معرفی و دانلود کتاب رویاها

عکس جلد کتاب رویاها
قیمت:
۴۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رویاها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رویاها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رویاها

تابه‌حال خواب دیده‌اید که وسط یک جمع ایستاده‌اید و لباس مناسبی به تن ندارید یا این‌که آزمونی دارید که هیچ آن را بلد نیستید؟ زیگموند فروید در کتاب رویاها ادعا می‌کند که شما تنها کسی نیستید که این خواب‌ها را دیده‌اید. به باور او تعداد زیادی از انسان‌ها رویاهای مشابهی می‌بینند، چراکه رؤیاهای ما تصادفی و بی‌معنا نیستند. این کتاب در سال 2000 برنده‌ی جایزه‌ی Schlegel Tieck شده است.

درباره‌ی کتاب رویاها

کتاب رویاها (Dreams) اثر زیگموند فروید (Sigmund Freud)، روان‌کاو مشهور اتریشی است. کتاب رویاها، شامل نظرات او در ارتباط با منشأ و دلیل خواب دیدن است؛ پدیده‌ای که جذابیت و تأثیر زیادی در زندگی انسان‌ها داشته است. بسیاری اوقات، رویاها و خواب‌هایی که در طول شب می‌بینیم، دست‌مایه‌ی بخش مهمی از زندگی ما در طول روز می‌شوند. نویسندگان و هنرمندان زیادی، رویاها را منبع الهام آثار خود می‌سازند و افراد بسیاری مدام به‌دنبال تفسیر خواب‌هایشان هستند. زیگموند فروید نیز در کتاب رویاها دست به تفسیر این خواب‌ها می‌زند؛ تفسیری که نقطه‌ی آغاز بحث‌برانگیزترین نظریات او درباب ناخودآگاه می‌شود.

در گذشته‌هایی که هنوز علم بر زندگی و برداشت‌های بشر مسلط نبود، انسان‌ها برای توجیه خواب دیدن دست‌به‌دامان اسطوره‌ها می‌شدند. آن‌ها رویاها را محصول هرچیزی می‌دانستند به‌جز ذهن خودِ کسی که آن رویا را دیده. انسان‌ها در آن دوران تصور می‌کردند که نیرویی خارج از خودشان، خواب را در ذهن آن‌ها می‌کارد. اما در جهان کنونی، اسطوره‌شناسی مسئولیت توضیح این پدیده را از دوش خود برداشته و آن را به روان‌شناسی محوّل کرده است.

ما طی چه سازوکاری خواب می‌بینیم؟ رویاهایی که می‌بینیم چه ارتباطی با زندگی ما در بیداری دارند؟ آیا امکان تفسیر کردن رویاها وجود دارد؟ آیا خواب‌های ما نتیجه‌ی چیزی فراتر از محرک‌های بیرونی در زمان خواب هستند؟ درواقع آیا رویاها معنایی دارند؟ کتاب رویاها در پی پاسخ دادن به سؤالاتی از این دست نوشته شده.

تعدادی از نظریات که با رویکرد پزشکی اتخاذ شده‌اند، مخالف وجود هرگونه معنایی در رویاها هستند. این نظریات بر این باورند که خواب‌ها صرفاً ناشی از محرکی بیرونی هستند که در هنگام خواب به ذهن فرد وارد می‌شوند. درواقع خواب‌ها نتیجه‌ی فعالیت مغز انسان در زمان خواب هستند و ارتباطی با زندگی او در بیداری ندارند. بنابراین نمی‌توانند حاوی معنای خاصی باشند. زیگموند فروید با این نظر مخالف است و کتاب رویاها را برای شرح نظر خود تألیف کرده است. به باور او رویاها کاملاً تنیده با زندگی ما در بیداری هستند.

زیگموند فروید خواب‌ها را به چنددسته تقسیم می‌کند. خواب‌های کودکان در یک دسته از این تقسیم‌بندی می‌گنجند؛ خواب‌هایی که گاهی بزرگ‌سالان هم آن‌ها را می‌بینند؛ رویاهایی ساده و مهم. این رویاها ناشی از آرزوها و خواسته‌هایی هستند که در طول روز به آن‌ها نرسیدیم و اکنون در خوابی که می‌بینیم، تحقق پیدا می‌کنند و موفق می‌شویم به آن‌ها برسیم. زیگموند فروید در کتاب رویاها به‌همین‌ترتیب، خواب‌های مختلف را تفسیر می‌کند.

کتاب رویاها، درواقع گزیده‌هایی از کتاب تفسیر خواب (The Interpretation of Dreams) زیگموند فروید است که در قالبی خلاصه و موجزتر درآمده‌اند. انتشارات کتاب‌سرای نیک، این کتاب را با ترجمه‌ی صبا راستگار منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تکه‌های نیک

مجموعه‌ی تکه‌های نیک، ترجمه‌ای است که کتاب‌سرای نیک از بخش عمده‌ی کتاب‌های مجموعه‌ی وینتیج مینی (Vintage Minis) انتشارات پنگوئن منتشر کرده است. انتشارات پنگوئن این مجموعه را برای جلب اشتیاق خوانندگان به مطالعه‌ی آثار کلاسیک تهیه کرده است. هر جلد از مجموعه‌ی وینتیج مینی درواقع، گزیده‌ی یکی از آثار یک نویسنده‌ی بزرگ و تأثیرگذار است. این مجموعه، کتاب‌هایش را از میان آثار نویسندگانی برگزیده است که تجربه و دریافت حسی خود از زندگی را نوشته‌اند. هر کدام از این کتاب‌ها، یکی از فصول زندگی را در برابر چشم مخاطبشان می‌گیرند. به همین دلیل وینتیج مینی هر کتاب را با عنوانی نامیده است که تجربیات آن مرحله از زندگی را به مخاطب ارائه می‌دهد. زبان، عشق، آزادی، حسادت، مادری، کار، دوستی، جنگ، خانه، خوردن، هنر و رویاها ازجمله جلدهای این مجموعه هستند.

نکوداشت‌های کتاب رویاها

  • یک کتاب دوران‌ساز. (مجله‌ی اکونومیست)
  • اثر پیشگامی که روان‌کاوی را پایه‌ریزی کرد. (مجله‌ی تایم)
  • اثر کلاسیک فروید. فروید تسلط زیادی بر اندیشه‌ی جهان غرب داشت و این کتاب اولین گام او در پیدا کردن این تسلط بود. (مجله‌ی روان‌شناسی امروز)
  • اکنون یک قرن پس از انتشار کتاب، ایده‌های فروید چنان عمیق در فرهنگ ما گسترش یافته‌اند که اغلب افراد بدون این‌که حواسشان باشد، در زندگی روزمره‌ی خود آن‌ها را به‌کار می‌برند. (نیویورک تایمز)

کتاب رویاها مناسب چه کسانی است؟

خواندن کتاب رویاها برای تمام علاقه‌مندان به روان‌شناسی ضروری است. اگر علاقه‌مند هستید که از سازوکار ناخودآگاه خود باخبر شوید، اگر دوست دارید بدانید که چرا خواب می‌بینید، هرچه ‌زودتر این کتاب را مطالعه کنید. همچنین کتاب رویاها مناسب کسانی است که به‌تازگی قصد آشنایی با روان‌کاوی را دارند.

با زیگموند فروید بیشتر آشنا شویم

زیگموند فروید، عصب‌شناس و روان‌کاو اتریشی بود. او از تأثیرگذارترین متفکران قرن بیستم و حتی کل تاریخ است که روان‌کاوی را بنیان گذاشت.

زیگموند فروید سال 1856 در چک متولد شد و سال 1939 در لندن از دنیا رفت. زیگموند فروید در ابتدا پزشکی خواند و در این رشته فارغ‌التحصیل شد، اما بعد از مدتی به تحصیل در رشته‌ی اختلالات عصبی روی آورد و به‌عنوان روان‌شناس شناخته شد.

فروید معتقد است که منشأ بسیاری از مشکلات و بیماری‌های روانی فرد در بزرگ‌سالی او، در کودکی و سرکوب غرایز او و در بنیادی‌ترین نوع آن، غریزه‌ی جنسی، پنهان است. رویکرد روان‌کاوانه معتقد است که اثرات این سرکوب‌ها همیشه در ناخودآگاه فرد باقی می‌ماند و خود را به‌صورت بیماری و اختلال آشکار می‌کند.

«توتم و تابو»، «تمدن و ملالت‌های آن» و «موسی و یکتاپرستی» از مهم‌‌ترین آثار زیگموند فروید هستند.

در بخشی از کتاب رویاها می‌خوانیم

کسی که به این دیدگاه باور داشته باشد که سانسور دلیل اصلی تحریف رؤیاست، از این‌که از نتایج تفسیر رؤیا بفهمد که در بیشتر رؤیاهای بزرگسالان با تحلیل به خواسته‌های شهوانی می‌رسد، هیچ‌گاه تعجب نخواهد کرد. منظور این ادعا رؤیاهایی با محتوای جنسی بی‌پرده نیستند که بدون شک همه‌ی کسانی که رؤیا می‌بینند آن را تجربه کرده و با آن آشنا هستند و طبق قاعده فقط رؤیاهایی هستند که عنوان «رؤیای جنسی» به آن‌ها داده می‌شود. حتی رؤیاهایی از این‌دست هم در انتخاب افرادی که با آن‌ها رابطه‌ی جنسی برقرار می‌شود به قدر کافی برایمان تعجب‌برانگیز هستند، در نادیده گرفتن همه‌ی محدودیت‌هایی که فرد رؤیابین در زندگی در زمان بیداری بر امیال و خواسته‌های جنسی‌اش اعمال می‌کند و با جزئیات زیاد و عجیبی که در آن‌هاست، به آنچه که «انحراف جنسی» نامیده می‌شود اشاره دارند. به هر حال، رؤیاهای بسیار دیگری هستند که هیچ نشانه‌ی شهوانی‌ای در محتوایشان نشان نمی‌دهند و در کار تحلیل آن‌ها را تحقق خواسته‌های جنسی می‌دانیم؛ و از طرف دیگر، تحلیل ثابت می‌کند افکار زیادی که از فعالیت‌های روزانه‌مان باقی مانده و آن‌ها را «ته‌نشین‌های روز پیش» می‌دانیم، فقط از طریق خواسته‌های واپس‌رانده‌ی جنسی راهشان را به رؤیاها باز می‌کنند.

هیچ الزام نظری‌ای وجود ندارد که چرا این‌گونه باید باشد؛ اما در توضیح واقعیت می‌شود به این نکته اشاره داشت که هیچ گروه دیگری از غرایز به واسطه‌ی ضروریت آموزش فرهنگی تسلیم چنین سرکوب دور از دسترسی نمی‌شود، در حالی‌که غرایز جنسی فقط غرایزی هستند که در اغلب افراد فرار کردن از کنترل واسطه‌های ذهنی برتر را آسان‌تر می‌یابند.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت سرپرست مجموعه
در باب رؤیاها (1901)
رؤیاهای نمونه، از کتاب تفسیر رؤیا
الف) خواب شرم‌آور برهنه بودن
ب) رؤیای مرگ عزیزان فرد رؤیابین
رؤیاهای نمونه‌ای دیگر
رؤیای امتحان دادن
یادداشت‌ها در باب رؤیاها
رؤیاهای نمونه
درباره‌ی نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رویاها
نویسنده
مترجمصبا راستگار
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-622-6977-30-2
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب رویاها

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب رویاها

برای دریافت کتاب رویاها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.