معرفی و دانلود کتاب چرا پیر می‌شویم؟: بررسی علل سالخوردگی همراه با دستاوردهای علمی جدید

عکس جلد کتاب چرا پیر می‌شویم؟: بررسی علل سالخوردگی همراه با دستاوردهای علمی جدید
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چرا پیر می‌شویم؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چرا پیر می‌شویم؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چرا پیر می‌شویم؟: بررسی علل سالخوردگی همراه با دستاوردهای علمی جدید

بیورن شوماخر، زیست‌شیمی‌دان مشهور آلمانی، در کتاب چرا پیر می‌شویم؟ به یکی از دغدغه‌های همیشگی و دلهره‌آور انسان، یعنی پیری می‌پردازد و می‌کوشد از لحاظ علمی دلایل وقوع آن را توضیح دهد. دکتر شوماخر که در زیست‌شناسی پیری تخصص دارد، این مسأله را از نظر مولکولی و سلولی و در سطح دی‌ان‌ای بررسی می‌کند، از تأثیر عوامل محیطی و سبک زندگی بر آن می‌گوید و آخرین پیشرفت‌ها و دستاوردهای پزشکی را برای کنترل فرآیند پیر شدن، تشریح می‌کند.

درباره‌ی کتاب چرا پیر می‌شویم؟

پیری برای انسان همیشه باعث نگرانی و دلهره بوده و دلیل اصلی آن از دست رفتن توانایی و ابتلا به بیماری است. اینکه از انجام ساده‌ترین کارهای عاجز شویم و همیشه در معرض بیماری‌های مهلکی مثل زوال عقل و سرطان قرار بگیریم، برای هر کسی می‌تواند هولناک باشد. اما در قرن اخیر که پزشکی به‌شدت پیشرفت کرده، این دغدغه تا حدی کمتر شده است. حالا کیفیت زندگی و سطح عمومی سلامتی بالاتر رفته و از همه مهم‌تر، برای خیلی از بیماری‌ها درمان‌هایی مؤثر کشف شده. همه‌ی این موارد کمک کرده تامیزان امید به زندگی بالاتر برود. اگر روزگاری میانگین سنی 30 سال بود، حالا این میزان در بعضی از کشورها به 80 سال رسیده است. این بدان معناست که روند پیری نسبت به گذشته تا حدودی کندتر شده و به تعویق افتاده است. اما آیا زندگی جاودانه ممکن است؟ آیا می‌توان هیچ‌وقت پیر نشد؟

معرفی و دانلود کتاب چرا پیر می‌شویم؟

به نظر می‌رسد «فعلاً» این امکان وجود ندارد ولی دانشمندان همچنان در تلاش هستند تا پیری را به عقب برانند و طول عمر بشر را افزایش دهند. برای دست یافتن به این مهم، پیش از هر چیزی باید دلایل علمی پیری را درک کرد. محققان در سالیان اخیر یافته‌های زیادی به‌دست آورده‌اند و ازنظر آزمایشگاهی هم توانسته‌اند با حذف مکانیسم‌های پیری، طول و کیفیت زندگی برخی از نمونه‌ها را بیشتر کنند. بیورن شوماخر (Bjoern Schumacher)، زیست‌شیمی‌دان و متخصص زیست‌شناسی پیری، در کتاب چرا پیر می‌شویم؟ (The Mystery of Human Aging) دقیقاً به همین موضوع پرداخته و کوشیده این فرآیند را با جزئیات توضیح دهد. شوماخر در کتاب خود تغییرات مولکولی، سلولی و دی‌ان‌ای را در روند پیری شرح داده و از بیماری‌هایی که احتمالاً در پی آن رخ می‌دهند می‌گوید.

دانشمندان مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌اند که پیری در نتیجه‌ی آسیب به ساختار دی‌ان‌ای اتفاق می‌افتد. بااین‌وجود تلاش آن‌ها برای جبران آسیب‌های وارده یا مقابله با این وضعیت، هنوز به نتیجه‌ی قطعی و نهایی نرسیده است. گرچه انجام آزمایش‌هایی روی حیوانات و دیگر جانداران نتیجه‌بخش بوده و نشان داده مسیرشان درست است. یکی از مهم‌ترین دانشمندانی که در این مسیر نقش داشته و تلاش‌های زیادی انجام داده، دکتر بیورن شوماخر، رئیس مؤسسه‌ی پایداری ژنوم دانشگاه کلن است. بخشی که قرار است روی پیری متمرکز باشد و آن را از نظر ژنتیکی و سلولی بررسی کنید. شوماخر حاصل تحقیقات خود و یافته‌های دیگر دانشمندان را در کتاب چرا پیر می‌شویم؟ گردآوری و با زبانی ساده و عمومی بیان کرده است. این کتاب نه‌تنها از عوامل مولکولی، که از فاکتورهای محیطی و سبک زندگی هم صبحت می‌کند و نقش آن‌ها را در تسریع پیری نشان می‌دهد. شوماخر در ادامه از درمان پیری حرف می‌زند و از پیشرفت‌هایی می‌گوید که باعث کنترل بیماری‌ها و بالا رفتن کیفیت زندگی شده‌اند. او در پایان به تبعات اجتماعی و اقتصادی پیری جامعه نیز اشاره می‌کند.

کتاب چرا پیر می‌شویم؟ را انتشارات سبزان با ترجمه‌ی یاشار مجتهدزاده و مهسا شهرابی فراهانی منتشر کرده است.

کتاب چرا پیر می‌شویم؟ برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مباحث علمی علاقه دارید و می‌خواهید در مورد فرآیند پیری و یافته‌های جدید دانشمندان بیشتر بدانید، این کتاب مطالب زیادی در اختیارتان خواهد گذاشت.

در بخشی از کتاب چرا پیر می‌شویم؟: بررسی علل سالخوردگی همراه با دستاوردهای علمی جدید می‌خوانیم

اول بار، جانورشناس بااستعداد بریتانیایی، پیتر مداوار، در دهه 1950، ثابت کرد که پیری هیچ نقشی در فرایند تکامل ندارد. مداوار برای اینکه نشان دهد پیری یک ویژگی بیولوژیکی منفعل است، آن را با لوله‌های آزمایشگاهی ابزاری که ممکن است پس از چند بار استفاده بشکنند مقایسه کرد. مادامی‌که لوله‌ها به طور منظم جایگزین شوند، مهم نیست که چقدر کار می‌کنند و فقط باید تا زمانی که جایگزین می‌شوند از آن‌ها استفاده کرد. در مورد موجودات زنده نیز وضع به همین منوال است. نکته‌ی تعیین‌کننده این است که آن موجود، تا زمان تولد فرزندان، زنده بماند. پس از تولیدمثل، دیگر مهم نیست آن موجود تا چه زمانی زندگی می‌کند.

برای درک بهتر این موضوع، اجازه دهید کمی بیشتر به نظریه تکامل بپردازیم. نظریه چارلز داروین که یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌ها در تفکر انسانی و هم‌تراز انقلاب کوپرنیکی قلمداد می‌شود این واقعیت را روشن کرد که زمین مرکز عالم نیست. داروین با چشمان تیزبین خود در تلاش بود تا به تمام نقاط کره زمین سفر کند. او در مطالعات خود روی حیوانات متوجه شد که آن‌ها به طور کامل خلق نمی‌شوند و در واقع، به‌تدریج رشد و نمو پیدا می‌کنند. داروین به این نتیجه رسید که موجودات زنده به یک‌باره به این شکل درنیامده‌اند، بلکه در طول زمان و طی یک روند مداوم و پیوسته، تکامل پیدا کرده و در اثر انتخاب طبیعی به شکل کنونی خود درآمده‌اند. آنچه به‌اشتباه از نظریه او درک و تفسیر شده این است که الزاماً موجودات قوی‌تر بقا پیدا می‌کنند، در حالی که موجوداتی که توانسته‌اند با شرایط محیطی تطبیق پیدا کنند شانس بیشتری برای بقا خواهند داشت. هر چه یک موجود زنده بیشتر بتواند خود را با محیط اطراف وفق دهد، شانس بیشتری برای بقا خواهد داشت. قوی‌تر بودن، برای بقا و تولیدمثل، ضروری نیست.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه ناشر
پیشگفتار
مقدمه نویسنده
چرا ما باید این کتاب را بخوانیم؟
فصل 1: چرا پیر می‌شویم؟ پرسشی به قدمت تاریخ بشر
فصل 2: ژن‌هایی که پیری را کنترل می‌کنند
فصل 3: فرایند پیری در انسان
فصل 4: پروتئین‌ها، مولکول‌ها و سلول‌ها در دوران پیری
فصل 5: تاثیر محیط زیست بر پیری
فصل 6: آیا درمانی برای پیری وجود دارد؟
فصل 7: چشم‌انداز آینده یک جامعه سالخورده
یادداشت‌ها
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چرا پیر می‌شویم؟: بررسی علل سالخوردگی همراه با دستاوردهای علمی جدید
نویسنده
مترجمیاشار مجتهدزاده، مهسا شهرابی فراهانی
ناشر چاپیانتشارات سبزان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات264
زبانفارسی
شابک978-600-117533-6
موضوع کتابکتاب‌های زیست شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چرا پیر می‌شویم؟

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب چرا پیر می‌شویم؟

برای دریافت کتاب چرا پیر می‌شویم؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.