معرفی و دانلود کتاب ساخت ایران: گشت و گذاری در صنعت

عکس جلد کتاب ساخت ایران: گشت و گذاری در صنعت
قیمت:
۳۳۰۰۰ 16500 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ساخت ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ساخت ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ساخت ایران: گشت و گذاری در صنعت

کتاب ساخت ایران روایتی غیرداستانی از احسان نوروزی، روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی جوان ایرانی است. نوروزی در این اثر خواندنی به توصیف مشاهدات خود از مراکز صنعتی ایران پرداخته است؛ به این منظور که از مجرای شرح فعالیت‌های صنعتی در ایران، نوری بر برخی از ویژگی‌های فرهنگیِ مغفول‌مانده‌ی مردمان این سرزمین بتاباند.

درباره کتاب ساخت ایران

احسان نوروزی، روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی جوان ایرانی، بر این باور است که دقت در سازوکار فعالیت‌های صنعتی جامعه‌ی ایران، می‌تواند بسیاری از مشخصات فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسیِ حاکم بر این جامعه را آشکار سازد. او در راستای اثبات این مدعا، دست به پژوهشی میدانی زده و به بازدید از مراکزی پرداخته که به فعالیت در زمینه‌ی های تک یا تکنولوژی فوق پیشرفته مشغول‌اند. نتیجه‌ی این پژوهش‌های میدانی در کتاب ساخت ایران گرد آمده است.

زبان کتاب ساخت ایران کاملاً ساده، روشن و همه‌فهم است. احسان نوروزی در این اثر در پی ارائه‌ی بحث‌هایی تخصصی در زمینه‌ی مسائل صنعتی و تکنولوژیک نبوده؛ بلکه قصد داشته تا سرزمین ایران را از دریچه‌ی فعالیت‌های صنعتیِ آن بنگرد؛ به این منظور که راوی پیچیدگی‌های فرهنگی و جامعه‌شناختی مردمان این سرزمین باشد. نوروزی در مقدمه‌ی کتاب خود، هدف شرح‌داده‌شده را این‌گونه توضیح داده است: «ماجرا برای من، بیش از آن‌که خود آن چیز صنعتی باشد، سازندگانش و جامعه‌ای بود که این اتفاق درش رخ داده بود... مسیر نگارش این کتاب را کنجکاوی برای یافتن پاسخ به سؤال‌هایم تعیین کرد. بنابراین، کتاب پیشِ رویتان نه داعیه‌ی جامعیت دارد و نه مدعی بی‌طرفی است. نگارنده در مقامِ کسی که از جنسیت، طبقه‌ی اجتماعی، تجربه‌ی تاریخی و قشر فرهنگی مشخصی آمده و دغدغه‌های فردی معیّنی داشته است، با سؤال‌هایی درگیر بوده که شاید برای نویسنده‌ای دیگر دیگرگون بود. در تمام مدت نگارش این متن، تمام اطرافیانم به این تجربه به دیده‌ی تردید نگاه کردند و در مورد ژانر و سبک‌وسیاق و تبار چنین تلاشی بلاتکلیف بودند. نگارنده نیز در این سردرگمی شریک بوده اما توضیحش به اطرافیانش چنین بوده است: این روایت صنعتی بناست که نه شرح فنی یک چیز بلکه بیانگر سویه‌ای از حیات ما، کامیابی‌ها و ناکامی‌هایمان باشد.»

کتاب ساخت ایران ذیل مجموعه‌ی «در واقع... مشاهداتِ» نشر چشمه به انتشار رسیده است.

کتاب ساخت ایران مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مطالعه‌ی آثار حیطه‌ی ناداستان، مخاطبین اصلی کتاب ساخت ایران از احسان نوروزی به شمار می‌روند. همچنین، کسانی که مایل به آشنایی بیشتر با پیشرفت‌های مهندسان ایرانی در زمینه‌ی فناوری‌های روز دنیا هستند، از این کتاب بهره‌های فراوانی خواهند گرفت.

با احسان نوروزی بیشتر آشنا شویم

احسان نوروزی نویسنده، روزنامه‌نگار و مترجم پرکار ایرانی است. او در سال 1358 دیده به جهان گشوده و در شهر تهران بزرگ شده و تحصیل کرده است. از میان آثار احسان نوروزی در دو حیطه‌ی ترجمه و تألیف، می‌توان به عناوین پیش رو اشاره نمود: «ساخت ایران»، «تبصره‌ی بیست و دو»، «حق‌السکوت»، «در راه»، «آشنایی با کافکا»، «سفر در اتاق کتابت»، «اسلاوی ژیژک»، «سینمای وودی آلن»، «سفر با حاج سیاح»، «سینمای جاده‌ای»، «جنایت سازمان‌یافته»، «مرگ غم‌انگیز پسر صدفی» و «ماهی بزرگ».

در بخشی از کتاب ساخت ایران می‌خوانیم

حتی پیش از درگیری‌ام با این پرونده هم، همیشه سرگردان و بلاتکلیف بوده‌ام در قبال صنعت ایران. در عین این‌که به نظر می‌آید توانسته‌ایم در صنایعِ پیشرفته نظیر ساخت موشک، فناوری هسته‌ای، نانو تکنولوژی، صنایع دارویی، سدسازی و غیره کارهایی بکنیم، اما آدم باورش نمی‌شود که ما کشوری صنعتی باشیم. نمونه‌ی اعلای این بی‌اعتمادی به صنایع ایرانی، محصولی است که همه‌مان با آن سروکار داریم، همان چیزی که آن را با عام‌ترین اسم همه‌ی انواع دستگاه‌ها صدا می‌زنیم: ماشین یا خودرو. چه‌طور موشک می‌سازیم یا صنایع هسته‌ای داریم اما پیکان‌مان آن بود و پرایدمان این است (تازه صرف‌نظر از این‌که احتمالاً بخش‌های مهمی از آن‌ها را خودمان نمی‌سازیم). در سال‌های اخیر دست‌کم از چهار ماشین در ایران با عنوان خودروِ ملی یاد شده است.

در مقامِ کسی که تقریباً هیچ از صنعت نمی‌داند، ناگزیر بودم که این عام‌ترین دستگاه صنعتی، ماشین، را مبنای مقایسه‌ام قرار دهم برای این پرونده. پس وقتی به دیدن مدیرعامل اُ‌تی‌سی رفتم اولین سؤالم این بود که آیا این توربینِ ملی در حکم پیکان و پراید و خودروِ ملی است، و آیا اصلاً خودرو می‌تواند قطب‌نمای مناسبی باشد برای سفرم به دل صنعت این توربین ملی؟ صنعت خودروسازی با توربین چندتا فرق ذاتی داره. از طرفی، تو صنعت خودرو، عمر فناوری و معرفی تکنولوژی‌های جدید خیلی کوتاه‌تر از توربینه، در‌حالی‌که تو توربینِ گازی عمر هر نمونه‌ای که معرفی می‌شه معمولاً سی ساله. یعنی توربینی رو که مال سی سال قبل باشه ما هنوز یه توربینِ به‌روز می‌دونیم. اما تو مثلاًً کامپیوتر یا گوشی‌های تلفن همراه، تکنولوژی‌ها به شکل هفتگی عوض می‌شه یا ماه‌به‌ماه، و تو خودرو هر چند سال یه‌بار.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
1. کار ایرانی جماعت نیست
2. توربین ملی یعنی پیکان؟
3. به دنبال شروع ماجرا
4. خاک بازی نکنید
5. مرغ بریان داوینچی
6. نمی دانستیم سروتهش کجاست
7. ماشین بتمن
8. ما هم هستیم
9. دست تان نباید روغنی شود
10. صنعتی یا صاحب صنعت؟
11. گران ترین صندلی
12. رولز رویس تحت لیسانس رنو
13. کتاب و آچار
14. شمع مال پول دارهاست
15. گره روی گره
16. گزارش باری یر از شروع صنعت در ایران
17. فیل مان یاد هندوستان خواهد کرد؟
18. با کدام عینک نگاه کنیم؟
19. تصویر دسته جمعی
20. کله را به هم نریزید
21. جشن تولد

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ساخت ایران: گشت و گذاری در صنعت
نویسنده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات163
زبانفارسی
شابک978-622-01-0782-8
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک
۳۳۰۰۰ 16500 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ساخت ایران

سامان بهمنی
۱۴۰۲/۶/۲۵
کتاب عالی بود این سومین کتابی بود که از این نویسنده میخونم
کلیت درباره ساخت اولین توربین ایرانی و شرکت‌های سازندش بود
و بحث توان فنی مهندسان ایرانی و انتقال تکنولوژی و مدیریت صنعتی و اقتصاد.... در این کتاب مطرح شده بود.
البته الان که تقریباً ده سال از نگارش کتاب میگذره این ایده به ذهن آدمی می‌رسد که ما اول از همه باید به ثبات سیاسی برسیم
حدیث ...
۱۴۰۲/۴/۳۰
کتاب از هر نظر عالی بود.. محتوای عالی داشت و در مورد خواننده رو با بخشی از توان صنعتی ایران آشنا می‌کنه.. نوشتار خیلی روان و خوبی داره و خوشم اومد که به زبان عامیانه نوشته شده بود.. از این دست کتب که در مورد صنایع داخلی کشور هستن لطفا بیشتر بذارین.. ممنون از کتابراه
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب ساخت ایران

برای دریافت کتاب ساخت ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.