معرفی و دانلود کتاب صوتی خانم نزهت الدوله

عکس جلد کتاب صوتی خانم نزهت الدوله
قیمت:
۱۸,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی خانم نزهت الدوله و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی خانم نزهت الدوله و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی خانم نزهت الدوله

کتاب صوتی خانم نزهت الدوله، یکی از داستان کوتاه‌های نوشته شده توسط جلال آل احمد است. این داستان که برای اولین بار در مجموعه‌ی زن زیادی منتشر شده بود، به زندگی زنی اشرافی می‌پردازد که بسیار مغرور است و همیشه در حال رسیدن به خودش برای پیدا کردن شوهری ایده‌آل است. جلال آل احمد در این داستان به نقش کم‌ارزش زن در جامعه‌ی زمان خودش می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب صوتی خانم نزهت الدوله

جلال آل احمد در سال 1331 کتاب زن زیادی را که مجموعه‌ای از 5 داستان کوتاه با محوریت زنان بود منتشر کرد. او در این مجموعه داستان، نشان می‌دهد در فضای مردسالار آن زمان، زنان نه از خود هویتی دارند و نه هیچ حقی برای اعتراض. کتاب زن زیادی مهم‌ترین تلاش جلال آل احمد برای تصویر کردن حقارت زن در جامعه‌ی ایران به شمار می‌رود و او در سال 1342 با اضافه کردن چند داستان و نوشتن مقدمه‌ای جدید، آن را دوباره چاپ کرد. در این چاپ بود که داستان خانم نزهت الدوله منتشر شد.

کتاب صوتی خانم نزهت الدوله، داستان زندگی زنی اشرافی را به تصویر می‌کشد که با اینکه سه بار شوهر کرده است و حتی چند نوه دارد، همیشه در حال آرایش و انجام عمل‌های جراحی‌ست تا خود را جوان و شاداب نگه دارد. خانم نزهت الدوله، دیگران را با چشم حقارت می‌نگرد و نگاهی بالا به پایین به همه دارد. او که احساس می‌کند سن‌و‌سال اهمیتی ندارد و پیری و جوانی دست خود آدم است، هنوز هم به دنبال شوهر ایده‌آل می‌گردد و به تمامی آشنایان و فامیل‌هایش گفته است که برای او شوهر مناسبی پیدا کنند.

جلال آل احمد در کتاب صوتی خانم نزهت الدوله، داستان ازدواج‌های مکرر این زن اشرافی را تعریف می‌کند و از این راه نشان می‌دهد یک زن سنتی در جامعه‌ی آن زمان چه باور‌هایی داشته است. شوهر اولِ او، عضو وزارت امور خارجه بوده است و با اینکه خانم نزهت الدوله ابتدا با عشق زندگی‌اش را با او شروع می‌کند ولی آن دو سریع بچه‌دار می‌شوند و فرصتی برای چشیدن طعم عاشقی برای‌شان نمی‌ماند. بعد از اینکه شوهر اولِ خانم نزهت الدوله، میرزا منصورخان، والی مازندران می‌شود، رابطه‌شان سردتر هم می‌شود تا اینکه آخر یک روز خانم نزهت الدوله پس از نه سال زندگی مشترک، او را ترک می‌کند و به خانه‌ی پدری‌اش می‌رود.

بعد از طلاق از میرزا منصورخان، خانم نزهت الدوله که به دنبال شوهر ایده‌آل جوان و پولداری می‌گردد، با افسری چشم آبی آشنا می‌شود و به توصیه‌ی پدرش مخفیانه با او ازدواج می‌کند. اما ناگهان خبر می‌رسد که این افسر دو زن دیگر در تهران دارد و این ازدواج هم به ناکامی می‌انجامد.

خانم نزهت الدوله در مجلس جشن مشروطیت با سومین شوهرش که یکی از رؤسای عشایر غرب بود آشنا می‌شود. شوهر سوم خانم نزهت الدوله نماینده‌ی مجلس بود و از نزاکت بهره‌ی زیادی نبرده بود، ولی پول زیادی داشت و جوان بود و ازاین‌جهت خانم نزهت الدوله فکر می‌کرد با انتخاب او دیگر شوهر ایده‌آلش را پیدا کرده است. ولی این ازدواج هم به سرانجامی نمی‌رسد و طلاقی دیگر وارد کارنامه‌ی خانم نزهت الدوله می‌شود.

تفاوتِ شخصیت خانم نزهت الدوله با دیگر شخصیت‌های زنی که جلال آل احمد در داستان‌هایش ایجاد کرده، در این است که این شخصیت مانند دیگر زنان داستان‌هایش فقیر و بی‌پول نیست و توسط مردان آزار و اذیت نمی‌شود. ولی حتی او هم تنها به شوهر کردن فکر می‌کند و شخصیتی منفعل دارد.

این کتاب صوتی توسط انتشارات نوین کتاب گویا و به گویندگی علیرضا ناصحی تهیه شده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی روایت آواهای سوپرانو

مجموعه‌ی «روایت آواهای سوپرانو» که انتشارات نوین کتاب گویا به دبیری حسین مسعودی آشتیانی منتشر کرده است، داستان‌های مشهور و برجسته‌ای را در بر می‌گیرد که در ایران و جهان با محوریت زنان نوشته شده‌اند و به نوعی صدای شنیده نشده‌ی زنان هستند. از دیگر عناوین این مجموعه می‌توان به کتاب‌های «ماده گرگ» نوشته‌ی جووانی ورگا، «تخم مرغ» نوشته‌ی دینو بوتزاتی و «چنگال» نوشته‌ی صادق هدایت اشاره کرد.

کتاب صوتی خانم نزهت الدوله برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به داستان‌های کوتاه ایرانی و داستان‌هایی علاقه‌مند هستید که نشان‌دهنده‌ی جامعه‌ی مردسالار ایران در آغاز قرن سیزدهم هجری هستند، از شنیدن این کتاب صوتی لذت خواهید برد.

با جلال آل احمد بیشتر آشنا شویم

جلال آل احمد (1302-1348) مترجم و نویسنده‌ی مشهور ایرانی‌ست. او در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود ولی در جوانی در زمینه‌ی عقاید مذهبی دچار شک و تردید شد و به عضویت حزب توده در آمد. بااین‌حال، زمانی که وابستگی زیاد این حزب به شوروی و ایدئولوژی کمونیستی را دید، از این حزب بیرون آمد. او با ترجمه‌ها و داستان‌هایش تأثیر زیادی بر روند داستان‌نویسی در ایران گذاشت و با بسیاری از نشریات و مجلات ایرانی همکاری می‌کرد. از آثار مشهور جلال آل احمد می‌توان به کتاب‌های «سرگذشت کندوها»، «از رنجی که می‌بریم» و «نون و القلم» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی خانم نزهت الدوله می‌شنویم

خانم نزهت الدوله نمی‌دانست چه شده. ولی همین‌قدر می‌دید که کسی گوشش به حرف‌های او در باب شوهر ایده‌ال بدهکار نیست. همه در فکر آزادی بودند؛ در فکر املاک واگذاری بودند؛ در فکر مجلس بودند؛ در فکر جواز گندم و جو بودند؛ و بیشتر از همه در فکر حزب و روزنامه بودند. در همین گیرودار و در میان همین آدم‌های تازه‌به‌دوران‌رسیده بود که خانم نزهت الدوله در مجلس جشن مشروطیت با سومین شوهر ایده‌آل خود آشنا شد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
37 دقیقه
خانم نزهت الدوله

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی خانم نزهت الدوله
نویسنده
راویعلیرضا ناصحی
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۳۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی خانم نزهت الدوله

melika baradaran
۱۴۰۲/۴/۲۳
داستان جالبی بود. زنی گیر افتاده در تصور آرمان گرایانه‌ی خودش از یک همسر ایده‌آل. نویسنده با توضیح ذره ذره‌ی این ویژگی‌ها طرز تفکر خانوم نزهت‌الدوله رو به مخاطب نشون میده. این که شخصیت داستان چقدر بیش از آنکه به فکر یک شریک مناسب برای (خود) باشه بیشتر به دنبال بدست اوردن تندیسی هست که مثل یک جام به طلایی دست بیاره و توسط اون توجه و تایید اطرافیان رو از آن خودش بکنه. خانوم نزهت‌الدوله برای من نمونه‌ی بارز شخصی بود که نه برای خودش که برای جامعه‌ی اطرافش زندگی می‌کرد. جاهایی از داستان دلم به حال خانوم نزهت‌الدوله میسوخت. زنی ثروتمند از خانواده‌ای اصیل که نه برای خودش که برای جامعه‌ای که اون رو بازیچه‌ی دست خودشون کردند عمری نقش بازی می‌کرد.
علاوه بر این داستان دیدگاه زنی رو ترسیم می‌کرد که خودش رو خارج از دایره‌ی ازدواج و اتصال به یک موجود زنده‌ی دیگر نمیتونست تعریف بکنه. انگار که هویت اون و دستاوردهاش در یک ازدواج بی نقص خلاصه می‌شد. هدفی که هرچه بیشتر دنبال می‌کرد کمتر بدست می‌آورد.
در طول داستان نویسنده با تاکید بر ارزش‌های ظاهری واقعیتی رو بیان کرد که امروزه هم تاحد زیادی در جامعه‌ی ما وجود داره. ظاهر بینی و این وسواس بیش از حد برای داشتن شمایل بی نقص اون هم زمانی که خانه از پای‌بست ویران است.
در مجموع گویندگی کتاب رو دوست داشتم و تمام مدت با اشتیاق گوش می‌دادم. اشتیاقی که ترکیبی بود از گویندگی خوب و نویسندگی هنرمندانه.
در آخر این که انتظار اثری عمیق با نشانه‌ها و نمادهای زیاد نداشته باشین. داستانی برای سرگرمی و شاید کمی تفکر که یادمون بندازه که خودمون هم در برخی از آرمان‌گرایی‌های مزحکانه‌مون گیر افتادیم، ارزش شنیده شدن دارد.
شکوفه امیری
۱۴۰۲/۹/۴
باسلام، کتاب صوتی نزهت الدوله که توسط جلال ال احمد نوشته شده است.
زندگی زنی را روایت می‌کند که چگونه با سه همسر خود اشنا شده است و از انها چگونه جدا شده است.
او به شدت به خودش می‌رسد کسی را در حد واندازه خود نمیبیند معیار‌هایی که برای همسر خود انتخاب می‌کند که در نهایت رابطه‌اش به اشتباهش پی او
می‌برد، که بفکر قیافه و ثروت افراد هست، همان طور که همسر دوم او بود که از او خیانت دید واین ازدواج هم به شکست انجامید، او که فرد تجملاتی هست، دوست داشت همه به او توجه داشته باشند و او را مورد تمجید خود قرار دهند.
او که خود را جوان می‌پنداشت، حس جوانی در خود احساس می‌کرد با دختران زیادی گفت وگو می‌کرد و دوست داشت درباره‌ی زناشویی با انها سخن بگوید.
و در س عبرت ‌هایی که در زندگی دیده بود به انها نیز توصیه کند. این داستان به زمان گذشته نوشته شده ولی در زمان حال نیز میتوان ان را دید وحس کرد. بسیار ممنون از گوینده خوبی که داشت.
بهاره محمدی اسفه
۱۴۰۲/۴/۲۱
سال‌ها پیش این داستان را خواندم و لذت بردم و حالا شنیدن آن لذتی دوچندان دارد.
نمونه خانم نزهت الدوله را شاید دور و بر خودمان دیده باشیم، اینگونه آدم‌ها و اصولا همه گونه آدمیزادی منحصر به دوره خاصی نیستند.
افرادی که گویی هویتی از خود ندارند و منیت خویش را در ارتباط با دیگری معنا می‌کنند.
البته
احتمالا قصد نویسنده نقد تفکرات سنتی حاکم بر زندگی زنان در آن دوره خاص بوده و جالب است که خانم نزهت الدوله از خانواده متمولی است و گویا به ظاهر چندان هم سنتی نیست ولی ریشه و عمق تفکر او متحجرانه است و می‌بینیم که مثلا علم و هنر شوهر ایده آل برایش اهمیتی ندارد و بیشتر به دنبال ظواهر است. و البته در جامعه‌ای که وزیرش هم با سواد نیست شوهر ایده آل را به سواد چه حاجت.؟
روایت بد نبود ولی راوی متن را خیلی تند و با عجله می‌خواندند و شاید هم بیم آن داشتند که از ماراتن همسر یابی نزهت خانم جا بمانند.
با سپاس از کتابراه.
فرزاد محمدی
۱۴۰۲/۸/۱
داستان خانم نزهت الدوله روایتی از دوران گذشته نه چندان دور قبل از انقلاب است که زندگی با شیوه متفاوت از حال با آن روایتها از پدر و مادرهایمان که همیشه برایمان تکرار میکردن دنبال شده خانم نزهت الدوله هر چند در داستان متمایز از اکثریت توده عامه جامعه آن دوران توصیف شده اما این خانم بعنوان شخصیت اصلی داستان جزئی از همان جامعه سنتی و دور از هر گونه مدرنیته به شیوه حال میباشد. که در طول داستان درگیر مسائل تکراری آن دوران یعنی شوهر کردن دختران و بیوه زنان جامعه آن دوران است که شاید الان برای مخاطب امروزی جذابیت آنچنانی نداشته باشد. و ما فقط به اعتبار نویسنده داستان میل و رغبتی برای شنیدن آن داسته باشیم.
سرنوشت این خانم بعنوان نمونه مشت از خروار سرنوشتهای زنان جامعه ان دوران نماینده دیدگاه سنتی و مذهبی و‌ گاها خرافاتی هست که در افکار توده عامه اجتماع آن دوران وجود داشته است.
الهام حمیدی
۱۴۰۲/۴/۲۱
این داستان در ژانر کمدی اجتماعی دهه‌ی ۳۰ و ۴۰ شمسی هستش که انصافا آقای علیرضا ناصحی خیلی خوب از پس اجرای اون براومده بودند و موسیقی متن هم خیلی مناسب و ایده آل برای این داستان بود. البته نکته‌ی جالب توجه این بود که سانسوری هم در کار نبود خوشبختانه و همین موضوع به جنبه طنز داستان لطمه نمی‌زد البته و باید بگم سبک طنز آل احمد همیشه پر از کنایه‌های سیاسی اجتماعیِ قویه و همین باعث متفاوت بودنِ کارهای این نویسنده‌ی بزرگ هست. ماجرا مربوط به زنی است که از یه خانواده‌ی صاحب منصب دولتیه و تنها چیزی که براش مهمه امیال و آرزو‌های خاص خودشه و همونطور که در نیمه‌ی ابتدایی قرن گذشته‌ی شمسی خیلی بارزه و در این داستان می‌بینیم سیاست در این خونواده‌ها روی همه چیز تأثیر می‌ذاره و باعث بوجود اومدن اتفاقات جالبی میشه که شنیدنش خالی از لطف نیست.
سمیرا ابراهیم پور
۱۴۰۲/۷/۳
حاوی اسپویل
داستان صوتی خانم نزهت الدوله از مجموعه داستان زن زیادی داستان زنی از طبقه اشرافی است نام داستان نیز برگرفته از نام شخصیت اصلی داستان است‌. خانم نزهت الدوله یه بار ازدواج کرده و بچه و نوه نیز دارد اما همچنان بفکر ازدواج مجدد و یافتن همسر ایده ال خود می‌باشد‌. او مدام در حال رسیدگی به و
ظاهر خود می‌باشد تا مورد پسند مردان باشد در واقع او ارزش خود را در این میداند که برای مردان مورد قبول باشد هیچ ارزشی برای خود قائل نیست و با وجود رفاه مالی و شرایط مناسب به دنبال کسب هیچ نوع هنر و استفاده و یا شکوفایی استعدادی از جانب خود نیست. و این اشاره به فرهنگ و فضای جامعه در ان زمان دارد که ارزش زن را با مرد او و ازدواجش میسنجند. گویندگی خوب بود. داستان نوشته‌ی جلال ال احمد بود و بی عیب و نقص با فضاسازی عالی
ن د ا ز ر ن د ی
۱۴۰۲/۴/۲۸
از جلال آل احمد کتابی شنیدم با نام نزهت الدوله. کتابی که آرمان‌های یک زندگی بانویی در سال‌های اخیر را از شوهر ایده آلش بیان می‌کند.
شوهری که با هر تکرار شوهرش کردن، یه پله اهدافش و ایده آلش جلو می‌رود و اما سرانجام همراهی به این‌ بانو عطا نمیشه و با مسائلی این ازدواج‌ها به بن بست می‌رسد.
حرفها
و افکار و باورها و اعتقادات یک بانوی متمدن از نگاه یک نویسنده آقا، اونم جلال آل احمد، شنیدنی است و یه بار شنیدنش در اوقات فراغت حتی می‌تواند منجر به خنده نیز شود.
داستان در حال روایت ازدواج، نکاتی از رویدادها و حرفهای مردم و روابط زناشویی نیز بیان می‌کند و حتی راهکار نیز به خواننده می‌دهد.
M R
۱۴۰۲/۵/۱۲
بد نبود. بیشتر سرگرم کننده بود، شاید برای ما در این دوران بیشتر شبیه قصه باشه اگرچه همه مون میدونیم در گذشته‌ای نه چندان دور این تفکر وسبک زندگی کاملا در ایران عادی بوده و حتی شاید از سوی خیلی‌ها ارزش تلقی میشده. پیدا کردن شخصی با تعداد زیادی خصوصیت خاص از قبیل متمول بودن، خوش قیافه بودن، با آدمهای مهم رفت و آمد داشتن و... که جزو ملاک‌های خوشبختی در نظر گرفته میشده و مردم سالها دنبال پیدا کردن چنین شخصیتی تلاش میکردن!! جای امیدواری داره که لاقل امروزه بخش زیادی از اون باورها از بین رفته و خانمهای عصر ما که هنوز شبیه نزهت الدوله فکرمیکنن در اقلیت هستن.
علی رضا صیامی
۱۴۰۲/۴/۲۸
اول بگویم از صدای آقای ناصحی خیلی خوشم آمد و همان دو ستاره را هم برای آن اجرا دادم و گر نه موضوع کتاب کلیشه ومتن تکراری بود شوهر ایده آل خانم هم همان شوهر مناسب اکثر خانمهای زمانه خودمان است از ضعفهای کتاب این که ان دو نفر خدمتکار چطور به خواهر رییس ایل شک کردن وچطور کاری که رییس شهربانی نتوانست تا انجام دهد چند پیر زن انجام دادن من خودم اصلا به خواهر شوهر خانم نزهت الدوله شک نکردم آن دو تا خدمتکار که اصلا در خانه استخدام نشده بودن آن هفت تا که دست و پایشان بسته شده بود نفهمیدن دزد کیه آن دو تا که اصلا در خانه نبودن فهمیدن خلاصه متن ضعیف بود
علی سعیدی
۱۴۰۲/۴/۲۹
هر داستانی عبرت و نتیجه‌ای داره.
من نتیجه می‌گیرم که که با ملاک‌های اشتباه مثل ظاهر و ثروت به تنهایی نمیشه همسر خوب و مهربان و زیبا پیدا کرد.
اگه خانم نزهت به ملاک‌های دیگه هم توجه می‌کرد شاید این همه زحمت به ما نمی‌داد داستان رو گوش بدیم😁
مثلا علم و تحصلات و هنر و حتی جاه و مقامی که همسر اول
داشت، اگه امروز زندگی می‌کرد پیش یه مشاور مومن می‌رفت بعد ملاک هاش واقعی تر می‌شد زندگی بهتری می‌داشت. نه آواره این این در و یا اون در.
خدا به ما و نزهت خانم کمک کنه.
Az Ir
۱۴۰۲/۵/۲۲
درود اجرای جناب ناصحی بسیار عالی بود با وجود قلم روان جلال آل احمد و این داستان طنز گونه زیبای ایشان در این داستان هم از زنان به عنوان انسانهایی که خوشبختی خود را در شوهر کردن و یا شوهر دادن دخترانشان میدانند یا در خانواده نادیده گرفته میشوند و... یاد شده است اما کاش از زنان قدرتمند و فرهیخته ایرانی آن دوران هم داستانهایی مینوشتند در کل گوش دادن به این داستان را پیشنهاد میدهم
Ms Moti
۱۴۰۲/۷/۲۰
خانم نزهت الدوله یکی از داستان‌های کتاب زن زیادی هست. کتاب زن زیادی یه مجموعه داستان هست که هر داستانش پیرامون زندگی یه خانم هست. داستان خانم نزهت الدوله هم درباره‌ی یک خانمی ظاهرا روشن فکر و امروزی هست که به دنبال پیدا کردن یک شوهر آرمانی و زن ذلیل میگرده. بعد از چند تا ازدواج بالاخره این شوهر رو پیدا میکنه اما نمیدونه که چه کلاه بزرگی سرش رفته.
ملینا ن
۱۴۰۲/۷/۳۰
کتاب خانوم نزهت الدوله یه کتاب اجتماعی تقریبا طنز گونه‌ی بسیار جذابه اونقدر سما رو جذب میکنه که پیش خودتون بعد از ۳۷ دقیقه میگید لعنتی تموم نشو😁😍کاش ادامه داشته باشن این داستان‌های زیبا و روان این کتاب ماجرای یه خانوم بسیار بسیار شیک و مستقل و جالبه که با ثروت زیاد داره یه مسی‌ی رو طی میکنه کوتاه و جالب گوینده بی نظیییررر
Mozhgan
۱۴۰۲/۵/۱۳
طفلکی خانم نزهت الدوله شانسی از شوهر نیاورد اصلا میگن سومی خاطر جمعِ. ولی شاید چهارمی خاطر جمع تر باشه. سومی که نوبر بود. بعضی ازانسانها به دنبال ظاهر وزیبایی هستن درصورتی که انسان باید طینت پاک و زیبا باشه. این داستان طنز وآموزنده نتیجه انتخابهای اشتباه و بدون تحقیق کاری انجام دادن رو به ما گوشزد میکنه. و به ما میگه سطحی نگر نباشیم.
م ، ف
۱۴۰۲/۴/۲۴
داستان جالب از تصور ایده آل ازدواج زنی از طبقه ثروتمند که بنظر من این تصور و این ذهنیت ناشی از عدم خودباوری زنان است. اینکه زن فقط تمام تمرکزش بر زیبایی باشد و این حالت افراط گونه دقیقا عدم عزت نفس رو به ذهن مخاطب القا می‌کنه. داستان کشش خوبی داره و صدای گوینده هم مزید بر علت شده.
مشاهده همه نظرات 98

راهنمای مطالعه کتاب صوتی خانم نزهت الدوله

برای دریافت کتاب صوتی خانم نزهت الدوله و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.