معرفی و دانلود کتاب شوکران (از سی‌ مرغ تا سیمرغ)

عکس جلد کتاب شوکران (از سی‌ مرغ تا سیمرغ)
قیمت:
36000 تومان - 4.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شوکران (از سی‌ مرغ تا سیمرغ) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شوکران (از سی‌ مرغ تا سیمرغ) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شوکران (از سی‌ مرغ تا سیمرغ)

ابوالفضل علیخانی در کتاب شوکران (از سی‌ مرغ تا سیمرغ)، نکاتی بسیار کلیدی در مورد سیر و سلوک عرفانی را عنوان می‌کند. عمل به این نکات انسان را تا معرفت به ذات الهی پیش می‌برد. همچنین در این کتاب علاوه بر پرداختن به داستان منطق‌الطیر عطار، حکایات، جملات قصار و سخنان و اشعاری از بزرگان عرصه عرفان و تصوف نیز بیان شده است.

روح آدمی مانند زمینی هست پاکیزه؛ که اگر به آبادانیش بپردازیم، از ملائک بالاتر می‌رود. اگر از آن غفلت کنیم و در خواب و خور و شهوت روزگار گذرانیم، از هر حیوانی پست‌تر خواهد شد. گاهی جماعتی از سالکان الی‌الله را می‌بینیم که سرشت پاک دارند و دل به خدا داده‌اند، امّا راه خدا را نمی‌دانند.

کتاب شوکران (از سی‌ مرغ تا سیمرغ) در مورد چگونگی رفتن روح به معراج است. ابوالفضل علیخانی درباره کتاب می‌گوید: خود مرا در عرفان استادی بود که با این سلوک مرا آشنا کرد و هرچه به من گفت، در کتاب آوردم و این کتاب، از بهر کافران ضلالت است و از بهر مؤمنان هدایت و به من گفت: تو را پندی دهم که هیچ نیاز به هیچ استادی نداشته باشی. به هرچه می‌دانی عمل کن تا حق آنچه را نمی‌دانی به تو بیاموزد.

گفت: راه وصول به خدا آسان است، ولی سالک یا کاهل است و یا جاهل و این کتاب قرآن ناطق است و طریقتی صادق. تا آنان که شوق دیدار حق را دارند با عمل به این کتاب به حق رسند. که جوینده عاقبت یابنده است.

آنان به حق رسند که وقت خودشان را در خداپرستی و توحید خدا صرف کرده‌اند و اگر غیر این باشی تو را عاقبت دوزخ سوزان است. آری آغاز و پایان ماجرای خلقت انسان است؛ که تواند به جایی رسد که هیچ موجودی به آن جا نرسیده است. یعنی حق را با چراغ شهود بیند و در جوار عرش حق نشیند.

هرکس خدا را نداشته باشد؛ عاقبت او را دوزخ است. پس با خدا باش و پادشاهی کن یا با خلق باش و هرچه خواهی کن.

در بخشی از کتاب شوکران (از سی‌ مرغ تا سیمرغ) می‌خوانیم:

عارفی را گفتند: اسم اعظم کدام است؟ عارف گفت: گر نیک نباشی اگر به تو هفتاد و سه اعظم را دهند، خاصیتی ندهد و اگر نیک باشی، رحمن هم گویی به کلمح البصری از غرب به شرق روی و مرده زنده کنی.

اگر انگشت سلیمانی نباشد
چه خاصیت دهد نقش نگینی

به بندگان ما بگوکه اگر سه کار پیشه کنند به دارالسلام روند: عفّت، ذکر، صمت و اگر سه کارپیشه کنند به دوزخ شوند: شهوت؛ لهو، ژاژگفتن.

به بندگان ما بگو اگر خواهند به وادی اسرار رسند و ذوق دیدار را چشند. هرچه ما گوییم عمل کنند و هر آنچه ما نهی کنیم حذرکنند.

پنچ چیز به هرکس دادند؛ سعادت را در نهاد وی نهادند: ریاضت، معرفت، ذکر دائم، سعت رزق، مخالفت با هوای نفس.

پنج چیز به هرکس دادند؛ شقاوت را در نهاد وی نهادند: تن‌آسایی، میل به شهوت، دروغ، به لهو و لعب از یاد حق غافل شدن، امید به غیر حق.

طریق کسب اسرار از دو راه بیرون نیست. یا طریق گشادن باطن است و یا مجاهدت مومن. از این دو بماندی چه ماند جز دوزخ.

ای عالم! چون بدین سخنان عمل کردی حال به تو اسرارگویم:

ز حروف مقطعه گویم که «الف» اشاره به تمام ذات اقدس ما دارد و «لام» اشاره به تجلی ما دارد و «میم» اشاره به تجلی اول یعنی حقیقت محمدیه داردکه «اوّل ما خلق اللَّه نورى» اوّل چیزی که خدا آفرید نور من بود و فرمودند «أوّل ما خلق اللّه روحى»: اوّل چیزی که خدا آفرید روح من بود. بگو عالم ذره‌ای از روح احمد است و روح احمد ذره‌ای از ذات سرمد است که از احمد تا احد یک میم فرق است و بدان جهانی در این میم غرق است.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
دیباچه
از سی‌ مرغ تا سیمرغ
1. تنبّه
2. توبه
3. طلب
4. جهاد
5. ریاضت
6. ذکر
7. عشق
8. معرفت
9. توحید
10. حیرت
11. قرب
12. مکاشفه
13. مشاهده
14. معاینه
15. لقا
16. اسرار
حکایات
جملات قصار
اشعار بزرگان و طنز از بزرگان
مطایبه بزرگان
خاتمه‌ی کتاب
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شوکران (از سی‌ مرغ تا سیمرغ)
نویسنده
ناشر چاپینشر روزگار
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات234
زبانفارسی
شابک978-964-374-819-7
موضوع کتابکتاب‌های عرفان و تصوف، کتاب‌های اخلاق و معارف
قیمت نسخه الکترونیک
36000 ت - 4.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شوکران (از سی‌ مرغ تا سیمرغ)

mohammad mmad
۱۴۰۳/۱/۱۷
باسلام برای تمامی کسانی ک میخواهند در سیر الی الله گام بردارند و با این زمینه اشنایی ندارند. شیوه ای که در این کتاب بیان شده بسیار شیرین و دلچسب است از این حیث که متن روان همراه با گستار های شعر و حکایت و رجوع به احادیث و قران کریم خوب این گونه مطالب قابل فهم تر شده و شیرینی خاصی به کتاب داده است ک مخاطب رو همراه خودش میکنه. منتها من هنوز متوجه نشدم این عارف بزرگ چه شخصی است فکر کنم ملاحسین همدانی باز هم اگر دوستان دیگر متوجه شدند در نظرات ذکر کنند. دستور العمل هم دارد من دوبار این کتاب را این لحظه خوانده ام امیدوارم نظرم برای شما خواننده موثر بوده باشد
Alireza parhoun
۱۴۰۱/۲/۱۵
بسیار عالی بود به نحوی که فقط کافیه قسمت نمونه کتاب رو تا انتها بخونید و سرشوق بیاید
Hesam Heshmati
۱۳۹۸/۹/۱۸
نسبت به بقیه کتب عرفانی زبان ساده تر و قابل فهم تر داره و خیلی زیبا مسیر عرفان رو نشون داده
ابوالفضل علیخانی
۱۳۹۹/۱۱/۷
عالی و جذاب بود عرفان را به شیواترین طرز ممکن آموزش داده بود
منصوره اسفندیاری
۱۴۰۱/۸/۲۶
کتاب عالی بود راه سیر سلوک برای من باز شد
mo. moradi
۱۴۰۰/۵/۲۹
خوب و دوست داشتنی و ارامش بخش
فرهاد منصوری
۱۳۹۹/۱۱/۹
عاشقش شدم نثرش عالیه
Zahra Faghih
۱۳۹۹/۴/۲۳
بسیار کتاب عالی و مفیدیه خدا خیرش بده
مشاهده همه نظرات 8

راهنمای مطالعه کتاب شوکران (از سی‌ مرغ تا سیمرغ)

برای دریافت کتاب شوکران (از سی‌ مرغ تا سیمرغ) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.