معرفی و دانلود کتاب زبان طبیعت: چگونه حسابان اسرار جهان هستی را می‌گشاید

عکس جلد کتاب زبان طبیعت: چگونه حسابان اسرار جهان هستی را می‌گشاید
قیمت:
۷۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زبان طبیعت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زبان طبیعت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زبان طبیعت: چگونه حسابان اسرار جهان هستی را می‌گشاید

استیون استروگتس در کتاب زبان طبیعت به ما نشان می‌دهد که چگونه اصول علم حسابان، تمام فعالیت‌های انسانی و طبیعی را توضیح‌پذیر می‌سازد. آنچه پیش رو دارید، اثری عالی برای آشنایی اولیه با حساب دیفرانسیل است. لازم به ذکر است که کتاب پیش رو، یکی از عناوین پرفروش نیویورک تایمز به شمار رفته، و نامزد دریافت جایزه‌ی Royal Society Science Book شده است.

درباره کتاب زبان طبیعت

نام علم حسابان، در گوش اکثر ما طنینی آزارنده دارد. با شنیدن این نام، ایام دشوار دبیرستان و دانشگاه به یادمان می‌آید؛ دورانِ گیج شدن‌ها بر اثر توضیحات معلم یا استاد ریاضی؛ دورانِ بال‌بال زدن برای دریافت نمره‌ی قبولی در امتحانات. خلاصه، دورانی سخت و پرمرارت، که احتمالاً برای امروزِ ما هیچ آورده‌ای نداشته است. به راستی کدام‌یک از ما فرمول‌های پیچیده و دشواری را به یاد داریم که معلم یا استادمان، هنگام بحث از علم حسابان مطرح می‌ساخت؟

حتماً شما هم این سوال مشهورِ دانش‌آموزی را به خاطر دارید: «آقا اجازه؟ این‌ها که راجع به حساب دیفرانسیل و حساب انتگرال می‌گویی، در زندگی به چه کار ما می‌آید؟» در جواب این سوال، هرگز پاسخ قانع‌کننده‌ای نشنیده‌ایم. کتاب زبان طبیعت (Infinite Powers) امّا دربردارنده‌ی چنین پاسخی است.

این کتاب توسط یکی از برترین ریاضی‌دانانِ قرن، استیون استروگتس، به نگارش درآمده است. استروگتس در کتاب زبان طبیعت، نشان می‌دهد که اصول علم حسابان، که به دو شاخه‌ی حساب دیفرانسیل و حساب انتگرال تقسیم می‌شود، تأثیر مهم و به‌سزایی در روند رشد تکنولوژی داشته است. به نحوی که بسیاری از ابزارهایی که امروزه زندگی ما را ساده و راحت ساخته‌اند، از جمله گوشی‌های هوشمند، رایانه‌ها، نرم‌افزارهای کامپیوتری، اتومبیل‌ها و...، بر مبنای اصول علم حسابان تهیه و تولید شده‌اند. چنان‌که ما این اصول را بشناسیم، بهتر می‌توانیم زبان طبیعتِ پیرامون خود را بفهمیم. چرا که به قول استیون استروگتس، زبان طبیعت همان زبان علم حسابان است.

کتاب زبان طبیعت دربردارنده‌ی مطالبی تخصصی و دشوار است. با این همه، جای نگرانی نیست. چرا که این مباحث دشوار و فنی، با زبانی به غایت ساده به مخاطب آموزش داده شده‌اند. فرضِ اولیه‌ی نویسنده‌ی کتاب زبان طبیعت این بوده که اثرش بناست توسط عام‌ترینِ مخاطبان خوانده شود. از همین رو، او کوشیده تا آن‌جا که امکان دارد، موضوعاتْ را با زبانی ساده و شفاف عرضه کند.

کتاب زبان طبیعت توسط جمیل آریایی به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی انتشارات مازیار در اختیار مخاطبین علاقه‌مند قرار گرفته است.

جوایز و افتخارات کتاب زبان طبیعت

  • حضور در فهرست عناوین علمی شایسته‌ی تقدیر نشریه‌ی NPR
  • نامزد دریافت جایزه‌ی Royal Society Science Book
  • حضور در فهرست پرفروش‌ترین عناوین نیویورک تایمز

نکوداشت‌های کتاب زبان طبیعت

  • این کتاب بینشی عمیق را در باب علم حسابان ارزانی مخاطب می‌کند. (Brian Greene)
  • اثری عالی و خواندنی که عشق مؤلف را نسبت به علوم ریاضیاتی نشان می‌دهد. (Kirkus Reviews)

  • استیون استروگتس در کتاب زبان طبیعت، با موفقیت موضوعی بسیار پیچیده را روشن می‌سازد. (Publishers Weekly)

  • کتاب زبان طبیعت اثری خواندنی و شگفت‌انگیز است؛ کتابی مملو از داستان‌های چالش‌برانگیز و طنزآمیز علمی. (Washington Post)

  • مایه‌ی خوشحالی است که در عصری زندگی می‌کنیم که ریاضیدان برجسته‌ای نظیر استیون استروگتس وجود دارد و کتابی درباره‌ی حساب و دیفرانسیل می‌نویسد که می‌تواند به کار عموم مخاطبان بیاید. مطالب کتاب زبان طبیعت چنان جذاب و بینش‌برانگیز است که منِ مخاطب را وادار می‌کند کتابی درسی تهیه کنم و مطالعه‌ی دیفرانسیل را آغاز نمایم! (Five Books)

کتاب زبان طبیعت مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به آثار علمی (خصوصاً دوست‌داران مباحث ریاضیاتی) مخاطبین اصلی کتاب زبان طبیعت از استیون استروگتس به شمار می‌روند.

با استیون استروگتس بیشتر آشنا شویم

استیون استروگتس (Steven Strogatz) متولد سال 1959 و اهل کشور آمریکاست. این ریاضی‌دان برجسته در دانشگاه هاروارد تحصیل کرده است. استیون استروگتس آثار بسیاری در زمینه‌ی علوم ریاضیاتی به نگارش درآورده، و شاگردان دانشگاهیِ برجسته‌ای را پرورش داده است. در کارنامه‌ی حرفه‌ای او افتخارات فراوانی به چشم می‌خورد؛ از جمله توفیق در کسب جایزه‌ی علمی Presidential Young Investigator.

کتاب «زبان طبیعت: چگونه حسابان اسرار جهان هستی را می‌گشاید» بهترین اثر ترجمه‌شده از استیون استروگتس به زبان فارسی است.

در بخشی از کتاب زبان طبیعت: چگونه حسابان اسرار جهان هستی را می‌گشاید می‌خوانیم

تکامل به کمک قرقره‌ها توانسته است مشکل بسته‌بندی را حل کند، درست مثل این‌که وقتی می‌خواهیم نخ بلندی را در جایی نگهداری کنیم آن را دور قرقره‌ای می‌پیچیم. DNA یاخته‌ها دور قرقره‌های مولکولی پیچیده شده‌اند که نوع خاصی از پروتئین‌ها به نام هیستون‌ها هستند. برای فشرده‌سازی بیشتر، این قرقره‌ها پشت سر هم قرار دارند، مثل دانه‌های روی گردن‌بندها، و آنگاه گردن‌بند به شکل سیم‌پیچ الیاف طناب‌گونه‌ای پیچانده شده است که خود این الیاف نیز به دور کروموزوم‌ها پیچیده شده‌اند. این سیم‌پیچ‌های سیم‌پیچ‌های سیم‌پیچ‌ها آن‌قدر DNA را فشرده می‌کنند که بتواند در یک‌چهارم هسته جای بگیرد.

لیکن قرقره‌ها راه‌حل اصلی طبیعت برای مسئله‌ی بسته‌بندی نبوده است. آغازین موجودات روی زمین ارگانیسم‌های تک‌یاخته‌ای بودند که هسته و کروموزوم نداشتند. این موجودات قرقره نداشتند، همان‌طور که باکتری‌ها و ویروس‌های امروزی ندارند. در چنین مواردی، مواد ژنتیکی با مکانیسمی بر اساس هندسه و کشسانی فشرده‌سازی می‌شوند. تصور کنید که نوعی نوار لاستیکی را می‌کشیم تا به حالت کشیده درآید و آنگاه در حالی که یک انتهای آن را ثابت نگه داشته‌ایم انتهای دیگرش را با انگشتان‌مان می‌پیچانیم. هر بار که این نوار لاستیکی را بپیچانیم، پیچی به آن اضافه می‌شود. این پیچ‌ها جمع می‌شوند و نوار لاستیکی هم‌چنان کشیده می‌ماند تا این‌که تجمع پیچ‌ها به آستانه‌ای می‌رسد. از آن پس نوار لاستیکی ناگهان از بُعد سوم بالا می‌رود و در خودش می‌پیچد، گویی که با درد در خود می‌پیچد. این پیچ و تاب‌ها سبب می‌شوند که نوار لاستیکی جمع شود و خود را فشرده کند. DNA نیز همین کار را می‌کند.

این پدیده را اَبَرپیچ‌خوردگی می‌گویند. همین پدیده بر حلقه‌های دایره‌ای DNA حکمفرماست. گیرم که بیشتر اوقات DNA را ساختار مارپیچی راستی با دو انتهای آزاد تصور می‌کنیم، لیکن در بسیاری از جاها روی خودش بسته می‌شود و دایره‌ای می‌سازد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل 1. بی‌نهایت
فصل 2. مردی که بی‌نهایت را مهار کرد
فصل 3. کشف قوانین حرکت
فصل 4. سپیده‌دمان حساب دیفرانسیل
فصل 5. میعادگاه
فصل 6. واژگان تغییر
فصل 7. چشمه‌ی پنهان
فصل 8. خیالات ذهن
فصل 9. جهان منطقی
فصل 10. ساختن امواج
فصل 11. آینده‌ی حسابان
نتیجه‌گیری
قدردانی‌ها
یادداشت‌ها و کتاب‌شناسی
نمایه
در ستایش کتاب
معرفی نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زبان طبیعت: چگونه حسابان اسرار جهان هستی را می‌گشاید
نویسنده
مترجمجمیل آریایی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات326
زبانفارسی
شابک978-622-96004-8-1
موضوع کتابکتاب‌های ریاضی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زبان طبیعت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زبان طبیعت

برای دریافت کتاب زبان طبیعت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.