معرفی و دانلود کتاب رهبری آموزشی و فناوری: آماده‌سازی مدیران مدارس برای عصر دیجیتال‬‏‫

برای دانلود قانونی کتاب رهبری آموزشی و فناوری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رهبری آموزشی و فناوری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رهبری آموزشی و فناوری: آماده‌سازی مدیران مدارس برای عصر دیجیتال‬‏‫

چگونه می‌توان از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا برای تحقق اهداف آموزشی استفاده کرد؟ این پرسش محوری کتاب رهبری آموزشی و فناوری است. ویرجینیا گارلند و چستر تدجا در اثر پیش‌رو به زبانی ساده مفهوم برنامه‌ریزی فناوری را توضیح داده و نشان می‌دهند چگونه می‌توان از ظرفیت بی‌پایان تکنولوژی برای تدوین سیاست‌های تعلیم و تربیت مدارس امروز کمک گرفت.

درباره‌ی کتاب رهبری آموزشی و فناوری

مدارس سال 2023 میلادی شباهت اندکی به کلاس‌های چند دهه‌ی گذشته یا حتی پنج سال پیش دارند. جایگزینی تخته سیاه‌های آشنا با تخته‌های وایت‌برد، کاهش نسبی تعداد دانش‌آموزان، تغییر وضعیت معاش خانواده‌ها به دلیل تحولات اقتصادی و اضافه شدن مباحث درسی جدید بخشی از دگرگونی‌های درونی سیستم آموزشی هستند؛ اما بیرون از دیوارهای مدرسه هم تحولاتی مهم و بنیادی در جریان بوده است. با فراگیری اینترنت و شبکه‌های مجازی روابط معلم-دانش‌آموز برای همیشه تغییر کرد. حالا به ندرت می‌توان اطلاعاتی را در کتاب درسی یافت که با جست‌وجویی کوتاه در تلفن هوشمند پیدا نشود. علاوه‌بر این دیگر نیازی به حضور آموزگار-شاگرد در یک کلاس یا حتی کشور نیست. آموزش و پرورش امروز به آنچه پیش‌تر می‌شناختیم شباهت اندکی دارد و کتاب رهبری آموزشی و فناوری (Educational leadership and technology) به این موضوع مهم اختصاص دارد.

ویرجینیا گارلند (Virginia E. Garland) و چستر تدجا (Chester Tadeja) در اثر پیش‌رو نمونه‌هایی از جدیدترین سبک‌های تدریس را ارائه می‌دهند که در آن از قدرت تحول‌آفرین فناوری برای بهبود یادگیری دانش‌آموزان بهره برده‌اند. آن‌ها ضمن اشاره به آخرین تحقیقات در این زمینه می‌کوشند راه‌های ممکن یکپارچه ساختن تکنولوژی و آنچه در کلاس درس می‌گذرد را بیابند. زیرا بشر محدودیت‌های تکنولوژی را هر روز یک قدم بیشتر به عقب می‌راند. قسمت دیگری از مطالب کتاب نیز به مرور نقش‌های رهبران مدارس و استراتژی‌‌هایی که از آن‌ها انتظار می‌رود اختصاص یافته. افرادی که در این جایگاه قرار دارند همواره با مسائلی پیچیده مواجهند و تغییرات برق‌آسای فناوری مانند تیغی دو لبه، امکان بهبود و ضربه را همزمان به مسئولان حوزه‌ی آموزش عرضه می‌کند.

نویسندگان کتاب رهبری آموزشی و فناوری، تحلیلی انتقادی از امکانات دیجیتال نوظهور دراختیار شما می‌گذارند اما این امر را نباید به معنای دیدی تماما منفی دانست. والدین، جامعه و دانش‌آموزان امروز در نیاز به اجرای موثر فناوری‌ها مشترکند و صرف‌نظر از مزایای پیشرفت‌های چند دهه‌ی اخیر، پیاده‌سازی بسیاری از برنامه‌های آموزشی بدون تکنولوژی ممکن نیست.

اثر مقابل شما در ابعاد کلان هدف اعتلای آگاهی رهبران تعلیم و تربیت و در ابعاد خرد، بینش‌بخشی به مدیران مدارس را دنبال می‌کند. برخی از ویژگی‌های خاص این کتاب که آن را از آثاری با موضوعات یکسان، متمایز می‌کند عبارتند از:

  • انعکاس نقش رهبریِ مدیران مدرسه به‌شیوه‌ای که زمینه‌ی طراحی سناریوهایی برای دنیای واقعی را فراهم کند.

  • ارائه توصیه‌هایی برای مدیران و مسئولان مدارس بر پایه‌ی مثال‌های عینی.

  • طرح سوال در پایان فصل برای جمع‌بندی و هدایت افکار مخاطب به سمت ایده‌پردازی.

  • معرفی یک وب‌سایت کمکی شامل اسلایدهای پاورپوینت، استراتژی‌ها، فیلم‌ها و پیوندهایی که تغییرات فناوری، خط‌مشی و عملکرد نویسندگان را به شما عرضه می‌کند.

  • معرفی و شرح جدیدترین فناوری‌ها مانند رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های الکترونیکی و Cloudware که قادر به تغییر برنامه‌های آموزشی هستند.

  • عرضه‌ی یک پرسشنامه منحصر‌به‌فرد و بی طرفانه به نام «خودارزیابی رهبری فناوری مدیر مدرسه». این پرسشنامه در پایان هر فصل در اختیار شما قرار می‌گیرد و کمک می‌کند آمادگی خود را برای پیاده‌سازی فناوری‌های موجود ارزیابی کنید.

اگر مجموع ویژگی‌های مطرح‌شده را در کنار نفوذ غیرقابل مقاومت فناوری‌های مدرن قرار دهیم پی می‌بریم چرا این کتاب نقشی روشنگرانه در زمینه‌ی تعلیم و تربیت ایفا می‌کند. در پایان لازم به ذکر است دکتر علیرضا مقدم (هیأت علمی دانشگاه مموریال در کانادا) و دکتر ابوالفضل بختیاری (هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان) ترجمه‌ی کتاب رهبری آموزشی و فناوری را برعهده داشته‌اند و نسخه‌ی کاغذی اثر پیش‌رو توسط انتشارات آوای نور به چاپ رسیده است.

کتاب رهبری آموزشی و فناوری مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این اثر را به مدیران مدارس،‌ معاونان، معلمان و سایر افرادی که از قدرت تعیین سیاست‌های آموزشی در سطح خرد یا کلان برخوردارند توصیه می‌کنیم.

در بخشی از کتاب رهبری آموزشی و فناوری می‌خوانیم

امروز دانش‌آموزان در فرهنگ یادگیری دیجیتال که زندگی بیست‌وچهارساعته آن‌ها در هفت روز هفته را شامل می‌شود شرکت می‌کنند. با وجود این، در حال حاضر این فرهنگ یادگیری دیجیتال عمدتاً خارج از روز مدرسه موجود است. در فرهنگ یادگیری دیجیتال، سواد ماورای کتاب درسی است؛ صدا و تصویر را هم شامل می‌شود. درک این واقعیت که ماهیت مفهوم سواد در حال تغییر است مستلزم این درک تأثیرگذار است که فناوری به دانش‌آموزان و معلمان این قدرت را می‌بخشد که به وسیله ابزارهای فناوری سیار خود هر جا و در هر زمانی با یادگیری همراه باشند. یکی از تأثیرگذارترین تجارب آموزش و ابتکاری که داشتم رهبری و مدیریت یک طرح یادگیری سیار یک به یک بود.

در این زمینه شکی نیست که ابزارهای یادگیری سیار ماهیت و زمان یادگیری دانش‌آموزان را متحول می‌کنند. تجربه شخصی من در رهبری چنین طرحی آشکارا به ماهیت متحول‌ساز قدرت‌بخشی به دانش‌آموزان با ابزارهای انفرادی اشاره می‌کند. تجهیز دانش‌آموزان با فناوری سیار قطعاً زمین بازی را برای طرفین درگیر (دانش‌آموزان، معلمان، والدین و مدیران) تغییر می‌دهد. مدیران در طرح یادگیری یک به یک به طور مستقیم شاهد تغییراتی خواهند بود که چنین ابزارهایی از راه ابداع مجدد فرصت‌های ایجاد برنامه آموزشی، تدریس و سنجش در محیط یادگیری ایجاد می‌کنند. چنین ابزارهایی نه تنها پشتیبان بلکه پاسدار ایجاد محیط‌های یادگیری هستند که ماهیت اجتماعی دارند.

دانش‌آموزان از فناوری جهت یادگیری، آشنایی، بازی، و اجتماعی‌شدن به شیوه‌های مرتبط استفاده می‌کنند که چنین شیوه‌هایی فرصت‌های واقعی را جهت به‌کار‌گیری یادگیری به عنوان انعکاس زندگی واقعی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد؛ چنین ابزارهای شبکه اجتماعی می‌توانند به سرعت‌بخشی از تجارب یادگیری دانش‌آموزان را شکل دهند و غالباً در دسترس دانش‌آموزان می‌باشند.

فهرست مطالب کتاب

فصل1: برنامه‌ریزی فناوری
فصل2: رهبری آموزش با فناوری‌های نوین
فصل3: نظارت و راهنمایی معلم و توسعه حرفه‌ای
فصل4: زیرساخت‌های فناوری
فصل5: تغییرات نظام‌مند در نیروی انسانی و مشارکت در فناوری
فصل6: مسائل حقوقی و اجتماعی فناوری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رهبری آموزشی و فناوری: آماده‌سازی مدیران مدارس برای عصر دیجیتال‬‏‫
نویسنده،
مترجمعلیرضا مقدم، ابوالفضل بختیاری
ناشر چاپیانتشارات آوای نور
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات176
زبانفارسی
شابک978-600-309-557-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب رهبری آموزشی و فناوری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب رهبری آموزشی و فناوری

برای دریافت کتاب رهبری آموزشی و فناوری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.