معرفی و دانلود کتاب ذهن‌ خوانی: علم نوین رمزگشایی از افکار، امیال و هویت واقعی انسان‌ها

عکس جلد کتاب ذهن‌ خوانی: علم نوین رمزگشایی از افکار، امیال و هویت واقعی انسان‌ها
قیمت:
۴۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ذهن‌ خوانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ذهن‌ خوانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ذهن‌ خوانی: علم نوین رمزگشایی از افکار، امیال و هویت واقعی انسان‌ها

کتاب ذهن‌ خوانی نوشته‌ی دیوید جی. لیبرمن، بر مبنای علم روان‌شناسی زبان و علوم شناختی و رفتاری، در تلاش است تا به شناخت ماهیت انسان برسد. این اثر، تکنیک‌هایی مؤثر برای فهمِ معنای واقعی گفته‌ها و اعمال دیگران ارائه می‌دهد و به ما کمک می‌کند به دروغ‌سنجی ماهر تبدیل شویم.

درباره‌ی کتاب ذهن‌ خوانی

خیلی‌وقت‌ها آرزو می‌کنیم که کاش می‌توانستیم ذهن دیگران را بخوانیم. نفهمیدنِ آنچه در سر دیگران می‌گذرد، کژتابی‌ها و سوءتفاهم‌های زیادی در پی دارد. امروزه علم نوینْ دریچه‌ای به ذهن انسان گشوده و ذهن‌خوانی دیگر یک رویا به حساب نمی‌آید. دیوید جی. لیبرمن (David J. Lieberman) با نوشتن کتاب ذهن‌ خوانی (Mindreader) ثابت می‌کند که با به‌کارگیری نشانه‌های موجود در گفتار و رفتار انسان‌ها، می‌توان به مقصود واقعیِ آن‌ها دست یافت.

علوم اعصاب، علوم شناختی و علوم رفتاری در ترکیب با یکدیگر، به فهم انگیزه‌های انسانیِ پشت هر عمل و سخن کمک بسیاری می‌کنند و تشخیص دروغ را از حقیقت ساده می‌سازند. تکنیک‌های کتاب ذهن‌خواهی راهنمای بسیاری سازمان‌ها از جمله سازمان سی‌آی‌ای و اف‌بی‌آی شده‌اند تا بتوانند بر کارمندانِ خود نظارت دقیقی داشته باشند. این تکنیک‌ها از اصلی‌ترین راه ارتباطی، یعنی «زبان» و نشانه‌های موجود در آن الهام گرفته‌اند تا ماهیت انسانی را رمزگشایی کنند. روش‌های ارائه‌شده در این کتاب بسیار آسان است، به‌شرطی که به‌نحوی منطقی مورداستفاده قرار بگیرد.

در رمزگشاییِ ماهیتِ افراد توجه به عواملی مثل نشانه‌های کلامی و موقعیت فرد الزامی است. زمانِ افعال، به‌عنوان یک نشانه‌ی زبانی، در تغییر لحن و آهنگِ سخنِ شخص گوینده تأثیر به‌سزایی دارد. معلمی که می‌پرسد: «جواب درست کدام بود؟» نسبت به معلمی که می‌پرسد: «پاسخ چیست؟» لحن ملایم‌تری دارد. شخصی که ملایم‌تر است، لحنی به کار می‌برد که از تعارض جلوگیری و ارتباط بهتری برقرار کند. درمقابل، شخص سلطه‌طلب، لحن آمرانه و کنترل‌گری اتخاذ می‌کند. یک جمله می‌تواند معنای واحدی داشته باشد، اما پیامی که می‌دهد به هیچ‌وجه یکسان نیست. به‌ازای تغییرِ هر کلمه در یک جمله‌بندی، نشانه‌ی متفاوتی به گیرنده‌ی پیام منتقل می‌شود. بنابراین، حساسیت نسبت به انتخاب کلماتِ خودمان و دیگران عاملی مهم در زیست اجتماعی است.

در دنیایی که تشخیص حقیقت بسیار سخت و گاه غیرممکن است، کتاب ذهن‌ خوانی: علم نوین رمزگشایی از افکار، امیال و هویت واقعی انسان‌ها گنجینه‌ی ارزشمندی محسوب می‌شود که ما را از ابهام و کژفهمی نجات می‌دهد. این اثر با ترجمه‌ی علی علی‌پناهی توسط انتشارات ذهن‌آویز منتشر شده است.

نکوداشت‌های کتاب ذهن‌ خوانی

  • این کتاب سرنخ‌های خوبی برای دروغ‌سنجی در اختیارمان می‌گذرد، اما از آن مهم‌تر، دانشی است که درباب شناخت ذات انسان عرضه می‌کند. (Kirkus Reviews)

  • داشتن دانشی گسترده در زمینه‌ای تخصصی مثل ذهن انسان یک مسئله است و تواناییِ انتقال آن مسئله‌ای دیگر. مهارت لیبرمن در به‌اشتراک‌گذاری این دانش ستودنی است. (مایکل فلوید، افسر سابق سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا)

  • لیبرمن با ارائه‌ی رویکردی جدید و عملی، این امکان را در اختیار مخاطب می‌گذارد که میان برداشتِ شخصی و حقیقت تمایز قائل شود. (میچل سیلک، دستیار سابق وزیر ایالات متحده آمریکا)

کتاب ذهن‌ خوانی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به جویندگان حقیقتِ ماهیت انسان و به‌طور خاص، به مسئولین و رؤسای سازمان‌ها پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب ذهن‌ خوانی: علم نوین رمزگشایی از افکار، امیال و هویت واقعی انسان‌ها می‌خوانیم

رالف والدو امرسون می‌نویسد: «به نظر می‌رسد انسان‌ها متوجه نیستند که دیدگاه آن‌ها نسبت به جهان، اعتراف به شخصیت خود آن‌هاست.» این سخن نه‌تنها نکته‌ی هوشمندانه‌ای دارد، بلکه برداشتی صریح از ماهیت انسان است. نگاه انسان‌ها به جهان بازتاب نگاه آن‌ها به خودشان است. اگر انسان‌ها جهان را مکان اعتمادناپذیری می‌بینند، درواقع احساس می‌کنند که تا حدودی _شاید، ناخودآگاه_ خودشان اعتمادناپذیر هستند. اگر انسان‌هایی را می‌بینند که صادقانه فعالیت می‌کنند، در واقع خودشان را در چنین وضعی می‌بینند. به همین دلیل است که فرد کلاه‌بردار دیگران را به فریب و کلاه‌برداری متهم می‌کند.

به نظر می‌رسد این سخن قدیمی که: «آنچه شخص الف درباره‌ی شخص ب می‌گوید، بیشتر از خودش می‌گوید تا شخص ب»، پایه‌ی قوی روان‌شناسی دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی از کسی می‌خواهید به شخصیت فرد دیگری، همکار نزدیک، آشنا یا یک دوست نمره بدهد، پاسخ آن‌ها دقیقاً ناشی از ویژگی‌های شخصیتی و سلامت روان خود آن‌ها است. درواقع یافته‌ها نشان می‌دهند که «بخش بزرگی از ویژگی‌های منفی شخصیتی افراد ناشی از نگاه منفی نسبت به دیگران است.» به‌ویژه میزان منفی‌گرایی که برای توصیف دیگران به کار می‌بریم و «تمایل داریم تا دیگران را بی‌جهت منفی ببینیم، نشان می‌دهد که به احتمال زیاد دچار افسردگی یا دیگر اختلالات شخصیتی، ازجمله خودشیفتگی و رفتار ضداجتماعی هستیم.»

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
بخش نخست. نگاهی به ضمیر ناخودآگاه دیگران
1. دیگران واقعاً چه فکری در سر دارند؟
2. دیگران را چگونه می‌بینیم و چه استنباطی از آن‌ها داریم
3. گفت‌وگوی صمیمانه
4. رابطه و تأثیر مقام و اقتدار
5. شناخت خُلق‌و‌خو یا وضعیت روحی - روانی افراد
بخش دوم. دستگاه دروغ‌سنج
6. ارزیابی صداقت و راستی
7. هنر فهمیدن بلوف
8. داستان‌سرایی: بهانه و فریب‌کاری
9. ترفندهای تجارت و کسب‌وکار
بخش سوم. تصویری کلی از وضعیت روان‌شناختی
10. نگاهی به شخصیت و سلامت روانی
11. آشنایی با ماهیت کلام: خواندن آنچه در قلب و ضمیر دیگران می‌گذرد
12. فعال‌کردن شبکه‌ی دفاعی
13. معنای ارزش‌ها
14. انعطاف‌پذیری یا تاب‌آوری
بخش چهارم. تهیه‌ی شرح حال روان‌شناختی
15. کندوکاوی در سلامت روان
16. روان‌شناسی عزت نفس
17. آشنایی با اختلالات شخصیتی
18. ارزیابی روابط اشخاص مختلف
19. برخی نکته‌ها و اختلالات دیگر
20. چه ‌‌زمانی نگران شویم: هشدارها و نشانه‌های خطر
نتیجه‌گیری. با آگاهی خود چه کنیم؟

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ذهن‌ خوانی: علم نوین رمزگشایی از افکار، امیال و هویت واقعی انسان‌ها
نویسنده
مترجمعلی علی پناهی
ناشر چاپیانتشارات ذهن آویز
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات232
زبانفارسی
شابک978-600-118-525-0
موضوع کتابکتاب‌های ارتباطات و روابط عمومی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ذهن‌ خوانی

مهدی نجفی
۱۴۰۳/۱/۲۸
فوق العاده است این کتاب
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب ذهن‌ خوانی

برای دریافت کتاب ذهن‌ خوانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.