معرفی و دانلود کتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان: چگونه خردمند شدیم

عکس جلد کتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان: چگونه خردمند شدیم
قیمت:
۲۸۰۰۰ 16800 تومان ۴۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان: چگونه خردمند شدیم

شما هم درباره‌ی اجداد درخت‌نشینمان کنجکاو هستید؟ کتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان نوشته‌ی سیلوانا کاندمی و فرانسوا ساواتیر به شکل مختصر و با زبانی ساده، به سؤالات درمورد گذشته‌ی بشر جواب می‌دهد. نویسندگان این کتاب به مسیر فرگشت ما از زمانی که میمون‌هایی بدون دم بودیم، تا آخرین نسخه یعنی انسان متکامل امروزی می‌پردازند. این کتاب کمک می‌کند تا با نگاهی به گذشته، آینده‌ی احتمالی انسان را بهتر پیش‌بینی کنیم.

درباره‌ی کتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان

تا امروز مجموعه‌های تخصصی زیادی درمورد تاریخ پیدایش انسان نوشته شده است. اما کتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان (A Pocket History of Human Evolution) منبعی جامع به حساب می‌آید که فقط مخصوص خواننده‌ی متخصص نیست و برای مردم عام به شکل مختصر مراحل تکامل بشر را توضیح می‌دهد. در این کتاب سیلوانا کاندمی (Silvana Condemi) و فرانسوا ساواتیر (Francois Savatier) با گردآوری تحقیقات و اکتشافات حوزه‌ی انسان‌شناسی، پروسه‌ی تغییرات انسان تا به امروز را ترسیم می‌کنند.

این کتاب ‌به‌نوعی ادامه‌ی نظریه‌ی تکامل داروین است که مترجم کلمه‌ی فرگشت را جایگزین اصطلاح تکامل کرده. فرگشت ترکیبی از فر (شان، شکوه و به سوی جلو) و گشت (گردیدن و دگرگون شدن) است که تغییرات رو‌به‌جلو و بهترشدن معنی می‌شود. این ظرافت در ترجمه نشان‌دهنده‌ی دقت مهسا شهرابی فراهانی در مقام مترجم این کتاب است.

سیلوانا کاندمی و فرانسوا ساواتیر، از دیرینه‌شناسان معاصر، در کتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان با شواهد موجود از فسیل‌های نخستینیان ماقبل تاریخ، میمون بدون دم را موجود پیش از انسان می‌دانند. نویسندگان در این کتاب دلایل تغییر میمون بدون دم به موجودی که روی دو پا راه می‌رود را بررسی می‌کنند. بعد از این تحولات پروسه‌ها و اتفاقات دیگری تشریح می‌شود که منجربه بقای یک نژاد خاص از نخستینیان است. اما این کتاب تنها سیر تحول فیزیکی انسان را روایت نمی‌کند، بلکه به جنبه‌های فرهنگی و رشد ذهنی بشر هم می‌پردازد.

نویسندگان کتاب عواملی که منجر به انقراض گونه‌های دیگر انسان شدند را در این کتاب علمی به بحث می‌گذارند و می‌توان نتیجه گرفت ما از نسل سازگارترین این گونه‌ها هستیم. گمانه‌زنی برای آینده‌ی جهان نیاز به مطالعه‌ی گذشته دارد و برای بقا باید اجدادمان را بشناسیم.

با پدید آمدن انسان خردمند یا همان هومو ساپینس گونه‌ی بشر متحول می‌شود و در ابعاد مختلف رشد می‌کند. سیلوانا کاندمی و فرانسوا ساواتیر به نوعی انسان خردمند را نقطه‌ی شروع به وجود آمدن استعدادها و تفاوت‌های فردی ما می‌دانند. خواندن دیباچه‌ای بر فرگشت انسان کمک می‌کند تا به فرآیند شکل‌گیری جوامع، قانون‌گذاری‌ها، اولین جنگ‌ها و پایه‌های جهان امروزی پی‌ببریم.

کتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان مناسب چه کسانی است؟

این کتاب در دسته‌ی علمی قرار دارد و برای زیست‌شناسان و علاقه‌مندان به تاریخ تکامل انسان مناسب است. از طرفی، خواندن آن منحصر به جامعه‌ی آکادمیک نیست و به کسانی که افزایش اطلاعات عمومی‌ برایشان اهمیت دارد توصیه می‌شود.

نکوداشت‌های کتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان

  • کتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان توجه همه‌ی خوانندگانی را که علاقه‌مند به یادگیری بیشتر در مورد تاریخ گونه‌ی انسان هستند، جلب خواهد کرد. این کتاب به‌روز و دقیق است و برای افراد غیرمتخصص به‌خوبی نوشته شده است. (Eric Delson)
  • همگام ماندن با سیل اطلاعات جدید در مورد منشاء انسانی ما به اندازه‌ی کافی سخت است. بنابراین این یک معجزه‌ی کوچک است که سیلوانا کاندمی و فرانسوا ساواتیر توانسته‌اند همه‌ی این دانش‌‎ها را با ظرافت و اعتبار در این کتاب کوتاه اما بسیار خواندنی خلاصه کنند. (Ian Tattersall)

با نویسندگان کتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان بیشتر آشنا شویم

سیلوانا کاندمی دیرینه ‌انتروپولوژیست معروف در فرانسه متولد شد. او بعد از گذراندن دانشگاه شروع به پژوهش درمورد انسان‌های دوران باستان کرد. سیلوانا کاندمی اکنون مدیریت تحقیقات CNRS بزرگترین سازمان تحقیقات علمی عمومی فرانسه در دانشگاه اکس مارسی را بر عهده دارد.

فرانسوا ساواتیر در فرانسه‌ی 1961 به دنیا آمد. او نیز از نویسنده‌های کتاب دیباچه‌ی بر فرگشت انسان است و در مجله‌ی Pour la Science روزنامه‌نگاری می‌کند. کاندمی و ساواتیر قبل از این کتاب، همکاری دیگری نیز در تألیف کتاب «نئاندرتال، بردار من» داشته‌اند که برنده‌ی‌ جایزه شده است.

در بخشی از کتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان می‌خوانیم

انسان خردمند یا هوموساپینس حیوان عجیبی است. اجداد ما ابتدا روی درختان زندگی می‌کردند، سپس برای کاوش در زمین به پایین آمدند و پس از آن دوپا شدند و سرانجام به جستجوی جهان پرداختند. این ویژگی‌ها و این تغییر رفتار یکی از بزرگ‌ترین ابهامات موجود است، اما ما در حال یافتن چگونگی آن هستیم.

به کمک پیشرفت‌های شگفت‌انگیز اخیر در علم مانند استخراج و تعیین توالی دی‌ان‌ای فسیل‌شده، متوجه شدیم که 40000 سال پیش، ما هنوز زمین را با حداقل سه گونۀ انسانی دیگر تقسیم می‌کردیم و می‌دانیم که خردمند که گونه‌ای است آفریقایی، با دو گونۀ دیگر در خارج از آفریقا آمیخته شده است. همچنین ما از روی فسیل‌های جدید توانسته‌ایم ثابت کنیم که نیاکان ما منحصراً از شرق آفریقا منشأ نگرفته‌اند، بلکه در واقع، گونه‌ای سراسر آفریقایی (نه صرفاً شرق آن) بوده‌اند. بعلاوه، کشف کرده‌ایم که انسان‌های خردمند برای نخستین بار، گهوارۀ آفریقایی خود را 100000 سال زودتر از آنچه فکر می‌کردیم ترک کرده‌اند.

اگرچه در طی سال‌های گذشته، چیزهای زیادی در مورد انسان خردمند (هوموساپینس) کشف کرده‌ایم، هنوز سؤالات بی‌پاسخ زیادی در مورد اینکه چه چیزی باعث شده ما منحصربه‌فرد بشویم وجود دارد؟ آیا تغییرات آب‌وهوایی بود که اجداد درخت‌نشین ما را از جنگل‌ها به سمت زمین در دشت‌های هموار راند و مجموعه‌ای از تغییرات پیچیده در بدن را به عمل آورد؟ آیا دوپدالیسم (دو پایی بودن) بود که دست ما را برای کارهای دیگر آزاد کرد؟ استفاده از ابزار؟ مغزهای بزرگ ما؟ و یا آیا به دلیل توانایی همدلی و همکاری انسان شدیم؟

فهرست مطالب کتاب

مقدمه ناشر
دربارۀ نویسندگان
مقدمۀ مترجم
مقدمه
فصل اول: پدید آمدن یک دوپا (انسان) از یک میمون بی‌دم
نخستینیان پیش از انسان
در تعقیب ردپای میمون بی‌دم جنوبی
انسان، دوپای اجباری
انسان، ارباب زمین
یک شتاب‌دهندۀ قدرتمند فرگشتی
فصل دوم: فرهنگ، شتاب‌دهندۀ فرگشتی
متمدن، اما با صورتی پهن
هومونیزیشن در انسان
بدن‌های بزرگ‌تر، سرهای بزرگ‌تر
فصل سوم: سر بزرگ من (تقریباً) مرا به کشتن داد
رابطۀ تولیدمثل و طول عمر
...و تقویت شدن با چربی‌ها
نخستین تغذیه‌های طبیعی
تسلط بر آتش
فصل چهارم: آنچه سبب دوپا شدن ما شد
دست، یک ابزار ماشینی قابل قبول
دوپدالیسم، مادر تغییرات دست و بدن
دویدن بدون خزهای بدن در انسان
فصل پنجم: شکار همۀ حواس را بیدار می‌کند
در حال دویدن مانند سان بوشمن
جستجوی نخستین سنگ آتش‌زنه (سنگ چخماق)
از بدن به دست، به کلمات و به زبان
صحبت کردن با دست
اما شکل حرفه‌ای زبان چه زمانی متولد شد؟
فصل ششم: نخستین فتح سیاره
انسان ارکتوس بدون ویزا از اروپا بازدید کرد!
فصل هفتم: و انسان خردمند ظهور کرد
انسان خردمند، یک شبکۀ قدیمی
انقلاب شناختی؟
رشد و تکثیر
گروه‌ها، منشأ همۀ جوامع
همدلی، توانایی انسان‌های نخستین
استعداد چند برابر انسان خردمند از کجا ناشی می‌شود؟
فصل هشتم: گسترش انسان خردمند در کل سیاره
آن‌ها از راه عربستان عبور کردند
پیاده از آفریقا تا استرالیا
یک پیشرفت جمعیتی
نخستین انسان خردمند در چین
انسان خردمند در سرما
انسان خردمند دورگه
آمیختگی نژاد نئاندرتال خردمند
فصل نهم: ظهور قبیله
چسب اجتماعی
حمایت از هنرمندان غار چاوت
بدن پیراسته
گرگ‌های انسان‌ها
شکار با سگ یا بدون سگ
آیا انسان خردمند یک حیوان خوداهلی‌کننده است؟
یک زندگی سخت برای زنان؟
آرامگاه یک "مرد بزرگ"
فصل دهم: ایالت‌ها و جنگ
نخستین معابد بشریت
انقلاب نوسنگی که هرگز اتفاق نیفتاد
از نوسنگی تا ایالت
نتیجه
منابع و مراجع
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان: چگونه خردمند شدیم
نویسنده،
مترجممهسا شهرابی فراهانی
ناشر چاپیانتشارات سبزان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات136
زبانفارسی
شابک978-600-117-607-4
موضوع کتابکتاب‌های زیست شناسی، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک
۲۸۰۰۰ 16800 ت ۴۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان

positive psychology
۱۴۰۱/۱۱/۱۶
کتاب‌های زیادی درباره تکامل هست اما این کتاب به صورت اختصاصی به تکامل انسان پرداخته. محتوای کتاب بسیار غنی و مبتنی بر شواهد علمی هست و زیاده گویی نکرده. با این حال همین تکیه زیاد بر شواهد علمی و پرهیز از زیاده گویی سبب خشک شدن کتاب شده و کمی از لذت مطالعه کاسته.
با تمام این احوال کتاب را توصیه از
می‌کنم. بابت ترجمه هم بسیار دقیق و گویا هست و ویراستاری خوبی داشته که باعث شده غلط‌های املایی و ترجمه به شدت کم باشه.
وحید فرشیدپور
۱۴۰۲/۲/۲۰
من این کتاب رو خیلی سریع خوندم. جز اون دسته کتابایی که اگه به فرگشت اعتقاد با علاقه‌مندید، می‌تونه ݘراغای زیادی رو تو سرتون روشن کنه.
ترجمه روانی داره. من که لذت بردم.
علی عطرچی
۱۴۰۲/۹/۲۱
کتابی پر محتوا ولی به شدت علمی و در بعضی مواقع گیج کننده
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان

برای دریافت کتاب دیباچه‌ای بر فرگشت انسان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.