معرفی و دانلود کتاب زنی شبیه تهران

عکس جلد کتاب زنی شبیه تهران
قیمت:
۲۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زنی شبیه تهران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زنی شبیه تهران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زنی شبیه تهران

کتاب زنی شبیه تهران دومین اثر ادبی مهسا دهقانی پور، نویسنده‌ی جوان ایرانی است که به مسئله‌ی تأثیرات شهر تهران بر هویت ساکنینش می‌پردازد. این کتاب پنج داستان کوتاه از زندگی زنان مختلف ساکن تهران را در بر می‌گیرد که به نوعی با یکدیگر ارتباط دارند. این زنان در سنین و شرایط مختلفی به سر می‌برند و هر کدام داستان خودشان را روایت می‌کنند.

درباره‌ی کتاب زنی شبیه تهران

برای کسانی که از کودکی در تهران بزرگ نشده‌اند و با هدف مشخصی به این شهر مهاجرت کرده‌اند، شاید یکی از دغدغه‌ها و پرسش‌های همیشگی این باشد: «بمانم یا بروم؟» این سؤالی است که در پس تمام شلوغی‌ها، ناامنی‌ها و لحظات پرشتاب شهر تهران، دائماً در ذهن آن‌ها حضور دارد و تصمیم‌گیری درباره‌اش به مسائل مختلفی وابسته است. گاهی می‌توان با تحلیل شرایط و شمردن دلایل منطقی به ماندن یا رفتن فکر کرد و گاهی هم آنقدر همه چیز پیچیده می‌شود که چاره‌ای جز فرار کردن باقی نمی‌ماند. این دغدغه‌ای است که زنان کتاب زنی شبیه تهران اثر مهسا دهقانی پور با آن درگیرند.

کتاب زنی شبیه تهران دومین اثر ادبی مهسا دهقانی پور است. این کتاب از پنج داستان کوتاه تشکیل می‌شود که زندگی پنج زن را در تهران روایت می‌کند. تمامی این داستان‌ها از زبان خود زن‌ها بیان می‌شود. ونوشه، نجات، صحرا، آبان و زهره نام هر کدام از این زنان است که بر عنوان داستان‌هایشان نیز به چشم می‌خورد. این زن‌ها در سنین جوانی تا میانسالی به سر می‌برند و هر کدام به نحوی به زندگی یکدیگر ورود می‌کنند و بر هم تأثیر می‌گذارند.

همانطور که گفتیم، محور اصلی کتاب زنی شبیه تهران مسئله‌ی ماندن و جاگیر شدن در شهر تهران یا رفتن از این شهر است. به همین ترتیب تأثیر انکارناپذیر محیط بر شخصیت و هویت انسان‌ها نیز مسئله‌ی محوری کتاب را تشکیل می‌دهد و تأثیراتی که تهران بر هویت ساکنینش می‌گذارد را به تصویر می‌کشد. داستان‌های کتاب درباره‌ی زنانی است که از مناطق مختلف ایران به این شهر آمده‌اند. این زنان از اینکه شبیه به تهران شوند، ترس دارند و این موضوع دائماً ذهن آن‌ها را به خود مشغول می‌کند. بعضی خودشان را شبیه به تهران می‌بینند و بعضی دیگر این احساس را دارند که شرایط سخت و پرشتاب تهران ناخواسته و علی‌رغم میلشان آن‌ها را شبیه به خودش می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب زنی شبیه تهران

موضوع مهم دیگری که در داستان‌های کتاب زنی شبیه تهران مطرح می‌شود، مادرانگی است. داستان اول از رنج مادری می‌گوید که که جسد برهنه‌ی دخترش را در مقابل یک برج ناتمام پیدا می‌کند. داستان دوم روایت زنی است که تخمک اهدا می‌کند و از این طریق درگیر احساسات مادرانه می‌شود و در داستان آخر مصائب مادری که از فرزند معلولش نگهداری می‌کند، به روایت در می‌آید.

داستان‌های کتاب زنی شبیه تهران طی شش روز از مردادماه سال 1398 رخ می‌دهد، اما در همین تاریخ محدود نمی‌ماند. شخصیت‌ها از خلال روایت زندگی‌شان به گذشته می‌روند. طی پرسه‌زنی‌های شخصیت‌ها به مکان‌های مختلف شهر تهران، از شمال شهر تا مرکز و جنوب، از خیابان‌های لاله‌زار تا گلاب‌دره و فرحزاد و محله‌ی شوش می رویم. همانطور که اشاره شد، هر کدام از این شخصیت‌ها در سنین مختلفی به سر می‌برند و طبقه‌ی اجتماعی متفاوتی دارند، اما وجه شباهتشان جنسیت و مسائل زنانه است.

کتاب زنی شبیه تهران برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به علاقه‌مندان داستان‌های کوتاه، به ویژه کسانی که آثار ادبی نویسندگان زن را دنبال می‌کنند، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب زنی شبیه تهران می‌خوانیم

از نردبان فلزى بالکن بالا مى‌روم و پشت‌بام را به سمت خیابان سهروردى تا انتها پیش مى‌روم. این خیابان را به خاطر خانه‌هاى قدیمى و راه‌پله‌هاى گردشان، به خاطر آدم‌ها و ماشین‌هایى که عجله ندارند دوست دارم. این خیابان را به خاطر قهوه‌هاى شیرینى‌فروشى ناتالى و بازى با گربه‌هاى بى‌اسم و رسم پارک کوروش دوست دارم. این خیابان یعنى خاطرات شب‌بیدارى‌ها و کتابخانه‌ی فرهنگسراى اندیشه. یعنى درس خواندن براى کنکور کارشناسى ارشد و بزرگ‌تر شدن آرزوهایم. دلم مى‌خواهد شبیه این خیابان باشم. مردوخ پى‌اِم مى‌دهد: «چرا رفتى روى پشت‌بوم؟ همسایه‌ها مى‌بینن.»

خوب که فکر مى‌کنم، مردوخ و خاطرات این رابطه‌ی دوساله نقشى در این دوست داشتن ندارند. اصلاً شاید مردوخ را هم به خاطر این خیابان دوست دارم. برایش یک چَشم مى‌نویسم، ولى دلم مى‌خواهد داد بزنم: «به درک که مى‌بینن، وقتى تموم هفته قبل جواب من رو به بهونه گرفتارى و دادگاه‌هاى پشت‌سرهم توى یزد نداده‌اى اما استانبول بوده‌اى.» به کف پشت‌بام نگاه مى‌کنم، پر است از بال خشک‌شده‌ی شاپرک‌هایى که سوغات باران‌هاى بى‌امان بهار امسال‌اند. از نردبان پایین مى‌آیم.

فهرست مطالب کتاب

ونوشه
نجات
صحرا
آبان
زهره

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زنی شبیه تهران
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات هیلا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات104
زبانفارسی
شابک978-622-6662-21-5
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زنی شبیه تهران

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زنی شبیه تهران

برای دریافت کتاب زنی شبیه تهران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.