معرفی و دانلود کتاب صوتی بامداد افراسیاب: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد هفتم

عکس جلد کتاب صوتی بامداد افراسیاب: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد هفتم
قیمت:
55000 تومان - 5.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بامداد افراسیاب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بامداد افراسیاب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی بامداد افراسیاب: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد هفتم

محسن دامادی در کتاب صوتی بامداد افراسیاب واکنش تورانیان به مرگ منوچهر و دوران پادشاهی نوذر را با توضیحاتی جذاب و زبانی امروزی برای ما روایت می‌کند. افراسیاب درجلد هفتم از مجموعه داستان‌های شاهنامه تحت تاثیر سخنان پشنگ و علی‌رغم مخالفت اغریرث به ایران لشکرکشی می‌کند.

درباره‌ی کتاب صوتی بامداد افراسیاب

در اواخر دوران پادشاهی منوچهر و زمانی که 120 سال داشت، منجمین دربار به او خبر دادند که به‌زودی باید برای مرگ آماده شود. محسن دامادی در کتاب صوتی بامداد افراسیاب، وقایع این دوره، پس از مرگ منوچهر و دوران پادشاهی نوذر را به زبانی شیوا و ساده روایت می‌کند. در این بخش از داستان‌های شاهنامه شخصیت افراسیاب، پسر پشنگ و انگیزه‌های او برای مخاطب تشریح می‌شود. تصمیم‌های افراسیاب و دشمنی همیشگی او با ایران نقش مهمی در اتفاقات دوره‌ی کیانی شاهنامه فردوسی دارد. این کتاب صوتی جلد هفتم از مجموعه داستان‌های شاهنامه است. نام افراسیاب در متن‌های کهن دیگر نیز آورده شده و در اوستا به معنای هراس‌انگیز و راهزن است.

منوچهر پیش از مرگ، فرزندش نوذر را به‌عنوان پادشاه ایران انتخاب کرد و بزرگان سرزمین فریدون نیز با نوذر هم‌پیمان شدند. شیوه‌ی حکومت‌داری نوذر و رفتار ناعادلانه‌ی او باعث متشنج شدن اوضاع کشور و شورش‌های گوناگونی شد. بنابراین او برای سرکوب و متوقف کردن شورش‌ها از سام درخواست کمک می‌کند و با کمک فرزند نریمان بزرگان کشور و دهقانان دوباره به نوذر اعلام وفاداری می‌کنند. پشنگ پسر تور که در این دوره پادشاه توران است؛ با شنیدن خبر مرگ منوچهر و آشوب درون ایران تصمیم می‌گیرد به بهانه‌ی کین‌خواهی مرگ تور به ایران حمله کند. افراسیاب تحت تأثیر نفرت پدرش پشنگ از ایران برای فرماندهی لشکر توران آماده می‌شود. در این میان اغریرث برادر افراسیاب با این لشکرکشی و دشمنی بین فرزندان فریدون مخالف است.

نبرد بارمان و قباد، نبرد قارن و گرسیوز، جنگ افراسیاب و قارن از بخش‌های جالب کتاب صوتی بامداد افراسیاب است. محسن دامادی صحنه‌های جنگ‌آوری قارن در سپاه ایرانیان و افراسیاب در سپاه تورانیان را به زیبایی شرح می‌دهد. نبرد نوذر و افراسیاب نیز در همین قسمت از شاهنامه‌ی فردوسی اتفاق می‌افتد. سلسله جنگ‌هایی که در کتاب صوتی بامداد افراسیاب نقل می‌شوند درون خود پیام‌هایی اخلاقی و آموزنده دارند که محسن دامادی برخی از آن‌ها را برای ما برجسته می‌کند. گستهم و طوس نیز از پهلوان‌هایی هستند که در این دوره بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و اسمشان بارها در داستان‌های بعدی شاهنامه تکرار می‌شود.

تناقض بین کین‌خواهی و خردمندی از درون‌مایه‌هایی است که در طول شاهنامه بارها به آن برمی‌خوریم. ابوالقاسم فردوسی بارها از زبان خود یا شخصیت‌های اسطوره‌ای ایران به اهمیت توجه به خرد اشاره کرده است. کتاب صوتی بامداد افراسیاب ادامه‌ی مسیری است که از کین‌خواهی ایرج شروع شد و به کین‌خواهی سیاوش ختم می‌شود. در تمام این دوره‌ها شاهد از دست رفتن برادران، پدرها و پسرهایی هستیم که کینه‌های جدیدی را در دل دیگران کاشته‌اند. افراسیاب از نسل فریدون است و نزول شخصیتی او از این دوره شروع می‌شود. نقش او در داستان‌های سیاوش، رستم و سهراب و جنگ‌های کیخسرو به‌نوعی ریشه در تجربه‌ی اولین لشکرکشی افراسیاب به ایران و شکست اخلاقی او دارد.

کتاب صوتی بامداد افراسیاب توسط نشر صوتی جیحون، با صدای فرهاد اتقیایی و بر اساس نگارش محسن دامادی از شاهنامه منتشر شده است. نسخه‌ی چاپی این کتاب را انتشارات کتاب سرای نیک در قالب مجموعه‌ای جذاب از داستان‌های شاهنامه تهیه کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ کتاب‌های داستان‌های شاهنامه

مجموعه داستان‌های شاهنامه اولین بار در سالروز بزرگداشت فردوسی رونمایی شد. محسن دامادی مسئولیت نگارش این مجموعه را به ‌عهده دارد و جلد‌های «زال و رودابه»، «پسران فریدون» و «از کیقباد تا کیکاووس» بخشی از کتاب‌های این مجموعه هستند که توسط انتشارات کتاب سرای نیک منتشر شده‌اند.

توجه به داستان‌های شاهنامه همیشه برای افراد و گروه‌های سنی مختلف جذاب بوده است. یکی از دلایل توجه کمتر به این داستان‌ها روایت شاعرانه و استفاده از ترکیب‌ها و کلماتی است که برای فارسی‌زبانان امروزی دشوار است. اهمیت نگارش محسن دامادی در این است که او توانسته کتاب‌های مجموعه داستان‌های شاهنامه را به آثاری جذاب برای آشنایان و ناآشنایان با متون ادبی تبدیل کند. او هم‌زمان که متن اصلی فردوسی را در برابر ما می‌گذارد با شرح موقعیت‌ها و کلمات دشوار ما را در درک بهتر متن شاهنامه یاری می‌کند.

کتاب صوتی بامداد افراسیاب برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب صوتی برای تمام کسانی که به داستان‌های اسطوره‌ای، ادبیات کهن و اشعار حماسی علاقه‌مندند جذابیت دارد.

با محسن دامادی بیشتر آشنا شویم

محسن دامادی کارگردان و نویسنده سینما، در سال 1338 در کرمان به دنیا آمده است. کارگردانی فیلم‌های «همه چی عادیه»، «یک اشتباه کوچولو» و «قبرستان غیرانتفاعی» گوشه‌ای از فعالیت‌های سینمایی او را تشکیل می‌دهند. «افسانه‌ی یک نجیب‌زاده ایرانی»، «چگونه داستان را به فیلم‌نامه تبدیل کنیم» و «برگزیده‌ی تاریخ اجتماعی» کتاب‌های داستانی و نظری محسن دامادی هستند که مورد توجه خوانندگان و شنوندگان مختلفی قرار گرفته‌اند.

در بخشی از کتاب صوتی بامداد افراسیاب: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد هفتم می‌شنویم

قارن پس‌ازآنکه به چشم خود شهادت برادر دلاور را دید فرمان حمله داد.

چو او کشته شد قارن رزمجوی
سپه را بیاورد و بنهاد روی

سواران ایران به فرماندهی قارن رزمنده با لشکر سواران تورانی به فرماندهی گرسیوز در هم فرو رفتند. تو گویی دو ابر آسمان دو دریای چین باهم تلاقی کنند و زمین به جنبش درآید. شیهه‌ی اسبان بود و تکاپوی جنگاوران. گردوخاکی به هوا خواست که در روز خورشید فروزان و در شب ماه تابان دیده نشد.

دو لشکر به کردار دریای چین
تو گفتی که شد جنب جنبان زمین

بیامد دمان قارن رزم‌زن
وزان سوی گرسیوز پیل‌تن

از آواز اسبان و گرد سپاه
نه خورشید پیدا نه تابنده ماه

فردوسی در اینجا از این نبرد جانانه چندین نمای زیبا می‌سازد و می‌سراید که باید در شاهنامه خواند. افراسیاب از دور دلیری‌های قارن را دید. خواست خودش با این گرد دلیر ایران مبارزه کند. پس پیش تاخت.

ز قارن چو افراسیاب آن بدید
بزد اسپ و لشکر سوی او کشید

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
2 دقیقه
پشت جلد
3 دقیقه
پیشگفتار
31 دقیقه
سرآمدن روزگار منوچهر
20 دقیقه
نقشه‌ی قشنگ پشنگ
19 دقیقه
مرگ سام یل
25 دقیقه
نخستین روز جنگ
23 دقیقه
خروش قارن بر شاه
27 دقیقه
قارن، تدبیر تازه!
27 دقیقه
بخت سیاه لشکر فراری
38 دقیقه
اغریرث در دو راهی انتخاب

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی بامداد افراسیاب: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد هفتم
نویسنده،
راویفرهاد اتقیایی
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۳ ساعت و ۳۵ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه صوتی
55000 ت - 5.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی بامداد افراسیاب

Saied Karimian
۱۴۰۲/۲/۲۴
از شنیدن این کتاب صوتی لذت بردم،
قلم آقای دامادی بسیار شیواست،
لابد‌ها در جای بسیار مناسب اضافه شده،
آقای اتقیایی هم ماهرانه اجرا کردند،
مشتاقانه همه‌ی جلدها رو تهیه خواهم کرد
امیر پیراحمدیان
۱۴۰۲/۱۰/۲۴
کتاب بامداد افراسیاب به مانند مجلدهای دیگر شاهنامه بسیار زیبا تفسیر و خوانده شد. گوش دادن به داستانهای شاهنامه لذت‌بخش و بسیار پر‌معناست
رضا فتحی زاده
۱۴۰۲/۱۰/۲۰
کتاب عالی با صوتی زیبا و گیرا بود. پیشنهاد میکنم این مجموعه رو به ترتیب گوش کنید.
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب صوتی بامداد افراسیاب

برای دریافت کتاب صوتی بامداد افراسیاب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.