معرفی و دانلود کتاب ریاضیات و مونالیزا: هنر و علم لئوناردو داوینچی

عکس جلد کتاب ریاضیات و مونالیزا: هنر و علم لئوناردو داوینچی
قیمت:
۸۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ریاضیات و مونالیزا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ریاضیات و مونالیزا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ریاضیات و مونالیزا: هنر و علم لئوناردو داوینچی

کتاب ریاضیات و مونالیزا، اثر بولنت آتالای، شما را به سفری هیجان‌انگیز در تاریخ می‌برد و نشان می‌دهد که چطور سال‌ها پیش، یکی از نوابغ هنر ایتالیا توانسته با بهره‌گیری از علم ریاضی، یک شاهکار هنری را به جهان عرضه کند. نویسنده در این کتاب حوزه‌ی ریاضی و هنر، به شما ثابت می‌کند که لئوناردو داوینچی علاوه‌بر مهارت در هنر نقاشی، در علم هم ید طولایی داشته و به‌خوبی توانسته دانش را وارد قلمرو هنر کند و اثری ماندگار را به جهان عرضه نماید.

درباره‌ی کتاب ریاضیات و مونالیزا

علم و دانش مدرن امروزی اگرچه پیشرفت‌های قابل‌توجهی را برای انسان‌ها رقم زده اما به نظر می‌رسد در برخی موارد، به لحاظ روش‌شناختی معایبی دارد که نمی‌توان آن‌ها را از نظر دور داشت. یکی از این معایب به جدایی میان هنر و علم مربوط می‌شود. طبق دانش کنونی بشر، علم و ابزارهای علمی حسابشان از هنر جداست و نمی‌شود هم عالِم بود و هم هنرمند. بااین‌حال، نگاهی به آثار و اقدامات اندیشمندان قرون گذشته نشان می‌دهد اتفاقاً هنرمندان فراوانی بوده‌اند که در دنیای علم هم موفقیت‌های چشم‌گیری کسب کرده‌اند و متقابلاً، دانشمندان بسیاری نیز وجود داشته‌اند که در قلمرو هنر نیز توانستند، آثار ماندگاری را از خود به‌جا بگذارند. یکی از بزرگ‌ترین افرادی که واجد این مشخصه بوده، لئوناردو داوینچی است. هنرمندی که با تابلوهای مشهور خود ثابت کرده، در علم و دانش روزگار خود هم سرآمد بوده. برای این‌که چهره‌ی علمی این نقاش را بیشتر بشناسید، به شما توصیه می‌کنیم با بولنت آتالای (Bulent Atalay)، تا انتهای کتاب ریاضیات و مونالیزا (Math and the Mona Lisa) همراه باشید.

معرفی و دانلود کتاب ریاضیات و مونالیزا

اغلب افراد، داوینچی را با هنر نقاشی به یاد می‌آورند و اگر از آن‌‌‌ها بخواهید دست‌کم یکی از تابلوهای نقاشی او را به شما معرفی کنند، به احتمال زیاد، تابلوی مونالیزا را نام می‌برند. علت این شهرت چیست؟ چه چیزی باعث شده این نقاشی تا به این حد در حافظه‌ی مردم سراسر جهان ماندگار شود؟ آیا داوینچی در خلق این اثر، صرفاً به اصول نقاشی نظر داشته یا از اصول علمی هم بهره گرفته؟ خب، نویسنده‌ی کتاب حاضر به شما ثابت می‌کند که داوینچی برای کشیدن تابلوی مونالیزا، از اصول علم ریاضی هم کمک گرفته و همین موضوع بر شکوه و جاودانگی اثر هنری او افزوده است.

کتاب پیش‌رو دربردارنده‌ی سیزده بخش است که هر کدام به موضوعات متنوعی در رابطه با آمیختگی هنر و دانش اشاره دارند. به‌عنوان نمونه، در بخش دوم نشان داده شده که چطور می‌توان از ریاضی برای کشیدن نقاشی بهره‌ گرفت و چگونه می‌شود ردپای ریاضی را در آثار هنری داوینچی نیز تشخیص داد. سرگذشت داوینچی، نحوه‌ی درهم‌تنیدگی علم و هنر، ماهیت علم و ماهیت هنر، مفهوم تازه‌ی دانش هنر و کارکرد آن، نگاه ناظر و نگاه سوژه در تابلوی مونالیزا و... موضوعات و مباحث دیگری هستند که در همین کتاب بدان‌ها پرداخته شده.

قرار دادن کتاب ریاضیات و مونالیزا در دسته‌ی تاریخ علم یا تاریخ هنر اصلاً کار آسانی نیست. در واقع، قرار دادن این اثر در هر کدام از این دسته‌ها، ماهیت این کتاب و موضوعات محوری آن را به‌درستی مشخص نمی‌کند. بولنت آتالای در این کتاب سعی داشته پیوند میان هنر و علم را نشان بدهد و در این راه، یکی از زیباترین و درخشان‌ترین مصادیق چنین پیوندی را نیز معرفی و موشکافی کرده. نویسنده سعی داشته اهالی علم و هنر را با یکدیگر آشتی بدهد و به آن‌ها اثبات کند که مبانی علم و هنر هرچند متفاوت هستند اما باهم تناقض ندارند. می‌شود هم دانشمند بود و هم هنرمند، درست مانند داوینچی و بسیاری از چهره‌های ماندگار تاریخ علم و هنر.

اثر حاضر با برگردان فیروزه مقدم و به کوشش نشر مازیار در اختیارتان قرار می‌گیرد.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌ قلمرو علم

قلمرو علم عنوان مجموعه‌ای است که آثاری را در زمینه‌ی علوم گوناگون، اعم از ریاضی، نجوم، فلسفه، علوم سیاسی و... دربرمی‌گیرد. سادگی زبان و بیان از مهم‌ترین ویژگی‌های سری کتاب‌های قلمرو علم به شمار می‌آید. نگاهی اجمالی به نویسندگان این آثار، به‌خوبی نشان می‌دهد که با مجموعه‌ای خواندنی از پژوهش‌ها و یافته‌های برترین دانشمندان و متفکران بین‌المللی روبه‌رو هستیم. نشر مازیار چاپ و انتشار این مجموعه را به عهده داشته است.

«آب در گیتی»، «آچار سیاست»، «نظریه‌ی ریسمان»، «آچار فلسفه»، «آونگ گالیله»، «آینده‌ی انسان» و «آینده‌ی ذهن» برخی از عناوین مجموعه کتاب‌های قلمرو علم محسوب می‌شوند.

نکوداشت‌های کتاب ریاضیات و مونالیزا

  • بولنت آتالای در کتاب ریاضیات و مونالیزا رویکردی برای درک آثار لئوناردو داوینچی ارائه کرده که هم بدیع است و هم قابل‌اعتماد. (شروین نولند، نویسنده)
  • کتابی استادانه که تفاوت‌ها و شباهت‌های میان علم و هنر را با بررسی آثار یکی از نوابغ دنیای علم و هنر نشان می‌دهد. (جمی وایت)
  • بولنت آتالای ما را به گردشی لذت‌بخش در دل تاریخ می‌برد و تمامی شاخه‌های هنر، معماری، علم و ریاضیات را زیر چتر نبوغ داوینچی گرد هم می‌آورد. (ویلیام دی. فیلیپس)

کتاب ریاضیات و مونالیزا برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان کتاب‌های علمی، به‌ویژه علم ریاضیات، همچنین دوستداران تاریخ هنر و مطالعات این حوزه، خوب است دست‌کم یک بار خواندن کتاب ریاضیات و مونالیزا را تجربه کنند.

در بخشی از کتاب ریاضیات و مونالیزا: هنر و علم لئوناردو داوینچی می‌خوانیم

در 1925 شرودینگر نظریه‌ی مکانیک موجی خود را منتشر کرد. فرضیه دو بروگلی چنان بنیادین بود که تنها یک سال بعد اینشتین پیشنهاد داد که این رساله از سوی دانشگاه سوربن پذیرفته شود، و در 1925، دو بروگلی را برای دریافت جایزه نوبل معرفی کرد. در رویدادی موازی در همان سال، ورنر هایزنبرگ فیزیکدان بیست و سه ساله‌ی، آلمانی که واقعیت‌های فیزیکی را از زاویه مهم دیگری بررسی می‌کرد «اصل عدم قطعیت» را طرح کرد، و به کمک دستاوردهای دو فیزیکدان جوان دیگر - ماکس بورن و پاسکال جردن - سال بعد فرمول‌بندی مکانیک ماتریسی را پیگیری کرد. اصل عدم قطعیت هایزنبرگ گزاره‌ی دقیق ریاضی و قابل اندازه‌گیری است که حد پایینی برای حاصل ضرب عدم قطعیت مکان و عدم قطعیت تکانه (تکانه عبارت است از جرم ضرب در سرعت) قرار می‌دهد به طور خلاصه، او نشان داد که نمی‌توان به طور هم‌زمان و کامل مکان و تکانه‌ی جسم را تعیین کرد.

فهرست مطالب کتاب

سرآغاز
1: لئوناردو فلورانسی: حیاتی پربار
2: هم‌آمیزی علم و هنر
3: نقاشی با اعداد
4: ماهیت علم
5: ماهیت هنر
6: هنر طبیعت
7: دانش هنر
8: نگاه ناظر و نگاه سوژه
9: لئوناردو، هنرمندی پاره‌وقت
10: دست‌نوشته‌های عالمی تمام عیار
11: وحدت فیزیک آسمان و زمین
12: برترین اثر هنری: کلکسیونی قرن بیستم
13: ترمیم شکاف فرهنگی
کتاب‌شناسی اثر
یادداشت‌ها
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ریاضیات و مونالیزا: هنر و علم لئوناردو داوینچی
نویسنده
مترجمفیروزه مقدم
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۸۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات366
زبانفارسی
شابک978-964-5676-85-6
موضوع کتابکتاب‌های ریاضی، کتاب‌های هنری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ریاضیات و مونالیزا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ریاضیات و مونالیزا

برای دریافت کتاب ریاضیات و مونالیزا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.