Journal)

  • یک کتاب صمیمانه، تفکربرانگیز و مهیج از تاریخ گسترده‌ی تکامل. یکی از بهترین ویژگی‌های کتاب دگرگونی‌های بزرگ، بخش یادداشت‌ها در پایان اثر است، که هر کدام از آن‌ها به‌تنهایی فصل جدایی را می‌طلبد. (Science)

  • نیل شوبین از زمانی که دوره‌ی کارشناسی آناتومی را با او می‌گذراندم، یکی از مربیان علمی موردعلاقه‌ی من بوده است. شوبین در این کتاب بلندپروازانه و خواندنی، تحقیقات خود، داستان‌های جذاب از تاریخ علم و نتایج آخرین اکتشافات دیرینه‌شناسی و ژنتیک را برای پرداختن به برخی از بزرگترین اسرار تکامل در هم می‌آمیزد. (استیو براسات، دیرینه‌شناس دانشگاه ادینبورگ و نویسنده‌ی کتاب ظهور و سقوط دایناسورها)

  • شوبین یک دانشمند داستان‌سرای درخشان است؛ یک راوی شیوا که شما را به دنیای غنی و در حال تکامل خود از ماهی‌های متحرک، مگس‌های جهش‌یافته و پرندگان ماقبل تاریخ می‌کشاند. کتاب او اثری ماجراجویانه، رازآلود و پرپیچ‌وخم است. (رابرت ام. هیزن)

کتاب دگرگونی‌های بزرگ برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به علوم زیستی و دیرینه‌شناسی از مطالعه‌ی کتاب دگرگونی‌های بزرگ لذت خواهند برد.

با نیل شوبین بیشتر آشنا شویم

نیل شوبین (Neil Shubin)، دیرینه‌شناس، زیست‌شناس و نویسنده‌ی کتاب‌های عامه‌پسند علمی است که در سال 1960 در آمریکا متولد شد. او دانشیار رشته‌ی زیست‌شناسی و آناتومی ارگانیسم و نیز استاد کمیته‌ی زیست‌شناسی تکاملی در دانشگاه شیکاگو است. شوبین در سال 2017 به عضویت در انجمن فلسفی آمریکا برگزیده شد و همچنین برای مدتی به عنوان مدیر موقت آزمایشگاه بیولوژیکی دریایی در سال 2017 به فعالیت پرداخت. در سال 2019 این نویسنده و زیست‌شناس به عنوان برنده‌ی جایزه‌ی کاوشگر ممتاز انجمن Roy Chapman Andrews انتخاب شد.

در بخشی از کتاب دگرگونی‌های بزرگ: رمزگشایی چهار میلیارد سال حیات از فسیل‌های باستانی تا DNA می‌خوانیم

نمونه‌های رخداد تکامل بر اثر تغییر زمان‌بندی توالی‌های تکوینی فراوان است؛ امروزه تقریباً هر مجله‌ی علمی را که بردارید، مقاله‌هایی در این زمینه خواهد یافت. شاید بتوان گفت که یکی از نخستین نمونه‌های آن، شخصی‌ترین آن‌ها هم بود.

سال‌های بین 1820 و 1830، دوره‌ی افکار بزرگ در زیست‌شناسی بود. فون بائر، هکل، داروین، گارستنگ، و خیلی افراد دیگر به بررسی کالبدشناسی، فسیل‌ها، و رویان‌ها پرداختند تا قواعدی را بیابند که سبب شده که جانوران به شکل امروزی خود درآیند. در عین حال، سازوکارهای ایجاد‌کننده‌ی تنوع حیات نیز به‌تدریج شناخته می‌شد.

در این محیط فکری، کالبدشناس سوئیسی آدولف نائف (1949‑ 1883) پله‌های ترقی دانشگاهی را یکی پس از دیگری طی کرد و در محضر برخی از بزرگان آن روزگار در سوئیس و نیز در ایتالیا تحصیل کرد. آن‌گونه که در سال 1911 برای برادرش شرح داد، هدفش تدوین «یک علم عمومی درباره‌ی شکل موجودات زنده» بود، «موضوعی که چند فکر جدید درباره‌ی آن دارم».

نائف آناتومیست دقیقی بود که خوب می‌دانست یک عکس یا تصویر خوب در بحث علمی چه تأثیری می‌تواند داشته باشد. البته زندگی او از بسیاری جهات بر اساس بحث شکل گرفته بود. طوری که خودش به برادرش نوشت: «رفتار من اکثر آدم‌ها را می‌رنجاند؛ بعضی‌ها همین طور برای من ارزش قائل هستند، ولی بعضی مجبورند مرا به‌عنوان هوش خالص بپذیرند. افراد بیشتر با من دشمن می‌شوند تا دوست.» در نامه‌ی دیگری قبل از آن نوشته بود که «متفکران درجه‌یک که من خودم را از شمار آنان می‌دانم، در سوئیس زیاد یافت نمی‌شوند». نائف با چنین نگرشی نتوانست در سوئیس کاری پیدا کند، ازاین‌رو، اکثر زندگی حرفه‌ای خود را در پستی در قاهره گذراند.

فهرست مطالب کتاب

در ستایش کتاب
پیشگفتار
فصل 1: پنج کلمه
فصل 2: ایده های رویانی
فصل 3: استاد در ژنوم
فصل 4: هیولاهای زیبا
فصل 5: کُپی کارها
فصل 6: آوردگاه درونی ما
فصل 7: تاس های قلابی
فصل 8: ادغام و ترکیب
خاتمه
خواندنی های بیشتر و یادداشت ها
سپاس‌گزاری
نمایه
درباره نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دگرگونی‌های بزرگ: رمزگشایی چهار میلیارد سال حیات از فسیل‌های باستانی تا DNA
نویسنده
مترجمقاسم کیانی مقدم
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات248
زبانفارسی
شابک978-622-706107-9
موضوع کتابکتاب‌های زیست شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دگرگونی‌های بزرگ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب دگرگونی‌های بزرگ

برای دریافت کتاب دگرگونی‌های بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.