معرفی و دانلود کتاب ریکور: راهنمایی برای سرگشتگان

عکس جلد کتاب ریکور: راهنمایی برای سرگشتگان
قیمت:
۹۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ریکور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ریکور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ریکور: راهنمایی برای سرگشتگان

ریکور از آن دسته فلاسفه‌ای است که علی‌رغم نقش کلیدی‌اش در جریان‌های فلسفی معاصر، هنوز هم برای فارسی‌زبانان ناشناخته مانده. مطالعه‌ی کتاب ریکور، اثر دیوید پلاور، فرصت خوبی خواهد بود تا علاقه‌مندان کتاب‌های فلسفی، اطلاعات خود را در زمینه‌ی مبانی فکری این فیلسوف فرانسوی و مباحث محوری آثار او افزایش دهند. نویسنده در این اثر تلاش کرده تا دیدگاهی تازه را نسبت به تفکرات فلسفی این اندیشمند به شما و تمامی متخصصان حوزه‌ی فلسفه عرضه کند.

درباره‌ی کتاب ریکور

دیوید پلاور (David Pellauer) که سال‌ها در دانشگاه به تدریس دیدگاه‌های ریکور پرداخته و ترجمه‌ی برخی از آثار او را به عهده داشته، اکنون با نگارش کتاب ریکور (Ricoeur) می‌کوشد نتیجه‌ی تعمق و تأملات خود را درباره‌ی مبانی فکری این فیلسوف، به‌صورت یک‌جا در اختیارتان قرار دهد. نتیجه‌ی کار پلاور یکی از جامع‌ترین و بهترین تفاسیری است که تا به امروز در مورد دیدگاه ریکور نگاشته شده. ممکن است خوانندگان در ابتدا این‌گونه تصور کنند که اثر حاضر برای ارائه‌ی اطلاعات مقدماتی در رابطه با فلسفه‌ی ریکور نگاشته شده و صرفاً شرحی کلی از اندیشه‌های وی را به مخاطبان عرضه می‌کند. چنین خوانندگانی هنگامی که مطالعه‌ی کتاب را آغاز کنند، درمی‌یابند نویسنده اهداف بزرگ‌تری در سر داشته. مؤلف کوشیده تا بازخوانی تازه‌ای از آثار ریکور ارائه بدهد و مفاهیم برجسته‌ی سیر فکری این متفکر را برای مخاطبان شناسایی نماید. همچنین پیکره‌ی اصلی آراء این فیلسوف را بررسی و تحلیل کند.

معرفی و دانلود کتاب ریکور

متأسفانه تاکنون جز چند مورد از کتاب‌های پل ریکور، سایر آثار او به فارسی ترجمه نشده‌اند. بااین‌اوصاف، لازم است مخاطبان، کتاب ریکور را غنیمت بشمرند و تمامی مطالب آن را به‌دقت مطالعه کنند. اثر حاضر جریان اندیشه‌های ریکور را از آغاز تا مراحل پایانی آن دربرمی‌گیرد.

ریکور فیلسوفی بسیار پرکار بوده و آثار متعددی را چه در قالب کتاب و چه به‌صورت مقاله به جامعه‌ی علمی عرضه کرده. برای کسانی که قبلاً سراغی از کتاب‌های او نگرفته‌اند، نخستین مواجهه با تفکرات و دیدگاه‌های او، چیزی جز سرگشتگی و حیرانی را برایشان به دنبال نخواهد داشت. مخاطبان تیزبینی که تمامی آثار ریکور را بررسی کرده باشند، می‌دانند این فیلسوف مدام در حال بازبینی آثار خود بوده و در هر کدام از کتاب‌های خود، نکته‌های تازه‌ای را مطرح کرده که در آثار پیشین به آن‌ها توجهی نداشته. با توجه به این‌که بسیاری از فلاسفه‌ی معاصر، غالباً مطالعات خود را بر یک یا چند موضوع خاص متمرکز می‌کنند، روشی که ریکور در پژوهش‌های فلسفی خود به کار گرفته، ممکن است برای مخاطبان کمی عجیب به نظر بیاید. خوانندگان احتمالاً تصور می‌کنند هیچ نقطه‌ی مشترکی میان کتاب‌های ریکور دیده نمی‌شود و به نظر نمی‌رسد میان آثار وی وحدت موضوعی برقرار باشد. دیوید پلاور به مخاطبانی که چنین عقیده‌ای دارند یادآوری می‌کند، وسعت مطالعات ریکور و تنوع موضوعات مورد نظر او موجب شده تا مخاطبان آثارش به‌غلط چنین تصوری داشته باشند.

خوب است همین‌جا یک نکته را خاطرنشان کنیم و آن این‌که نویسنده در هیچ‌ بخشی از کتاب ریکور سعی نکرده، دیدگاه‌های این فیلسوف فرانسوی را به بوته‌ی نقد ببرد و ایرادات آن را برای مخاطبان تشریح کند. بلکه بیشتر در پی آن بوده که نگاهی تشریحی به آثارش داشته باشد و جوانب گوناگون آن را در برابر خوانندگان مجسم نماید. بااین‌وجود، انتظار نداشته باشید هنگام خواندن کتاب، خلأ‌های فکری ریکور و چالش‌های اندیشه‌های او را بشناسید، زیرا صرفاً قرار است تصویری دقیق از تفکرات او را با نگاه موشکافانه‌ی نویسنده به دست بیاورید.

اگر بخواهیم محتوای فصول و بخش‌های کتاب را برایتان توضیح بدهیم، باید بگوییم، کتاب حاضر به‌طور کلی شش بخش و مبحث اصلی را شامل می‌شود. بخش اول آن به مطالبی مقدماتی در مورد ریکور و آثارش پرداخته و خوانندگان تازه‌وارد را با مشخصه‌های کلی اندیشه‌های ریکور آشنا می‌کند. در بخش دوم، دو موضوع اختیار و طبیعت از دیدگاه ریکور بررسی شده‌اند و در سومین بخش هم توجه ریکور به مبحث هرمونتیک مورد تحلیل قرار گرفته است. دیوید پلاور در چهارمین بخش کتاب، توضیحی مبسوط در رابطه با زبان و گفتار مجازی از نگاه ریکور عرضه کرده. هویت شخصی در پنجمین بخش کتاب، به‌عنوان موضوع محوری مطرح شده و در ششمین بخش هم به حکمت عملی و شرح چگونگی آن اختصاص پیدا کرده. واژه‌نامه و کتاب‌نامه‌ی پایانی نیز در درک بهتر مطالب و شناخت منابع این اثر یاری‌رسان شما خواهند بود.

کتابی که پیش رو دارید، با برگردان ندا غیاثی و به همت نشر ققنوس روانه‌ی بازار کتاب شده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های راهنمایی برای سرگشتگان

انتشارات کانتینیوم در سال‌های اخیر عهده‌دار انتشار مجموعه‌ کتاب‌هایی بوده که هر کدام از مجلدهای آن پیرامون یکی از فلاسفه یا مکاتب فلسفی به نگارش درآمده‌اند. این مجموعه که با عنوان «راهنمایی برای سرگشتگان (Guides for the Preplexed)» شناخته می‌شود، در حقیقت برای دانشجویان یا پژوهشگرانی به چاپ رسیده که قصد دارند، به‌طور تخصصی با اندیشه‌های یک فیلسوفِ به‌خصوص یا یکی از جریان‌های فلسفی شاخص آشنا شوند. تهیه‌کنندگان این مجموعه سعی داشته‌اند با زبان و بیانی واضح و شفاف، چالش‌ها و مفاهیم کلیدی مورد نظر بزرگ‌ترین فلاسفه را به بحث بگذارند.

نکوداشت‌های کتاب ریکور

  • دیوید پلاور چکیده‌ای از اندیشه‌های ریکور را در این اثر ارائه می‌دهد. مطالعه‌ی کتاب ریکور برای مخاطبانی که از قبل با اندیشه‌های او آشنا شده‌اند، توصیه می‌شود. (سانفورد لاکوف، نشریه‌ی Choice)

  • یک نمای کلی با توضیحاتی روشن که غنای آثار ریکور را به مخاطبان نشان می‌دهد. (دان ایهده، استاد فلسفه در دانشگاه استونی بروک)

کتاب ریکور برای چه کسانی مناسب است؟

متخصصان حوزه‌ی فلسفه، اعم از دانشجویان و پژوهشگران این رشته، نکته‌های مهمی را از لابه‌لای مطالب کتاب ریکور استخراج خواهند کرد.

در بخشی از کتاب ریکور: راهنمایی برای سرگشتگان می‌خوانیم

ریکور در دوره پس از انتشار کتاب نمادپردازى شر، جدا از کتاب فروید، مقالات متعددى نوشت. مى‌توان این مقالات را تحت چهار عنوان دسته‌بندى کرد: فروید و روانکاوى، ساختارگرایى، هرمنوتیک یا بحث از نوعى نظریه تفسیر و چرخش زبانى خود ریکور. همان‌طور که خود ریکور اذعان دارد این عناوین گاهى مقارن مى‌شوند، با هم برخورد مى‌کنند و حتى در هم تنیده مى‌شوند، بنابراین آنچه در ادامه مى‌آید صرفا یکى از راه‌هایى است که مى‌کوشد آن‌ها را طى اسلوبى نظام‌مند ارائه کند. با وجود این، این تحلیل راهى را به ما نشان مى‌دهد تا از طریق آن دریابیم چگونه کتاب پیش رو به کتاب‌ها و مقالات بعدى ریکور مى‌پردازد که بر مبناى همین عناوین نوشته شده و آن‌ها را بسط مى‌دهند. به‌علاوه، این روش راهى است براى این‌که دیدى اولیه از شالوده‌اى به دست دهیم که ریکور بر حسب هر یک از این عناوین پى مى‌ریزد، که مستلزم کار بیشتر پژوهشگران بعدى است.

هرمنوتیک به موجب نسبت تنگاتنگش با زبان هسته مرکزى این تحولات را شکل مى‌دهد، اگرچه با نگاهى به گذشته مى‌توانیم ببینیم آثار نخست او پیشاپیش حاکى از تمام این موضوعات است. مثلاً، نمادها و اساطیرى که در کتاب نمادپردازى شر مطرح مى‌شوند پیشاپیش در سطح زبان بوده و از پیش مستلزم رویکردى تفسیرى هستند. و حتى پدیدارشناسى او در باب دوقطبى امر ارادى و امر غیرارادى نوعى زبان عملى را براى توصیف این پدیدارها مفروض گرفته بود. آنچه چالش مطرح‌شده از سوى ساختارگرایى مى‌افزاید ضرورت توضیح این فهم از زبان با جزئیاتى مفصل‌تر است، نیازى که با این واقعیت قوت مى‌گیرد که خود ساختارگرایى وابسته به نوعى نظریه زبان مشخص است. همچنین ساختارگرایى بحث نسبت سوبژکتیویته با ابژکتیویته را به نحو قابل توجهى مطرح مى‌کند، ولو تنها به این دلیل که این رویکرد در صورت‌بندى‌هاى افراطى‌ترش خود وجود سوبژکتیویته را به پرسش مى‌کشد یا دست‌کم آن را به نوعى محصولِ اساسا خیالىِ واقعیت پیشینى مستقلى فرومى‌کاهد. بحث فروید تا حدى متفاوت طرح مى‌شود. متفکرانى فرانسوى بودند که تفاسیرى ساختارگرایانه از فروید به دست داده بودند، که ژاک لکان مشهورترین آنان است.

فهرست مطالب کتاب

فهرست علایم اختصارى
مقدمه مترجم
1. خواندن ریکور
2. اختیار و طبیعت
3. چرخش ریکور به سوى هرمنوتیک
4. آکندگى زبان و گفتار مجازى
5. خودبودگى و هویت شخصى
6. یاد، بازشناخت، حکمت عملى
واژه‌نامه انگلیسى به فارسى
کتابنامه/ براى مطالعه بیشتر
نمایه اشخاص
نمایه موضوعى

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ریکور: راهنمایی برای سرگشتگان
نویسنده
مترجمندا غیاثی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات256
زبانفارسی
شابک978-622-04-0483-5
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ریکور

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ریکور

برای دریافت کتاب ریکور و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.