معرفی و دانلود کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد بقال و طوطی

عکس جلد کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد بقال و طوطی
قیمت:
۵۰۰۰ ۳,۵۰۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد بقال و طوطی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد بقال و طوطی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد بقال و طوطی

بسیاری از ما داستان مرد بقال و طوطی را شنیده‌ایم. اما حکایات جلال الدین محمد بلخی تاریخ انقضاء ندارند و می‌توان بارها و بارها از شنیدن آن‌ها لذت برد. در کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد بقال و طوطی روایت علیرضا شریعتی را از این حکایت جذاب می‌شنویم.

درباره‌ی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد بقال و طوطی

علیرضا شریعتی در کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: مرد بقال و طوطی یکی از معروف‌ترین حکایت‌های مثنوی معنوی سروده‌ی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی را بازگو می‌کند. داستان درباره‌ی مرد بقالی است که در دکان خود طوطی‌ای را درون قفس نگه می‌دارد. روزی طوطی منقار به سخن می‌گشاید و کلامی می‌گوید که اصل و اساس این حکایت بر آن استوار است. شریعتی به جهت درک آسان‌تر مخاطبان، در ادامه‌ی ابیات اصلی کتاب، به شرح توضیحات تکمیلی نیز می‌پردازد.

این اثر به همت نشر صوتی نوین کتاب گویا منتشر شده است و آن را با صدای علیرضا شریعتی می‌شنوید.

درباره‌ی مجموعه‌ی جزیره‌ی مثنوی

«مصحف ثانی» نامی است که بسیاری از صاحب‌نظران برای مثنوی معنوی برگزیده‌اند. این کتاب که یکی از مهم‌ترین آثار عرفانی و تعلیمی ادبیات فارسی به شمار می‌رود، دربرگیرنده‌ی 26000 بیت از سروده‌های مولاناست که در شش دفتر گنجانده شده است. مولوی برای حکایت‌های شیرین و آموزنده‌ای که از خلال این ابیات روایت می‌کند، از قالب شعری مثنوی بهره گرفته است. جلال‌الدین همایی، ادیب و پژوهشگر معاصر، این اثر را از جهت پرمغزی و نغزگفتاری با آثاری همچون گاتاهای هندی، متون مقدس زرتشتی و عهد جدید مسیحیان هم‌سنگ دانسته است.

مولوی به‌مدت چهار سال با شمس تبریزی حشرونشر داشت و این آمدوشد تأثیری شگرفت و حیرت‌آور از این دو شاعر و عارف نامدار بر زندگی یکدیگر گذاشت. چنانکه گفته شده است هرکجا در این شش دفتر اشارتی به آفتاب و خورشید شده، شاعرْ پیر و مراد خود شمس تبریزی را در خاطر داشته است.

عبداللطیف عباسی گچراتی، رینولد نیکلسون، عبدالکریم سروش و محمدعلی موحد از جمله کسانی بودند که هریک با استفاده از دانش و پژوهش خود در این حوزه، تصحیح‌های گوناگونی را از این اثر ارائه دادند. سوای آن، مثنوی معنوی تا کنون و با وجود گذشت قرن‌های بسیار از سرایش آن، بارها و بارها بازنویسی و اقتباس شده و همچنین به زبان‌های دیگر ترجمه گردیده است. پژوهشگران نامداری همچون جعفر شهیدی، و بدیع‌الزمان فروزانفر آثار ارزشمندی را در تحلیل و شرح این اثر به رشته‌ی تحریر درآورده‌اند. اهمیت این شاهکار ادبیات عرفانی تا به حدی است که اکنون رشته‌ای تخصصی تحت عنوان «مولوی‌پژوهی» به رسمیت شناخته می‌شود.

علیرضا شریعتی در هر یک از قسمت‌های مجموعه‌ی جزیره‌ی مثنوی آثار شناخته‌شده‌ی این اثر گرانقدر را انتخاب نموده و به زبانی امروزی بازنویسی کرده است. هر قسمت از این مجموعه به یکی از حکایت‌های مثنوی اختصاص دارد.

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد بقال و طوطی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به ادبیات عرفانی علاقه دارید، این کتاب صوتی را از دست ندهید.

با جلال الدین محمد بلخی بیشتر آشنا شویم

جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا از معروف‌ترین شاعران ایرانی و فارسی زبان در قرن هفتم است که شهرتی جهانی دارد و آثارش به بسیاری از زبان‌های دنیا ترجمه شده است. اکثر آثار مولوی به زبان فارسی سروده شده است اما در اشعارش واژه‌های ترکی و عربی نیز می‌توان یافت. این شاعر بزرگ زاده‌ی بلخ است که در افغانستان کنونی قرار دارد اما به دلیل حمله‌ی مغول‌ها در نوجوانی به قونیه که در ترکیه‌ی امروزی قرار دارد مهاجرت کرد و همین مسئله، امروزه محل مناقشات بسیاری میان ایران، افغانستان و ترکیه شده است چرا که هر سه‌ی این کشورها مولانا را میراث فرهنگی کشور خود می‌دانند اما آنچه که درباره‌ی مولانا ضروری است و باید آن را بپذیریم شخصیت و اشعار فراملیتی و فراقومیتی مولانا است که این عارف را نمی‌توان محدود به کشوری خاص دانست، او و اندیشه‌هایش جهانی هستند و محدود کردن این اشعار به یک کشور خاص جفا در حق اندیشه‌های وی محسوب می‌شود.

بخش عمده‌ی اشعار و اندیشه‌های مولانا را مدیون شمس تبریزی هستیم، این شمس است که مولانای خطیب 37 ساله را تبدیل به عارفی دل‌سوخته می‌کند و مسیر زندگی او را برای همیشه تغییر می‌دهد. در خصوص شخصیت شمس صحبت‌ها و افسانه‌های ضد و نقیص بسیاری وجود دارد که نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد اما هر که بود در برهه‌ای از زمان وارد زندگی مولانا شد و در قونیه سکونت داشت. خطابه‌های او با عنوان مقالات شمس تبریزی در بازار موجود است و برای آشنایی بیشتر با اندیشه‌های شمس می‌توانید از این کتاب استفاده کنید.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
8 دقیقه
داستان مرد بقال و طوطی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد بقال و طوطی
نویسنده،
راویعلیرضا شریعتی
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه صوتی
۵۰۰۰ ۳,۵۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد بقال و طوطی

سامان سوتون
۱۴۰۱/۱۰/۳
زیبایی اشعار که سر جاش هست قبول دارم همچنین از تولید کنندگان این اثر هم قدردانی میکنم اما در جایگاه یک کتاب قرار نمیگیره با توجه به اینکه چندتا مجموعه هست اگر تمام مجموع کتاب‌ها یکی میشد قابل قبول تر بود و این بی احترامی به من مخاطب محسوب میشه هرچند که قیمت نسبت به خود کتاب هم منطقی نیست هرچندکه با تخفیف خریداری شود به هیچ عنوان پیشنهاد نمیکنم با توجه به اینکه زمان کتاب هفت دقیقه که مقداری از ان هم موزیک هست به هرحال در صورت کلی اگر جایی به گوشتون خورد خالی از لطف نیست ولی خرید این کتاب و مجموعه‌های ان که با این داستان‌ها بزرگ شدیم لطفی ندارد و گزینه‌های بهتر وجود دارد و پیشنهاد میکنم از مجموعه که به جای ان کتاب‌های کاملی تولید کنند که با توجه به این گویندگان فوق العاده هم، برای سازندگان و هم برای من خواننده ارزش قائل شوند
فاطمه رئوفی
۱۴۰۱/۱۱/۱۰
با سلام
این داستان زیبا رو که همه شنیدیم از دفتر اول مثنوی مولوی هست و همینطور که بیان شد در ادامه داستان کنیز و شاه آمده
خیلی جالبه که همیشه مولوی برای توضیح یک مطلب داستان دیگه‌ای رو بین داستانش تعریف میکنه
البته بهتر بود راوی یا نویسنده این بخش بعد از توضیح داستانی اصل هر بیت را می‌خواند که
اصل شعر ناقص نباشد
اما اینکه توضیح دادند این شعر برای شرح داستان قبل از آن یعنی کنیزک هست خوب بود
درکل این کتاب (؟؟) یا بهتر بگم این داستان کوتاه به این صورت که بیان شده برای کودکان مناسب بود
تشکر از کتابراه
مینا معتمدی
۱۴۰۱/۱۱/۳
من این اثر رو‌ از کتابراه هدیه گرفتم و در مقام یک کتاب برای یک فایل هفت دقیقه‌ای هزینه نمیدم، اما آموزه‌های حضرت مولانا همیشه در بطن خودش نکاتی داره که باید در مسیر خودشناسی بهش توجه کرد، انتخاب داستان عالی بود، کار پاکان را قیاس از خود مگیر، گرچه‌ باشد در تحلیل شیر، شیر
موزیک زبر صدا و صدای راوی
کاملا روی داستان نشسته بود و فضای دوست داشتنی برای گوش کردن این فایل فراهم کرده بود،
با سپاس از هدیه ارزشمند کتابراه 🙏🙏
موفق و موید باشید
مهدیه قائمی
۱۴۰۱/۱۰/۷
اینکه یک ستاره دادم به خاطر متن نیست اتفاقا برای همین چند دقیقه متن خوب و داستان تکراری اما شیرین بود مخصوصا صدای راوی خیلی گیرا بود.. ولی هیچوقت یک کتاب به حساب نمیاد. هفت دقیقه.. تا با کتاب و خواننده انس بگیری تموم شده یعنی خیلی زودتر تموم شده.. برای خریدن که اصلا مناسب نیست من به عنوان هدیه از کتابراه گرفتم.. ولی خیلی دوست داشتم از این راوی یه مجموعه شعر یا یه کتاب بلندتر داشتم...
Muzzammil Abbasi
۱۴۰۱/۱۰/۲۴
بسیار ضعیف
بسیار کوتاه هست
اصلا لذت بخش نیست
این داستان خیلی معنا و مفهوم داره
اما اصلا به مفاهیم اصلی داستان اشاره نشده
اصلا ارزش خریدن نداره
در باره تک تک ابیات مثنوی باید صحبت بشه
توضیح داده بشه
اما این کتاب صوتی اصلا این ویژگی هارو نداره
حتی بعضی جاها امانت داری به مفهوم اصلی متن هم رعایت نشده
انگار برای بچه‌ها داستان گفته
maryam mafakheri
۱۴۰۱/۱۰/۱۶
ادبیات ما گنجینه بزرگی است که هر گاه میتوان گوشه‌ای از آن را بصورت کتابی و داستانی برگزیده و نشان داد. مانند کار بزرگی که در دوره هشت جلدی، داستانهای خوب برای بچه‌های خوب، پدر ادبیات کودک و نوجوان، زنده نام مهدی آذر یزدی انجام دادند. شاید آقای علیرضا شریعتی هم آن را در غالب کتاب صوتی شروع کرده‌اند که بسیار با ارزش خواهد بود.
ناهید سلطانی
۱۴۰۱/۱۰/۱۳
این شعر بسیار تفسیر داره و در مورد هر بیتش جمله‌ها و تفاسیر زیادی میشه نوشت. من چون تفسیر مفصل چندین شعر مثنوی رو گوش دادم توقع بیشتری داشتم البته اصلا اون تفاسیر با این کتاب که البته اگه بشه اسمشو کتاب گذاشت قابل مقایسه نیست. حق مطلب این داستانثنوی به خوبی ادا نشده در اینجا. شاید برای کودکان مناسب تر باشه چون بسیار ساده بیان شده.
ن د ا ز ر ن د ی
۱۴۰۱/۱۰/۹
اینکه با داستان مقایسه با داستان‌های دیگر بود، خوب بود. این تشابه سازی بیشتر مفهوم کتاب و متن می‌رسوند. سپاس. داستان مرد بقال و طوطی بارها شنیده بودم، اما با نکته گویی این کتاب بیشتر ارتباط گرفتم و قیاس اون و زندگی رو بهتر درک کردم و به خاطر سپردم. کوتاه و موجز بودنش از مزیت‌های این کتاب صوتی مثنوی معنوی اثر مولانا است.
صدیقه فتحی
۱۴۰۲/۱/۶
این داستان یکی از داستان‌های زیبای مثنوی هست و مصداق ضرب المثل کافر همه را به کیش خود پندارد می‌باشد شاید انتظار خود بنده هم این بود که این داستان کمی بیشتر توضیح داده می‌شد و این قد کوتاه و سطحی از آن نمی‌گذاشتند امیدوارم کتاب‌های دیگری از اشعار و تفاسیر آن‌ها توسط کتاب را در اختیار خوانندگان کتابها قرار گیرد
پریسا
۱۴۰۲/۱/۵
اشعار مولانا در جایگاه خودش بسیار ارزشمند هستش این داستان معمولا در کتاب های. درسی ما بوده ولی به دلیل حذفیات که داخل ابیات انجام شده باعث از بین رفتن درک دقیق مطلب شده ولی این پادکست به زیبایی تمام داستان رو شرح داده و می‌توان از معانی پر مفهوم ابیات هم بهره ببریم🙏🌹
Sadaf Akhlaghi
۱۴۰۱/۱۰/۲۸
داستان رو قبلا هم شنیده بودم ولی این فایل کوتاه هفت دقیقه‌ای با صدای دلنشین راوی به مراتب عالی تر بود. این داستان هر قسمتش تفسیراتی داره که با یکبار شنیدن ممکن درک نکنید و بهتر دو الی سه بار بشنوید چون تایمش کوتاه وقت زیادی نمیگیره و اونقدر گیرا هست که حوصلتون سر نمیره.
زینب
۱۴۰۱/۱۰/۱۳
داستان خوبی بود ولی درستش اینه در ادامه داستان کنیزک همراه فایل کنیزک یکجا آورده بشه هم بخاطر زرگر که ادامه اون قتل هست و هم اینکه این داستان کلا ۵ دقیقه ست و نیازی نیست جدا باشه برای همین چهار ستاره میدم. به هرحال خوب بود و توصیه میکنم این داستان زیبا رو گوش کنین.
راوی
۱۴۰۱/۱۰/۲۷
ای انسان بیاندیش
انسان‌های عادی اسیر تمایلات نفس خویشند
انسان‌های بزرگ شهریار وجود خویش
واقعا شاید در حد دوتا جمله باشه و بعضی دوستان از کوتاه بودن کتاب راضی نبودن
ولی به نظر من نقشه‌ی گنج ممکنه تیکه کاغذ کوچک بی ارزش باشه اون چیزی که توشه خیلی ارزشمنده
م ظ
۱۴۰۱/۱۰/۶
بسیار زیبا داستانی آموزنده را به این شیوایی و جذابی بیان نموده است. منو برد به سالهای مدرسه و سالهای زیبای که گذشت ودیگر هرگز باز نمیگردند، زمانی که مردم صاف و ساده بودند و انقدر ظاهر بینی وجود نداشت، همه چیز شده تنوع طلبی و خیانت، صد آه و هزار افسوس
معصومه اکرمی
۱۴۰۱/۱۰/۱۷
کتاب خوبی بود پیشنهاد خوندنش رو به دوستان میدم همیشه برام جای تعجبه خارجیها حتی خلافکاراش هم وقتی قولی میدن عمل میکنن یا ارزششون حتی وقتی به نفعشون نیست هم پایین نمیاورن ولی یه چیزی که هست همیشه طبقه بالای جامعه خلافهاشون بیشتر بخشیده میشه
مشاهده همه نظرات 99

راهنمای مطالعه کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد بقال و طوطی

برای دریافت کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد بقال و طوطی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.