معرفی و دانلود کتاب ریچارد سورژ: جاسوس ویژه استالین

عکس جلد کتاب ریچارد سورژ: جاسوس ویژه استالین
قیمت:
۱۶۸۰۰۰ ۸۴,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ریچارد سورژ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ریچارد سورژ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ریچارد سورژ: جاسوس ویژه استالین

کتاب ریچارد سورژ اثری شگفت‌انگیز از اوون متیوس است که بر پایه‌ی اطلاعاتی مستند، زندگی یکی از مخوف‌ترین جاسوس‌های تاریخ را به تصویر می‌کشد.

درباره کتاب ریچارد سورژ:

قرن بیستم شاهد رویدادهایی بزرگ، نظیر انقلاب اکتبر روسیه و دو جنگ جهانی بود. این قرن پرآشوب و مناسبات سیاسی و نظامی حاکم بر آن، ایجاب می‌کرد که دولت‌ها و کشورهای گوناگون زمان و سرمایه‌ی فراوانی را صرف پرورش و یا استخدام نیروهای جاسوسی-امنیتی کنند. شوروی تحت حکومت استالین، یکی از برجسته‌ترین کشورها در پرورش جاسوسانی خبره بود.

شوروی سیستم جاسوسی پیچیده‌ای داشت. بسیاری نمی‌دانستند که دقیقا جاسوس چه گروه یا اشخاصی هستند. بسیاری از جاسوسان، توسط خود مقاماتی که آن‌ها را به استخدام درآورده بودند مورد بازداشت و پیگرد قانونی قرار می‌گرفتند. در این میان، عده‌ای نیز جاسوس دوجانبه از کار درمی‌آمدند. یک نام اما در میان تمام جاسوسان سرآمد بود: ریچارد سورژ.

سورژ آلمانی_روسی بود. او، چنانچه شرحش را در کتاب خواهید خواند، تاثیری گسترده در تحولات جنگ داشت و پیش از آغاز جنگ نیز توانسته بود به عنوان خبرنگار، تا بالاترین رده‌های سیاسیِ حکومت‌های ژاپن و چین و آلمان نفوذ کرده و کسب اطلاعات کند؛ با این همه، وی همواره مورد سوءظن خود روس‌ها نیز بود.

یکی از مهم‌ترین تاثیرات سورژ بر نتیجه‌ی جنگ جهانی دوم، مربوط است به اطلاعاتی که او درباره‌ی نبرد بارباروسا به مافوق‌های خود ارائه داد؛ این اطلاعات به نوبه‌ی خود، سهمی مهم در معادلات نظامی شوروی ایفا کرد.

کتاب ریچارد سورژ: جاسوس ویژه‌ی استالین (An Impeccable Spy: Richard Sorge, Stalin’s Master Agent)، ضرب‌آهنگی تند و مهیج دارد، و علی‌رغم اینکه تماماً بر پایه‌ی اتفاقات واقعی‌ست، از استحکام رواییِ آثار داستانی نیز بهره‌مند است.

ویژگی منحصربه‌فرد کتاب اوون متیوس (Owen Matthews)، ساختار چندصدایی آن است. نویسنده کوشیده که تا حد ممکن، قصه‌ی مردی را که برخی بزرگ‌ترین جاسوس قرن می‌نامندش، از زبان شاهدان نزدیک به ماجرا روایت کند. ضمن اینکه او از اطلاعات ژاپنی‌ها و آلمانی‌ها نیز برای نقل داستان خود استفاده‌های جالب توجهی کرده است.

بزرگداشت‌های کتاب ریچارد سورژ:

- یک بیوگرافی بی‌نقص! (Ben Macintyre, The Times)

- این بیوگرافی درخشان، تنهایی و آشفتگی سورژ را کشف کرده، و درک ما را از یکی از مهم‌ترین و در عین حال مبهم‌ترین جاسوس‌های شوروی گسترش داده است. (نیویورک تایمز)

- یک اثر قابل توجه، در مورد فردی پیچیده و تقریباً ناشناخته. به عنوان اثری ارزنده از ادبیات جاسوسی شوروی، پیشنهاد می‌شود. (Library Journal)

- درخشان... پرتره‌ای است که با چشمانی باز کشیده شده. بسیار مستند، و حاوی قضاوت‌هایی دقیق است. (Saul David, Telegraph)

کتاب ریچارد سورژ برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب را به علاقه‌مندان به مطالعه‌ی تاریخ و آثاری در ژانر بیوگرافی توصیه می‌کنیم.

با اوون متیوس بیشتر آشنا شویم:

وی نویسنده، مورخ و روزنامه‌نگار انگلیسی‌، و صاحب آثاری گوناگون در زمینه‌ی تاریخ و زندگی‌نامه است. کتاب فرزندان استالین او، توانست جایزه‌ی اورول برای نوشتار سیاسی را برایش به ارمغان بیاورد. آثار متیوس به بیش از بیست زبان ترجمه شده‌اند. او همچنین، سابقه‌ی ریاست دفتر مسکوِ مجله‌ی نیوزویک را هم دارد.

در بخشی از کتاب ریچارد سورژ می‌خوانیم:

در بهار ۱940، وقتی ورماخت رو به طغیان گذاشت تا بر هلند، بلژیک و فرانسه استیلا یابد، به نظر می‌رسید جهان آینده احتمالاً به رایش سوم تعلق خواهد داشت. موج جنگ سورژ را در توکیو به دام انداخته بود. تنها امید او برای بازگشت سریع‌تر به مسکو این بود که پیروزی هیتلر بر اروپای غربی فوری و همه‌جانبه باشد، که در این صورت اتحاد شوروی خلع قدرت می‌شد. سورژ به مرکز مسکو نوشت: «اینجا آلمانی‌ها می‌گویند جنگ به‌زودی تمام خواهد شد و من باید بدانم عاقبت من چه خواهد شد. می‌توانم امیدوار باشم که با پایان جنگ آزادم تا به کشور برگردم؟... وقتش است که دست بکشیم، به این زندگی خانه‌به‌دوشی پایان بدهیم... ما با جسم‌وجانی که باید گفت تحلیل رفته، برای همیشه رفقا و همکاران خالص شما باقی می‌مانیم.»

اما بازگشت به خانه در حد امیدی عبث باقی ماند، در وضعیتی ‌که ژاپن در این اندیشه بود که به جنگ جهانی وارد شود یا نشود. دانش محرمانۀ مرموز سورژ دربارۀ سیاست ژاپن باعث می‌شد نه‌تنها سرجاسوسان پرخاش‌جوی خودش در مسکو بلکه همچنین و مخصوصاً آلمانی‌ها بسیار نیازمند او باشند. سفیر اوت بیشترِ سال ۱939 را تقلا می‌کرد که سورژ را راضی کند تا به کارکنان سفارت ملحق شود. در پی این درخواست، یک پیشنهاد رسمی هم از جانب وزارت خارجۀ رایش برای «یک مقام عالی جهت مدیریت فعالیت‌های مرتبط با اطلاعات و روزنامه‌ها در سفارت» به او شد. وزیر عملاً مایل بود هوش درخشان سورژ را شکار کند و او را تمام‌وکمال در اختیار بگیرد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار: «سیبریایی‌ها!»
دیباچه
فصل اول: «از مدرسه تا کشتارگاه»
فصل دوم: دوشادوش انقلابیون
فصل سوم: «بی‌سروپایی متعصب از قرنی تباه»
فصل چهارم: دوران شانگهای
فصل پنجم: حادثهء منچوری
فصل ششم: حواستان به توکیو هست؟
فصل هفتم: تشکیل حلقهء جاسوسی
فصل هشتم: همنشینی با خانوادهء اوت
فصل نهم: مسکو 1935
فصل دهم: هاناکو و کلاوزن
فصل یازدهم: حمام خون در مسکو
فصل دوازدهم: لیوشکوف
فصل سیزدهم: نومونهان
فصل چهاردهم: ریبنتروپ مولوتوف
فصل پانزدهم: حمله به سنگاپور!
فصل شانزدهم: قصاب ورشو
فصل هفدهم: شکل‌گیری بارباروسا
فصل هجدهم: «آن‌ها حرفمان را باور نکردند»
فصل نوزدهم: نقشه برای حمله به شمال یا جنوب؟
فصل بیستم: نقطهء شکست
فصل بیست‌ویکم: «باابهت‌ترین مردی که در عمرم دیده‌ام»
کتاب‌شناسی
منابع انتشاریافتۀ دست‌اول
منابع انتشاریافتۀ دست‌دوم
سپاسگزاری
دربارهء نویسنده
عکس‌نوشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ریچارد سورژ: جاسوس ویژه استالین
نویسنده
مترجمزهره قلی پور
ناشر چاپینشر خوب
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات576
زبانفارسی
شابک978-622-6983-94-5
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک
۱۶۸۰۰۰ ۸۴,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ریچارد سورژ

شاهین صنعتی مقدم
۱۴۰۲/۶/۲۶
وفادارترین و سرسپرده‌ترین حامی یک حکومت ایدئولوگ باشید و زندگی خود را وقف آرمانهای سیاسی این ایدئولوژی کنید درست آن لحظه که انتظار کمک ونجات از این معشوق داشته باشید، او وجودتان را با ناسپاسی انکارخواهد کرد.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب ریچارد سورژ

برای دریافت کتاب ریچارد سورژ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.