معرفی و دانلود کتاب صوتی بی‌ من مرو: تازه‌هایی درباره شمس، مولانا و نزدیکان

عکس جلد کتاب صوتی بی‌ من مرو: تازه‌هایی درباره شمس، مولانا و نزدیکان
قیمت:
72000 تومان - 7.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بی‌ من مرو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بی‌ من مرو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی بی‌ من مرو: تازه‌هایی درباره شمس، مولانا و نزدیکان

اعظم نادری در کتاب صوتی بی‌ من مرو، زندگی و اندیشه‌های مولانا و شمس تبریزی را با نگاهی تازه بررسی نموده است. تلاش وی در این اثرِ تحقیقی بر آن بوده تا از مطالب تذکره‌های قدیمی‌ای چون مناقب‌العارفین، و رمان‌های زندگینامه‌ایِ جدیدی نظیر ملت عشق، که جملگی با محوریت رابطه‌ی شمس و مولانا نگاشته شده‌اند، فراتر رود و از خلال آثار خود این بزرگان، روایتی تا حد امکان واقعی از زندگانی‌شان ارائه دهد.

درباره کتاب صوتی بی‌ من مرو:

شمس و مولانا دو تن از بزرگ‌ترین نام‌ها در عرصه‌ی فرهنگ این مرزوبوم‌اند. با این همه جای تأسف است که این دو، در نظر عامه‌ی مردم و البته در نگاه بیشتر غیرفارسی‌زبانان، نه به اعتبارِ سهم عظیمی که در رشد عرفان اسلامی داشته‌اند، بلکه به واسطه‌ی داستان‌هایی که درباره‌ی رابطه‌ی عمیقِ روحی و عاطفی‌‌ِ میانشان وجود دارد، به یاد آورده می‌شوند.

قلّتِ منابع تاریخی دقیق و قابل استناد درباره زندگی و زمانه‌ی ایشان، از همان قرن هفتم تا همین امروز، سبب گرم شدن بازار شیادانی بوده است که افسانه را در جامه‌ی حقیقت به خورد مخاطبین ناآگاه می‌دهند. کم نیست قصه‌های بی‌پایه‌واساسی که قدما در باب مولانا و شمس در تذکره‌های خود نگاشته‌اند. مطالب این دسته از منابع قدیمی، مثلاً کتاب مناقب‌العارفینِ احمد افلاکی (که البته در نوع خود اثری مهم و ارزشمند است)، بیشتر برآمده از تخیل مولف و علاقه‌ی او به سوژه‌های مورد بحث بوده است، تا داوری و بررسی دقیق تاریخی - زندگینامه‌ای.

این به خودی خود و با در نظر گرفتن تفاوت‌های تاریخی، چندان مسئله‌ی بزرگی نیست؛ فاجعه زمانی‌ست که امروز و در عصر مدرن نیز، بسیاری، این افسانه‌ها را حقیقت می‌پندارند. و یا بدتر از آن: شبه‌نویسندگانی پیدا می‌شوند که با خلق کاراکترهایی که نسبتشان با مولانا و شمسِ حقیقی فراتر از اشتراک در نام نمی‌رود، اوهام خود را ذیل نام رمانِ «زندگینامه‌ای» و «تاریخی» در نسخه‌های میلیونی به فروش می‌رسانند.

در چنین شرایطی است که بازنگری در منابع، در جهت ارائه‌ی مطالبی درخور اعتنا و قابل استناد درباره‌ی بزرگانی چون شمس و مولانا، به عنوان یک ضرورت فرهنگی هویدا می‌شود. و این همان کاری است که اعظم نادری در کتاب بی من مرو به انجامش مبادرت ورزیده است. او در این اثر کوشیده تا منابع قدیمی و جدیدی را که درباره‌ی مولانا، شمس و اطرافیان ایشان (سلطان ولد، کراخاتون، کیمیا و ...) وجود دارد، از منظری انتقادی بررسی کند، و با جستجوی دقیق در محتوای آنها، سره را از ناسره تشخیص دهد. مهم‌ترین منابعی که او به مثابه‌ی سنجه‌ی دروغ و حقیقت بدان‌ها استناد ورزیده، آثار به جامانده از خود شمس (مقالات) و مولانا (مثنوی، دیوان کبیر شمس و ...) بوده است. چه، به باور وی:

«من تأکید دارم وقتی آثار این بزرگان هست، چرا باید به سراغ اثر دیگری برویم؟ تذکره‌ها و مناقب‌ کتاب‌های خوبی هستند، ولی از جهات دیگری: مثلا زبان شیرین و جالبی دارند برای زبان‌شناختی و روان‌شناختی خرافات. برای شناخت آداب و عرف مناسب‌اند... ولی وقتی می‌خواهیم مولانا یا شمس را بشناسیم، اینگونه آثار به نظرم جایگاهی ندارند. در کتاب بی من مرو سعی کردم به هر طریقی همه چیز، حتی تاریخ تولد و فوت را از کتاب‌های خود مولانا استخراج کنم...»

کتاب صوتی بی‌ من مرو مناسب چه کسانی است؟

گوش سپردن به اثر حاضر را به تمام علاقه‌مندان به عرفان اسلامی و شخصیت شمس و مولانا توصیه می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی بی‌ من مرو می‌شنویم:

تندی و تیزیِ گاه گاهِ رفتار شمس، چیزی نیست که بخواهم یا بتوانم آن را انکار کنم. نگاه کنیم شمس به کسی که ادعا دارد او را شناخته چه می‌گوید و چگونه می‌گوید: «ای خر، ای خر! ای سگ، ای سگ! ای تندیس! از ظاهر من خبر نتوانی داد، از باطن من چگونه خبر می‌دهی؟ ای خر، ای خر! نی نی، که هر اعتقاد که تو را گرم کرد، آن را نگه دار، و هر اعتقاد که تو را سرد کرد، از آن دور باش.»

اما داوری این رفتار نادرست است. ما نه در قرن هفت به سر می‌بریم، نه از هنجارهای اجتماعی و فرهنگی و حتی زبانی آن مطلعیم، و نه گرفتار «آن قوم ناهموار» شده‌ایم. و مهم‌تر از همه اینکه، ما شمس نیستیم. به گواه مقالات و آثار مولانا، این تندی شمس هرگز آن همه نبوده است که ما امروز، شخصیت او را در پرتو این صفت معنا کنیم. در مقالات داستان‌واره‌ای هست که دست‌آویز کسانی برای کوبیدن شمس قرار گرفته است. در این داستان‌واره کودکی را به شمس می‌سپارند تا او را تعلیم دهد...

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
21 دقیقه
حرف نخست
26 دقیقه
پیش‌گفتار
42 دقیقه
فصل اول: معرفی رمان‌ها در باب زندگی مولانا
31 دقیقه
فصل دوم: دیدار شمس و مولانا در تذکره‌ها و رمان‌ها
32 دقیقه
فصل سوم: دیدار شمس و مولانا در مقالات - قسمت اول
16 دقیقه
فصل سوم: دیدار شمس و مولانا در مقالات - قسمت دوم
32 دقیقه
فصل چهارم: شمس - قسمت اول
35 دقیقه
فصل چهارم: شمس - قسمت دوم
30 دقیقه
فصل چهارم: شمس - قسمت سوم
8 دقیقه
فصل پنجم: کیمیا
34 دقیقه
فصل ششم: ازدواج و جدایی شمس و کیمیا - قسمت اول
16 دقیقه
فصل ششم: ازدواج و جدایی شمس و کیمیا - قسمت دوم
26 دقیقه
فصل هفتم: کراخاتون
17 دقیقه
فصل هشتم: سرانجام شمس - قسمت اول
29 دقیقه
فصل هشتم: سرانجام شمس - قسمت دوم
19 دقیقه
فصل نهم: علاءالدین و بهاءالدین - قسمت اول
24 دقیقه
فصل نهم: علاءالدین و بهاءالدین - قسمت دوم
23 دقیقه
فصل دهم: سلطان ولد و مولویه
34 دقیقه
فصل یازدهم: شمس و مولانا

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی بی‌ من مرو: تازه‌هایی درباره شمس، مولانا و نزدیکان
نویسنده
راویمهرناز محافل
ناشر چاپیانتشارات روزنه
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۸ ساعت و ۱۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه صوتی
72000 ت - 7.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی بی‌ من مرو

مهدیه سلمانی
۱۴۰۱/۸/۶
کتابی که الان در حال شنیدنش هستم بی من مرو از جمله کتابهای خوبیه که تا حالا شنیدم این کتاب نگاهی در مورد مولانا و شمس داره البته با تجزیه و تحلیل کتابهایی که در مورد این دو اسطوره به تحریر در اومده میندازه و اطلاعاتی در مورد تاریخ و زمان تحریر کتابها و اینکه چقدر موفق و پرفروش بودن و اطلاعاتی در در مورد نویسندگان کتاب، بیوگرافی مختصری مورد زندگینامه، میزان تحصیلات و عنوانهای مختلف تحصیلی که کسب کردن همچنین نوع نگرش و تفکر اونا به داستان شمس و مولانا انداخته و محسنات و انتقادهای خودش رو در مورد دیدگاهای اون نویسندگان بیان میکنه همچنین در مورد مقالات و تذکرهای تاریخی بسیاری که در مورد شمس و مولانا به تحریر در آمده توضیح میده این کتاب در عین اینکه اطلاعاتی در مورد ادبیات نویسندگی، رمان نویسی و از جمله رمانهای تاریخی در ایران میده اینکه از چه زمانی رمان‌های تاریخی در ایران کم کم رونق پیدا کردن و چگونه رمانهایی مورد توجه عام قرار گرفت با بیان تمثلی در کتابهایی مختلف بیان میکنه اطلاعت مفیدی که این کتاب در اختیار ما میگذاره به نظرم بسیار ارزشمنده در آخر هم از دیدگاه خودش داستان رو بیان میکنه البته نظر شخصی من اینه برای کسانی که در عین مطالعه شمس و مولانا علاقمند به نویسندگی هستن کتاب سودمندی هست و در پایان اینکه تاثیر گوینده‌ی کتاب نیز باید در نظر گرفته بشه خانم مهرناز محافل که با بیان رسا و لحن شیوا و صریح به جذابیت کتاب واقعا افزوده
در کل کتابی هست که حتما بخوام به کسی شندینش رو توصیه کنم
Minarahi
۱۴۰۲/۱/۲۸
بینهایت لذت بردم بعضی قسمتهای متن بخاطر بی توجه مولانا به شمس دلم گرفت مفهوم اشنایی این دو عزیز باهم بقدری مفهموی هست که بیانش در کلمات سخته در کنار این کتاب، کتاب، من آن توام، هم بینهایت زیبا بود بعضی قسمتها اشک ریختم برای غم صدای مولانا تنهایی شمس اما درسهای بینهایت بزرگی گرفتم نمیدونم چرا توان بیان احساسمو ندارم
Melika safizadeh
۱۴۰۲/۷/۸
مطالب آموزنده و کاربردی‌ای داشت‌. مولانا و شمس و خانواده مولانا را از نظر کلی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار داده بود. صدای راوی خیلی خوب و آرامش بخش و مناسب برای داستان. من لذت بردم چون طرفدار مولانا و شمس هستم و اطلاعات خوبی برام داشت.
سپاس فراوان از نویسنده و کتابراه برای این کتاب.
علیرضا جلالی
۱۴۰۱/۹/۱۹
اینم خوب بود ممنون از زحماتتون
مشاهده همه نظرات 4

راهنمای مطالعه کتاب صوتی بی‌ من مرو

برای دریافت کتاب صوتی بی‌ من مرو و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.