معرفی و دانلود کتاب صوتی رساله‌ای درباره حکومت

عکس جلد کتاب صوتی رساله‌ای درباره حکومت
قیمت:
۸۴۰۰۰ ۵۸,۸۰۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی رساله‌ای درباره حکومت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی رساله‌ای درباره حکومت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی رساله‌ای درباره حکومت

جان لاک فیلسوف پرآوازه‌ی قرن هفدهم، در کتاب صوتی رساله‌ای درباره حکومت جامعه‌ای متمدن را بر اساس حقوق طبیعی و همچنین نظریه‌ی قرارداد ترسیم می‌کند. این کتاب یک متن بنیادی و کلیدی در باب نظریه‌ی لیبرالیسم به شمار می‌رود.

درباره‌ی کتاب صوتی رساله‌ای درباره حکومت

چه کسی است که گذرش -هرچند کوتاه- به فلسفه خورده باشد و نام جان لاک (John Locke) را نشنیده و نخوانده باشد؟ او از سرشناس‌ترین چهره‌ها در تمام ادوار تاریخ فلسفه و اندیشه‌ورزی بشر است و در زمره‌ی مشهورترین ایده‌پردازان قرن هفدهم میلادی در فلسفه‌ی غرب جای می‌گیرد. اما این اندیشمند صاحب‌نظر در کتاب صوتی رساله‌ای درباره حکومت (Second Treatise of Government) به کدام سوی تاریخ و فلسفه و سیاست نقب خواهد زد؟

کتاب صوتی رساله‌ای درباره حکومت ایده‌ای را مطرح می‌کند که در آن حاکمیت در اختیار مردم قرار می‌گیرد. استدلال اساسی لاک در این نظریه این است که مردم در وضعیتی طبیعی که در آن فارغ از هرگونه حاکمیت بیرونی زندگی می‌کنند، برابر هستند و از حقوق یکسان برخوردارند. در چنین وضعیتی قانون طبیعی بر رفتار مردم حکمفرماست و هر فردی مجوز اجرای آن را در برابر شخصی که او به او ظلم می‌کند دارد. مردم آنچه را که نیاز دارند از زمین برداشت می‌کنند، اما به اندازه‌ای احتکار می‌کنند که نیازهای خود را پوشش دهند.

در نهایت، آن‌ها با کالاهای اضافی خود با یکدیگر به تجارت می‌پردازند تا زمانی که یک ارز مشترک برای مبادله ایجاد کنند. اینجاست که پای پول به میان کشیده می‌شود. پول برخی از محدودیت‌های مهم و اساسی را حذف می‌کند. برای مثال برخلاف غذا، پول خراب نمی‌شود و این‌چنین است که افراد شروع به جمع‌آوری املاک در اطراف خود و خانواده‌هایشان می‌کنند. اما این تازه اول ماجراست!

اینجاست که مردم برخی از حقوق طبیعی خود را برای ورود به جامعه با افراد دیگر مبادله می‌کنند. در این میان یک قدرت اجرایی مشترک برای اجرای قوانینْ آن‌ها را ساماندهی و حمایت می‌کند. مردم برای حفاظت از دارایی‌ها و دفاع از آزادی خود به قدرت اجرایی نیاز دارند. دولت مدنی وابسته به مردم است و تنها تا جایی بر مردم سلطه و نفوذ دارد که برای حفاظت و حفظ رفاه آن‌ها وجود داشته باشد. لاک چنین دولتی را با قوه‌ی قضاییه، مقننه و مجریه‌ی مجزا توصیف می‌کند. همچنین او معتقد است که قوه‌ی مقننه مهم‌ترین قوه از میان قواست، زیرا قوانین حاکم بر جامعه‌ی مدنی را تعیین می‌کند.

جان لاک در این کتاب که بخش دوم رساله‌ی اوست، تعدادی از مضامین قابل توجه را بسط و توسعه می‌دهد. همان‌گونه که به‌اختصار به آن اشاره شد، لاک نظریه‌ی خود را با دو ایده تحت عنوان «وضعیت طبیعی» و «قانون طبیعی» آغاز می‌کند. وضعیتی که در آن افراد هیچ تعهدی به اطاعت از یکدیگر ندارند، بلکه هر یک به‌تنهایی قاضی و مجری قانونی طبیعی هستند که خود در این‌باره پدید آورده‌اند. جان لاک در این کتاب همچنین به سراغ مفاهیم کلیدی و مهمی همچون بردگی، مالکیت و حق انقلاب می‌رود و نظریه‌ی خود را در بستر آن مفاهیم بسط و گسترش می‌دهد. این اثر یکی از مهم‌ترین متون فلسفه‌ی سیاسی به شمار می‌رود.

نشر صوتی آوانامه با همکاری انتشارات نی، ترجمه‌ی حمید عضدانلو را از این کتاب برگزیده و آن را در قالب کتاب صوتی تهیه و منتشر کرده است. کتاب صوتی رساله‌ای درباره حکومت را با صدای فریاد موسویان می‌شنوید.

نکوداشت‌های کتاب صوتی رساله‌ای درباره حکومت

  • این اثر یکی از مهم‌ترین رساله‌های سیاسی است که تاکنون نوشته شده. (آمازون)
  • مکفرسون در مقدمه‌ی این کتاب مهم و خواندنی، ارزیابی دقیق و نیرومندی را استدلال‌های جان لاک ارائه می‌کند. (گرگوری ای. پیرچ)

کتاب صوتی رساله‌ای درباره حکومت برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به کتاب‌های حوزه‌ی فلسفه‌ی سیاسی علاقه‌مند هستید، شنیدن این کتاب صوتی برای شما واجب و ضروری است.

با جان لاک بیشتر آشنا شویم

این فیلسوف و پزشک برجسته‌ی اهل انگلستان یکی از بزرگ‌ترین اندیشمندان عصر روشنگری به شمار می‌رود و به «پدر لیبرالیسم» شهرت دارد. جان لاک یکی از نخستین پیروان فرانسیس بیکن و نحله‌ی تجربه‌گرایی به شمار می‌رود. آثار او نقش به‌سزایی در رشد معرفت‌شناسی و فلسفه‌ی سیاسی داشت و اثر غیرقابل انکاری بر نوشته‌های اندیشمندان روشنگری همچون ولتر، ژان ژاک روسو و انقلابیون آمریکا از خود باقی گذاشت. برخی از نظرات فلسفی و سیاسی او در اعلامیه‌ی استقلال آمریکا نیز منعکس شده است.

جان لاک در طول زندگی خود در کنار مطالعه و نوشتن به حرفه‌ی پزشکی نیز مشغول بود. او پس از سال‌های نوجوانی و سپری کردن تحصیلات اولیه، در سال 1674 مدرک پزشکی خود را دریافت کرد. این فیلسوف پرآوازه فراز و نشیب‌های بسیاری را در زندگی خود پشت سر گذاشت. برای مثال در سال 1683 میلادی به اتهام شراکت در قتل شاه چارلز دوم، مجبور به فرار از کشورش شد و مدت‌ها در هلند زندگی کرد. اما این اتفاق فرصتی شد تا وقت بیشتری را صرف نوشتن کتاب‌هایش کند. سرانجام جان لاک، این فیلسوف بزرگ جهان غرب در سال 1704 میلادی درگذشت. از دیگر کتاب‌های این نویسنده می‌توان به کتاب «نامه‌ای در باب تساهل» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی رساله‌ای درباره حکومت می‌شنویم

خواه عقل طبیعی را مد نظر قرار دهیم که به ما می‌گوید از زمانی که انسان متولد شد حق بقا و در نتیجه حق خوراک و نوشیدنی و دیگر چیزهایی را دارد که طبیعت برای امرار معاش در اختیار او قرار داده است، یا وحی را که نعمت‌های جهان را بر ما می‌شمارد که به آدم و نوح و فرزندان آن‌ها اعطا کرده است، بر ما آشکار می‌گردد که به‌قول داوود پیغمبر خداوند زمین را به فرزندان بشر داده است. اما اگر این امر را بپذیریم، ممکن است برای برخی تصور این امر دشوار باشد که چگونه فردی می‌تواند حق مالکیت چیزی را داشته باشد.

من قصد پاسخ گفتن به این پرسش را ندارم که اگر درک و اثبات مالکیت آن چیزی که خداوند به آدم و فرزندان او به‌طور مشترک اعطا کرده است دشوار باشد، غیرممکن است کسی جز سلطان جهان بتواند مالک آن چیزی شود که خداوند به آدم و جانشینان او و نه بقیه‌ی اعقاب او اعطا کرده است. اما تلاش می‌کنم تا نشان دهم که انسان بی‌نیاز از بستن پیمان با مشترکین دیگر می‌تواند مالک بخشی از چیزهایی شود که خداوند به‌طور مشترک در اختیار همگان قرار داده است. خداوند که جهان را مشترکاً به انسان‌ها اعطا فرمود عقل استفاده از آن را نیز در اختیار آن‌ها قرار داد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
40 دقیقه
مقدمه به قلم پروفسور دبلیو. اس. کارپنتر
25 دقیقه
مقدمه به قلم سی. بی. مکفرسون - بخش اول
36 دقیقه
مقدمه به قلم سی. بی. مکفرسون - بخش دوم
28 دقیقه
فصل اول و دوم
19 دقیقه
فصل سوم و چهارم
27 دقیقه
فصل پنجم - بخش اول
25 دقیقه
فصل پنجم - بخش دوم
27 دقیقه
فصل ششم - بخش اول
22 دقیقه
فصل ششم - بخش دوم
33 دقیقه
فصل هفتم
31 دقیقه
فصل هشتم - بخش اول
24 دقیقه
فصل هشتم - بخش دوم
15 دقیقه
فصل نهم و دهم
23 دقیقه
فصل یازدهم
9 دقیقه
فصل دوازدهم
26 دقیقه
فصل سیزدهم
19 دقیقه
فصل چهاردهم
11 دقیقه
فصل پانزدهم
16 دقیقه
فصل شانزدهم - بخش اول
28 دقیقه
فصل شانزدهم - بخش دوم
27 دقیقه
فصل هفدهم و هجدهم
37 دقیقه
فصل نوزدهم - بخش اول
32 دقیقه
فصل نوزدهم - بخش دوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی رساله‌ای درباره حکومت
نویسنده
مترجمحمید عضدانلو
راویفریاد موسویان
ناشر چاپینشر نی
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۹ ساعت و ۴۱ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه صوتی
۸۴۰۰۰ ۵۸,۸۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی رساله‌ای درباره حکومت

علی شیری
۱۴۰۲/۶/۲۸
واقعا کتاب بسیار مفیدی در رابطه با کلیات لیبرالیسم بود، کتاب تا حدی نیاز به آشنایی با ادبیات فلسفی و منطقی دارد اما با این حال قابل فهم است تمام اصول نوشته شده در آن با دلیل و منطق اثبات شده است و می‌توان گفت از جمله عالی ترین‌ها در زمینه تفکرات سرمایه داری و ضرورت آن برای پیشرفت جامعه است
آناهیتا احترامی
۱۴۰۳/۱/۳۰
همیشه مطالعه کتابهای فلسفی با اینکه به فلسفه علاقه مند هستم برای من سخت بود اما شنیدنش متفاوته و انگیزه رو برای تموم کردن کتاب و در صورتی علاقه به نوشتن چکیده و برداشت شخصی داشته باشید میتونید حین شنیدن کار یادداشت برداری هم انجام بدید شاید این سلیقه من باشه اما تجربه جالبی بود
Saleh Siamaki
۱۴۰۲/۱۱/۹
کتاب نسبتا کاملی است. به زبان ساده روش برقراری یک دموکراسی را بیان کرده است. بی دلیل نیست که در اعلامیه استقلال ایالات متحده، یکی از اندیشه‌های تاثیر گذار بوده است. حتی بسیاری از مشکلات جوامع امروزی نیز در آن بیان شده و راهکار حل مشکلات ارایه گردیده است.
فریما شمسا
۱۴۰۲/۱۰/۱۹
نگاهی عمیق، دست کم یکی دو قرن پیش از به دنیا اومدن من
مشاهده همه نظرات 4

راهنمای مطالعه کتاب صوتی رساله‌ای درباره حکومت

برای دریافت کتاب صوتی رساله‌ای درباره حکومت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.