معرفی و دانلود کتاب صوتی عقاید یک دلقک

عکس جلد کتاب صوتی عقاید یک دلقک
قیمت:
۱۰۱۰۰۰ ۵۰,۵۰۰ تومان ۵۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی عقاید یک دلقک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی عقاید یک دلقک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی عقاید یک دلقک

کتاب صوتی عقاید یک دلقک اثری از هاینریش بل، نویسنده‌ی پرآوازه‌ی آلمانی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل است. بل در این رمان، راوی زندگی مردی مطرود است که میان خود و اطرافیان ریاکار، جامعه‌ی از هم‌گسیخته‌ی پیرامونش و همین‌طور ارزش‌هایی که مدام بر او تحمیل می‌شوند، دیوار بلندی کشیده است. او که فردی مذهب‌گریز است، از قضا دل به دختری مذهبی باخته و این‌چنین، اسیر گرداب عشقی خطیر شده است. گفتنی است که این رمان از آثار پرفروش و پرافتخار ادبیات آلمان به شمار می‌رود.

درباره‌ی کتاب صوتی عقاید یک دلقک

هانس شینرِ دلقک، به تنهاییِ اتاق خود پناه برده است اما حتی این اتاق تاریک و محقر نیز نمی‌تواند تسکینی برای او باشد. برمی‌خیزد و اندک داشته‌هایش را جمع می‌کند و عازم ایستگاه قطار می‌شود. این تصویری است که هاینریش بل (Heinrich Böll) از قهرمان خود در لبه‌ی پرتگاهِ فروپاشی‌های عاطفی، مالی و حرفه‌ای به تصویر کشیده است؛ قهرمانی که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد. روی پله‌های ایستگاه راه‌آهن چمباتمه زده و با پودر سفید و روغن مانده‌ای، صورتش را مانند دلقک‌ها رنگ می‌کند و دستِ آخر، دو قطره اشک لرزان از چشم‌هایش و یک لبخند مصنوعی از یک گوش تا گوش دیگر برای دهان‌کجی به روزگار روی صورتش نقش می‌زند. یک گیتار و دو نخ سیگار، که یکی را هم دود کرده است، تنها مایملکِ او از دار دنیا هستند. نواختن گیتار را بعد از اولین سکه‌ای که در کلاهش انداخته می‌شود آغاز می‌کند.

کتاب صوتی عقاید یک دلقک (The Clown) تجسم تمام‌نمایی از آلمان غربی پس از جنگ جهانی دوم است؛ موشکافی عمیق در جامعه‌ای که در عوض مواجهه با بی‌شمار معضلاتی که با آن‌ها روبه‌روست، به سرپوش گذاشتن و ریاکاری روی آورده است. جامعه‌ی جنگ‌زده‌ی آلمان غربی هنوز از زیر سایه‌ی خودکامگی‌ها و فجایعی که هیتلر به بار آورده، سربلند نکرده است و ردپای خمودگی، اندوه عمیق، حسرت و سنگینی بار مشکلات در آن به‌روشنی نمایان است. عقاید یک دلقک، خودگویه‌ی مالیخولیاییِ بلندی از سرخوردگی‌ها، شکست و طردشدگیِ انسانی از میان اهالی این جهان پیچ‌درپیچ است که در میان تناقضات درونی و تعارضات با پیرامون خود، در جنگی تمام‌نشدنی به سر می‌برد و از شواهد امر پیداست که جنگ از کدام سو مغلوبه است.

هاینریش بل در کتاب صوتی عقاید یک دلقک، هانس شینر را نماینده‌ی این اجتماعِ از هم‌گسیخته و چندپاره کرده است. بل تیغ تیز، بُرنده و گزنده‌ی نقد را به دست هانس داده و از طریق بگومگوهای او با اطرافیانش به اجبار عرف و زورگویی‌های نهاد کلیسا، احزاب سیاسی، تمامیت‌طلبی حکومت و شتابِ مهارنشدنی کشور به سمت صنعتی‌ترشدن و نیز به هرچه که نادرست می‌پندارد، می‌تازد. در حقیقت این هاینریش بل است که صورتش از پسِ سفیدی و سرخی نقابی که هانس شینرِ دلقک بر چهره کشیده است، پیداست و این روایت، روایت اوست.

معرفی و دانلود کتاب صوتی عقاید یک دلقک

دلقک از همان نخستین روزهای حیاتش با معنای رنج آشنا می‌شود، رنجی که اندک‌اندک که در زندگی پیش می‌رود به یار همیشگی او تبدیل می‌شود. ماری، زنی که عاشقانه دوستش دارد، او را برای رسیدن به تسویفزِ کاتولیک ترک می‌کند چرا که دلقک باور دارد که: «من مذهبی نیستم و هیچ وابستگی به کلیسا ندارم. از سرودهای مذهبی تنها برای معالجه‌ی دو مرضی که طبیعت بر دوشم نهاده استفاده می‌کنم: سردرد و مالیخولیا و از همان روزی که ماری پیش کاتولیک‌ها رفت، این دو مرض با شدت بیشتری به من هجوم می‌آورند.» از سوی دیگر، دلقک را یک آسیب‌دیدگی مدت‌ها از صحنه‌ی اجرا دور می‌کند و عدم توانایی او در پرداختن به تنها حرفه‌ای که به آن آشناست، او را به ورطه‌ی تنگدستی می‌کشاند.

عقاید یک دلقک، رمانی تک‌پرسوناژی است. شرح زندگیِ راوی، یک روز تمام طول می‌کشد و در خلال آن، تنها این بوها و حس‌ها هستند که همراه با نام شخصیت‌ها، همه‌جا حضور دارند. حس بویایی دلقک که با گرفته شدنِ دیگر حواس او، به وی بخشیده شده، به مهم‌ترین ابزار شناخت ما برای درک دیگر شخصیت‌های اثر تبدیل می‌شود.

کتاب صوتی عقاید یک دلقک از تأثیرگذارترین آثار قرن بیستم به شمار می‌رود. هاینریش بل به سبب انتشار این کتاب بسیار مورد تحسین قرار گرفت. این اثر واقع‌گرایانه‌ی اندوه‌بار توانست جایزه‌ی گئورگ بوخنر را در سال 1967 برای بل به ارمغان بیاورد اما از سوی دیگر، به دلیل ماهیت انتقادی و نگرش منفیِ آن به کلیسای کاتولیک و رویکردهای آزاداندیشانه‌ی بل درباره‌ی جامعه و مذهب و خانواده، انتقادات فراوانی را نیز نسبت به وی برانگیخت. عقاید یک دلقک هنوز و همچنان از جمله‌ی پرمخاطب‌ترین آثار ادبی در ایران و جهان به شمار می‌رود؛ بیش از سی‌وپنج میلیون نسخه در جهان فروش داشته و به بیش از چهل‌وپنج زبان ترجمه شده است. عقاید یک دلقک به دلیل نگاه انتقادی نسبت به مسائل عرفی و اجتماعی و همین‌طور پرداختن به عواقب اجتناب‌ناپذیر و تلخ هنگامه‌ی جنگ و پس از آن، در میان ایرانیان نیز از آثار شناخته‌شده و محبوب است تا جایی که فیلم «سنتوری» ساخته‌ی داریوش مهرجویی را می‌توان برداشت آزادی از این رمان دانست چرا که علی نیز مانند هانس، هنرمندی بود که وقتی به گرداب اعتیاد دچار شد، «زودتر از یک شیروانی‌ساز مست، سقوط کرد».

عقاید یک دلقک را محمد اسماعیل‌زاده به فارسی ترجمه کرده و نشر چشمه آن را به چاپ رسانده است. نسخه‌ی صوتی این اثر را به همت رادیو گوشه و با صدای گرم اشکان عقیلی‌پور می‌شنوید.

نکوداشت‌های کتاب عقاید یک دلقک

  • هاینریش بل در نویسندگی مانند تیراندازی ماهر عمل می‌کند؛ نیزه‌هایش تیز، پره‌های نیزه‌ها صاف و اهدافش متعددند. (The New York Times)
  • اصالت و خلاقیت در آثار هاینریش بل در بالاترین سطحِ ممکن وجود دارد و او در نویسندگی، به سبکی بی‌نقص دست یافته است. (The Daily Telegraph)
  • هاینریش بل نویسنده‌ای ژرف‌نگر با احساساتی عمیق و هوشمندیِ ادبی فراوان است؛ نویسنده‌ای که از صداهای قدرتمند عصر ماست. (Vivian Gornick)

معرفی و دانلود کتاب صوتی عقاید یک دلقک

اقتباس سینمایی از کتاب عقاید یک دلقک

در سال 1976 با اقتباس از کتاب عقاید یک دلقک، فیلمی به نام «دلقک» محصول سینمای آلمانِ غربی اکران شد که نماینده‌ی آن کشور برای مراسم اسکار آن سال بود.

کتاب صوتی عقاید یک دلقک برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدنِ کتاب صوتی عقاید یک دلقک را به تمامی علاقه‌مندان رمان‌های اجتماعی و سیاسی و همین‌طور طرفداران آثار هاینریش بل و ادبیات آلمان، پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی عقاید یک دلقک می‌شنویم

در بن همیشه همه‌چیز شکل دیگری داشت؛ آن‌جا هرگز روی صحنه نرفته‌ام. این شهر محل سکونت من است و آن‌جا تاکسی‌ای که با اشاره‌ی دست صدا می‌زدم، مرا هرگز به یک هتل نمی‌برد بلکه به آپارتمان من می‌رساند. باید می‌گفتم ما را، یعنی من و ماری را.

در این خانه خبری از دربان که او را با یک کارمند راه‌آهن اشتباه بگیرم نبوده، و با این حال این آپارتمان، که من در آن تنها سه تا چهار هفته از سال را سپری می‌کنم، برایم بیگانه‌تر از هر هتل است. جلو ایستگاه راه‌آهن بُن مجبور شدم جلو خودم را بگیرم تا تاکسی صدا نزنم: این حرکت آن‌قدر برایم عادی شده بود که تقریباً باعث خجالتم شد. هنوز یک مارک در جیبم داشتم. روی پله‌های بیرون ایستگاه ایستادم و از وجود کلیدها خاطرجمع شدم؛ کلید درِ ساختمان، کلیدِ درِ آپارتمان، کلید میزتحریر، و توی کشو میزتحریرم کلید دوچرخه‌‌ی او بود. مدت‌هاست به نمایشی بدون کلام که به کلیدها مربوط می‌شود فکر می‌کنم؛ به یک دسته‌کلید یخی فکر می‌کنم ک در حین برنامه آب شود.

برای اولین‌بار در زندگی‌ام به‌راستی نیاز به یک تاکسی داشتم، اما پولی برای آن نداشتم. زانویم ورم کرده بود و با همین حال خودم را لنگ‌لنگان به‌زحمت از میدان کوچکِ جلوی ایستگاه راه‌آهن به خیابانِ پُست رساندم.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
23 دقیقه
یک
13 دقیقه
دو
8 دقیقه
سه
18 دقیقه
چهار
23 دقیقه
پنج
9 دقیقه
شش
29 دقیقه
هفت - قسمت اول
28 دقیقه
هفت - قسمت دوم
21 دقیقه
هشت - قسمت اول
23 دقیقه
هشت - قسمت دوم
24 دقیقه
نه - قسمت اول
29 دقیقه
نه - قسمت دوم
33 دقیقه
ده
16 دقیقه
یازده - قسمت اول
26 دقیقه
یازده - قسمت دوم
24 دقیقه
دوازده
32 دقیقه
سیزده
10 دقیقه
چهارده
34 دقیقه
پانزده - قسمت اول
24 دقیقه
پانزده - قسمت دوم
33 دقیقه
پانزده - قسمت سوم
31 دقیقه
پانزده - قسمت چهارم
27 دقیقه
شانزده
28 دقیقه
هفده
18 دقیقه
هجده
35 دقیقه
نوزده
13 دقیقه
بیست
9 دقیقه
بیست‌ویک
32 دقیقه
بیست‌ودو
25 دقیقه
بیست‌وسه - قسمت اول
25 دقیقه
بیست‌وسه - قسمت دوم
16 دقیقه
بیست‌وچهار
24 دقیقه
بیست‌وپنج

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی عقاید یک دلقک
نویسنده
مترجممحمد اسماعیل زاده
راویاشکان عقیلی پور
ناشر چاپینشر چشمه
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۲ ساعت و ۴۱ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
۱۰۱۰۰۰ ۵۰,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی عقاید یک دلقک

Mahdikhajeh
۱۴۰۳/۱/۱۱
بل در این کتاب چه زیبا به تمام موانع انسان بودن میپردازد.
و چه زیبا شرایط اجتماعی آلمان پس از جنگ رو توصیف میکند.
ترکیب این دو باعث خلق یک اثر مانا در تاریخ ادبیات آلمان و جهان شده.
علی لطفی
۱۴۰۲/۱۲/۴
خیلی جالب بود.. فکر میکردم فقط من آدم خاص با عقاید دیوانه وار و حرفه‌ای ابیات و مصراع‌های فی البداهه سرایی هستم. و ممنون از آپ بی نظیر کتابراه که هیچوقت این اپ رو ول نمیکنم برم سراغ آپ‌های مشابه ‌
Morteza Nasiri
۱۴۰۲/۱۱/۱۱
یک کتاب پر فروش و بسیار بسیار زیبا و با سبک نوشتاری خاص، که پیشنهاد بنده اینه که هر سبک کتابی که مطالعه میکنید مهم نیست، این کتاب رو حتماً بخونید.
جواد دلیر
۱۴۰۲/۱۱/۱۲
دوباره خواندن عقاید یک دلقک اون هم با شنیدن صدای اشکان خان عقیلی به نظرم حرف نداره
احسان پوراشرفی
۱۴۰۳/۱/۱۳
خیلی جالب بود میشه‌ی شب رو کامل گوش داد و خسته نشد
امیرصالح حیاطشاهی
۱۴۰۲/۱۲/۱۶
هر لحظه‌ یاد‌ فیلم جوکر می‌افتادم
مشاهده همه نظرات 6

راهنمای مطالعه کتاب صوتی عقاید یک دلقک

برای دریافت کتاب صوتی عقاید یک دلقک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.