معرفی و دانلود رایگان کتاب صوتی خیابان

عکس جلد کتاب صوتی خیابان
قیمت:
رایگان
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی خیابان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی خیابان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی خیابان

در جریان یک تصادف، کودکی وسط خیابان کشته شده و مردم به فکر این هستند که زودتر خون او را از روی آسفالت خیابان، جلوی مغازه‌شان و کنار امامزاده بشویند تا مبادا جایی را نجس کند! کتاب صوتی خیابان، اثر مریم رستمی جو، داستانی کوتاه و تلخ از بی‌تفاوتی و مواجهه‌ی بی‌رحمانه‌ی افراد جامعه با کودکان کار است.

درباره‌ی کتاب صوتی خیابان

کودک کاری با لباس‌های کهنه و سر و وضعی آشفته، وسط خیابان، روی زمین افتاده و کف آسفالت را با جوی خونی که از سرش روان شده، آغشته کرده است. یک تصادف رخ داده، کودکی هم در آن کشته شده و به همین دلیل در خیابان، درست کنار امامزاده، همهمه‌ای به‌پا شده؛ اما واکنش‌های مردم نسبت به این اتفاق به‌شدت تأمل‌برانگیز هستند. مریم رستمی جو با انتخاب این مضمون و خط کلی در کتاب صوتی خیابان، انتقادات خود نسبت به چندین مسئله‌ی اجتماعی و اخلاقی را در قالب یک داستان کوتاه بیان کرده است.

مریم رستمی جو، خیابان را به‌عنوان صحنه‌ی اصلی داستان خود انتخاب کرده؛ جایی که اقشار مختلف مردم با یکدیگر در تعامل و تلاقی بر سر مسائل مختلف قرار می‌گیرند. تمام ماجرای کتاب صوتی خیابان در این مکان رخ می‌دهد؛ جایی در نزدیکی یک امامزاده و چندین ردیف مغازه. هر یک از کاراکترهای مریم رستمی جو در این داستان، با نظراتی که نسبت به این تصادف، کودک کشته‌شده و خانواده‌ی او می‌دهند، موضعی که در این ماجرا می‌گیرند و پیشنهادی که برای حل مسئله می‌دهند، نماینده‌ی یکی از اقشار و گروه‌های جامعه هستند.

همین‌که مشخص می‌شود کودک کشته‌شده، یکی از کودکان کار است، سیل قضاوت‌ها و داستان‌سرایی‌ها آغاز می‌شود. انگار همه فراموش می‌کنند که انسانی در این تصادف از بین رفته؛ همه با نوعی بی‌تفاوتی تنها به دنبال این هستند که هرچه سریع‌تر قضیه را حل‌وفصل کنند و اوضاع را به روال عادی برگردانند. حتی زنی که خود را بسیار مسئول و دغدغه‌مند خطاب می‌کند نیز، تنها به ضبط یک ویدیو از این ماجرا و به اشتراک گذاشتن آن بسنده می‌کند و بعد از آن، بی‌تفاوت از کنار کودک عبور می‌کند و از آن‌جا می‌رود.

مریم رستمی جو در کتاب صوتی خیابان با انتخاب صحنه، کاراکترها و سایر اجزا و عناصر داستان نشان می‌دهد که قربانی شدن کودکان کار، یک چرخه‌ی مداوم و تکرارشونده است که تک‌تک افراد جامعه در به وجود آمدن و تقویت آن دخیل هستند. افرادی که هیچ درکی از زندگی این کودکان و سایر همشهری‌های خود ندارند و تنها به قضاوت‌های احمقانه‌ی خود دل خوش کرده‌اند. کتاب صوتی خیابان را نشر صوتی کانون فرهنگی چوک با صدای علی فخاری منتشر کرده است.

کتاب صوتی خیابان برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب صوتی خیابان برای علاقه‌مندان به داستان‌های کوتاه، خصوصاً داستان‌هایی با محتوای اجتماعی و انتقادی مناسب است.

در بخشی از کتاب صوتی خیابان می‌شنویم

یک زن جوان که ماشینش را کنار سبزی‌فروشی پارک کرده بود، به جمعیت اضافه شد. گوشی را برداشت و شروع به فیلم گرفتن کرد و گفت: «مردم رو می‌بینم کنار امامزاده‌ن! الان یه بچه رو می‌بینم افتاده روی زمین و کسی نیست کمکش کنه. معلوم نیست زنده‌س یا مرده!»

مردی با محاسن جوگندمی نزدیک شد و گفت: «خانم از چی فیلم می‌گیری؟ چی می‌گی؟ شما چی‌کاره‌ای؟ شاید فک‎وفامیلش ببینن، آبروی مردم بره. با آبروی مردم بازی نکن! به‌خدا معصیت داره.»

زن جوان گفت: «به شما هیچ ارتباطی نداره. من یه شهروند – خبرنگارم. امسال شما نمی‌ذارید مردم و دنیا بفهمن اینجا چه خبره. من یه شهروند مسئولم!» زن جوان پشت به مرد کرد و گفت: «دوستان لطفاً نظراتتون رو حتماً برام کامنت کنید.» گوشی را خاموش کرد و سمت ماشینش رفت.

فهرست مطالب کتاب صوتی

9 دقیقه
خیابان

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی خیابان
نویسنده
راویعلی فخاری
ناشر صوتی خانه داستان چوک
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی خیابان

آرمین آ
۱۴۰۲/۹/۱۳
امتیاز کامل دادم تا نویسنده و دست اندرکاران به ادامه دادن راه تشویق بشوند اما کتاب و اجرای صوتی چند ایراد اساسی داشت که من اینجا به دو مورد اشاره می‌کنم:
۱. بزرگترین ایراد، گوینده داستان بود که نه تنها حس مناسبی به شنونده منتقل نمی‌کرد بلکه غلط‌های گفتاری هم داشت. مثلا در جایی به جای " امثال شما"
گفت " امسال شما ". البته در قسمتی از متن که در صفحه مربوط به کتاب در اپلیکیشن کتابراه آمده هم به صورت "امسال" نوشته شده و احتمالا خواننده همین متن رو خونده اما مشخصه که "امسال شما" معنی نداره و "امثال شما" درست هست.
۲. نام داستان یک ایراد دیگه کتاب هست که به نظر من خیلی سطحی و دم دستی انتخاب شده. اگر قدری وقت و تفکر برای انتخاب نام صرف شده بود خیلی بهتر بود نتیجه. نامی مثل" شستن خون" که هم کنجکاوی خواننده را برمی انگیخت و هم غیر مستقیم به اهمیت ندادن مردم به اصل این اتفاق دلخراش و شسته شدن خون توسط اهالی و اشاره به رفع آلودگی آن می‌کرد و خواننده بعدا متوجه می‌شد که هدف نویسنده از انتخاب این نام چه بوده است.
با تشکر و آرزوی پیشرفت و موفقیت نویسنده جوان کتاب و تیم محترم و زحمتکش کتابراه.
احمد
۱۴۰۳/۱/۲۰
امتیاز کامل دادم تا نویسنده و دست اندرکاران به ادامه دادن راه تشویق بشوند اما کتاب و اجرای صوتی چند ایراد اساسی داشت که من اینجا به دو مورد اشاره می کنم: ۱. بزرگترین ایراد، گوینده داستان بود که نه تنها حس مناسبی به شنونده منتقل نمی کرد بلکه غلط های گفتاری هم داشت. مثلا در جایی به جای " امثال شما" " گفت امسال شما ". البته در قسمتی از متن که در صفحه مربوط به کتاب در اپلیکیشن کتابراه آمده هم به صورت "امسال" نوشته شده و احتمالا خواننده همین متن رو خونده اما مشخصه که "امسال شما" معنی نداره و "امثال شما" درست هست. ۲. نام داستان یک ایراد دیگه کتاب هست که به نظر من خیلی سطحی و دم دستی انتخاب شده. اگر قدری وقت و تفکر برای انتخاب نام صرف شده بود خیلی بهتر بود نتیجه. نامی مثل" شستن خون" که هم کنجکاوی خواننده را بر می انگیخت و هم غیر مستقیم به اهمیت ندادن مردم به اصل این اتفاق دلخراش و شسته شدن خون توسط اهالی و اشاره به رفع آلودگی آن می کرد و خواننده بعدا متوجه می شد که هدف نویسنده از انتخاب این نام چه بوده است. با تشکر و آرزوی پیشرفت و موفقیت نویسنده جوان کتاب و تیم محترم و زحمتکش کتابراه.
A.asgari
۱۴۰۲/۸/۱۵
داستان جالبی بود صدایه صدا پیشه خوب بود داستان درباره‌ی پسری دست فروش بود که تصادف کرده و سرش خونیه همه دورش کردن و نظر میدن و کسی به کمکش نمیره کسی به امبولانس زنگ نمیزنه و کسی دلسوزی نمیکنههمه فقط میگن مرده وای باباش کوجاست ماماننش کوجاستولی کسی دل رحم نیست کسی دلسوزی نمیکنه اگه یه فرد مهم یا فری پولدار بود شاید همه یکاری میکردن ولی چون بچه‌ی کار بود هیچکاری نکرد و اینکه همه به فکر مشغله‌های خودشون بودنبعد از بردن جنازه هرکی رفت سراغ کار خودشو جالب اینجا بود از این افرادی که دور بچه جمع شده بودن از ادم کت شلواری و مومن و خادم اما زاده بگیر تاپیر و جوان بودن ولی متاسفانه همه مث هم بودن ممنون از کتابراه بخاطر کتاب‌های صوتی کوتاه
ماهور نامی
۱۴۰۲/۱۰/۷
باز هم قصه دردناک انسان‌های که با مواجهه به مسئله به این مهمی فقط فک و دهان خوده رو به حرکت دراورده و قضاوت میکن کودک کاری که ماشینی به او زده آقای متولی امام زاده که درست جلوی امام زاده کوک فوت شده به فکر پاک کردن خون و نجسی ان است خانمی که به صحنه اضافه میشود به اصطلاح ژیگول امروزی از این کودک با کمال بی رحمی فیلم میگیرد ومیگوید هیچ کس به فکر و کودک نیست در اخر می‌گوید کامنت بزارین ومیرود و مردمی که پدر اورا قضاوت میکنن و همین مردم که شاهد تصادف بودن با آمدن پلیس میگوین چیزی ندیدیم تا برایشان دردسر درست نشود واین که در حاشه داستان قصه تلخ زباله گردی و کودک دزد... ما ماندیم این جامعه گرونی و کودک کار و زباله گردی و امتناع جوان‌ها از ازدواج و بی بندباری و همه اینا به خاطر تحریمه!
Mozhgan
۱۴۰۲/۸/۸
کتاب خیابان از دنیا امروزه می‌گوید از کودکان کار که این گونه تلف می‌شوند و مردمانی که در مورد پسر اظهارنظر میکنندمانند تماشاچیانی که درسالن سینما فیلمی مهیج تماشا می‌کنند و غافل از این هستند که این تصادف در دنیا واقعی افتاده و باید دست به کار شوند و با اورژانس تماس بگیرند و شاید پسر زنده باشد. و که زنی انسانما دیگران را قضاوت میکند و فیلم زنده می‌گیرد و به دنبال کننده‌ها می‌گوید کسی به کود و کمک نمیکند در حالی که خود زن از همه بی جدانتر و بی احساس تر است و به خودش اجازه می‌دهد وارد حریم خصوصی دیگران حتی کودک کار شود. این داستانهای واقعی و تکراری همیشه اتفاق می‌افتد و آدمهایی که روز به روزبی احساستر میشوند.
جان فورد
۱۴۰۳/۱/۱۹
کتاب به درستی دست روی یکی از معضلات جامعه گذاشته است.
در چند قرن گذشته، عبور نسل‌های تمدن ما از وقایع دشوار تاریخی نظیر تجاوزها، جنگها، غارتها و وقایع تلخی از این دست، نوعی رخوت، جمود فکری، سردی عواطف و کاهش عقلانیت دامنگیر نسل‌ها شده و در لایه ناخودآگاه جمعی نهادینه گشته است که مهمترین خصیصه آن
جابجا شدن و بعضا وارونگی ارزش هاست طوری که فرع را بر اصل و مهم را بر مهمتر ترجیح می‌دهند. برای توضیح علت این امر می‌توان با وام گرفتن از فیزیک واژه "اینرسی فرهنگی" را در میان آورد. نوعی تکرار نسل به نسل برخی عادات و آداب و رسوم و بلکه نسل به نسل به جزئیات آن افزودن بدون ذره‌ای تفکر و خود را جای طرف مقابل نهادن...
وحید زرکوب
۱۴۰۲/۸/۱۲
کتاب به خودی خود خوب نوشته شده بود.... نویسنده از تمام ظرفیت‌های ممکن گفتاری برای جذابیت استفاده کرده بود و نگارش خوبی داشت... تنها دلیل اینکه مورد پسند بنده واقع نشد... صوتی بودن کتاب بود که به نظرم گوینده تکلیف خودش و با خودش نمی‌دونست... هیچ تکنیکال در اجرا رعایت نشده بود... فقط یک روخوانی محض و صورت گرفته بود... بدون هیچ حسی رعایت قواعد گویندگی کتاب صوتی...
به نظرم در استفاده از گوینده خیلی ضعیف عمل شده بود.
و چرا کتابراه اجازه مانور اینچنین ضعیف را می‌دهد را متوجه نشدم.
سپهر آسمانی
۱۴۰۲/۱۱/۱۷
یک کتاب با موضوعی سیاه و شخصیت‌های سیاه، چیزی که عجیبه البته شاید در مواردی هم واقعی باشه، این هست که تمام شخصیت‌های داستان همگی سیاه هستند، حتی خود ان شخصیت پسر بچه مُرده و یا ان مرد ژنده پوش که در آخر داستان مانند هاشون (پسر کمین کرده و زباله گرد و سوفور) که مشخصا نویسنده خواسته خود آن‌ها تصور به شوند جمع کردن غنیمت رو میارند و در لحظه‌ی آخر بوق ممتد ماشین می خواهد بگوید که چرخه تکرار میشه، در کل نمی خواهم سیاه بودن رو قضاوت کنم اما در واقعیت این طوری هم نیست که این همه سیاه یک جا و یک زمان جمع بشوند.
مهناز کیان مهر
۱۴۰۲/۸/۸
داستان عکس العمل‌های مختلف آدمهای متفاوت رو نسبت به یه اتفاق نشون میده و دردناک ترینش عکس العمل خانم مثلا مسوول بود.
متاسفانه در توضیحات داستان کتابراه، عکس العمل خادم امامزاده رو آورده انگار که خادم فقط نجسی خون براش مهم بوده و نه چیز دیگه‌ای، در صورتی که خود داستان این مدلی نیست.
به هر واقعیت تلخ اینه که هرگز مرگ آدمهای فقیر برای دیگران اهمیتی نداره
رضا ابراهیمی
۱۴۰۳/۱/۱۲
کاش کتاب به این خوبی به صورت متنی عرضه میشد، خوانش کتاب گاها با ایراد بیان شده و نحوه روایتگری و لحن بیان راوی کتاب طوریه که انگار تو خلوت خودش برای خودش میخونه در مجموع ماجراهای شخصیت‌های داستان و نگارش کتاب نسبتا خوبی بوده و در نوع خودش با ادبیات امروزی معضلات اجتماعی که با آن درگیر هستیم رو بیان میکنه
لیلا
۱۴۰۲/۱۱/۲۶
کتاب درباره یکی از معضلات مهم جامعه یعنی زباله گردی و کودکان خیابانی و نگاه مردم و اجتماع پیش از آنکه به اصل مشگل که همان کودکان و ولگردی و بی خانمانی آنهاست بنگرند که چرا چنین بدبختی در جامعه رواج پیدا کرده به نجسی و کثیفی و تمیزی کودک والودگی مکان موردنظر می‌پردازد و هیچ نگاهی به مرگ کودک و چگونگی آن ندارند
اعظم منصوری
۱۴۰۲/۹/۳
داستان کوتاه درباره‌ی کودکی دستفروش است که با ماشینی تصادف کرده و مردم دورش جمع شده‌اند ولی هیچکس نه به پلیس و نه به اورژانس زنگ نمیزنند و همه فکر میکنند او مرده است و بالاخره پلیس میاید و جمعیت را پراکنده میکند و اتفاق خاصی نمی‌افتد و معلوم نمیشود که چرا پلیس هیچ دخالتی در این ماجرا نمیکند و.....
مینو امیدی
۱۴۰۲/۸/۲۱
با سلام متن کتاب خوب و روان بود توصیفات همه خوب بود اما نمیدونم چرا راوی‌های کتاب‌های صوتیتون انقدر بی روح، بی احساس یکنواخت و خسته کننده داستان و روایت میکنند نه اوج داره صداشون نه هیجان فقط عین دانش آموزی که معلم گفته از رو درس بخون تندتند روخوانی میکنند متاسفانه هیچ حسی رو منتقل نمیکنند..
معصومه اکرمی
۱۴۰۲/۸/۲۱
کتاب خوبی بود بخوبی مهم نبودن افراد طبقه پایین رو برای همه اقشار جامعه نشون میداد شایدم به نوعی مهم نبودن مرگ دیگران رو به ما نشون میداد که خود ما هم از همین مردم هستیم هر روز از این قبیل اتفاقها رو میبینیم ولی انگار نه انگار
Eti Atshani
۱۴۰۲/۱۱/۱۱
ما در خیابان نظاره‌گر تصادفی هستیم، ایستاده و به گفتگو مردم گوش می دهیم و رد میشویم، من فکر میکنم هنرمند باید حرفی داشته باشد احساسات مرا درگیر کند، ولی من همچین حسی نداشتم خودم یک نظاره گر بودم ممنون از شما، نویسنده و گویندگان
مشاهده همه نظرات 96

راهنمای مطالعه کتاب صوتی خیابان

برای دریافت کتاب صوتی خیابان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.