معرفی و دانلود کتاب رفتار‌ جنسی پر‌خطر و رفتار‌های خود‌ آسیب رسان (زنان و مردان) در اختلالات اعتیادی

عکس جلد کتاب رفتار‌ جنسی پر‌خطر و رفتار‌های خود‌ آسیب رسان (زنان و مردان) در اختلالات اعتیادی
قیمت:
۱۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رفتار‌ جنسی پر‌خطر و رفتار‌های خود‌ آسیب رسان (زنان و مردان) در اختلالات اعتیادی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رفتار‌ جنسی پر‌خطر و رفتار‌های خود‌ آسیب رسان (زنان و مردان) در اختلالات اعتیادی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رفتار‌ جنسی پر‌خطر و رفتار‌های خود‌ آسیب رسان (زنان و مردان) در اختلالات اعتیادی

کتاب رفتار‌ جنسی پر‌خطر و رفتار‌های خود‌ آسیب رسان (زنان و مردان) در اختلالات اعتیادی نوشته‌ی مهسا کاشفی زاده، در پی آن است تا تفاوت تأثیرات سوء مصرف مواد کند‌ کننده و محرک را در رفتار‌های جنسی پرخطر و خود‌ آسیب‌ رسان بررسی کند.

یکی از اهداف مهم برنامه‌های توسعه هر کشور، کاهش آسیب‌های اجتماعی است که تحقق و دست‌یابی به این هدف، نیازمند شناخت عوامل مؤثر ایجاد آن در جامعه می‌باشد. امروزه محققین سرمایه اجتماعی را یکی از عوامل زمینه‌ساز و مؤثر در سلامت اجتماعی و کاهش خطرپذیری در جامعه می‌دانند. 

اعتیاد یا سوء مصرف مواد به حالتی گفته می‌شود که فرد علی‌رغم عواقب نامطلوب و علائم ناشی از مصرف، اقدام به ادامه‌ی مصرف ماده‌ای می‌کند که در وی ایجاد تغییرت خلقی یا رفتاری کرده یا دچار اختلالات عصبی ناشی از آن رفتار‌ها می‌شود. سوء مصرف مواد یکی از مشکلات بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی مهم در بسیاری از کشور‌ها‌ست و همواره موضوعی قابل‌ توجه برای روان‌شناسان بالینی و روان‌پزشکان بوده است، چراکه عواقب سوء منفی در اقشار مختلف جامعه پدید می‌آورد.

سوء مصرف مواد با توجه به مکانیسم‌های متفاوت ممکن است منجر به رفتارهای پر‌خطر شود؛ به علاوه ارتباط‌های زیستی بین مواد و رفتار‌های پر‌خطر نیز با توجه به نوع مواد، مقدار و الگوی مصرف متفاوت است. در این زمینه سوء مصرف دو نوع از مواد را با عنوان مواد کند کننده و مواد محرک از اهمیت زیادی برخوردار است. مواد کند‌ کننده و محرک دو گروه از مواد غیر‌مجاز هستند که از لحاظ ساختار شیمیایی، تأثیرات جسمانی و روانی و خطر بالقوه برای مصرف‌ کننده، با یکدیگر تفاوت دارند.

پژوهشگران امروزه علاوه بر الگوهای زیستی و عوامل ژنتیک، تأثیرات هورمونی و رویداد‌های دوران بلوغ را در پیدایش و بروز رفتار‌های پر‌خطر مورد توجه قرار می‌دهند. رویکرد رشدی دیگر، بر تحولات زمینه‌های زیستی، روانی و اجتماعی نوجوانی اشاره دارد و معتقد است رفتارهای پرخطر شیوه‌ای برای مقابله با حوادث طبیعی دوران رشد است. خطرپذیری به رفتارهایی همچون سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر، الکل، رانندگی خطرناک و فعالیت جنسی زود هنگام گفته می‌شود که احتمال پیامدهای منفی و مخرب جسمی، روان‌شناختی و اجتماعی را در فرد افزایش دهد. خطرپذیری علاوه براین که انجام رفتارهای پرخطر را در برمی‌گیرد، به آسیب‌پذیری و در معرض خطر بودن از سوی محیط و نزدیکان و نیز گرایش‌ها، تمایلات و باورهای نادرست و تهدید کننده فرد در مورد رفتارهای پرخطر اشاره دارد.

در بخشی از کتاب رفتار‌ جنسی پر‌خطر و رفتار‌های خود‌آسیب‌رسان (Risky and self damaging sexual behaviors) می‌خوانیم:

رفتارهای پرخطر جنسی جزو تهدیدهایی به شمار می‌آیند که هم به فرد و هم به جامعه آسیب می‌زنند. این اعمال به عنوان رفتارهایی که در آن فرد بدون مراقبت‌های معمول، دست به رفتار جنسی می‌زند یا دارای شرکای جنسی متعدداست، تعریف می‌شوند (هوبنر و هابل 55، 2003). برای رفتارهای پرخطر علل مختلفی مانند فقر اقتصادی و فرهنگی، عدم رضایت از زندگی، افسردگی، مصرف الکل، سوء مصرف مواد اعتیادآور، عزت‌نفس پایین و اضطراب ذکر شده است (میکاییلی منیع، 1392). تحقیقات نشان داده‌اند که گرایش به انجام رفتارهای پرخطر مانند رفتارهای جنسی می‌تواند راهی برای کاهش هیجان‌های ناخوشایند باشد یعنی وقتی فرد نتواند از راهبردهای مناسب و مسأله محور برای مقابله با هیجان‌های آزارنده خود استفاده نماید یا درک درستی از هیجان‌های خود نداشته باشد، به ناچار به رفتارها و اعمالی با نتایج نامطلوب متوسل می‌شود تا آن‌ها را تعدیل نموده و تغییر دهد (میکولایزاک و همکاران 56، 2009).

براساس نظریه‌هایی که در زمینه علل رفتارهای پرخطر مطرح است، تحلیل‌های گوناگونی می‌توان در این زمینه ارائه کرد و بر همین اساس راهکارهایی برای کاهش این رفتارها به ویژه برای قشر جوان‌تر جامعه پیشنهاد کرد. نخست اینکه باید به نقش عوامل فردی، خانوادگی، آموزشگاهی، اجتماعی و در مورد جوان‌ها عوامل مربوط به همسالان توجه کرد. روابط نیرومند خانوادگی و پشتیبانی‌های عاطفی مناسب پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده از نوجوان، نقش بسزایی در مقاوم شدن نوجوان در برابر رفتارهای پرخطر دارند (مک‌لاولین و همکاران 57، 2011)؛ بنابراین گسترش سطح روابط خانوادگی و پدید آوردن تجربه‌های مشترک با همه اعضای خانواده می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
بیان مسأله پژوهش
تعریف مفاهیم کتاب
اعتیاد
مواد کند‌ کننده
مواد محرک
رفتارهای جنسی پرخطر
رفتارهای خود آسیب‌رسان
اعتیاد
رفتار پرخطر
انواع رفتارهای پرخطر
رفتارهای پرخطر و نوجوانی
نظریه تغییر رفتار
الگوهای زیستی
آیزنک
گرایش به اعتیاد به‌عنوان رفتار پرخطر در نوجوانان
مفهوم اعتیاد و وابستگی به آن
سوء مصرف مواد
مواد کند‌کننده
مواد محرک
رفتار جنسی
رفتار‌های جنسی پر‌خطر
رفتار‌های خود آسیب‌رسان
پژوهش‌های داخلی و خارجی
روایی و پایایی ابزار اندازه‌گیری
روایی
پایایی
پیشنهادها
پیشنهادهای پژوهشی
پیشنهادهای کاربردی
منابع
الف) منابع فارسی
ب) منابع خارجی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رفتار‌ جنسی پر‌خطر و رفتار‌های خود‌ آسیب رسان (زنان و مردان) در اختلالات اعتیادی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات آذرفر
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات107
زبانفارسی
شابک978-600-8000-50-1
موضوع کتابکتاب‌های مسائل جنسی و زناشویی، کتاب‌های سلامتی و بهداشت
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب رفتار‌ جنسی پر‌خطر و رفتار‌های خود‌ آسیب رسان (زنان و مردان) در اختلالات اعتیادی

برای دریافت کتاب رفتار‌ جنسی پر‌خطر و رفتار‌های خود‌ آسیب رسان (زنان و مردان) در اختلالات اعتیادی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.