معرفی و دانلود کتاب زاده در قفس

عکس جلد کتاب زاده در قفس
قیمت:
۵۵,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زاده در قفس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زاده در قفس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زاده در قفس

کتاب زاده در قفس، رمانی برای مخاطب نوجوان است که توسط پادما ونکاترامان نوشته شده است. داستان این رمان، حول زندگی پسری به نام کبیر می‌گذرد که در زندان متولد شده و توسط مادرش در آنجا بزرگ می‌شود. زندگی کبیر اما زمانی برای همیشه تغییر می‌کند که رییس جدید زندان، او را از زندان بیرون می‌اندازد و این پسربچه مجبور می‌شود خانواده‌ی پدرش را پیدا کند.

درباره‌ی کتاب زاده در قفس

داستان کتاب زاده در قفس (Born Behind Bars) به زندگی پسربچه‌ای به نام کبیر می‌پردازد که در زندان زنان شهر چنای متولد شده است. بنا به قوانین، کبیر تا 6 سالگی می‌تواند در زندان بماند و پیش مادرش زندگی کند. او که مادرش را آما صدا می‌زند در زندان بزرگ می‌شود و تمام دانشش در مورد جهان بیرون از زندان، از داستان‌هایی می‌آید که آما و هم‌سلولی‌هایش (که کبیر آن‌ها را مامان‌جون‌خنجر، خاله کله‌ابری و موش‌خانم نامیده) برایش تعریف کرده‌اند. زمانی که کبیر به 6 سالگی می‌رسد، رییس زندان به او اجازه می‌دهد هنوز هم در زندان بماند. آما، در مورد پدرِ کبیر، آپا، با او صحبت می‌کند و به کبیر می‌گوید پدرش در دبی زندگی و کار می‌کند. مادر کبیر هر شب دعا می‌کند که یک روز آپا آن‌ها را از زندان نجات دهد.

اما بعد از اینکه زندان رییس جدیدی پیدا می‌کند، زندگی کبیر برای همیشه عوض می‌شود. این زندان‌بان سخت‌گیر، کبیر را از زندان بیرون می‌اندازد و او را نزد مردی که خودش را عموی کبیر معرفی کرده می‌فرستد. بعد از اینکه کبیر متوجه می‌شود این مرد، عموی واقعی‌اش نیست، فرار می‌کند و به کمک دختری به نام رانی، تلاش می‌کند پدرش را پیدا و مادرش را از زندان آزاد کند.

معرفی و دانلود کتاب زاده در قفس

پادما ونکاترامان (Padma Venkatraman) در کتاب زاده در قفس، ما را با سیستم کاستی حاکم بر جامعه‌ی هند آشنا می‌کند. در این سیستم، جامعه به گروه‌هایی تقسیم می‌شود که دارای سلسله‌مراتب غیرقابل‌انعطاف و تبعیض‌آمیز هستند. جامعه و کشور هند سال‌هاست که تحت چنین سیستمی اداره می‌شود و گروه‌های حقوق بشری کمپین‌های فراوانی برای برچیدن آن ایجاد کرده‌اند.

مضمون دیگری که پادما ونکاترامان در کتاب زاده به قفس به آن پرداخته است، مشکلات و مسائلی‌ست که برای کودکانی که در زندان متولد می‌شوند رخ می‌دهند. این نویسنده، که ایده‌ی اولیه‌ی خود را از گزارشی در مورد این کودکان الهام گرفته بود، به‌شکلی صریح و صادق، زندگی کودکان متولد شده در زندان و فقری که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند را نشان می‌دهد.

کتاب زاده در قفس توسط شروین جوانبخت ترجمه شده و انتشارات پرتقال آن را منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب زاده در قفس

  • پادما ونکاترامان، با وام گرفتن عناصری از قصه‌ها و داستان‌های قدیمی، کتاب زاده در قفس را از زبان پسری روایت می‌کند که تنها درکش از جهان واقعی، از داستان‌ها آمده است. (New York Times)
  • شخصیت نقش اول این داستان، کبیر، با گفتن افکار و نشان دادن آسیب‌پذیری و خوش‌بینی‌اش، خوانندگان را درگیر می‌کند. (Kirkus Reviews)
  • کتاب زاده در قفس، داستانی صادقانه در مورد قدرت امید و موهبتِ داشتنِ خانواده است. (Booklist)
  • این رمان به خوانندگانی توصیه می‌شود که به‌دنبال داستان‌های واقع‌گرایانه و احساسی هستند. (School Library Journal)
  • پادما ونکاترامان با توجه دقیق به شخصیت‌پردازی و پیرنگ داستانی، یک تجربه‌ی خواندن کامل را ایجاد می‌کند. (Publishers Weekly)

کتاب زاده در قفس برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن کتاب زاده در قفس، به نوجوانان علاقه‌مند به داستان‌های واقع‌گرایانه و نوجوانانی که می‌خواهند در مورد تبعیض در جوامع اطلاعات بیشتری کسب کنند، توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب زاده در قفس می‌خوانیم

پدرم حتماً آدم خوبی است، چون آما خیلی دوستش دارد. معمولاً آما آدم‌ها را خوب می‌شناسد؛ آن‌قدر باهوش است که بداند به کدام زندانی‌ها اعتماد کند و از کدام نگهبان‌های بدجنس دور بماند.

می‌دانم آپا دوستمان داشته، چون آما بهم گفته. «همیشه برامون نامه می‌نوشت. وقتی بچه بودی، می‌اومد ملاقاتمون. حتی توی حساب بانکی زندانم برام پول می‌ریخت. اون‌موقع دیگه برگشته بود بنگلور، شهر خودش، چون نمی‌خواست واسه اون خانواده‌ای که به من گفته بودن دزد، کار کنه.»

آما همه‌ی نامه‌های آپا از بنگلور را نگه داشته. آپا توی یکی‌شان نقاشی مسجدی را که تویش عبادت می‌کرد، کشیده بود. روی پاکت نامه‌ها آدرس فرستنده را نمی‌نوشت، چون با پدر و مادرش زندگی می‌کرد و هنوز بهشان نگفته بود ازدواج کرده. آما می‌گوید آپا می‌ترسید تفاوت دین‌ها برایشان دردسر درست کند؛ معمولاً هندوها و مسلمان‌ها باهم ازدواج نمی‌کنند.

آما می‌گوید: «عروسشون هندو که بود هیچ، زندانی هم شد! هیچ‌وقت زیر بار همچین چیزی نمی‌رفتن.»

آخرین باری که از آپا خبری شد، از جایی به اسم دبی برای آما نامه نوشته بود. آپا برای کار رفته بود آنجا. گفته بود می‌تواند به اندازه‌ی کافی پول جمع کند تا وکیل خوبی بگیرد و آما را از زندان آزاد کند. بعد هم برمی‌گردد و همه باهم زندگی می‌کنیم.

اول‌ها فکر می‌کردم دبی آن‌قدر دور است که آپا نمی‌تواند برایمان نامه بفرستد. آخر معلمم گفته بود دبی توی یک کشور دیگر است. وقتی کمی بزرگ‌تر شدم و فهمیدم می‌شود به همه‌جای دنیا نامه فرستاد، مدام پاپیچ آما می‌شدم و می‌پرسیدم: «به نظرت چرا آپا دیگه نامه نمی‌نویسه؟»

هر بار این سؤال را می‌پرسیدم، سر حوصله جواب می‌داد: «مطمئنم یه دلیل منطقی واسه‌ش داره.» اما بزرگ‌تر که شدم متوجه لرزش صدایش وقت جواب دادن شدم و دیدم که رویش را از من برمی‌گرداند، به‌خاطر همین دیگر نپرسیدم.

چرا پدرم غیبش زد؟ حالا دیگر فقط توی دلم می‌پرسم.

دوست دارم این‌طور فکر کنم که آن‌قدر مشغول کار است که وقت نمی‌کند نامه بنویسد. دارد حسابی پول درمی‌آورد و سرش خیلی شلوغ شده. چون پول واقعاً مهم است. موش‌خانم هم همین را گفت. اگر پول داشته باشی، می‌توانی وثیقه بگذاری و آزاد شوی. اگر پول نداشته باشی، زندانی‌ می‌شوی و بعد هم همه فراموشت می‌کنند.

فقط خاله‌ کله‌ابری است که خانواده‌اش گاهی به ملاقاتش می‌آیند.

ملاقاتی‌های بقیه‌مان فقط حشره‌ها هستند.

فهرست مطالب کتاب

1: آن‌سوی تکه‌ای از آسمان
2: خانواده‌ی اجباری
3: رودخانه‌ها
4: آب‌نبات
5: مگس‌ها
6: خانه‌ها
7: آوازها
8: ملاقاتی‌ها
9: سروصدای صبحگاهی
10: عطر یاسمن
11: تولد نامبارک
12: قول
13: سه نفر
14: مسجد پدرم
15: عموها و یتیم‌خانه‌ها
16: خانه
17: آخرین حرف‌ها
18: پشت سر
19: درون بیرون
20: خانه
21: قفل‌ها
22: بی‌قرار
23: مارخان
24: قهوه‌ی داغ
25: طوطی ‌خانم
26: گم‌شده
27: جدامانده
28: کاست
29: برنامه‌ریزی
30: آب‌ شیرین و شور
31: خود من
32: خانه‌ی درختی
33: بیرون دیوارها
34: یک رشته مروارید
35: طالع‌بینی
36: قصه‌ها و آواز‌ها
37: پول
38: چشیدن طعم آسمان
39: خرید هواپیما
40: در قفس
41: مثل ماه
42: ستاره‌های دنباله‌دار
43: تماس با پلیس
44: ترانه‌ی کبیر قدیس
45: بنگلور
46: مسجد
47: جاسوسی
48: خانواده‌ی خوشبخت
49: مسئولیت‌پذیری
50: چنگ زدن به ریسمان امید
51: تسلیم
52: دستگیر شدن
53: راه پیش رو
54: زمان
55: اعتماد
56: پیدا کردن پدرم
57: خانه
58: چراغ
59: کمی بیشتر از حد نیاز
60: آزاد
61: هم‌بازی‌ها
62: معمولی
63: در بازار
64: قفل و کلید
65: حقیقت و دوست‌های حقیقی
66: مدرسه‌ای با چادر در حیاط
67: بالا و پایین
68: روزمرگی
69: شکل آسمان
70: بازگشت به قفس
یادداشت نویسنده
سپاسگزاری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زاده در قفس
نویسنده
مترجمشروین جوانبخت
ناشر چاپیانتشارات پرتقال
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات216
زبانفارسی
شابک978-622-274-467-0
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زاده در قفس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زاده در قفس

برای دریافت کتاب زاده در قفس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.