معرفی و دانلود کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم

عکس جلد کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم
قیمت:
۱۲۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم

رابرت استم در کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم با ارائه‌ی مقدمه‌ای برانگیزاننده به بررسی تئوری‌های سینما از آغاز تا به امروز می‌پردازد و می‌کوشد از دریچه‌های گوناگونی همچون روایت، سبک، ژانر و… به این موضوع نزدیک شود.

درباره‌ی کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم

تئوری فیلم یک حوزه‌ی تخصصی در مطالعات هنری است که به بررسی ماهیت و کارکردهای سینما به عنوان یک هنر می‌پردازد. این حوزه‌ی پیچیده و چندوجهی طیف وسیعی از دیدگاه‌ها و رویکردها را در بر می‌گیرد، از تحلیل های فرمالیستی و ساختارگرایانه تا رویکردهایی که شاکله‌ی اصلی‌شان بر خوانش‌های پست‌مدرن یا وجوه روانکاوانه‌ی فیلم‌ها به عنوان تولیدات هنری استوار است. رابرت استم در کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم (Film Theory: An Introduction) می‌کوشد مفاهیم و بحث‌های کلیدی را در این حوزه بررسی کند و ضمن معرفی نظریه‌پردازان شاخص این عرصه به بیان آراء آن‌ها بپردازد.

بیناموضوعیت یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های نظریات سینمایی به شمار می‌رود. به این معنا که پژوهشگران در مطالعات این حوزه مدام به عرصه‌های دیگری همچون روان‌شناسی، سیاست، جامعه‌شناسی و… پل می‌زنند تا از خلال پیوندی که سینما با آن‌ها برقرار می‌کند، به کاوش در جنبه‌های گوناگون تولیدات سینمایی بپردازند. چه از طریق تحلیل مفاهیمی همچون نقش مؤلف یا تماشاگر، چه به واسطه‌ی کاوش در مضامین روانکاوانه و چه با در نظر گرفتن مسائل سیاسی و اخلاقی؛ رابرت استم می‌کوشد در کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم چارچوبی برای درک تعامل پیچیده‌ی این حوزه‌ها با یکدیگر فراهم کند.

از اشاره به این نکته نباید غافل شد که آنچه رابرت استم درباره‌ی تئوری‌های مختلف سینمایی و هم‌بستگی و پیوند آن‌ها با دیگر رشته‌ها بیان می‌کند، به مثابه فتح بابی برای پرداختن به این موضوعات است. او در کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم، آراء و ایده‌های متفکران بزرگ این عرصه را از ابتدا تا کنون، به شیوه‌ای مختصر و فشرده مطرح می‌کند. برای تعمق در این موضوعات، لازم است به سراغ منابع و آثاری که استم از خلال بحث خود به آن‌ها اشاره می‌کند نیز بروید و تنها به مطالعه‌ی همین اثر اکتفا نکنید.

تفاوت بزرگی که کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم با دیگر آثار هم‌رده و هم‌قفسه‌ی خود دارد، در این است که در هر فصل، استم ابتدا ایده‌ی اصلی و اصول محوری آن نظریه را بیان می‌کند و سپس سخن از انتقادات و ایرادهای وارد بر آن به میان می‌آورد و در نهایت از شما می‌خواهد موضع شخصی خود را درباره‌ی آن اتخاذ کنید.

همچنان که سینما به تکامل خود ادامه می‌دهد و با فناوری‌ها و امکانات جدید سازگار می‌شود، نظریه فیلم نقشی حیاتی در درک مخاطب از این هنر پویا و همواره در حال تغییر ایفا خواهد کرد. کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم با ترجمه‌ی گروهی از مترجمان به سرپرستی احسان نوروزی و با همت انتشارات سوره‌ی مهر تهیه و منتشر شده است.

در نکوداشت کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم

  • اثری قابل توجه. خواندن این کتاب را به هر کسی که می‌خواهد سؤالات و بحث‌هایی را حول محور نظریه‌ی فیلم در قرن بیستم درک کند، توصیه می‌کنم. در کل بحث استم شفاف، سخاوتمندانه و هوشمندانه است. (جیمز نارمور، دانشگاه ایندیانا)

کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم پیشنهادی مناسب برای کسانی به شمار می‌رود که در حال مطالعه و پژوهش در دو حوزه‌ی فیلم و ادبیات هستند. زیرا رابرت استم در این کتاب به سراغ موضوعات مشترک میان این دو عرصه از جمله رئالیسم، روایت، سبک، نشانه‌شناسی، روانکاوی و… رفته و به بررسی آن‌ها می‌پردازد.

با رابرت استم بیشتر آشنا شویم

رابرت استم (Robert Stam) نظریه‌پرداز آمریکایی و استاد گروه مطالعات سینما در دانشگاه نیویورک، در سال 1941 در آمریکا متولد شد. استم در طول دوران تحصیل خود به شکل تخصصی روی حوزه‌هایی از جمله ادبیات تطبیقی، ادبیات انگلیس، ادبیات آمریکا، ادبیات فرانسه و ادبیات برزیل متمرکز شد و موفق شد پایان‌نامه‌ی خود را در سال 1985 در قالب کتابی با عنوان «بازتاب در فیلم و ادبیات» منتشر کند. او تا کنون ده‌ها عنوان کتاب و مقاله در حوزه‌ی مطالعات سینمایی منتشر نموده است که از میان آن‌ها می‌توان به کتاب «راهنمایی بر ادبیات و فیلم» اشاره کرد. رابرت استم به سبب نگارش آثاری ارزشمند در حوزه‌ی مطالعات فیلم، جوایز و افتخارات بسیاری از جمله «جایزه‌ی بهترین کتاب فیلم کاترین سینگر کواچ» را نصیب خود کرده است.

در بخشی از کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم می‌خوانیم

نظریه‌پردازان در تلاش‌هایشان براى مشروعیت بخشیدن به فیلم به مثابه هنر، ادعاهاى متناقضى را درباره «جوهر» فیلم مطرح کردند. امپرسیونیست‌هاى دهه 1920 از جمله اپستاین و دُلو بسیار زودتر شروع کرده بودند به کاوشى شبه‌رازورزانه در جست‌وجوى جوهر ناب فتوژنیک فیلم. از دید نظریه‌پردازانى چون آرنهایم، جوهر هنرى سینما به ماهیت کاملاً بصرى آن مرتبط است و در نتیجه، منوط است به فقدان‌هاى آن (محدودیت قاب، فقدان بعد سوم و غیره) که به فیلم ویژگى هنرى داده است. دیگران، از جمله کراکوئر و بازن، گرایش فیلم به واقع‌گرایى را ناشى از آن مى‌دانند که فیلم ریشه در عکاسى دارد. نشانه‌شناسى فیلم هم به این موضوع دیرپا توجه دارد. از دید متز، اینکه «آیا فیلم یک زبان است؟» از این سؤال که «سینما چه ویژگى خاصى دارد؟» جدایى‌ناپذیر است.

ویژگى‌هاى حسى زبان فیلم به ما کمک مى‌کند تا سینما را از دیگر زبان‌هاى هنرى متمایز کنیم. با تغییر یکى از ویژگى‌ها، زبان تغییر مى‌کند. براى مثال ضریب تصویرى بودن (شمایلى بودن) در فیلم بسیار قوى‌تر از زبان‌هاى طبیعى مثل فرانسه یا انگلیسى است. (گرچه ممکن است این بحث مطرح شود که زبان‌هاى اندیشه‌نگار یا هیروگلیفى هم بسیار تصویرگونه هستند.) فیلم از تصویرهاى متعدد تشکیل شده است، برخلاف عکاسى یا نقاشى که (معمولاً) تصویرهاى منفرد تولید مى‌کنند. فیلم‌ها برخلاف داستان‌هاى مصور مجلات که ایستا و فاقد حرکت هستند، پویایند و متحرک. پس رویکرد متز روش‌هاى دلالت ویژه زبان فیلم را آشکار ساخته است. برخى از مواد خاص بیان سینمایى در هنرهاى دیگر نیز به کار برده مى‌شوند (اما همیشه با ترکیب‌بندى‌هاى جدید) و برخى نیز ویژه سینما هستند.

سینما ابزارهاى مادى خاص خود را براى بیان سینمایى در اختیار دارد (دوربین، فیلم، نور، نوار، استودیوهاى صدا)؛ یعنى روش‌هاى دیدارى شنیدارى خاص خود را دارد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
مقدمه: ترجمه احسان نوروزى
پدران نظریه فیلم: ترجمه على عامرى
فیلم و نظریه فیلم: نخستین حرکت‌ها: ترجمه على عامرى
اولین نظریه‌هاى فیلم در دوران سینماى صامت: ترجمه على عامرى
ماهیت سینما: ترجمه شاپور عظیمى
نظریه‌هاى مونتاژ شوروى: ترجمه على عامرى
فرمالیسم روسى و مکتب باختین: ترجمه احسان نوروزى
آوانگاردهاى تاریخى: ترجمه احسان نوروزى
بحث بر سر صدا: ترجمه شاپور عظیمى
مکتب فرانکفورت: ترجمه احسان نوروزى
پدیدارشناسى واقع‌گرایى: ترجمه احسان نوروزى
موج نگره مؤلف: ترجمه شاپور عظیمى
امریکایى‌ شدن نظریه مؤلف: ترجمه على عامرى
نظریه و فیلم جهان سوم: ترجمه احسان نوروزى
پیدایش ساختارگرایى: ترجمه فرزان سجودى
مسئله زبان فیلم
بازنگرى در خاصگى سینمایى: ترجمه على عامرى
تردید در نگره مؤلف و ژانر: ترجمه على عامرى
1968 و تغییر موضع چپ‌ها: ترجمه احسان نوروزى
متن واقع‌گرایانه کلاسیک: ترجمه احسان نوروزى
حضور برشت: ترجمه منصور براهیمى
سیاست بازتابندگى: ترجمه احسان نوروزى
در جست‌وجوى زیباشناسى بدیل: ترجمه احسان نوروزى
از زبان‌شناسى تا روان‌کاوى: ترجمه احسان نوروزى
ورود فمینیسم: ترجمه احسان نوروزى
جهش پساساختارگرایانه: ترجمه احسان نوروزى
تحلیل متنى: ترجمه احسان نوروزى
تفسیر و ناخرسندی‌هایش: ترجمه احسان نوروزى
از متن تا بینامتن: ترجمه فرهاد ساسانى
تقویت و تشدید صدا: ترجمه شاپور عظیمى
ظهور مطالعات فرهنگى: ترجمه منصور براهیمى
زایش تماشاگر: ترجمه منصور براهیمى
نظریه شناختى و تحلیلى: ترجمه فرهاد ساسانى
بازنگرى در نشانه‌شناسى: ترجمه فرزان سجودى
درست به موقع: تأثیر دُلوز: ترجمه فرزان سجودى
ظهور نظریه هم‌جنس‌خواهى: ترجمه فرزان سجودى
چندفرهنگ‌باورى، نژاد، و بازنمایى: ترجمه فرزان سجودى
بازنگرى در سینماى سوم: ترجمه احسان نوروزى
فیلم و امر پسااستعمارى: ترجمه احسان نوروزى
بوطیقا و سیاست پست‌مدرن: ترجمه احسان نوروزى
ظرفیت اجتماعى فرهنگ توده‌اى: ترجمه فرهاد ساسانى
پساسینما: نگره دیجیتال و رسانه‌هاى نوین: ترجمه على عامرى
چندگانه‌سازى نظریه فیلم: ترجمه فرهاد ساسانى
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم
نویسنده
مترجماحسان نوروزی
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۸۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات416
زبانفارسی
شابک978-964-471-922-6
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم

برای دریافت کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.