معرفی و دانلود کتاب صوتی اطاعت کورکورانه

عکس جلد کتاب صوتی اطاعت کورکورانه
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی اطاعت کورکورانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی اطاعت کورکورانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی اطاعت کورکورانه

کتاب صوتی اطاعت کورکورانه مجموعه‌ای از نوشته‌های خسرو روزبه است که علیه نظام استعماری انگلستان در ایران، حکومت پهلوی و ساختار نظامی ایران به نگارش درآمده. نویسنده‌ی این اثر، یکی از افسران ارتش و عضو فعال حزب توده بود که در دوران خدمت خود، از ارتش فرار کرد و کتاب نام‌برده را در سال 1326 به چاپ رساند.

درباره‌ی کتاب صوتی اطاعت کورکورانه

خسرو روزبه (Khosro Roozbeh) زمانی کتاب اطاعت کورکورانه را به نگارش درآورد که سرلشکر حسن ارفع، یکی از وابستگان نظامی ایران در انگلیس، حزب توده و طرفداران آنان را به شدت سرکوب می‌کرد. او تا سال 1324 در دانشکده‌ی افسری خدمت می‌کرد و بعد از ماجرای افسران خراسان، مدتی مشغول فعالیت‌های مخفیانه شد. اما ماجرای افسران خراسان چه بود؟ و چرا روزبه مجبور شد بعد از این ماجرا مخفی شود؟

در 25 مرداد 1324 تعدادی از افسران و سربازان پادگان لشکر خراسان تجهیزات نظامی بسیاری را برداشتند و از مشهد به قوچان رفتند. فرمانده این گروه سرگرد علی‌اکبر اسکندانی، یکی از اعضای سازمان افسران حزب توده‌ی ایران بود که همراه با دیگر همراهش،‌ سرهنگ عبدالرضا آذر، دست به قیام زد. این گروه از افسران از شهرهای خراسان گذر کردند و به شهر گرگان رسیدند. آن‌ها قصد داشتند با گرفتن حمایت از حزب توده، قیامی علیه حکومت پهلوی به راه بیندازند. نهایتاً نیروهای پلیس و ژاندارمری به این گروه حمله کردند؛ برخی از افراد کشته شدند، بعضی از مهلکه گریختند و برخی دیگر دستگیر و اعدام شدند. خسرو روزبه یکی از افراد درگیر در این قیام بود و بعد از شکست خوردن جنبشی که آغاز شده بود، فرار کرد و مخفی شد. او در دوران مخفی شدنش کتاب اطاعت کورکورانه را نوشت که با زبانی شفاف و تند، از اوضاع سیاسی ایران و به‌ خصوص سران ارتش انتقاد می‌کند.

در آن دوره علیه افسرانی که از ارتش فرار کرده بودند، مطالب تند و توهین‌آمیزی نوشته می‌شد. روزنامه‌های دوره‌ی پهلوی این افراد را مزدور حکومت‌های بیگانه و به‌خصوص شوروی می‌خواندند و چهره‌ی آنان را سیاه و شیطانی جلوه می‌دادند. خسرو روزبه در همان ابتدا کتاب را به همه‌ی افسران و درجه‌داران تحصیل‌کرده و روشن‌فکری تقدیم می‌کند که دلشان برای ایران می‌تپد. در واقع مخاطبان اصلی کتاب اطاعت کورکورانه در آن‌زمان افسران و روشن‌فکران بودند. انگیزه‌ی او برای نوشتن اثر نام‌برده، آگاهی‌بخشی به افسران ارتش درباره‌ی شرایط نظامی در ایران است. همچنین وی قصد داشت که عقاید مردم عادی را درباره‌ی افسران ارتش و حزب توده تغییر دهد.

کتاب اطاعت کورکورانه در سال 1326 در شرایطی غیرعادی منتشر شد؛ زیرا هرگونه فعالیت از سوی خسرو روزبه به دستگیری او منجر می‌گشت. چاپ اول کتاب با استقبال عمومی مواجه شد و چاپ‌های بعدی آن بعد از اعدام خسرو روزبه، بیش از قبل به فروش رفت. در این کتاب خسرو روزبه افسری در ارتش است که نمی‌خواهد از سران نظام کورکورانه پیروی کند و سعی دارد راه درست را به مردم ایران نشان دهد.

یکی از هیجان‌انگیزترین دوران‌ها در زندگی خسرو روزبه، دستگیری‌ها و فرارهای متعدد اوست. او در نهایت در سال 1337 تیرباران و اعدام شد. هنوز هم زندگی او با ابهامات فراوانی بازگو می‌شود و افراد اطلاعات ضد و نقیضی درباره‌ی او منتشر می‌کنند. اما همگان بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که او یکی از افسران نابغه‌ی ارتش بود که در حوزه‌های ریاضی، علوم نظامی، فلسفه و سیاست صاحب‌نظر به حساب می‌آمد.

معرفی و دانلود کتاب صوتی اطاعت کورکورانه

انتشارات جیحون نسخه‌ی صوتی کتاب اطاعت کورکورانه را با صدای اشکان فتولی تهیه کرده. ناشر متنی این کتابِ خسرو روزبه، نشر ارس است.

کتاب صوتی اطاعت کورکورانه برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن کتاب اطاعت کورکورانه را به کسانی توصیه می‌کنیم که می‌خواهند عقاید اعضای حزب توده را بهتر درک کنند.

در بخشی از کتاب صوتی اطاعت کورکورانه می‌شنویم

فرار افسران وطن‌پرست خیلی طبیعی بود و به‌حکم غریزه و تمایل ادامه‌ی حیات و به‌منظور انجام خدمات اجتماعی صورت گرفت. تعقیب من نیز به گناه ده سال حسن خدمت و به‌علت آتشی که از عشق میهن در کانون دلم مشتعل بود، حتمی و غیرقابل‌اجتناب به نظر می‌رسید. ولی ایجاد پرونده‌های جعلی و تعقیب من چندان آسان نبود و رکن دوم را با اشکال بزرگی مواجه ساخت؛ زیرا پرونده‌ی خدمتی از یک طرف و حسن نظر قاطبه‌ی افسران جوان و شرافتمند از طرف دیگر، خار راه معترضین و خائنین به شمار می‌رفت. رفقا! می‌دانید که من در سال 1316 دوره‌ی دانشکده‌ی افسری را تمام کرده و به هنگ مستقل توپخانه‌ی ضدهوایی مرکز منتقل شدم. دو سال تمام به کمک مطالعه و ترجمه‌های متعدد درباره‌ی اصول علمی تیر ضدهوایی تحقیق نمودم و این رشته‌ی کاملاً فنی و علمی را علماً و عملاً فراگرفتم.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
8 دقیقه
مقدمه
31 دقیقه
بخش اول - دوره‌ی دیکتاتوری نظامی و مسئله‌ی انحطاط ملت ایران - قسمت اول
32 دقیقه
بخش اول - قسمت دوم
14 دقیقه
بخش اول - قسمت سوم
21 دقیقه
بخش دوم - موضوع افسران فراری و تشکیل حزب نهضت ملی - قسمت اول
26 دقیقه
بخش دوم - قسمت دوم
23 دقیقه
بخش سوم - قضیه‌ی ترک خدمت و انزوای من
30 دقیقه
بخش چهارم - سیاست‌های استعماری انگلیس و نهضت‌های آزادی‌خواهی - قسمت اول
27 دقیقه
بخش چهارم - قسمت دوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی اطاعت کورکورانه
نویسنده
راویاشکان فتولی
ناشر چاپینشر ارس
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۳ ساعت و ۳۱ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی اطاعت کورکورانه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی اطاعت کورکورانه

برای دریافت کتاب صوتی اطاعت کورکورانه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.