معرفی و دانلود کتاب روندها و مسائل تکنولوژی آموزشی - جلد اول

برای دانلود قانونی کتاب روندها و مسائل تکنولوژی آموزشی - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روندها و مسائل تکنولوژی آموزشی - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روندها و مسائل تکنولوژی آموزشی - جلد اول

درباره‌ی رشته‌ی تکنولوژی آموزشی چه می‌دانید؟ کتاب روندها و مسائل تکنولوژی آموزشی - جلد اول نوشته‌ی رابرت ریزر و جان وی. دمپسی یکی از کامل‌ترین منابع مطالعاتی در این حوزه‌ی علمی است. این اثر انتخابی عالی برای عمق بخشیدن به اطلاعات دانشجویان بوده و همچنین فارغ‌التحصیلان را در یافتن شغل ایده‌آل‌شان همراهی می‌کند. از افتخارات کتاب پیش‌رو می‌توان به کسب جایزه‌ی AECT در سال 2006 اشاره کرد.

درباره‌ی کتاب روندها و مسائل تکنولوژی آموزشی - جلد اول

مشاهده‌ی پیشرفت‌های فناوری در سال‌های اخیر شاید این باور را به وجود آورد که رشته‌ی تکنولوژی آموزشی، دانشی کاملا نوپا است. اما اگر بخواهیم سیر تحول این علم را در طول تاریخ دنبال کنیم، نشانه‌های شکل‌گیری آن را می‌توان در دهه‌ی 1920 مشاهده کرد. با حسابی مختصر می‌بینیم این رشته‌ی علمی از سابقه‌ای صد ساله برخوردار بوده و هزاران دانشمند در توسعه‌ی آن نقش داشته‌اند اما به شکلی غافلگیرانه، مفهوم تکنولوژی آموزشی هنوز برای بسیاری از افراد ناآشناست. هدف این رشته چیست؟ کدامین نیاز بشر آن را به وجود آورده؟ آیا توسعه‌ی دانش نرم‌افزاری و اینترنت به کمک این علم می‌آید یا به فراموشی آن منجر می‌شود؟ جان وی. دمپسی و رابرت ریزر در کتاب روندها و مسائل تکنولوژی آموزشی - جلد اول (Trends And Issues In Instructional Design And Technology) پاسخ‌های دقیقی به این سوالات می‌دهند.

بخش‌های نه‌گانه‌ی کتاب به‌ترتیب مباحث «واژه‌های کلیدی و تاریخچه‌ی علم تکنولوژی آموزشی»، «نظریه‌ها و مدل‌ها»، «روش‌های ارزشیابی طرح‌های گوناگون»، «شیوه‌های بهبود عملکرد»، «کاربرد تکنولوژی آموزشی در حوزه‌های مختلف»، «گرایش‌های جهانی در زمینه طراحی و تکنولوژی آموزشی»، «چگونگی رسیدن به جایگاه طراحی در این علم»، «بررسی مباحث جدیدی مثل یادگیری مبتنی بر بازی» و در نهایت «بررسی برخی مسائل کنونی رشته طراحی و تکنولوژی آموزشی» را مد نظر دارند. دقت کنید که اثر پیش‌رو چهار بخش ابتدایی را پوشش می‌دهد و سایر بخش‌ها در جلد دوم کتاب روندها و مسائل تکنولوژی آموزشی ارائه شده است.

منابع موجود درباره‌ی تکنولوژی آموزشی بسیارند اما کتاب مورد بحث ما جایگاه خاصی در این لیست بلند دارد. بدون شک جامع و کامل بودن اولین ویژگی منحصربه‌فرد کتاب روندها و مسائل تکنولوژی آموزشی - جلد اول است زیرا جان وی. دمپسی و رابرت ریزر تقریبا تمام جنبه‌های این علم را مورد بررسی قرار داده‌اند. ویژگی متمایز دوم، تعریف و توصیف دقیق از همگرایی طراحی آموزشی، فناوری آموزشی و فناوری عملکرد است که مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر رشته‌ی تکنولوژی آموزشی شمرده می‌شوند.

سومین برتری اثر مقابل ترجمه‌ی آن توسط متخصصان ایرانی رشته‌ی تکنولوژی آموزشی است. دکتر حسین زنگنه (عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا)، مرضیه سعید‌پور (دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی علامه‌طباطبائی) و سونیا موسی رمضانی (دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی علامه‌طباطبائی) مترجمان این اثر کاربردی هستند. دست یافتن یک تعادل مناسب از سادگی متن در کنار بیان دقیق مباحث علمی بدون حضور این متخصصان امکان‌پذیر نبود. ویژگی چهارم کتاب پرداختن به موضوعاتی فراتر از حیطه‌ی دانشگاهی و کاربرد در بازار کار است و مطالعه‌ی آن ابزارهایی را در اختیار فارغ‌التحصیلان این رشته و افراد فعال در حیطه‌ی تکنولوژی آموزشی قرار می‌دهد. این امر می‌تواند به شکل‌های گوناگون آینده‌ی شغلی این گروه را ارتقا بخشیده و نقش مهمی را در پیشرفت حرفه‌ای آن‌ها ایفا کند.

در انتهای معرفی لازم به ذکر است کتاب روندها و مسائل تکنولوژی آموزشی - جلد اول نخستین‌بار در سال 1396 توسط انتشارات آوای نور به چاپ رسیده.

جوایز و افتخارات کتاب روندها و مسائل تکنولوژی آموزشی

  • برنده‌ی جایزه‌ی انجمن ارتباطات و فناوری آموزشی (AECT) سال 2006
  • برنده‌ی جایزه‌ی بخش طراحی و توسعه (AECT) سال 2006
  • برنده‌ی جایزه‌ی انجمن بین‌المللی بهبود عملکرد (ISPI) سال 2006

کتاب روندها و مسائل تکنولوژی آموزشی - جلد اول مناسب چه کسانی است؟

جان وی. دمپسی و رابرت ریزر زمان تالیف کتاب مشخصا جامعه‌ی دانشگاهی را مد نظر داشته‌اند اما به‌صورت کلی می‌توان مخاطبان آن را به دو گروه تقسیم کرد:‌ دانشجویان با مطالعه‌ی اثر پیش‌رو به دانش خود عمیق می‌بخشند و ابعاد جدیدی را درباره‌ی این رشته کشف می‌کنند. فارغ‌التحصیلان و دیگر فعالان حوزه‌ی تکنولوژی آموزشی هم می‌توانند از مباحث مطرح شده در کتاب برای افزایش مهارت‌های حرفه‌ای خود بهره بگیرند که در نهایت به تحکیم پایه‌های شغلی آن‌ها می‌انجامد.

با نویسندگان کتاب روندها و مسائل تکنولوژی آموزشی - جلد اول بیشتر آشنا شویم

رابرت ریزر (Robert Reiser) استاد بازنشسته‌ی دانشگاه ایالتی فلوریدا (FSU) و معاون تحقیقاتی سابق در دانشکده‌ی آموزش است. او که 75 مقاله و 5 کتاب علمی منتشر کرده بی‌تردید یکی از ماندگارترین چهره‌های دانشگاه FSU بوده و تصمیماتش در زمینه‌ی سیاست‌های پژوهشی عموما مثبت برآورد می‌شوند. جالب است بدانید رابرت ریزر پس از چهل و شش سال تدریس در سال 2021 با بالاترین رتبه‌ی هیئت علمی بازنشسته شد. اثر دیگر او که به زبان فارسی نیز برگردانده شده کتاب انتخاب رسانه‌ها برای آموزش (‎Selecting media for instruction‬) نام دارد.
جان وی. دمپسی (John V Dempsey) مؤسس مرکز نوآوری در یادگیری و استاد سابق طراحی و توسعه آموزشی در دانشگاه آلابامای جنوبی است.

در بخشی از کتاب روندها و مسائل تکنولوژی آموزشی جلد اول می‌خوانیم

طراحی آموزشی، نظامی از رویه‌ها برای توسعه تعلیم و تربیت و برنامه‌درسی کارآموزی‌ای به روشی فراگیر و پایا است. نظام، مجموعه یکپارچه‌ای از عناصری است که با یکدیگر در تعامل می‌باشند. ریشه‌های دقیق فرایند طراحی آموزشی می‌تواند مورد بحث قرار گیرد، اما اخیراً سیلورن به کار بردن نظریه عمومی سیستم‌ها به‌عنوان رویکردی برای تکمیل مهارت‌های یادگیری و حل مشکلات آموزشی تلاش کرده است. مدل سیلورن و سایر مدل‌های اولیه طراحی آموزشی به‌طور کاربردی، ریشه در رفتارگرایی دارند.

اگرچه رفتارگرایی عموماً با آثار بی. اف. اسکینر و نظریه محرک- پاسخ در ارتباط است، اما اخیراً برخی رفتارگرایان در اغلب دیدگاه‌های فلسفی و نظری جایی برای خود باز کرده‌اند. بورتن، مور، و ماگلیارو به‌طور گسترده رفتارگرایی را به‌عنوان فلسفه و ارزش‌هایی همراه و همگام با اندازه‌گیری و مطالعه رفتار قابل مشاهده انسان تعریف کرده‌اند. البته روان‌شناسان شناختی بویژه از دیدگاه فرایند پردازش اطلاعات، افرادی همچون گانیه، همکاری‌های گسترده‌ای برای تأکید بر نظریه‌های طراحی آموزشی انجام دادند. این نظریه بلافاصله پس از رفتارگرایی به‌عنوان یکی از گرایش‌های اصلی طراحی آموزشی و نظریه عمومی سیستم‌ها به‌عنوان انگاره بنیادی طراحی آموزشی معرفی و با سایرگرایشات اساسی طراحی آموزشی ادغام و تجلی پیدا کرد.

مفهوم عمومی سیستم‌ها به‌عنوان ماهیتی نظام‌نگر، نظام‌مند، پاسخگو، به هم وابسته، عیب‌یاب، پویا، سایبرنتیک، هم‌افزا و خلاق مشخص می‌گردد. نظام‌نگر بودن صرفاً موافق با پذیرش قواعد و رویه‌ها به‌عنوان روش یا راهی برای حرکت از طریق یک فرایند است. بنابراین ماهیت نظام‌نگر به معنی پیگیری کورکورانه از یک توالی بدون تأمل در فرایند نیست. نظامند بودن، به کاربرد خلاقانه روش‌های حل مسئله تأکید می‌نماید. گواه نظامند بودن آن هنگامی است که تمام مؤلفه‌های سیستم، به محرکی که تنها یک مؤلفه را تحریک کرده، پاسخ می‌دهند.

فهرست مطالب کتاب

بخش اول: تعریف رشته
فصل 1: تعریف و نام‌گذاری رشته
فصل 2: ویژگی‌های مدل‌های طراحی آموزشی
فصل 3: تاریخچه تکنولوژی و طراحی آموزشی
بخش دوم: نظریه‌ها و الگوهای یادگیری و آموزش
فصل 4: مبانی روان‌شناختی طراحی آموزشی
فصل 5: سازنده‌گرایی در موقعیت واقعی و ساختگی
فصل 6: علوم یادگیری ریشه‌ها و دلالت‌های یادگیری برای طراحان آموزشی
فصل 7: طراحی محیط‌های یادگیری حل مسئله
فصل 8: فناوری و نظریه آموزشی برای دنیای فراصنعتی
فصل 9: انگیزش، اراده و عملکرد
بخش سوم: ارزشیابی و مدیریت برنامه‌ها و پروژه‌های آموزشی
فصل 10:  ارزشیابی در طراحی آموزشی مقایسه‌ای بر الگوهای ارزشیابی
فصل 11: مقدمه‌ای بر بازگشت سرمایه
فصل 12: مدیریت پروژه‌های طراحی آموزشی دوره‌های مجازی و گروه طراحی آموزشی دوره‌های مجازی
فصل 13: مدیریت منابع کمیاب سازمان‌های آموزشی
بخش چهارم: بهبود عملکرد
فصل 14: تولید و ارزشیابی بهبود عملکرد انسانی
فصل 15: حمایت عملکردی
فصل 16: مدیریت دانش و یادگیری؛ مکمل یادگیری
فصل 17: یادگیری غیررسمی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روندها و مسائل تکنولوژی آموزشی - جلد اول
نویسنده،
مترجمحسین زنگنه، مرضیه سعیدپور، سونیا موسی رمضانی
ناشر چاپیانتشارات آوای نور
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات464
زبانفارسی
شابک978-600-309-284-6
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب روندها و مسائل تکنولوژی آموزشی - جلد اول

برای دریافت کتاب روندها و مسائل تکنولوژی آموزشی - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.