معرفی و دانلود کتاب راز آفرینش جهان هستی: چهارده میلیارد سال تکامل کیهانی

عکس جلد کتاب راز آفرینش جهان هستی: چهارده میلیارد سال تکامل کیهانی
قیمت:
۶۷۰۰۰ ۳۳,۵۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب راز آفرینش جهان هستی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راز آفرینش جهان هستی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راز آفرینش جهان هستی: چهارده میلیارد سال تکامل کیهانی

نیل دگراس تایسون و دانلد گلداسمیت در کتاب راز آفرینش جهان هستی می‌کوشند منشأ عالم، کهکشان‌ها، ستارگان، سیارات و حیات را توضیح دهند و نحوه‌ی تکامل آن‌ها را با زبانی ساده بیان کنند. نویسندگان در این کتاب تحسین‌شده، به موضوعاتی مثل ماده‌ی تاریک، انرژی تاریک و حیات فرازمینی می‌پردازند و آخرین یافته‌های علمی در مورد آن‌ها را به شکلی جذاب و داستانی شرح می‌دهند.

درباره‌ی کتاب راز آفرینش جهان هستی

ما از کجا آمده‌ایم؟ این مهم‌ترین پرسشی که انسان همواره با آن مواجه بوده است. منظور از «ما» صرفاً انسان نیست بلکه می‌تواند معطوف به کره‌ی زمین، منظومه‌ی شمسی، کهکشان راه شیری و تمام عالم باشد. ما بخشی از یک کل بزرگ و بی‌انتها هستیم و درون آن تعریف می‌شویم. بنابراین برای فهمیدن اینکه انسان چطور به وجود آمده و تکامل پیدا کرده، باید به آن کل عظیم هم توجه داشته باشیم و به رازهای پنهان آن پی ببریم. از شروع هستی چیزی نزدیک به چهارده میلیارد سال می‌گذارد؛ در این زمان دراز اتفاقات بسیار زیادی افتاده و میلیاردها میلیارد کهکشان و سیاره شکل گرفته. وسعت عالم به ده‌ها میلیارد سال رسیده و همچنان در حال انبساط است. احتمالاً انرژی‌ها و ماده‌ها و پدیده‌های غریبی در دوردست‌ها هستند که ما اطلاع چندانی درباره‌ی آن‌ها نداریم.

بااین‌وجود علم و مخصوصاً فیزیک تلاش کرده تا آن‌ها را کشف کند و توضیحی برایشان بیابد. از ابتدای قرن بیستم و با شکل‌گیری شاخه‌های کیهان‌شناسی و اخترفیزیک دانش بشری پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. نیل دگراس تایسون (Neil deGrasse Tyson) و دانلد گلداسمیت (Donald Goldsmith) در کتاب راز آفرینش جهان هستی (Origins) تلاش می‌کنند این دانسته‌ها را خیلی ساده توضیح بدهند تا مخاطب عام جواب بسیاری از ابهاماتش را بیابد. آن‌ها در این کتاب از نحوه‌ی شکل‌گیری عالم شروع می‌کنند، پس‌ از آن منشأ کهکشان‌ها، سیارات و ستاره را بررسی کرده و درنهایت به پیدایش زمین و حیات انسان می‌رسند.

سیاره‌ی زمین یکی از صدها میلیارد سیاره‌ی کهکشان راه شیری است. خود کهکشان راه شیری هم یکی از صدها میلیارد کهکشان عالم است. آیا در این وسعت بی‌انتها، ما انسان‌ها تنها موجودات زنده هستیم؟ اگر دیگرانی هستند، آیا آن‌ها هم هوشمندند؟ ممکن است پیش‌تر از ما، در زمانی دیگر بوده باشند و منقرض شده باشند؟ تابه‌حال هیچ پاسخ قطعی‌ای برای این پرسش‌ها پیدا نشده و اکتشافات علمی چند دهه‌ی اخیر هم به نتیجه‌ای نرسیده، اما این فرضیه همیشه مطرح است که در دوردست‌ها موجوداتی زنده باشند. نیل دگراس تایسون و دانلد گلداسمیت در کتاب راز آفرینش جهان هستی به این مسأله می‌پردازند که اساساً منشأ حیات در جهان هستی چه بوده و آیا این احتمال هست که در جایی خارج از منظومه‌ی شمسی و کهکشان راه شیری موجوداتی زنده وجود داشته باشند. همچنین مفاهیم مبهمی مثل پادماده، ماده‌ی تاریک، انرژی تاریک و گردوغبار ستارگان را توضیح می‌دهند و نشان می‌دهند چه مسیری طی شده تا هستی به شکل امروزی درآید.

کتاب راز آفرینش جهان هستی با تحسین و استقبال زیادی مواجه شد. این اثر را نشر مازیار با ترجمه‌ی جمیل آریایی منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب راز آفرینش جهان هستی

  • اگر امسال می‌خواهید یک کتاب علمی بخرید، آن کتاب باید راز آفرینش جهان هستی باشد. (پابلیشرز ویکلی)

  • اثری عامه‌فهم و بی‌نهایت جذاب در مورد ژرفای کیهان‌شناسی، اخترفیزیک و حیات فرازمینی. (Kirkus Reviews)

  • این کتاب، علمی پیچیده را به متنی ساده و زنده تبدیل می‌کند، توجهات را به آغاز هستی می‌برد و نشان می‌دهد که چطور به اینجا رسیده‌ایم. (Scientific American Book Club)

  • تایرون و گلداسمیت عمق هستی را برای فهمیدن اینکه اجرام آسمانی، زمین و زندگی چطور شکل گرفته‌اند می‌کاوند. آن‌ها کیهان‌شناسی مدرن را به شکل کامل پوشش می‌دهند. (ساینس نیوز)

کتاب راز آفرینش جهان هستی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به دوستداران فیزیک و کیهان‌شناسی توصیه می‌شود. اگر می‌خواهید در مورد ریشه‌های هستی و زندگی بیشتر بدانید حتماً این اثر را بخوانید.

با نیل دگراس تایسون و دانلد گلداسمیت بیشتر آشنا شویم

نیل دگراس تایسون (متولد 1958) فیزیکدان و نویسنده‌ی آمریکایی است. او در دانشگاه‌های هاروارد، تگزاس در آستین و کلمبیا تحصیل کرده و از سال 1996 مدیر آسمان‌نمای هایدن نیویورک است که بخشی از موزه‌ی تاریخ طبیعی آمریکا محسوب می‌شود. تایسون بنیان‌گذار بخش اخترفیزیک این موزه و از پژوهشگران آن نیز هست. او کتاب‌های متعددی در حوزه‌ی کیهان‌شناسی و نجوم تألیف کرده که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به «اسرار کیهانی»، «پیام‌آور ستارگان» و «اخترفیزیک» اشاره نمود. او تا کنون 21 دکترای افتخاری دریافت کرده و برنده‌ی مدال خدمات عمومی ناسا، جایزه‌ی آیزاک آسیموف و گرمی شده است.

داانلد گلداسمیت (متولد 1943) ستاره‌شناس و نویسنده‌ی آمریکایی است که بیشتر به خاطر مستندهای تلویزیونی‌اش شناخته می‌شود. او دکترایش را از دانشگاه برکلی گرفته و در دانشگاه زیادی مثل استنفورد تدریس کرده. «جستجوی زندگی در عالم» و «جهان‌های بی‌شمار» از تألیفات گلداسمیت هستند. او جایزه‌ی یک عمر دستاورد انجمن نجوم آمریکا را به دست آورده است.

در بخشی از کتاب راز آفرینش جهان هستی: چهارده میلیارد سال تکامل کیهانی می‌خوانیم

قانون گرانش نیوتون می‌گوید گرچه گرانش سیاره‌ای که از آن دور می‌شوید به شدت ضعیف می‌شود امّا هیچ فاصله‌ای نیروی گرانش را صفر نمی‌کند و شیء که جرم فوق‌العاده زیادی داشته باشد می‌تواند حتی در فاصله‌های دور نیز نیروی زیادی وارد کند. سیاره‌ی مشتری با میدان گرانشی قوی خود بسیاری از دنباله‌دارها را دور خود نگه می‌دارد تا نتوانند ناحیه‌ی درونی منظومه‌ی شمسی را به ویرانی بکشانند. مشتری با میدان محافظتی خود زمین را تا مدت‌ها (50 تا 100 میلیون سال) در صلح و آرامش نگه می‌دارد. بدون حفاظت مشتری، حیات پیچیده در روی زمین مدام با خطر نابودی از سوی برخورد با شیء‌های ویران‌گر روبرو بود.

ما با هر کاوشگری که به فضا فرستاده‌ایم میدان‌های گرانشی سیارات را کندوکاو کرده‌ایم. برای مثال، کاوشگر کاسینی روز 15 ماه اکتبر سال 1997 برای رویارویی با زحل در اواخر سال 2004 از زمین به فضا فرستاده شد و در طول مسیرش دوبار از گرانش زهره، یک بار از گرانش زمین (در مسیر برگشت)، و یک بار هم از گرانش مشتری کمک گرفت. مثل ضربه‌های بسترهای کناری میز بیلیارد، حرکت کاوشگر از سیاره‌ای به سوی سیاره‌ی دیگر با استفاده از ضربه‌های گرانشی امر متداولی است. اگر چنین نبود کاوشگرهای ما سرعت و انرژی کافی برای رسیدن به مقصدشان را نداشتند.

یکی از ما دو نفر (دوگراس نیل تایسون) افتخار این را داشته است که یکی از قطعه‌های زباله‌های میان‌سیاره‌ای منظومه شمسی به نام او ثبت شود. در ماه نوامبر سال 2000، دیوید لوی و کارولین شوماخر، سیارک 1994KA را در کمربند اصلی کشف کردند و آن را 13123 Tyson نامیدند. هرچند این افتخاری است اما نباید مغرور شد زیرا آن گونه که پیش از این اشاره کردیم تعداد زیادی از سیارک‌ها نام‌های آشنایی چون جودی، هاریت، و تامسون و تعداد زیاد دیگری نیز نام‌هایی چون مرلین، جیمز باند، و سانتا دارند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار: تأملی بر ریشه‌های علم و علم ریشه‌ها
درآمد: داستان ناگفته‌‌ی شگفتی‌ها
بخش اول: منشأ جهان هستی
1. در آغاز
2. پادمادّه‌ها
3. بگذار که نور باشد
4. بگذار که تاریکی باشد
5. بگذار که تاریک‌تر باشد
6. یک جهان یا چند جهان؟
بخش دوم: منشأ کهکشان‌ها و ساختار جهان هستی
7. کشف کهکشان‌ها
8. منشأ ساختار
بخش سوم: منشأ ستارگان
9. گرد و غبار
10. باغ وحش عناصر
بخش چهارم: منشأ سیارات
11. آنگاه که کرات جوان بودند
12. میان سیارات
13. کرات بی‌شمار: سیارات آن سوی منظومه‌ی شمسی
بخش پنجم: منشأ حیات
14. حیات در جهان ‌هستی
15. منشأ حیات در زمین
16. جستجوی حیات در منظومه‌ی شمسی
17. جستجوی حیات در کهکشان راه شیری
18. جستجوی خودمان در جهان هستی
برای مطالعه‌ی بیشتر
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راز آفرینش جهان هستی: چهارده میلیارد سال تکامل کیهانی
نویسنده،
مترجمجمیل آریایی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات250
زبانفارسی
شابک978-600-6043-64-7
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی، کتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک
۶۷۰۰۰ ۳۳,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب راز آفرینش جهان هستی

مسیح قدیری
۱۴۰۲/۸/۲۸
کتاب جامع و کاملی است تنها کمبود آن این است که قبل از شروع به کار تلسکوپ جیمز وب و اولین عکس گرفته شده از سیاهچاله نوشته شده است، به غیر از این کتابی بسیار کامل و جامع همراه با توضیحاتی نسبتا ساده و کلامی شیوا و روان است، عناوین هر بخش به خوبی و درستی لیست شده و هر بخش مکمل بخش قبلی است، البته باید این نکته را در نظر داشت خواندن این کتاب به کسانی توصیه میشود که اطلاعات پایه‌ای و اولیه‌ای در رابطه با عناوین کتاب همچون کوانتوم، کیهان شناسی، اختر فیزیک، ستارگان، نور، سیارات، نسبیت عام و خاص، فیزیک ذرات و... داشته باشند و نسبت به این مطالب آگاهی و اشراف اولیه و پایه‌ای داشته باشند
فرزانه حسن زاده
۱۴۰۲/۱۰/۲
روایت اینگونه کتابها رو بهش میگن "کلان تاریخ". تو یه مقاله و همینطور تو مقدمه‌ی یکی از همین‌کتابها خوندم که بعد از کنار گذاشتن دین یه روایت لازم بود برای توضیح چگونگی آفرینش و جواب به این سوال که ما از کجا آمده ایم و به کجا می‌رویم. و آخرش به همین روایت رسیدیم که اساسش تکامل و داروینیسمه. جهان از و لحظه‌ی صفر قبل از بیگ بنگ شروع شد. ولی مشکل این کتابا اینه که صریحا وجود خدا رو انکار میکنن اصلا میخوان ثابت کنن که خدایی نیست. در حالی که چطور ممکنه تمام اتفاقاتی که این کتابا روایت میکنن بدون وجود خدا امکان پذیر بوده؟
محمدرضا عسگری راد
۱۴۰۲/۱۰/۸
بسیار کتاب مفید و جالبی بود البته توصیه میکنم کتاب پیوند علم و عرفان نوشته دکتر فرشاد رو مطالعه کنید دوستان چون بسیار زیبا توصیف می‌کند هر قانون یا فرضیه علمی و مخصوصا فیزیک کوانتوم چگونه بیش از ۸۰۰ سال پیش توسط مولانا به شعر گفته شده
مطالعات علمی حتما باید در تمام زمینه‌ها باشد تا بتواند حداقل کمکی به فهم خواننده کند درجهت تعالی فکری و روحی
شادابی و تندرست باشید
joziazkol
۱۴۰۲/۷/۷
درمورد کتاب باید بگم توی فصل‌های اولیه اونقدر که حجم اسامی و عنوان‌ها و حرفای علمی زیاده اصلا به درد مخاطب عادی مثل من که فقط میخاد کمی بیشتر بدونه نمیخوره.. بیشتر شبیه کتابای تخصصی دانشگاهیه بنظرم. شاید واسه عامه مردم یه کتاب عکس دار اونم با مطالب کلی گویی مفید تره تا اینکه این همه جزییات یجا اورده بشه.
فائقه
۱۴۰۲/۷/۵
دقیقا نمیدونستم چند ستاره لایق این کتابه! ولی به طور خلاصه اگه بخوام بگم این کتاب قابل درک برای همه نیست و برای خیلی‌ها ممکنه کتاب سخت و سنگینی باشه فقط علاقه مندا به علم فیزیک ممکنه از این کتاب خوششون بیاد
بهاره
۱۴۰۳/۱/۶
کتاب خوبی بود و ما رو دوباره به تفکر درباره همان سوالات تکراری و بی جواب چرایی و چگونگی افرینش جهان دعوت میکنه، بنظرم دیدگاه نویسنده خیلی عجیب نبود ولی اشنایی با کلیه دیدگاه‌ها برای هرانسانی لازم و ضروری هست.
عسل مهاجران
۱۴۰۲/۱۱/۱۰
خیلی جالب و آموزنده بود. من علاقه زیادی به این سبک کتاب های علمی دارم و این کتاب با زبانی ساده و روان و شیرین به نظریه‌های علمی در مورد پیدایش جهان می پردازد. خواندن آن را به علم دوستان پیشنهاد میکنم.
کوثر
۱۴۰۲/۷/۱۲
همیشه در زندگی به دنبال چراها و چگونه‌ها هستم و بسیار علاقه مند به اینکه ناشناخته‌ها و عجایب را کشف و درک کنم مطالعه این کتاب بسیار برایم جالب بود و پاسخ بسیاری از سوالاتم را بدست آوردم با تشکر از کتابراه
📚هستی لک 📚
۱۴۰۲/۸/۱۲
خدارو سپاسگزارم که به من کمک کرد تا با این برنامه شما اشنا بشم، خدارو سپاس گزارم که به من کمک کرد تا با این کتاب اشنا بشم، خدارو سپاس گزارممم ممنونم از کتابراه
تینا فیض بخشیان کهن
۱۴۰۳/۱/۱۶
کتاب خوبیه هنوز اوایلشم، خوشم اومده، و دلم میخواد زود تا اخر بخونمش، پیشنهاد میکنم خصوصا به دوستداران ماوراالطبیعه و کنجکاوان علوم سماوی و فیزیک
احمد رضا
۱۴۰۳/۱/۱۰
کتاب خوبیه دقیقا نمیدونستم چندستاره لایق این کتابه ولی به طور خلاصه اگه بخوام بگم کتاب قابل درک و جالبی هست نکات اموزنده خوبی میشه ازش یاد گرفت
Z Abbasi
۱۴۰۳/۱/۲
سبک نوشتاری کتاب خوب بود ولی‌ی نکته اینکه هم باید فیزیک بدونی و به همین علت ادامه ندادم و هم ظاهرا آفرینش رو (از کجا آمده‌ام) از مبدا انفجار میدونست
ح آبیاری
۱۴۰۲/۱۱/۲۶
این کتاب مطالب تخصصی و سنگینی داره و برای تدریس در دانشگاه‌ها مناسبه. اما عکسهای بسیار عالی و زیبا از سحابی و کهکشانهای منظومه شمسی وجود داره.،، درود بر کتابراه.
یاسمن داوری
۱۴۰۲/۷/۱۷
اگر به بحث‌های فیزیک علاقه دارید این کتاب رو پیشنهاد میکنم. ولی کتاب خیلی فشرده‌ای هست و با اینکه تلاش کرده نثر روانی داشته باشه ولی اصلا موفق نبوده.
ahmadr
۱۴۰۳/۱/۱۱
سلام متأسفانه کتاب ترجمۀ مناسبی نداره. برخی جملاتو باید دو-سه مرتبه بخونید تا مکث ها، کلمات ترکیبی و ترکیبات اضاف شده رو تشخیص بدید.
مشاهده همه نظرات 51

راهنمای مطالعه کتاب راز آفرینش جهان هستی

برای دریافت کتاب راز آفرینش جهان هستی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.