معرفی و دانلود کتاب سرزمین جاوید - جلد چهارم

عکس جلد کتاب سرزمین جاوید - جلد چهارم
قیمت:
40000 تومان - 4.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سرزمین جاوید - جلد چهارم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سرزمین جاوید - جلد چهارم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سرزمین جاوید - جلد چهارم

کتاب سرزمین جاوید - جلد چهارم نوشته‌ی ماریژان موله، رومن گیرشمن و ارنست هرتسفلد، جنگ‌ها و وقایع دوران سلطنت شاپور اول «پسر اردشیر بابکان و مؤسس سلسه ساسانیان» و شاپور دوم «دهمین پادشاه ساسانی» را مورد بررسی قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب سرزمین جاوید - جلد چهارم:

ما ایرانیان در میهن خود غریبه هستیم زیرا آن را نمی‌شناسیم و اطلاعاتمان درباره‌ی وطن از چند تاریخ کلاسیک که همه ناقص و گنگ‌‌اند تجاوز نمی‌کند. در تاریخ‌های کلاسیک‌مان یک فضای مجهول وجود دارد همانند سیارۀ زهره که هیچ‌ چیز در آن دیده نمی‌شود، گویا قبل از مقدمه‌ی تاریخ ایران، یک چاه بزرگ به وجود آمده و همه چیز را در خود فرو برده است.

زمانی هم که می‌خواهیم چیزی از تاریخمان بدانیم، فترت‌های بزرگ به وجود می‌آیند. برای مثال به‌ جای دوره‌ی سلطنت پادشاهان اشکانی که چند قرن طول کشید، یک چاله‌ی عظیم به وجود آمد که چیزی در آن دیده نمی‌شود. در صورتی که آن پادشاهان بزرگ، همه ایرانی بودند و از مشرق تا مغرب حکومت می‌کردند و می‌توانستند ارتش‌های سیصد هزار نفری بسیج کنند.

تاریخ‌هایی که ما از ایران در دست داریم و از جوانان خود می‌خواهیم آن‌ها را بخوانند همانند کالبد مرده‌ی تاریخ هستند، به همین دلیل هیچ فردی علاقه‌ای به مطالعه‌ی آن ندارد. اولین باری که برای ایران تاریخی به نگارش درآمد، چهل سال قبل توسط مرحوم پیرنیا بوده است. اما آن مرد فقط به منابع فرانسوی زبان دسترسی داشت و هیچ شناختی از زبان‌های لاتینی، آلمانی، انگلیسی، پهلوی، یونانی و سنسکریت نداشت؛ در صورتیکه برای نوشتن تاریخ باید از تمام منابع استفاده نمود.

در تواریخی که تا به الان به نگارش درآمده‌اند، هیچ اثری از اکتشافات چهل سال اخیر مشاهده نمی‌کنیم؛ اکتشافاتی که با همت و کوشش یک عده از ایران‌شناسان بزرگ انجام شده‌اند. در صورتیکه فقط از تخت جمشید هزاران کتیبه ساخته شده است که همه‌ آن‌ها را می‌شناسند. همه این را باید بدانیم که سهم ملت ایران در تمدن جهان به قدری است که دنیا در آن زمان هرچه داشت، از ایران داشته و این حقیقت را باید به جوانان وطن گفت تا تصور نکنند که ما رهین تمدن مغرب‌ زمین بوده‌ایم.

کتاب سرزمین جاوید (Persia The Immortal Kingdom) نوشته‌ی ماریژان موله (Marijan Mole)، رومن گیرشمن (Roman Ghirshman) و ارنست هرتسفلد (Ernest Emile Hertzfeld) یک مجموعه‌ی چهار جلدی است که تاریخ ایران را از زمان‌های قدیم که حتی مورخان و تاریخ‌دانان هم تا به حال چیزی درمورد آن‌ها ننوشته‌اند، شرح می‌دهد.

جلد اول این مجموعه با ماجرای تاجگذاری داریوش اول به پایان رسید، در جلد دوم با وقایع زمان او و به حکومت رسیدن پسرش خشایارشا آشنا شدید، در جلد سوم جنگ‌ها و رویدادهای شاپور اول مورد بررسی قرار داده شد و در نهایت این کتاب که جلد چهارم این مجموعه است از ادامه‌ی اتفاقاتی که در زمان شاپور اول افتاد آغاز شده و تا مرگ شاپور دوم به پایان می‌رسد.

درباره‌ی مجموعه سرزمین جاوید:

این مجموعه‌ی چهار جلدی قبل از پادشاهی مادها تا اواخر دوره‌ی حکومت ساسانیان بر ایران به نگارش درآمده است. در این مجموعه از تهاجم‌ها و تاریخی سخن گفته شده که مرتبط به زمان پیشدادیان و کیانیان، مادها، پارت‌ها، هخامنشیان و ساسانیان است. پس از آن نشان می‌دهد که تازیان و اقوام ترک مخصوصاً مغول‌ها بعد از هخامنشیان به ایران آمدند و همیشه این فرهنگ و تمدن ایرانی بوده که رفتار و منش ملل و اقوام مهاجم را شبیه خود کرده است.

نویسندگان این مجموعه‌ی چهار جلدی درصدد آن هستند تا تاریخ ایران را به شما بشناسانند و منبع آنان اکتشافات تاریخی چهل سال اخیر و آثاری‌اند که به زبان‌های دیگر راجع به ایران نوشته شده‌اند.

کتاب سرزمین جاوید - جلد چهارم برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای افرادی که می‌خواهند با تاریخ و فرهنگ ایران باستان آشنا شوند، سودمند و جذاب خواهد بود.

با ذبیح الله منصوری بیشتر آشنا شویم:

پرکارترین مترجم تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله حکیم اللهی دشتی مشهور به ذبیح الله منصوری (Zabih Allah Mansuri) است که در سال 1278 زاده شد و در سال 1365 از دنیا رفت. او علاوه بر ترجمه در نویسندگی و روزنامه‌نگاری هم دستی بر آتش داشت. منصوری در مدرسه‌ای دو زبانه در سنندج درس خواند و از همان ابتدا زبان فرانسه را به خوبی آموخت. او در سال 1299 به تهران مهاجرت کرد و در همان سال‌ها بود که پدرش را از دست داد. در ابتدا قصد داشت در رشته دریانوردی تحصیل کند اما کم‌کم به ادبیات و ترجمه روی آورد. در سال 1301 فعالیت ادبی خود را به عنوان مترجم در روزنامه‌ی تازه‌تاسیس کوشش آغاز کرد و پس از آن با روزنامه و نشریات مختلفی چون اطلاعات، کیهان، ایران ما، خواندنی‌ها، تهران مصور، سپید و سیاه، دانستنی‌ها و... همکاری نمود. ذبیح الله منصوری در طول زندگی پرافتخار خود چیزی در حدود 1200 عنوان داستان، کتاب و مقاله ترجمه و منتشر کرد.

در بخشی از کتاب سرزمین جاوید - جلد چهارم می‌خوانیم:

گاهی در تاریخ، خلاءهایی به چشم می‌رسد که تولید حیرت می‌نماید. تاریخ دوره ساسانیان از جمله تواریخی است که می‌توانیم بگوییم منظم و مدون می‌باشد و مثل تاریخ دوران هخامنشی یا اشکانی نیست که از قسمت‌هایی از آن بدون اطلاع باشیم. معهذا در تاریخ این سلسله هم خلاء مشاهده می‌شود و از جمله ما نمی‌دانیم که آیا هرمز اول دارای پسر بوده است یا نه؟

طبق رسم آن زمان، مردان و به‌خصوص شاهزادگان، زود زن می‌گرفتند و هرمز اول هم در دوره‌ای زندگی را بدرود گفت که مردی جوان و بالغ بود و به‌ قاعده بایستی فرزند داشته باشد، اما از فرزندان او بی‌اطلاع هستیم و بعد از مرگش، برادر او بهرام که در تاریخ به اسم بهرام اول خوانده‌ شده، سلطنت کرد.

یک روایت ضعیف که تمام ایران‌شناسان معروف که وارد در تاریخ ساسانیان هستند آن را نامعتبر می‌دانند حاکی از این می‌باشد که بهرام سوم (که بعد به دوران او خواهیم رسید) پسر هرمز اول بوده است.

کریستن سن و نولد که این روایت را نمی‌پذیرند و فون گوشمید این روایت را معتبر نمی‌داند و خلاصه ما نمی‌دانیم چه شد که هرمز اول بدون فرزند و به قول مورخین اسلامی بلاعقب ماند.

دوره سلطنت بهرام اول را باید یکی از دوره‌های بد تاریخ ساسانیان دانست.

ما نمی‌دانیم چه شد بهرام اول که در زمان حیات پدرش شاپور اول و هم‌چنین در زمان سلطنت کوتاه برادرش هرمز اول یک مرد منظم بود و از او چیزی دیده نشد که ناپسند جلوه نماید یک مرتبه مبدل به مردی دائم‌الخمر و بوالهوس گردید و عنان هر نوع پرهیز را رها کرد. وقتی زمامدار مملکت آن هم در مملکتی چون ایران در دوره ساسانیان دائم‌الخمر شد معلوم است که اختیارات به دست مأمورین دیوان می‌افتد.

دیدیم که در دوره کوتاه سلطنت هرمز اول بعضی از مأمورین ایران فاسد شدند و گرفتن رشوه از طرف آن‌ها کاری معمولی شد. در دوره زمامداری بهرام اول رشوه‌گیری توسعه یافت، برای اینکه کسی نبود که بتواند جلوی آن را بگیرد. یگانه کسی که می‌توانست از رشوه‌گیری جلوگیری نماید بهرام اول بود که تمام ساعات شب او به باده‌گساری و عشرت‌طلبی می‌گذشت و از آن به بعد تا وسط روز نمی‌توانست از خواب برخیزد و بعدازاین که از خواب برمی‌خاست، بر اثر خماری ناشی از باده، قدرت آن را نداشت که به هیچ کاری برسد و پس‌ از آن، در طول روز، سرگرم باده‌ گساری بود و طبیعی است که در آن حال هم کسی نمی‌توانست برای کاری به او مراجعه نماید و چون قدرتی برای جلوگیری از اجحافات بعضی از مأمورین دیوان وجود نداشت، خیلی بر مردم ضعیف و آن‌هایی که پشت و حامی نداشتند سخت می‌گذشت.

فهرست مطالب کتاب

روم می‌خواست شاپور را به صلیب بکشد!
نبرد بزرگ ایرانیان و رومیان در کنار فرات
والرین امپراطور روم در اسارت شاپور اول
تصحیح یک اشتباه بزرگ تاریخی
اینک دنباله سرگذشت شاپور اول
کارتیر (کرتیر) و محاکمه و قتل مانی
امیر پالمیر
ملکه پالمیر از شاپور اول کمک خواست
هرمز اول در راه تیسفون
دوران تاریک فرمانروایی بهرام اول
رومیان در نزدیک تیسفون
دولت ناپایدار
پیکار شاپور دوم (ذوالاکتاف) با قحطی هولناک
پیکار بزرگ در کنار رود دجله
طاعون پایتخت ایران را فلج کرد
پاسداری نیروی دریایی ایران در اقیانوس هند
وضع اقتصادی، بازرگانی و اجتماعی ایران
دوره دوم جنگ‌های ایران و روم
شکست قسطنطین دوم
فرجام شوم سه متفق
درباره سرزمین جاوید

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سرزمین جاوید - جلد چهارم
نویسنده، ،
مترجمذبیح الله منصوری
ناشر چاپیانتشارات تاو
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات551
زبانفارسی
شابک978-622-973118-5
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک
40000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سرزمین جاوید - جلد چهارم

Shahram khoshniyyat
۱۴۰۱/۱۱/۱۱
بینظیر بود
نگارش عالی و معرکه و جذابی داره که ادم تو متن داستان قرار میگیره انقدر شیوا و روان توصیف میشه داستان که راهی به جز ادامه دادن به مطالعه برات باقی نمیمونه ‌ای کاش تاریخ بعد از ذوالاکتاف هم چاپ بشه و عمری که صرف تحقیق شد بی سر انجام نمونه
مادر فاطمه دِل سَبُک
۱۴۰۱/۷/۹
عالی بود.
کاش حداقل تا پایان کارِ ساسانیان و حمله اعراب ادامه داشت.
تسلط زنده یاد ذبیح‌الله منصوری بر شاهنامه و ارادتِ او به فردوسی کاملا مشهود و ستودنی است.
مهدی فخارزاده
۱۴۰۲/۸/۲۹
بسیار زیبا و آموزنده بود تاریخ بسیار غنی و زیبای وطنم ایران
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب سرزمین جاوید - جلد چهارم

برای دریافت کتاب سرزمین جاوید - جلد چهارم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.