معرفی و دانلود کتاب شاهنامه از آغاز تا جمشید: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد دهم

عکس جلد کتاب شاهنامه از آغاز تا جمشید: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد دهم
قیمت:
31000 تومان - 3.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شاهنامه از آغاز تا جمشید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شاهنامه از آغاز تا جمشید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شاهنامه از آغاز تا جمشید: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد دهم

محسن دامادی با بازنویسی داستان‌های شاهنامه در کتاب شاهنامه از آغاز تا جمشید، فرصتی بی‌نظیر برای بازخوانی یکی از شاهکارهای ادب کلاسیک جهان و شعر کهن پارسی در اختیار شیفتگان دنیای ادبیات قرار داده است. شرح ابیات این اثر گران‌سنگ به زبانی بسیار ساده و دقت بالای نویسنده در برگردان بیت‌ها دو ویژگی شاخص و درخور توجه این کتاب خواندنی هستند. این اثر جلد دهم از مجموعه داستان‌های شاهنامه است.

درباره‌ی کتاب شاهنامه از آغاز تا جمشید

بعید است کسی اهل شعر و ادبیات باشد اما تاکنون گذارش به شاهنامه‌ی فردوسی نیفتاده باشد. اگرچه شاهنامه را نمی‌توان آغاز شعر فارسی دانست اما بی‌شک می‌توان ادعا کرد اثری که حکیم ابوالقاسم فردوسی به نظم درآورده، درخشان‌ترین نقطه‌ی ادبیات فارسی بوده و خواهد بود. بر ماست که با شناخت این اثر فاخر ادبی در پاسداری از این میراث ادبی، فرهنگی و تاریخی کوشا باشیم. با وجود اینکه همگی از اهمیت درک شاهنامه و انس با آن باخبریم اما گویا فاصله‌ای که زمانه‌ی ما و فردوسی دارد، دریافت سخن و آموزه‌های این بزرگ‌مرد را برایمان دشوار نموده. زبان کهن فردوسی موجب می‌شود در درک برخی از ابیات ناکام بمانیم یا با برداشت‌های نادرست از داستان‌ها، به بیراهه برویم. چاره چیست؟ چطور می‌توانیم این فاصله را از میان برداریم و ضمن رویارویی با ابیات اصیل شاهنامه، به درکی جامع از آن‌ها برسیم؟

تألیف آثاری که با هدف بازنویسی و بازخوانی نظم و نثر کلاسیک فارسی نگاشته می‌شوند، که البته رشد روزافزونی نیز دارند، راه‌حلی‌ست که اندیشمندان و صاحب‌نظران ادبی برای خوانش و شناخت هرچه بهتر این آثار پیش رویمان نهاده‌اند. کتاب شاهنامه از آغاز تا جمشید، به‌عنوان دهمین جلد از مجموعه داستان‌های شاهنامه، یک مورد از چنین کتاب‌هایی‌ست که به کوشش محسن دامادی قدم به جهان کتاب گذاشته. نویسنده در کتاب حاضر، به زبانی که برای مخاطب امروز کاملاً قابل‌درک باشد، بخشی از ابیات شاهنامه را بازنویسی کرده و در خلال توضیحات خود، به واژگان، اصطلاحات و مفاهیم کلیدی آن‌ها نیز اشاره نموده. خواننده می‌تواند پیش از مطالعه‌ی مجموعه‌ی دو یا سه‌تایی بیت‌ها، ابتدا به شرح نویسنده مراجعه کند، سپس توضیحات نویسنده را با ابیاتی که پیش رویش قرار گرفته مطابقت دهد.

برای نوجوانانی که دوستدار شاهنامه و نظم کهن پارسی هستند اما از دشواری‌های زبانی این آثار بیمناک‌اند، همچنین خوانندگان عام و تازه‌کاری که می‌خواهند نخستین گام‌های خود را برای ورود به وادی ادبیات بردارند، مطالعه‌ی کتاب شاهنامه از آغاز تا جمشید و بهره‌گیری از راهنمایی‌های محسن دامادی بسیار سودمند خواهد بود. غیرفارسی‌زبانانی که هنوز تبحر چندانی در مطالعه‌ی آثار کلاسیک فارسی ندارند نیز مخاطبان این کتاب برشمرده می‌شوند.

انتشارات کتاب سرای نیک، اثر حاضر را ذیل مجموعه داستان‌های شاهنامه به ادب‌دوستان این مرزوبوم عرضه کرده است.

درباره‌ی مجموعه داستان‌های شاهنامه

«مجموعه داستان‌های شاهنامه» آثاری را دربرمی‌گیرد که با قلم شیوای محسن دامادی و به قصد آشناسازی مخاطب عام با داستان‌ها و ابیات شاهنامه نگاشته شده‌اند. نویسنده در هر یک از مجلدهای سری کتاب‌های داستان‌های شاهنامه، یکی از روایت‌های این اثر سترگ را مورد بازنویسی قرار داده. نویسنده کوشیده تا در تمامی مجلدها، رسم امانت را به‌خوبی به‌جا بیاورد و در کنار ارائه‌ی شرحی از مجموعه‌ی ابیات، خود بیت‌ها را نیز در اختیار مخاطب قرار دهد. دسترسی همزمان به ابیات و شرح آن‌ها نه‌تنها در خوانش شاهنامه، بلکه در درک بهتر سایر متون کهن نیز یاری‌رسان خوانندگان خواهد بود.

«هفت خوان رستم»، «قیام کاوه سرنگونی ضحاک»، «پسران فریدون» و «زال و رودابه» به‌ترتیب، مجلدهای نخست، چهارم، پنجم و سوم این مجموعه به شمار می‌آیند. انتشارات کتابسرای نیک به چاپ و انتشار این مجموعه کتاب‌های ارزشمند همت گماشته.

کتاب شاهنامه از آغاز تا جمشید برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان ادبیات کهن پارسی و تمامی مخاطبانی که مشتاق آشنایی با داستان‌های شاهنامه‌ی فردوسی هستند، همچنین ادب‌دوستانی که قصد دارند به شرحی بر ابیات شاهنامه و بازنویسی آن‌ها به زبان ساده دسترسی داشته باشند، از خواندن کتاب شاهنامه از آغاز تا جمشید بهره‌های فراوانی خواهند برد.

با محسن دامادی بیشتر آشنا شویم

کارگردان، نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس موفق ایرانی که در سال 1338، در شهر کرمان زاده شده و از سال 1369 به عرصه‌های حرفه‌ای هنر و ادبیات گام نهاده. محسن دامادی تاکنون کارگردانی 14 فیلم را به عهده داشته که «هما کی میاد» (1394) و «خانواده ارنست» (1388) دو مورد از آن‌ها محسوب می‌شوند.

سه‌جلدی «چگونه داستان را به فیلم‌نامه تبدیل کنیم؟»، کتاب‌های «مردی برای تمام سال‌ها» و «افسانه یک نجیب‌زاده ایرانی» نیز برخی از عناوین آثار محسن دامادی به شمار می‌آیند. انتشار مجموعه داستان‌های شاهنامه نیز از فعالیت‌های ارزنده‌ی وی در حوزه‌ی ادبیات کلاسیک است.

در بخشی از کتاب شاهنامه از آغاز تا جمشید: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد دهم می‌خوانیم

چون کار را آغاز کردم (دست کردم دراز) یکی از بزرگانِ شهر که جوانی برومند، خردمند، باحیا، دارای گوهرِ پهلوانی و جاه و جلال بود، از کارِ من آگاه شد، او جوانی دانا بود و گرم و شیرین سخن می‌گفت.

بدین نامه چون دست کردم دراز
یکی مِهتری بود گَردن فَراز
جوان بود و از گوهرِ پهلوان
خِرَدمَند و بیدار و روشن روان
خداوندِ رای و خداوندِ شرم
سخن گفتنِ خوب و آوای نرم

آن بزرگ‌مرد گفت: از دستِ من چه کار می‌آید تا دغدغه نداشته باشی و با آسودگی برای سرودنِ شاهنامه کار کنی؟ هر کاری در توانِ من باشد کوتاهی نمی‌کنم تا به دیگران نیازمند نباشی.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
درباره‌ی خدا
درباره‌ی خِرَد
درباره‌ی آفرینش
درباره‌ی آفرینشِ آدمیان
درباره‌ی ترکیبِ آدم
درباره‌ی آفرینشِ خورشید
درباره‌ی آفرینشِ ماه
درباره‌ی پیامبران
درباره‌ی آخرین پیامبر و یارانِ او
درباره‌ی علی فرزندِ ابوطالب
درباره‌ی رای (تصمیم) شاعر!
درباره‌ی دفترهای باستانی
درباره‌ی ابومنصور دقیقی
فردوسی و سرایشِ شاهنامه
درباره‌ی دوستی همراه
درباره‌ی ابومنصور
درباره‌ی رویای شاعر
درباره‌ی برادرِ سلطان
کیومَرس، نخستین پادشاه
پسری به نامِ سیامک
دشمنی اهریمنی!
جنگِ سیامک و دیو
سوگِ سیامک
پیام یزدان برای سوگواران!
هوشنگ، فرزندِ سیامک
کیومرس درگذشت
هوشنگ، شاه جهان
کَشفِ آتش
جَشنِ سَدِه
پیداییِ دامداری
پیداییِ پوشیدنی
تهمورسِ دیو بَند
بافندگی، دامداری، کشاورزی
شیداسپِ دانا
جنگ با دیوان
سخن پایانی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شاهنامه از آغاز تا جمشید: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد دهم
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات124
زبانفارسی
شابک978-622-350-009-1
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک
31000 ت - 3.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شاهنامه از آغاز تا جمشید

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب شاهنامه از آغاز تا جمشید

برای دریافت کتاب شاهنامه از آغاز تا جمشید و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.