معرفی و دانلود کتاب روانشناسی اعتراض: وقتی نه می‌گویم، احساس گناه می‌کنم

عکس جلد کتاب روانشناسی اعتراض: وقتی نه می‌گویم، احساس گناه می‌کنم
قیمت:
۳۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب روانشناسی اعتراض و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روانشناسی اعتراض و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روانشناسی اعتراض: وقتی نه می‌گویم، احساس گناه می‌کنم

کتاب روانشناسی اعتراض، اثر نویسنده‌ی تحسین‌شده‌ی دنیای روان‌شناسی، مانوئل اسمیت است. این کتاب مجموعه‌ راهکارایی‌ست در باب کسب جرأتمندی و مهارت دفاع از حقوق خود. نویسنده در این کتاب پرفروش به ما می‌آموزد چگونه در برابر خواسته‌هایی که دوست نداریم، «نه» بگوییم و در برابر آنچه که حق ماست، احساس شرم و خجالت به خود راه ندهیم.

درباره‌‌ی کتاب روانشناسی اعتراض

پاسخ و برخورد شما در مقابل خواسته‌های نامعقول دیگران چیست؟ مثلاً وقتی همکارتان می‌خواهد از لیوان شخصی شما استفاده کند یا وقتی همسایه‌تان هرشب ماشینش را جای شما پارک می‌کند. حتماً شما هم مواقع نه گفتن در مقابل خواسته‌ی بقیه یا اعتراض به رفتارشان دچار احساس شرم شده‌اید؛ مانوئل اسمیت (Manuel J. Smith) در کتاب روان‌شناسى اعتراض (When I say no, I feel guilty) به سراغ قضیه‌ی دفاع از حق و نه گفتن رفته و قصد دارد هیچ‌ سؤالی را در این زمینه بی‌پاسخ نگذارد.

شیوه‌ی طرح مسئله و پاسخ به آن در این کتاب، به ملاقات سالیان دور نویسنده با یک استاد روان‌شناسی ویژه بر می‌گردد، روان‌شناسی که معتقد بود 95 درصد آنچه به عنوان نظریه‌های پیچیده‌ی روان‌شناختی علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد، زباله‌ی محض است! او می‌گفت برای کشف چرایی رفتار انسان، پیش از هرچیز باید به‌سراغ «سازوکارهای ساده‌ی ذهن» رفت. حال با گذشت سالیان، نویسنده پاسخ به این سؤال روان‌شناختی «که چرا اعتراض کردن انقدر سخت است؟» را در همین سازوکارهای ساده و منطقی ذهن پی می‌گیرد.

به طرح پرسش خود بازگردیم: چرا وقتی دوستمان برای یک سرگرمی کسالت‌بار از ما درخواست بیرون آمدن می‌کند، برای نه گفتن به هزار دروغ و توجیه متوسل می‌شویم؟ یا وقتی پدرومادرمان بابت دیر به خانه رسیدن، نگاه سنگینی تحویلمان می‌دهند به‌کلی روحیه‌مان را می‌بازیم؟ در یک کلام: چرا نظرات دیگران این‌چنین ما را دچار شرم و اضطراب می‌کند؟ چرا نه گفتن در برابر خواسته‌ها انقدر سخت است و چرا مقابله با رفتار‌های سلطه‌جویانه این‌چنین دشوار می‌آید؟ در یک کلام، توجیه این دست عملکرد‌های ذهنی چیست؟ مانوئل اسمیت، پاسخ را در سازوکار‌های ذهنی ساده‌ای که از اجداد غارنشینمان به ارث رسیده جست‌وجو می‌کند. حقیقت آن‌که با وجود گزینه‌هایی مثل جنگ و مقابله یا حتی صلح و گفتمان، میل به بقا در خیلی از موارد، اجداد ما را به فرار از موقعیت‌های خطرآفرین سوق می‌داد. این همان مشکلی‌ست حال بعد از گذشت هزاران سال، در مواجه با سلطه‌جویی یا در شرایطی که نیاز به نه گفتن داریم، همچنان گریبانمان را می‌گیرد.

نویسنده در کتاب روان‌شناسی اعتراض، ادعایی بر رفع این مشکل ندارد. همه‌ی ما خوب می‌دانیم مشکلات در زندگی وجود دارند و حتی به بیان بهتر، هیچ‌وقت تمام نمی‌شوند. اما راهکار نویسنده چیست؟ مانوئل اسمیت در این باره می‌گوید: « طبیعی است که در زندگی با مشکل مواجه شویم، و البته طبیعی است که توانایی کنار آمدن با این مشکلات را نیز داشته باشیم. اگر ما تواناییِ ارثی برای کنار آمدن با انواع مشکلات را نداشتیم، انسان به عنوان یک گونه مدت‌ها پیش از بین رفته بود!» با این دیدگاه، اسمیت در کتاب خود به ما کمک می‌کند تا مهارت‌های کلامی و احساس حقانیت خود را بالا ببریم، حق‌وحقوق خود را باز شناسیم و در برابر آنچه نمی‌پذیریم، «نه» بگوییم. برای آشنایی با دنیای جذاب سازوکار‌های ذهن و استفاده‌ی بیشتر از مهارت‌های فکری، با کتاب روانشناسی اعتراض همراه باشید.

این کتاب در سال 1975 وارد بازار جهانی شد و نسخه‌ی فارسی آن به‌همت انشارات لیوسا و با ترجمه‌ی مهدی قراچه داغی در دسترس علاقه‌مندان فارسی‌زبان قرار گرفت.

در نکوداشت کتاب روانشناسی اعتراض

  • کتاب پرفروشی که به شما کمک می‌کند بگویید: «من فقط "نه" گفتم و احساس گناه نمی‌کنم!» ... این کتاب با تکنیک‌های جدید خود، شما را در راه خودشناسی کمک می‌کند. (آمازون)

کتاب روانشناسی اعتراض برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب آموزنده، به تمامی دوست‌داران روان‌شناسی، جهان ذهن و خودسازی پیشنهاد می‌شود. کتاب روان‌شناسی اعتراض همچنین پیشنهاد ویژه‌ای‌ست برای کسانی که نیاز به کمک بیشتری در کسب مهارت اعتراض، دفاع از حق و توانایی نه گفتن دارند.

با مانوئل اسمیت بیشتر آشنا شویم

مانوئل اسمیت (متولد 1934) زاده‌ی نیویورک آمریکا و از روان‌شناسان و پژوهشگران پیشگام حوزه‌ی جرئت‌مندی است. او ابتدا در دانشگاه ایالتی سن دییگو تحصیل کرد و سپس بر پایه‌ی مطالعات و تحقیقات خود، چندین کتاب خودیاری در آموزش مهارت قاطعیت نوشت. مهم‌ترین اثر شناخته‌شده‌ی او، کتاب روان‌شناسی اعتراض است. این کتاب و دیگر آثار نویسنده در طول سالیان نجات‌بخش شیوه‌ی رفتاری بسیاری از افراد بوده و راهبرد‌های او در استاندارد‌های آموزشی بسیاری از مدارس جای داده شده است. مانوئل اسمیت در سال 2007 به جهان دیگر رفت.

جملات برگزیده‌ی کتاب روانشناسی اعتراض

  • تا خطر محبوب نبودن را نپذیرى محبوب واقع نخواهى شد.
  • اگر در امورات اجتماعى از قاطعیت لازم برخوردار باشید، خیلى زود مى‌فهمید که آیا به‌طور کلى وجه‌اشتراکى براى ایجاد تفاهم با طرف مقابل دارید یا نه.
  • صحبت‌کردن درباره‌ى خود نزد دیگران مهارت مناسبى براى زندگى توأم با قاطعیت است که نه‌تنها در معاشرت و تماس‌هاى اجتماعى، بلکه در روبه‌رو شدن با همه‌ى اشخاص مورد استفاده قرار مى‌گیرد.
  • بیان حالات منفى موجود در ضمیر شما و برملا کردن آنها از شمار مؤثرترین مهارت‌هاى قاطعیت به خرج دادن است که هم مانع سلطه‌جویى مى‌شود و هم سبب‌ساز آرامش ذهن است.

در بخشی از کتاب روانشناسی اعتراض می‌خوانیم

انسان کامل و بى‌عیب‌ونقص وجود ندارد. اشتباه کردن جزء لاینفک زندگى انسان است. اگر مى‌گوییم حق دارید اشتباه کنید و مسئولیتش را بپذیرید، یکى از واقعیات انسان بودن را یادآور شده‌ایم. اگر نپذیریم که انسان جایزالخطاست، درواقع دست سایرین را باز مى‌گذاریم تا براى رسیدن به اهدافشان بر ما مسلط شوند. اگر بگوییم اشتباه ناپسند است و درنتیجه حق اشتباه کردن نداریم، به دیگران چراغ سبز نشان داده‌ایم تا احساسات و رفتار ما را زیر سلطه بگیرند. خیلى‌ها به گمان آنکه اشتباه عملى نادرست و مستوجب عقوبت است، معتقدند که باید کفاره‌ى آن را با رفتار درست پرداخت. همین ذهنیت کافى است تا دیگران به استناد اشتباهات گذشته‌ى ما رفتار آینده‌مان را آن‌طور که دلشان مى‌خواهد به سود خویش کنترل کنند. فحواى این طرز تلقى را شاید بتوان در عبارات زیر توضیح داد: «حق اشتباه‌کردن ندارید زیرا اگر اشتباهى از شما سر بزند براى دیگران تولید دردسر مى‌کند.

اگر اشتباه کردید مقصرید و چون احتمالش هست که مجددا اشتباه کنید، صلاحیت تصمیم‌گیرى ندارید. سایرین باید رفتار و تصمیمات شما را کنترل کنند تا مشکل‌ساز نشوید. این‌طورى کفاره‌ى مشکلاتى را که براى دیگران ایجاد کرده‌اید مى‌پردازید.» بار دیگر نمونه‌هاى متعدد این طرز تلقى را در زندگى هر روزمان مى‌بینیم که با این ذهنیت سعى در کنترل رفتار یکدیگر دارند. طورى رفتار مى‌کنند که اشتباه همسرشان خطایى است که باید کفاره‌اش به شکلى داده شود. مثلاً هنگام رسیدگى به موجودى حساب بانکى خانوادگى معلوم مى‌شود که خانم بار دیگر فراموش کرده مبلغ آخرین چکى را که ماه قبل از حساب برداشت کرده است، یادداشت کند.

فهرست مطالب کتاب

1. واکنش‌هاى موروثى بقا
2. حق قاطعیت
3. حقوق حقه‌ى ما
4. نخستین درس قاطعیت: پافشارى
5. روابط اجتماعى حساب‌شده
6. برخورد با سلطه‌جوى کبیر: انتقاد
7. فکر سلطه‌جویى را از سر دوستان و آشنایانتان بیرون کنید
8. اختیارات سرپرستى
9. روابط مبتنى بر مساوات
10. نتیجه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روانشناسی اعتراض: وقتی نه می‌گویم، احساس گناه می‌کنم
نویسنده
مترجممهدی قراچه داغی
ناشر چاپیانتشارات لیوسا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات288
زبانفارسی
شابک978-600-340-084-9
موضوع کتابکتاب‌های ارتباطات و روابط عمومی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب روانشناسی اعتراض

نرگس علی پور
۱۴۰۱/۱۱/۱۶
دوستان درود خداوند برشما باد. من هنوز کل کتاب و نخوندم علتشم اینه که با اینکه کتاب مفیدی میتونه باشه و من واقعا بهش احتیاج داشتم که خریدمش؛ با این وجود یک ایراد خاصی از نظر من بهش وارده یکیش شیوه بد ترجمه کتابه که از کاما و نقطه گزاری و.... استفاده نشده و متوجه نمیشی الان جمله رو ادامه بدی یا قطع و کنی😏😏دومی اینکه نویسنده میتونسته با ذکر مثال به شیوه روانتر قابل هضمتری مطلب و برای خواننده‌ها باز کنه که اینکارو نکرده!
در صورتی که من کتابهای مارک منسون و میخوندم قلم نویسنده بشدت روان و بینظیره و سرتاسر کتاب پر از مثال و شیوه داستانگراییه که میتونستم راحت مطالب و هضم کنم برای خودم.
باتشکر از تخفیف‌های کتابراه😍🙏
ولی اله واشقانی
۱۴۰۳/۱/۱۰
در طول زندگی بسیاری از مهارتهای مورد نیاز انسان در برخورد با شراط متفاوت زندگی به ما ایرانی یاد داده نمیشود چون والدین و اطرافیان خودشان هم آنهارا نمیدانند، کتابهای اینچنینی میتواند کمک کننده باشد هرچند بعضی از تکنیکهای کتاب در جامعه ایرانی نتیجه مطلوب ندارد اما در ایجاد روحیه معتمد به نفس و خودباوری و توانایی نه گفتن در زندگی بسیار مفید است
زهرا نصیری
۱۴۰۲/۴/۱
این کتاب رو‌ی دکتر روانشناس به من معرفی کردن. این کتاب برای امثال من که هیچ موقع و تو هیچ شرایطی نمیتونم به کسی نه بگم خوبه. ان شاالله همگی یاد بگیریم که به موقع نه بگیم
Samaneh Seyed
۱۴۰۳/۱/۱۹
این کتاب بیشتر مناسب روابط بین ما و افرادی هست که نمیشناسیم و برامون اهمیت ندارند روش‌های قاطعیت اون در برابر نزدیکان ممکن نتیجه خوبی نده با تشکر از کتابراه
Ali Bakhshi
۱۴۰۳/۱/۱۲
اسم نویسنده ناشناس بود ولی چون مترجم رو میشناختم این کتاب رو تهیه کردم ترجمه بسیار عالی و روان محتویات کتاب هم عالی
حمید روزبهی
۱۴۰۲/۴/۲۳
کتاب خوبی بود میتونه کمک کننده باشه
مشاهده همه نظرات 6

راهنمای مطالعه کتاب روانشناسی اعتراض

برای دریافت کتاب روانشناسی اعتراض و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.