معرفی و دانلود کتاب ساخت بمب اتمی

عکس جلد کتاب ساخت بمب اتمی
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ساخت بمب اتمی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ساخت بمب اتمی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ساخت بمب اتمی

در کتاب ساخت بمب اتمی نوشته‌ی ویکتوریا شی رو می‌خوانید که چگونه انرژی هسته‌ای توسعه پیدا کرد و چه دانشمندانی در این روند نقش داشتند، چطور آمریکا توانست زودتر از دیگر کشورها این سلاح کُشنده را بسازد، بمب اتمی در جنگ جهانی دوم چه نقشی داشت و چه تأثیری بر جهان پس از جنگ گذاشت.

درباره‌ی کتاب ساخت بمب اتمی

جنگ جهانی دوم همه‌‌ی جنبه‌های زندگی را، از اقتصاد گرفته تا سیاست و فرهنگ، برای همیشه تغییر داد و تأثیری عمیق بر زندگی پس از 1945 گذاشت. یکی از حوزه‌هایی که در جنگ جهانی دوم اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد، علم و فناوری بود. گزافه نیست اگر بگوییم که جنگ جهانی دوم و جنگ سرد، جنگ میان دانشمندان بود. انرژی هسته‌ای، فناوری ساخت موشک‌ها، علم ژنتیک و درمان بیماری‌ها فقط چند موردی هستند که جنگ جهانی را برای همیشه تحت‌تأثیر قرار دادند. یکی از وقایع تعیین‌کننده‌ی این جنگ مرگبار، ساخت بمب اتمی است. متحدین و متفقین موازی با یکدیگر برای تولید این بمب تلاش می‌کردند. هر کدام که زودتر به فناوری ساخت بمب اتمی دست می‌یافت، برنده‌ی میدان جنگ بود. ویکتوریا شی‌رو (Victoria Sherrow) در کتاب ساخت بمب اتمی (The Making of the Atom Bomb)، تاریخچه‌ی تولید این سلاح مرگبار جنگ جهانی دوم را توضیح می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب ساخت بمب اتمی

در دوران جنگ، زمان بیش از هر چیز دیگری اهمیت داشت. هر ثانیه و هر دقیقه‌ای که می‌گذشت، سربازان بیشتری در کام مرگ فرومی‌رفتند و مردمان بی‌گناه دیگری کشته می‌شدند. به همین دلیل کشورهای درگیر در جنگ، بهترین دانشمندان و زبده‌ترین گروه‌ها را استخدام می‌کردند تا هر چه سریع‌تر به نتیجه‌ی دلخواه خود برسند. در سال 1938 دانشمندان آلمانی موفق شدند اتم را بشکافند و یک قدم به ساخت بمب اتم نزدیک شوند. دانشمندانی که از اروپای تحت اشغال آلمان نازی فرار کرده بودند و به آمریکا پناه برده بودند، خطر دستیابی آلمان به سلاح هسته‌ای را هر لحظه احساس می‌کردند. این گروه از دانشمندان به رئیس‌جمهور آمریکا گوشزد کردند که سلاح هسته‌ای می‌تواند نتیجه‌ی جنگ را عوض کند. آن‌ها از سال 1940 تا 1945، برای تولید بمب اتم تلاش کردند. ویکتوریا شی‌رو در فصل اول کتاب ساخت بمب اتمی یک قدم به عقب می‌رود و به این پرسش جواب می‌دهد که چگونه دانشمندان به انرژی شگفت‌انگیز درون هسته‌ی اتم پی بردند. فیزیک‌دانان برجسته‌ای چون آلبرت اینشتین، انریکو فرمی، لئو زیلارد، ادوارد تلر و نیلز بور در این فصل نقش اصلی را بر عهده دارند.

کشورهای درگیر در جنگ بهترین دانشمندان و منابع مورد نیاز را فراهم کرده بودند؛ اما چه شد که کشور آمریکا توانست بمب اتمی را زودتر از سایر رقبایش تولید کند؟ برای مثال دانشمندان آلمانی با فناوری شکافت‌ هسته‌ای کاملاً آشنا بودند، به منبع وسیعی از اورانیوم دسترسی داشتند و سربازان آلمانی کارخانه‌ی بزرگ تولید آب سنگین نروژ را به تصرف خود درآورده بودند. پس چگونه متفقین توانستند با ساخت بمب اتم، پیروز جنگ باشند؟ در فصل دوم کتاب ساخت بمب اتمی، جواب این سؤال را می‌گیرید. همچنین در این فصل می‌خوانید که آمریکا چگونه وارد جنگ جهانی دوم شد و بهترین گروه را برای ساخت بمب اتم گرد هم آورد.

معرفی و دانلود کتاب ساخت بمب اتمی

بعد از موفقیت پروژه‌ی انریکو فرمی، لسلی ریچارد گرووز و رابرت اوپنهایمر، مدیریت این پروژه‌ی عظیم را بر عهده گرفتند. اوپنهایمری که بعدها لقب «پدر بمب اتمی» را از آن خود کرد. ویکتوریا شی‌رو فصل سوم کتاب را به داستان گردآوری گروه و ساخت آزمایشگاه لوس‌آلاموس اختصاص داده است. فصل چهارم درباره‌ی اقدامات گروهی است که اوپنهایمر رهبری آن را بر عهده داشت. گروهی که در آن 1500 دانشمند، تکنسین و مهندس روزی 18 ساعت کار می‌کردند تا به رؤیایشان جامه‌ی عمل بپوشانند.

پروژه‌ی منهتن، پروژه‌ای عظیم بود و در اواخر سال 1944، بالاخره به نتیجه رسید. وزیر جنگ آمریکا به رئیس‌جمهور وقت، هری ترومن، اطلاع داد که بمب اتم در حال ساخت است. نهایتاً در سال 1945 تصمیم گرفته شد که که در محلی به نام «ترینیتی» بمب اتم آزمایش شود. در فصل پنجم کتاب ساخت بمب اتمی می‌خوانید که موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش، چگونه احساسات متناقضی را در میان دانشمندان ایجاد کرد. آن‌ها تازه متوجه شده بودند که این سلاح خطرناک، عواقب وحشتناکی برای آینده‌ی بشر دارد. ویکتوریا شی‌رو در فصل ششم روایتگر زمانی است که بمب اتم مأموریتی خطرناک پیدا می‌کند. متفقین در کنفرانس پوتسدام به ژاپن اولتیماتوم دادند که تسلیم شود و همه‌ی سرزمین‌های تسخیرشده را بازگرداند. اما ژاپن توجهی نشان نداد. پس از آن بحث‌هایی داغ میان موافقین و مخالفین استفاده از بمب اتم علیه ژاپن درگرفت. اما درنهایت موافقین پیروز شدند و یکی از بزرگ‌ترین حمله‌های نظامی بشر به قوای دشمن ترتیب داده شد.

فصل هفتم کتاب ساخت بمب اتمی، درباره‌ی انفجار بمب اتم در هیروشیما و واکنش دیگر کشورها به چنین فاجعه‌ای است. باز هم بعد از بمباران هیروشیما، مسئولان ژاپنی کاری برای پایان دادن به جنگ انجام ندادند. به همین دلیل آمریکا تصمیم گرفت برای بار دوم از بمب اتمی استفاده کند. بعد از بمباران اتمی ناکازاکی، مسئولان ژاپنی تسلیم شدند و پایان جنگ را اعلام کردند. اما حالا رسیدن به فناوری هسته‌ای آرزوی هر کشوری شده بود. دانشمندان درگیر در ساخت بمب اتم، تمام تلاش خود را کردند که صلح را در سراسر جهان برقرار کنند. مردم پس از جنگ جهانی دوم می‌ترسیدند که در مسابقه‌ی تسلیحانی میان آمریکا و شوروی، تمام جهان از بین برود. ترسی که تا امروز هم ادامه دارد. در فصل هشتم بیشتر درباره‌ی این موضوع می‌خوانید.

معرفی و دانلود کتاب ساخت بمب اتمی

ویکتوریا شی‌رو نوسنده‌ی کتاب‌های کودکان و نوجوانان بسیاری است که نویسندگی را به این گروه سنی آموزش می‌دهد. او جوایز متعددی را از جمله جایزه‌ی کتاب منتخب والدین، بهترین کتاب نوجوانان، بهترین کتاب برای کودکان و... کسب کرده است. وی در زمینه‌ی ترویج علم فعالیت گسترده‌ای دارد و جایزه‌ی انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم را از آن خود کرده است. او کتاب ساخت بمب اتم را نیز برای رده‌ی سنی نوجوانان به نگارش درآورده است. نشر ققنوس این کتاب را با ترجمه‌ی فرید جواهرکلام و در مجموعه‌ی تاریخ جهان به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب ساخت بمب اتمی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به تاریخ جنگ جهانی دوم علاقه دارید و می‌خواهید درباره‌ی روند تولید بمب اتم اطلاعات بیشتری کسب کنید، کتاب ساخت بمب اتمی را بخوانید.

در بخشی از کتاب ساخت بمب اتمی می‌خوانیم

در ششم اوت، سرتیتر روزنامه‌ها به مردم حیرت‌زده اطلاع دادند که یک بمب اتمى بر روى ژاپن انداخته شده است. خبرنگاران بمب اتمى را «مرگبارترین سلاح تاریخ» نام دادند و اعلام کردند عصر تاریخى جدیدى آغاز شده است؛ «عصر اتم». ترومن در آن روز مصاحبه‌اى مطبوعاتى ترتیب داد و طى آن سعى کرد درباره‌ی بمب اتمى توضیح دهد و آن را با دیگر سلاح‌هاى شناخته‌شده مقایسه کند:

شانزده ساعت پیش یک هواپیماى آمریکایى بمبى بر روى هیروشیما انداخت، این شهر یکى از پایگاه‌هاى نظامى مهم ژاپن است. بمب مزبور قدرتى بیش از قدرت بیست‌هزار تن ماده تى. ان. تى دارد. این بمب بیش از دوهزار بار قدرتمندتر است از بمب انگلیسى «گرند اسلم» [صداى بسیار بلند ] یعنى بزرگ‌ترین بمبى که در تاریخ جنگ تاکنون به کار گرفته شده است. ... اکنون با این بمب ما قدرت تخریبى جدید و فوق‌العاده‌اى به قدرت در حال رشد نیروهاى مسلحمان بخشیده‌ایم... و این همان بمب اتمى است. نیروى اتم یعنى نیروى اساسى براى حرکت کائنات. نیرویى که خورشید قدرتش را از آن مى‌گیرد اکنون بر سر کسانى فرود آمده‌است که جنگ را به خاور دور کشانده‌اند.

در 9 اوت، ترومن طى یک سخنرانى رادیویى دلیل و منطق به‌کارگیرى چنین سلاح وحشتناکى را توضیح داد:

[بمب اتمى به‌ کار گرفته‌شده ] علیه کسانى که بدون اطلاع قبلى به ما در پرل هاربر حمله کردند، علیه کسانى که اسیران جنگى آمریکایى را گرسنگى دادند، شکنجه دادند و اعدام کردند، علیه کسانى که تمام قوانین جنگى بین‌المللى را زیر پا گذاشتند. ما بمب را به کار بردیم تا رنج و عذاب جنگ را به سر آریم، تا جان هزاران هزار جوان آمریکایى را نجات دهیم.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم دوران ساخت بمب اتمى
پیشگفتار: دوران پرتلاطم
1: «انرژى‌اى که از خورشید گرفته نمى‌شود»
2: «واکنش زنجیره‌اى شروع شده»
3: آزمایشگاه صحرایى
4: مسابقه با زمان
5: آیا این کار شدنى است؟
6: تصمیمات سرنوشت‌ساز
7: «ما چه‌کار کردیم!»
8: آینده
سخن پایانى: پیش به سوى دنیایى امن‌تر
یادداشت‌ها
براى مطالعه بیشتر
منابع مورد استفاده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ساخت بمب اتمی
نویسنده
مترجمفرید جواهرکلام
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-600-278-286-1
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ساخت بمب اتمی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ساخت بمب اتمی

برای دریافت کتاب ساخت بمب اتمی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.