معرفی و دانلود کتاب صوتی خاطرات حسنعلی خان مستوفی

عکس جلد کتاب صوتی خاطرات حسنعلی خان مستوفی
قیمت:
25000 تومان - 2.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی خاطرات حسنعلی خان مستوفی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی خاطرات حسنعلی خان مستوفی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی خاطرات حسنعلی خان مستوفی

کتاب صوتی خاطرات حسنعلی خان مستوفی نوشته ابوالفضل زوریی نصرآباد، شاعر، طنزپرداز و پژوهشگر ایرانی است. زرویی در این اثر دست به خلق دو شخصیت خیالی با عناوین حسنعلی خان مستوفی و میرزا حسین پیشکار زده است، که یکی به تقریر و بازگویی خاطرات دیگری مشغول است و جالب اینجاست که هر دو نیز از اساس وجود خارجی ندارند.

او در این کتاب روایتی کلاسیک به سبک ادبیات دوران قاجار برای بیان خاطرات حسنعلی خان انتخاب کرده است، روایتی که می‌شود رد پای آن را در آثار متفاوت و بکری همچون روزنامه خاطرات اعتماد السلطنه جست و البته زرویی با زیرکی تمام با حفظ ساختار زبانی این خاطرات در این سبک روایی؛ از برخی عبارت و اصطلاحات قدیمی و ناملموس قجری پرهیز کرده و با عبارات و اصطلاحات رایج که به حد لزوم به آن افزوده شده است به این متن جذابیت زیادی بخشیده است.

خاطرات حسنعلی خان مستوفی اثری طنز و اعجاب‌انگیز در باب اندیشه و فکر و سیاست است و هر آنچه که زرویی در خلال سال‌های زندگی خود دست‌مایه‌ای برای نگاه طنزآمیز به آن یافته است.

نکته جذاب دیگر این طنز را می‌توان در نمایش استادانه طنز تلخ جست. هر چند که حسنعلی خان و کاریزمای اعجاب‌برانگیز شخصیت او که توسط زرویی در این کتاب آورده شده، در این کتاب به راحتی مخاطب را راضی می‌کند؛ اما هنر زرویی در واقع ترسیم واقعیت‌هایی دراماتیک و تلخ از رفتارهای سیاسی و اجتماعی ایرانیان در طول سال‌های متمادی است که او با وارونه جلوه دادنش گویی سعی داشته به آن طعنه بزند. ماجرای دعوت و خاکساری رضا شاه پهلوی از حسنعلی خان برای شرکت در مراسم تاجگذاری وی و نیز مقدمه خودنوشت این کتاب که در آن شرح توصیفات شخصیت‌های مختلف سیاسی از این چهره است؛ می‌تواند گواهی بر این حقیقت باشد که زرویی در این کتاب حقیقت شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ایران را در طول تقریبی یک صده، به زیر ذره‌بین خود برده است.

خاطرات حضرت استادی سِر پروفسور حَسَنعلی خان مستوفی از سوی دیگر و فراتر از این مباحث عرصه‌ای برای نمایش اطلاعات و نگاه جامع نویسنده‌اش در ورود به لایه‌های زیستی اجتماع پیرامون خودش نیز هست. زرویی در این کتاب و در قالب روایت طنز خود از خاطرات حسنعلی خان به تمامی گونه‌ها و تیپ‌های اجتماعی و پدیده‌های فرهنگی پیرامونش به فراخور موضوع سرک کشیده و با بیانی جامع از نوع نگاه ایرانیان به آن شخص یا پدیده با زیرکی پرده برداشته است. حضور و دیدار با چارلی چاپلین، هیتلر، آندره مالرو، برشت و صادق هدایت و نیز شرح موضوعاتی مانند نحوه ورود موسیقی به ایران و یا بررسی بنیان فرهنگستان در ایران، مصداقی قابل توجه بر این مدعی است.

با این همه، نکته‌ای که این اثر زرویی را بسیار قابل تامل کرده است، خود او به زیرکی در مقدمه‌اش بر این کتاب درج کرده است. این کتاب اثری است که در روزگار دوری زرویی از طنز پردازی نگاشته شده، دورانی که گویا نگاه عامه اجتماع به وی در قالب یک هنرمند طناز دیگر برای او چنان اعتبار و ارزشی ندارد؛ و شاید بر همین اعتبار بتوان این خاطرات خود ساخته را سیر دگردیسی ذهنی او نیز به شمار آورد.

در بخش آغازین این کتاب می‌شنویم:

«حضرت استاد سرپرفسور حسنعلی خان مستوفی کیست؟ اردیبهشت ماه امسال (سال ۱۳۷۹ ه‍.ش) که دوست عزیزم سیدعلی میرفتاح از من خواست تا صفحه طنزی برای «مهر» دوره جدید تدارک ببینم، به لطایف‌الحیل زیر بار نرفتم. این شانه خالی کردن دلایلی متعددی داشت؛ یکی اینکه در خود هیچ میلی به طنزنویسی احساس نمی‌کردم. خسته شدن حق طبیعی انسان است. از طنز و طنزپردازی خسته‌ام.

شاید عزیزی بگوید طنز نوشتن که خستگی ندارد. مگر کسی از خندیدن و خنداندن خسته می‌شود؟... در پاسخ به این سؤال، ناچارم مثال بزنم: ببینید وقتی سر ظهر یا تنگ غروب، خسته و گرسنه به خانه برمی‌گردید، اگر احتمالاً از کنار یک رستوران عبور کنید، بوی خوش چلوکباب، مست و مدهوش‌تان می‌کند؛ چه بسا در دل با خود می‌گویید خوش به حال کارگران این چلوکبابی‌ها، سر و کارشان با چه چیز نازنینی است! صبح کباب، ظهر کباب، شب کباب...! اگر پای درد دل کارگران چلوکبابی بنشینید، حتماً به شما خواهند گفت که چقدر از کباب خسته شده‌اند. حتی بوی کباب آزارشان می‌دهد. نفرمایید «خوشی زیر دلشان زده» نخیر، واقعاً تکرار ملال‌آور است و چه قدر سخت است که آدم از چیزهای نازنینی مثل طنز یا چلوکباب خسته شود.

پس این از دلیل اول. دلیل دوم آنکه این بنده از چند ماه پیش از این، مشغول مطالعه و ویرایش دست نوشته­‌های ارزشمند حضرت استاد حسنعلی‌خان مستوفی بودم. شیرینی و جذابیت این اثر به حدی بود که ترجیح می‌دادم وقت خود را صرف تکمیل و آماده‌سازی این کتاب ارزشمند کنم. استاد حسنعلی‌خان مستوفی برای کارگزاران سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این مرزوبوم، نام و چهره‌ای شناخته شده‌اند و به جرات می‌توان گفت که در صد سال گذشته، ایشان بیشترین تأثیر را در روند تحولات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی ایران داشته‌اند. نثر موجز و بیان صادقانه ایشان در نگارش خاطرات به قدری جذاب و گیراست که خواننده اثر را دچار شگفتی می‌کند».

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه 1
نمونه 2
نمونه 3
2 دقیقه
مقدمه
5 دقیقه
پیش‌گفتار
10 دقیقه
حضرت استاد سر پروفسور حسنعلی ‌خان مستوفی کیست؟
11 دقیقه
سبب نگارش زندگی نامه خودنوشت
10 دقیقه
فداکاری در راه وطن یا سلطنت به صورت پاره‌وقت
10 دقیقه
متن تلگراف علیاحضرت ملکه بریطانی به حسنعلی‌خان
10 دقیقه
سفر کردن از ملک ایران زمین سپس بردن فیل هندی به چین
8 دقیقه
یادداشت‌های سفر به چین
10 دقیقه
از حبشه تا ایالات متحده
10 دقیقه
در فرانسه چه گذشت؟
11 دقیقه
یادی از مرحومان «برگسون» و «پیکاسو«
11 دقیقه
این حقیر، ماکس پلانک و مارتین هایدگر
6 دقیقه
چه شد که صادق هدایت به هند رفت
9 دقیقه
با دو پیشوای آلمان در اپرا
5 دقیقه
از باغچه آب کرج تا
4 دقیقه
نفرین استفان تسوایک
6 دقیقه
دوک و دوشس ویندسور
8 دقیقه
همیشه پیش از آنکه فکر کنی، اتفاق می‌افتد
6 دقیقه
مقدمه آشنایی با دوستم مرحوم چارلز اسپنسر چاپلین
6 دقیقه
چگونه اینشتین به آمریکا رفت
7 دقیقه
بنیان فرهنگستان ایران
7 دقیقه
میان گفتار به قلم میرزا حسین پیشکار
8 دقیقه
میان گفتار دوم به قلم ویراستار
7 دقیقه
شرح پاره‌ای احوالات
6 دقیقه
پرواز به مارسی
6 دقیقه
از بر باد رفته تا عروسی خون
7 دقیقه
خاطره‌ای از مرحوم برتولت برشت
6 دقیقه
تاگورنامه سروده بنده نیست
6 دقیقه
هدایت، خودکشی یا قتل؟
5 دقیقه
خاکسپاری هدایت در ایران
5 دقیقه
رازگشایی از قتل هدایت
6 دقیقه
امپایراستیت
7 دقیقه
شک در مرز میان گفتن و نگفتن
6 دقیقه
یازده دستگاه موسیقی ایرانی
6 دقیقه
آرزویی که با درویش خان به خاک رفت
5 دقیقه
یادی از دوگل و آندره مالرو
10 دقیقه
علل سفر مرحوم هیتلر به ایران
6 دقیقه
مرحوم چاپلین در ایران
6 دقیقه
زن در صندلی دسته‌دار
11 دقیقه
نامه‌ای از میرزا حسین‌خان پیشکار
1 دقیقه
توضیح و تصحیح یک خبر

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی خاطرات حسنعلی خان مستوفی
نویسنده
راویحامد فعال
ناشر صوتیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابMP3
مدت۴ ساعت و ۵۱ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه صوتی
25000 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی خاطرات حسنعلی خان مستوفی

سیروس رضایی
۱۳۹۸/۱/۲۹
باسلام خدمت مدیریت محترم کتابراه بسیار خرسند و مشعوف هستم از اینکه از این طریق (کتابراه) به کنجینه‌های ادبی، علمی و استوره‌های ایران زمین دسترسی آسانتری پیدا کردم درود بر شما که از این طریق توانستم یکی دیگر از فیلسوفان ایران زمین و گوهر به صدف اندرون آشنا شدم شما بزرگواران را تشویق به ارتقاع سطوح و این برنامه مینمایم درود بر شرفتان اخیرا بدیل مشغله‌های فراوان ما ایرانیان از بازنمودن مطالعه کتاب عاجز هستیم اگر چشم و دل به کلماتی چون گوهر نمیسپاریم پس گوش جان بسپاریم بدان خواهشم اینست که اتاق فکری درست کنید و همه را به مطالعه دعوت نمایید و هرساله یا کمتر یا بیشتر جلساتی رودررو از خوانندگان گرد آورید و برای آنان رسالتی در باب افزایش دامنه مطالعه از طریق کتابراه ترسیم و تفهیم نمایید ارادتمند سیروس رضایی
ش شهبازی
۱۳۹۹/۸/۸
از میان تعداد زیادی کتاب که خوانده یا شنیده ام، آن‌ها که با درجه کیفی 3 ستاره مشخص شوند بسیار اندک بودند که متاسفانه یکی از آن‌ها همین کتاب است. مهمترین نقطه ضعف کتاب گستردگی وقایع و اتفاقات و محدوده تاریخی شخصیت‌های بکار رفته در متن است بگونه‌ای که درپایان حس میشود هیچگونه نتیجه و حاصلی از صفحات و آن بدست نیامده است هر داستان حتی پیش از آنکه قوام یابد به پایان میرسد!
درصورتیکه با محدود کردن و انتخاب چند شخصیت و زمان وقایع به یک دوره خاص از تاریخ میشد عمق بیشتری به روابط شخصیت فرضی کتاب داد. با این حال طنز خاص بکار رفته و ایده کلی بسیار خوب است.
اجرای گویندگی اما بسیار بهتر از محتوی کتاب بوده و از لحاظ کیفیت نشان 5 ستاره دارد.
منیره هاشمی
۱۳۹۹/۸/۱۷
این کتاب هم ایده بسیار جالبی داره و هم بسیار هنرمندانه به نگارش در اومد و حقیقتا فصاحت و قدرت قلم آقای زرویی بر هیچ کس پوشیده نیست.
ولی من بعد از گوش دادن به ۱۵ فصل ابتدایی دیگه ادامه ندادم چون دیگه یه مقدار کشش نداشت. یعنی به نظرم تکراری شد.
در کل خیلی ارتباط برقرار نکردم و خب این صد البته یک
چیز سلیقه ایه.
صدای گوینده گرامی آقای فعال هم بسیار جذاب و گیراست فقط نمیدونم چه اصراری داشتند که انقدر ریتم رو بیش از اندازه کند ادا بکنند و اگر 3x وجود داشت قطعاً از اون سرعت استفاده می‌کردم!
mohsen ebi
۱۳۹۷/۱۱/۲۶
خیلی عالی بود, یعنی میخوام بدونم این اقای نصراباد دقیقا تو چه فازیه و الان کجاست؟ یه چند تا دانشمند و گاندی رو یادش رفته بود.
تهیه کتاب صوتی هم بسیار عالی بود.
Mehdi Tehrani
۱۳۹۷/۱۱/۱۵
ادبیات‌منسوخ شدهوقجری همیشه جالب و دارای هویت کلامیست
شقایق شفیع پور
۱۳۹۹/۵/۳
اصلا سلیقه‌ی من نبود و حوصله سر بر بود واسم
زاها م
۱۳۹۷/۱۱/۸
کتاب جالبیه ولی خیلیی آروم و کند اجرا شده
مهدی مقامی
۱۳۹۷/۱۱/۷
کتاب جالبیه و همه جانبه بررسی کرده
محمد خلیل فرودی
۱۳۹۷/۱۱/۶
همه چیز عالی ست. از زحماتتان ممنون و سپاسگزارم.
محمد خلیل فرودی
۱۳۹۷/۱۱/۶
علی است. از زحماتتان ممنون و سپاسگزارم.
Azadeh Akbari
۱۴۰۰/۱/۲
چااااخان
ادم شاخ در میاره طنزم که باشه دیگه نه ایجوری!!
احسان سمیعی
۱۴۰۰/۱۰/۹
وتاب مفرح و خوبی بود
علیرضا حبیب زاده فعال
۱۴۰۰/۷/۱۸
یکم میتونست جذاب تر صدا گذاری بشه
کتایون سرابی
۱۳۹۸/۹/۱۸
کتاب بدی نیست... به شنیدنش میارزه...
Ahmad Roshanzamir
۱۳۹۷/۱۱/۱۴
حیف پول. هرچرت و پرتی رو به مردم نفروشید لطفا
مشاهده همه نظرات 16

راهنمای مطالعه کتاب صوتی خاطرات حسنعلی خان مستوفی

برای دریافت کتاب صوتی خاطرات حسنعلی خان مستوفی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.