معرفی و دانلود کتاب صوتی سنگی بر گوری

عکس جلد کتاب صوتی سنگی بر گوری
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سنگی بر گوری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سنگی بر گوری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی سنگی بر گوری

کتاب صوتی سنگی بر گوری سرگذشت‌نامه‌ای از جلال آل‌احمد است؛ حدیث نفسی که او در آن به جدال‌های درونی‌ و درگیری‌های خانوادگی خود می‌پردازد. آل‌احمد در این کتاب از زندگی خود و همسرش سیمین دانشور و از ماجراها و حواشی بچه‌دارنشدن‌شان می‌گوید.

درباره‌ی کتاب صوتی سنگی بر گوری

سنگی بر گوری را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین خودزندگی‌نامه‌های نوشته‌شده توسط یک نویسنده‌ی ایرانی به شمار آورد. جلال آل‌احمد (Jalal Al Ahmad) در بخشی از این کتاب چنین می‌گوید: «و راستش ادا را که بگذارم کنار و شهیدنمایی را – می‌بینم در تمام این مدت من بیشتر با مشکل حضور این شخص دیگر خود – یعنی این مرد مشرقی جدال داشته‌ام تا با مسائل دیگر».

آل‌احمد به‌دلیل عقاید و نظریاتش و البته به‌واسطه‌ی نوشته‌هایی که در سبک‌ها و سیاق‌های گوناگون از خود به جا گذاشته‌ است، از شخصیت‌های برجسته‌ی ادبی، فرهنگی، اجتماعی و گاه حتی سیاسی دهه‌ی چهل ایران قلمداد می‌شود. با اینکه بسیاری از نویسندگان و متفکران نام‌آشنا پس از وی، از آراء و باورهایش تأثیر پذیرفته‌اند، این موضوع مانع از آن نشد که خوانش‌های متفاوتی از آثار و افکارش انجام گیرد. آل‌احمد داستان را ابزاری به شمار می‌آورد که می‌تواند بازتابِ بلاواسطه‌ی جامعه‌ی نویسنده و افکارِ او باشد و تناقضات و فراز و فرودی که در جای‌جای آثارش مشاهده می‌شود، گواهی مستدل بر این باور و البته تجربیات زیسته‌ی اوست. فراز و نشیب‌های بسیاری که جلال آل‌احمد در زندگی تجربه کرد و تغییرات ناگهانی در افکار و عقایدش باعث شد تا گروهی او را نماد برجسته‌ای از لمپنیسم ادبی بدانند، برخی او را روشنفکری هموارکننده و روشنگر راهِ نویسندگان و روشنفکرانِ پس از خود به حساب بیاورند و گروهی دیگر او را فردی خلاق در نظر بگیرند که فقط بلد بود بنویسد! با وجود چنین برداشت‌های متفاوتی از شخصیت آل‌احمد و آثارش، تأثیر و جایگاه وی در ادبیات ایران غیرقابل انکار است. این جایگاه تا آنجا مؤثر دانسته شده که یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی ایران به نام وی ثبت گردیده است. سنگی بر گوری یکی از مهم‌ترین و متفاوت‌ترین آثار آل‌احمد است، نوشته‌ای که می‌توان آن را عصیانی در مقابل باورها، خواسته‌ها و تمایلات یک روشن‌فکرِ شرقی دانست که میان سنت و مدرنیته در نوسانی غریب گرفتار است.

سنگی بر گوری را جلال آل‌احمد در سال 1342 به نگارش درآورد اما آن را به احترام همسرش، سیمین دانشور، به انتشار نرساند. دوازده سال از درگذشت آل‌احمد گذشته بود که شمس، برادر جلال، این کتاب را منتشر کرد. انتشار این کتاب اعتراض‌های بسیاری را در بر داشت و گروهی از افراد از اینکه زندگی آل‌احمد و دانشور به این شیوه و با این اندازه از جزئیات به اطلاع همگان رسیده است، ناراضی بودند و آن را گامی در تخریب شخصیت این دو نویسنده می‌دانستند. سیمین دانشور با وجود مخالفت با چهره‌ای که از او در این کتاب ترسیم شده بود، هدف از چاپ کتاب را تخریب نمی‌دانست و باور داشت تمامی آثار مهم و تأثیرگذار هر نویسنده‌ای بالاخره روزی باید منتشر شوند.

معرفی و دانلود کتاب صوتی سنگی بر گوری

«ما بچه نداریم. من و سیمین. بسیار خب. این یک واقعیت است. اما آیا کار به همین‌جا ختم می‌شود؟» نخستین جملات کتاب صوتی سنگی بر گوری ما را به فضای زندگی جلال آل‌احمد و سیمین دانشور دعوت می‌کند. ازدواج میان سیمین و جلال از همان ابتدا تجمیع اضداد بود: دانشور فرزند خانواده‌ای ثروتمند، متجدد و تحصیل‌کرده بود و آل‌احمد از خانواده‌ای بسیار سنتی و مذهبی برخاسته بود. آن دو با وجود اشاره و پند و حتی مخالفت دیگران، با هم ازدواج کردند. با گذشت اندک زمانی پس از ازدواج متوجه شدند که فرزندی نخواهند داشت و از همین‌جا بود که به‌قول و نظر جلال، ماجرا نه‌تنها ختم که تازه آغاز شد: از دوا و درمان‌های متخصصان مختلف و ماهر گرفته تا تجویزهای خانگی و نسخه‌پیچی‌های کلثوم ننه و دده رزم‌آرا! و نتیجه همانی بود که از ابتدا فهمیده بودند. با وجود پذیرفتنِ سرپرستی فرزندانِ خواهر سیمین، آن دو باز هم به‌معنای واقعی پدر و مادر نشدند. جلالِ سنتیِ گرفتار در افکار مدرن، که از یک‌سو با خواستِ خانواده برای همسر دوم مخالفت می‌کرد و از سویی دیگر در اعماق وجودِ شرقیِ پدرسالارش در حسرت نداشتنِ فرزند می‌سوخت، عازم اروپا شد تا درمان را در آنجا نیز بیازماید. در آنجا بود که دیگر نتوانست به قول خودش، «فریاد یک مرد شرقی سنتی» را ساکت کند و ماجراهایی تازه را پدید آورد.

سنگی بر گوری کتابی به زبانِ خاصِ جلال آل‌احمد است؛ متنی صریح و بی‌پرده و آمیخته به طنز که صادقانه به شرح ابعاد خصوصی و چالش‌های دشواری که او و همسرش با یکدیگر داشتند می‌پردازد. این کتاب را به همت نشر جیحون، در همکاری با انتشارات کتاب‌سرای نیک و با خوانش افشین اعتماد می‌شنوید.

نکوداشت‌های کتاب سنگی بر گوری

  • کتاب سنگی بر گوری، خصوصی، شجاعانه و رسواگر است و نویسنده‌ی ایرانی از رسواگری وحشت دارد. (رضا براهنی، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی)
  • تردیدی نیست که کتاب سنگی بر گوری در میان تمامی آثار منتشر شده از جلال آل‌احمد، نه‌تنها در دوران حیاتش بلکه امروزه نیز از اعجاب‌برانگیزترین آثار مکتوب ادبیات فارسی به شمار می‌رود. (احمد غلامی، نویسنده‌ی کتاب آدم‌ها)
  • به گمان من، کتاب سنگی بر گوری از جلال آل‌احمد، اعترافی به بزرگی سه نسل از نویسندگان ماست. (محمد بهارلو، نویسنده‌ی کتاب سال‌های عقرب)

کتاب صوتی سنگی بر گوری برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب صوتی سنگی بر گوری برای علاقه‌مندان به خودزندگی‌نامه‌های مشاهیر و اُدبا و طرفداران شخصیت و آثار و افکار جلال آل‌احمد شنیدنی و جالب‌ توجه خواهد بود.

در بخشی از کتاب صوتی سنگی بر گوری می‌شنویم

قدیمی‌ها راست گفته‌اند که اگر دلتان گرفت بروید سراغ اموات. ولی این فقط سراغ اموات رفتن بوده است یا گذری به سنت ملموس و به گذشته‌ی موجود؟ و به اجداد و ابدیتِ در خاک؟ و خود را با همه‌ی غم‌های گذرا و حقیر در قبال آن همه هیچی کوچک دیدن و فراموش کردن. من نمی‌دانم پس ژاپنی‌ها چه می‌کنند؟ یا هندوها؟ یا همه‌ی آن‌هایی که به گذشته از راه گورستان نمی‌روند؟ شاید به همین دلیل است که ژاپن‌ها هاراگیری می‌کنند یا زرتشتی‌ها هنوز در یزد و کرمان به رسم عهد بوق، اموات را در برج‌های خاموشی می‌گذارند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
22 دقیقه
فصل اول
23 دقیقه
فصل دوم
34 دقیقه
فصل سوم
33 دقیقه
فصل چهارم
26 دقیقه
فصل پنجم
23 دقیقه
فصل ششم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی سنگی بر گوری
نویسنده
راویافشین اعتماد
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۴۱ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی سنگی بر گوری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی سنگی بر گوری

برای دریافت کتاب صوتی سنگی بر گوری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.