معرفی و دانلود کتاب شیوه جنگ جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی

عکس جلد کتاب شیوه جنگ جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی
قیمت:
18000 تومان - 2.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شیوه جنگ جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شیوه جنگ جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شیوه جنگ جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی

کتاب شیوه جنگ جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی نوشته محمود عسگری، به استراتژی نظامی ایران در دوران جنگ با عراق می‌پردازد و عوامل مؤثر بر شیوه جنگ و ویژگی‌های آن را بررسی می‌کند.

در این اثر برای تبیین شیوه جنگ ایران در جنگ تحمیلی، ابتدا سیاست امنیت ملی در زمان پهلوی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این بررسی مشخص شده که سیاست‌گذاری امنیت ملی در آن زمان به هیچ‌وجه مستقل نبوده و نشانگر این واقعیت بود که رژیم شاه از سوی آمریکا برای رویارویی با شوروی انتخاب شده بود.

در دوران پهلوی دوم، مفهوم «امنیت ملی» با «نوع و ساختار حکومت» تناسب و سنخیتی نداشت، بلکه نوع به کارگیری سیاست‌ها، سازوکارها و ابزارها، گویای آن بود که شاه به دنبال تثبیت «امنیت رژیم» بود. مهم‌ترین دلیل این موضوع شکاف و گسست مردم و نظام بود. دولت همواره خود را در رویارویی با مردم می‌دید و این مطلب، سبب جدایی و تضاد آشتی‌ناپذیر مردم و رژیم شده بود. این جملۀ شاه که: «من بودجۀ دفاعی مملکتم را تأمین می‌کنم حتی اگر به قیمت گرسنگی مردم باشد»، به روشنی نشان دهندۀ مدعای یاد شده است.

دولتمردان کاخ سفید بر این اعتقاد بودند که از جمله تهدیدات ایران، تجاوز ناشی از توسعه‌طلبی اتحاد شوروی بود. در چنین شرایطی، آمریکا با اعطای کمک‌های مالی، اقتصادی، نظامی و اطلاعاتی در صدد تقویت رژیم پهلوی برآمد. هدف آمریکا این بود که ارتش و ساختارهای دفاعی ایران بتوانند نیرویی کارآمد و با قابلیت شوند؛ به گونه‌ای که قادر به دفاع در برابر نیروهای شوروی باشد و بتواند تهاجم احتمالی شوروی را در کوه‌های زاگرس در جنوب غرب ایران به تأخیر اندازد.

در بخشی از کتاب شیوه جنگ جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی می‌خوانیم:

سرعت عمل به معنای توانایی انجام حرکت سریع پیش از نشان دادن واکنش از سوی دشمن و در اختیار گرفتن بُعد زمانی است.

سرعت‌ عمل داشتن نیروهای عمل‌کننده از مباحثی است که به تعبیر بوید پس از جنگ جهانی اول (از سوی آلمان‌ها) مطرح شده و همواره از سوی نظریه‌پردازان بزرگ مورد توجه و تأکید بوده است. در این رابطه سان‌تزو معتقد است که فرمانده با سرعتی بی‌نظیر پیشروی می‌کند و ضربه‌هایی که وارد می‌سازد همانند صاعقه‌ای بر سر دشمنان فرود می‌آیند. به هنگام عملیات باید مانند باد، تند و سریع باشید... نفوذناپذیر و دست‌نیافتنی همانند ابرها و در جابه‌جا شدن و تغییر مکان، حرکات را به سرعت صاعقه انجام دهید.

به هر حال شکی نیست که سرعت عمل از ارکان مبنایی شیوۀ جنگ بسیاری از کشورها از جمله آلمان (به‌ویژه در زمان هیتلر) بوده است. سرعت عمل داشتن از ویژگی‌های ارزشمند نیروها می‌باشد؛ چرا که توانایی تصمیم‌گیری و اقدام سریع‌تر از دشمن و نیز تعریف یا تغییر شرایط بر حسب منافع و شرایط دلخواه را می‌دهد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: سیاست امنیت ملّی ایران پیش از انقلاب اسلامی
فصل دوم: چیستی و عوامل مؤثر بر تعیین شیوۀ جنگ
فصل سوم: عوامل مؤثر بر شیوۀ جنگ ایران
فصل چهارم: ویژگی‌های شیوۀ جنگ ایران در جنگ تحمیلی
فصل پنجم: نتیجه‌گیری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شیوه جنگ جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی تهران
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات90
زبانفارسی
شابک978-622-6350-58-7
موضوع کتابکتاب‌های علوم نظامی
قیمت نسخه الکترونیک
18000 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شیوه جنگ جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی

Capt LD
۱۳۹۹/۲/۱۰
کتابی ساده با بیانی رسا و عالی در موضوع استراتژی جنگ ۸ ساله دفاع مقدس این کتابی واقعا گوهری گرانبها برای نسل جدید نظامیان این مرز بود است.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب شیوه جنگ جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی

برای دریافت کتاب شیوه جنگ جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.