معرفی و دانلود کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید: چگونه جنگل‌های شهری، تکامل را به پیش می‌برند

عکس جلد کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید: چگونه جنگل‌های شهری، تکامل را به پیش می‌برند
قیمت:
۸۷,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید: چگونه جنگل‌های شهری، تکامل را به پیش می‌برند

کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید اثری از منو شیلتهویزن، زیست‌شناس تکاملی، پژوهشگر و استاد دانشگاه لیدن است. شیلتهویزن در این کتاب، به‌تفصیل و با جزئیات، به شرح نمونه‌های عینی‌ای پرداخته که به شما نشان می‌دهند چگونه محیط شهرهای امروزی بر تکامل حیوانات و گیاهانِ اطراف بشر اثر گذاشته‌اند.

درباره‌ی کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید

منو شیلتهویزن (Menno Schilthuizen) در کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید (Darwin Comes to Town) از ردپای سنگین و گاه غیرقابل تغییری که انسان با دستکاری‌هایی خود به نام پیشرفت در طبیعت ایجاد کرده است، سخن می‌گوید. او پژوهشگر، زیست‌شناس و استاد دانشگاه لیدن است و در اغلب آثار خود به موضوعاتی مانند تکامل و بوم‌شناسی پرداخته است. شیلتهویزن عاشق طبیعت و محیط‌زیست است و در این کتاب، شما را با خود همراه می‌کند تا با گیاهان و جانوارانی که در معرضِ این تغییرات قرار گرفته‌اند، آشنا شوید.

معرفی و دانلود کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید

امروزه بر کمتر کسی پوشیده است که رفتارها و اقدامات انسان، تا چه اندازه در فرآیندهای طبیعت خلل وارد کرده و آن را تغییر داده است. اما همانند انسان که به پیشرفت و رشدِ خود متعهد است، طبیعت نیز دست از کار نکشیده و هم‌گام با بشر در حال تغییر و تطبیق خود با شرایط موجود است. رشد جمعیت انسانی، آثار غیرقابل انکاری بر اکوسیستم‌های جهانی گذاشته و شاید هیچ‌ جایی بهتر از محیط‌های شهری، تأثیرات این موضوع مشهود نباشد. شهرسازی‌ها و تغییرات نظام‌مندی که زندگی انسانی در طبیعت به وجود آورده است، شرایطی را فراهم ساخته تا حیات‌وحش نیز بتواند در چرخه‌ی تکامل گام‌هایی بردارد و برای بقا و تداوم نسل خود، سازگاری بیشتری را با محیط اطرافش به‌دست بیاورد. منو شیلتهویزن از جمله اکولوژیست‌های شهری است که به بررسی این موضوع پرداخته است. او در کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید، نمونه‌هایی را از تمام نقاط جهان برشمرده و به ما نشان می‌دهد که محیط‌های ساخته‌ی دستِ بشر، چگونه فرآیند تکامل حیوانات و گیاهان را سرعت بخشیده و چه تغییرات شگرفی را در آنان به وجود آورده‌اند.

از نمونه‌های جالب‌توجهی که شیلتهویزن در کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید عنوان کرده است، می‌توان به پروانه‌های فلفلی و موش‌های پاسفید اشاره کرد. بال‌های خاکستری پروانه‌های فلفلی، پس از انقلاب صنعتی در شهر منچستر به سیاه تبدیل شدند تا این پروانه‌ها بتوانند در دوده‌ها و آلودگی‌های شهری از چشم تیزبین شاهین‌ها و دیگر خطرات پنهان بمانند. موش‌های پاسفید نیویورکی هم با خوردن از زباله‌ها و پس‌مانده‌های فست‌فودها، تغذیه‌ی متفاوتی از سایر موش‌ها پیدا کرده‌اند. جای تعجبی برای این چنین تغییراتی وجود ندارد. یک شهر را تصور کنید: گیاهان و حیوانات باید بتوانند با گرمایِ فزاینده‌ی آن کنار بیایند، مابین ساختمان‌های بلند و خاکستریِ آن، که نور خورشید به‌زحمت از آن‌ها عبور می‌کند، زنده بمانند، سروصدای تمام‌نشدنیِ ترافیک، بوقِ ماشین‌ها، ژنراتورها، سیستم‌های تهویه‌ی بزرگ و... را تحمل کنند، در گرد وغبار و ریزگرد و آلودگی‌های کارخانجات و دیگر موانع تنفسی زنده بمانند و در این بین بتوانند غذایی برای خوردن و پناهی برای در امان ماندن از انبوهی از خطرات پیدا کنند.

معرفی و دانلود کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید

کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید نوعی هم‌زیستی میان انسان و طبیعت را در محیط شهری شرح داده است؛ تعاملی منحصربه‌فرد که به سازگاری هر دو با یکدیگر و رشد و تکامل هر کدام از جنبه‌ها و جهات مختلف انجامیده است. منو شیلتهویزن در این کتاب، از سازگاریِ خارق‌العاده‌ی موجودات زنده با شرایط گفته است و به مخاطب خود پیشنهاد می‌دهد طبیعت را بیش از پیش گرامی بدارد و برای حفظ آن، بکوشد و در نهایت ابراز امیدواری می‌کند که جمعیت روزافزون بشرِ به‌اصطلاح پیشرفته به انهدام طبیعت منتهی نشود.

کتاب داروین به شهر می‌آید را آرمان نیسی به زبان فارسی ترجمه کرده و انتشارات مازیار آن را به چاپ رسانده است. نسخه‌ی گویای این کتاب را به همت نشر صوتی آوانامه و با خوانش کمیل سلیمان‌پور می‌شنوید.

نکوداشت‌های کتاب داروین به شهر می‌آید

  • منو شیلتهویزن ما را با مارمولک‌ها، موش‌ها و دیگر موجوداتی که به‌سرعت در حال تکامل هستند، آشنا می‌کند. داروین به شهر می‌آید کتابی جذاب و زنده است که به طبیعتِ اطراف ما و انتخاب‌های ما پرداخته است. (الیزابت کولبرت، نویسنده‌ی برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر برای کتاب انقراض ششم)
  • آثار منو شیلتهویزن مملو از حقایق و نکات شگفت‌انگیزی هستند که با زبانی شیوا و روان به نگارش درآمده‌اند. داروین به شهر می‌آید، کتابِ موردِ پسندِ علاقه‌مندانِ طبیعت و زیست‌شناسان است. (بوک‌ لیست)
  • منو شیلتهویزن در کتاب داروین به شهر می‌آید، اصول زیست‌محیطی تکامل موجودات زنده‌ی پنهان در محیط‌های شهرهای مدرنِ امروزی را توضیح داده و مخاطب خود را با این پرسش عجیب مواجه می‌کند: «آیا ممکن است فرآیند تکامل باعث شود تا در آینده، شهرهای بهتری داشته باشیم؟» (پابلیشرز ویکلی)
  • تکامل فرآیندی است ادامه‌دار و واقعی که زیرِ پوسته‌ی شهر در حال رخ دادن است. منو شیلتهویزن در کتاب داروین به شهر می‌آید به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه حشرات و گیاهان به زندگی در شهر خو گرفته و در آن تکامل یافته‌اند. این کتاب، سرگرم‌کننده، آموزنده و مملو از نکات جالب‌توجه است. (رابرت ساپولسکی، نویسنده‌ی کتاب پرفروش رفتار؛ بررسی زیست‌شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسانی)

کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدنِ کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید را به تمامی طرفداران مسائل مربوط به طبیعت و محیط‌زیست و همین‌طور علاقه‌مندان به علوم زیست‌شناسی و مباحث تکامل پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید: چگونه جنگل‌های شهری، تکامل را به پیش می‌برند می‌شنویم

پیش‌سازش، واژه‌ای تا حدودی اسرارآمیز و جدل‌برانگیز در زیست‌شناسی تکاملی است. هرچه نباشد، تکامل به گذشته‌ی طبیعت مربوط می‌شود: تکامل‌های امروزی، حاصلِ انتخاب طبیعی دیروز می‌باشند. پس در حالی که تکامل نمی‌تواند به آینده بنگرد و موجودات زنده را برای پیشامدهای آینده آماده سازد، یک حیوان یا گیاه چگونه قادر است که «پیشاپیش سازش پیدا کند؟»

بیایید به‌سراغ همان گنجشک‌ها برگردیم. زیستگاهی که آن‌ها در مقابل ایستگاه قطار لیدن اشغال کرده‌اند، همان زیستگاهی نیست که این‌گونه برای اشغال آن تکامل یافته باشند. آن‌ها در گذشته‌ی تکاملی‌شان، اصلاً با هیچ میله‌ای که دوچرخه‌ای به آن قفل شود، مواجه نشده بودند. اما همان‌طور که من و ورمی این پرنده‌ها را به‌ترتیب با چشم‌ها و گوش‌های‌مان بررسی می‌کنیم، به نظر می‌رسد که آن‌ها کاملاً برای زندگی در میان پره‌های چرخه دوچرخه‌ها سازش پیدا کرده‌اند. بال‌های کوتاه‌شان، مناسب پروازهای کوتاه از روی پدال‌ها به روی زین می‌باشد. آن‌ها به‌صورت گروهی و به‌سرعت حرکت می‌کنند و در میان انبوه فشرده‌ی فلزی، با جیک‌جیک‌های مختصر و پیوسته‌شان با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها عادت دارند که به ناگاه ساکت شده و سپس حداقل به علامت هشدار، در میان دوچرخه‌های پارک‌شده ناپدید شوند. دلیل اینکه آن‌ها در اینجا مثل خانه خودشان احساس راحتی می‌کنند، شاید این باشد که زیستگاه طبیعیِ گنجشک خانگی، بیشه‌زارهایی از درختان و بوته‌های خاردار می‌باشد. برای آن‌ها، گستره‌ی وسیعی از میله‌های فلزی با ضخامت‌ها، تراکم‌ها، زوایا و پیچ‌وخم‌های متفاوت‌شان، کاملاً شبیه به بیشه‌زارهای خانه‌ی اصلی‌شان می‌باشند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه‌ی یک
نمونه‌ی دو
27 دقیقه
ورود به شهر
28 دقیقه
بخش اول: زندگی در شهر - فصل یک: واپسین مهندس اکوسیستم طبیعت
18 دقیقه
فصل دو: تپه‌ی مورچه یا انسان
28 دقیقه
فصل سه: اکولوژی مرکز شهر
31 دقیقه
فصل چهار: طبیعیدان‌های شهری
25 دقیقه
فصل پنج: حیله‌گرهای شهری
26 دقیقه
فصل شش: اگر بتوانم در آن‌جا از پسش بربیایم
18 دقیقه
بخش دوم: منظره‌های شهری؛ فصل هفت: این‌ها مدارک هستند
35 دقیقه
فصل هشت: اسطوره‌های شهری
34 دقیقه
فصل نه: پس واقعیت دارد
36 دقیقه
فصل ده: موش شهری، موش روستایی
28 دقیقه
فصل یازده: کبوترهای مسموم شده در پارک
26 دقیقه
فصل دوازده: روشنایی زیاد، شهر بزرگ
23 دقیقه
فصل سیزده: اما آیا واقعاً می‌توان عنوان تکامل را به آن‌ها نسبت داد
32 دقیقه
بخش سوم: برخورد در شهر؛ فصل چهارده: برخوردهای نزدیک شهری
42 دقیقه
فصل پانزده: خود اهلی‌سازی
31 دقیقه
فصل شانزده: آواهای شهر
34 دقیقه
فصل هفده: آمیزش جنسی و شهر
38 دقیقه
فصل هجده: توردوس اوربانیکوس
30 دقیقه
بخش چهارم: شهر داروین؛ فصل نوزده: تکامل در دنیای همبسته‌شده از راه دور
34 دقیقه
فصل بیست: آن را با داروین طراحی کنید
14 دقیقه
خروج از شهر

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی داروین به شهر می‌آید: چگونه جنگل‌های شهری، تکامل را به پیش می‌برند
نویسنده
مترجمآرمان نیسی
راویکمیل سلیمان پور
ناشر چاپیانتشارات مازیار
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۰ ساعت و ۳۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی علمی و آموزشی، کتاب‌های زیست شناسی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید

mohammad amin
۱۴۰۳/۱/۱
سلام. تشکر. کتاب خوبی بود. راوی عالی بود. ترجمه خوبی هم داشت. بسیار استفاده کردم. مطالب سودمندی داشت. عنوان جذابی داشت. الهام بخش بود. و لذتبخش. البته درباره گسترش شهر نشینی و نظریه تکامل زیستی بود
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید

برای دریافت کتاب صوتی داروین به شهر می‌آید و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.