معرفی و دانلود کتاب صوتی غرب زدگی

عکس جلد کتاب صوتی غرب زدگی
قیمت:
۳۵۰۰۰ ۱۷,۵۰۰ تومان ۵۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی غرب زدگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی غرب زدگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی غرب زدگی

کتاب صوتی غرب زدگی نوشته‌ی جلال آل احمد، باور‌های این نویسنده و متفکر مشهور ایرانی در باب مواجهه‌ی ایران و به طور کلی کشور‌های جهان سوم با غرب را در بر دارد. جلال آل احمد در این کتاب، با نگاهی دقیق به غرب زدگی نگاه می‌کند و آن را یک بیماری و آفت می‌داند که هویت را از فرد گرفته و باعث می‌شود او چشم‌و‌گوش‌بسته از فرهنگ و سنن غربی پیروی کند.

درباره‌ی کتاب صوتی غرب زدگی

از انقلاب مشروطه تاکنون، پرسش از اینکه ما در برابر غرب باید چه رفتاری داشته باشیم مطرح بوده است. به همین سبب، جریان روشن‌فکری در ایران نیز بر اساس پاسخی که به این پرسش می‌دادند را در سه طیف می‌توان دسته‌بندی کرد: تجددطلبان، گزینشگران و بومی‌گرایان. طیف سوم، کسانی هستند که به رد تقلید از فرهنگ غرب و جهان مدرن قائل‌اند. جلال آل احمد را می‌توان متعلق به این طیف سوم دانست، کتاب صوتی غرب زدگی او به شکلی شفاف و روشن عقاید او در این زمینه را بیان می‌کند.

اصطلاح غرب زدگی، توسط فیلسوف ایرانی احمد فردید ایجاد شده بود. فردید بر اساس تفکر مارتین هایدگر و نقد او بر تکنولوژی غرب، درکی فلسفی از این اصطلاح داشت. اما شاید بتوان گفت این جلال آل احمد بود که با کتاب غرب زدگی توانست آن را رواج دهد. جلال آل احمد (و در کنار علی شریعتی) روشن‌فکران هم‌دوره‌ی خود را قانع کردند که بیماری اجتماعی دامن‌گیر فضای فرهنگی ایران برخلاف تصور رایج، عقب‌ماندگی نیست و مشکل اساسی و بزرگی که ایران و دیگر کشورهای مسلمان با آن درگیر هستند، غرب زدگی است.

جلال آل احمد در کتاب غرب زدگی، تباهی‌های اجتماعی و فرهنگی ایران را بررسی کرد و سرچشمه‌ی آن‌ها را در ترک میراث اصیل و سنتی و تسلیم و تقلید از غرب یافت. این نویسنده که از آرای اگزیستانسیالیست‌های فرانسوی چون ژان پل سارتر و آلبر کامو و همچنین اندیشه‌های چپ مارکسیستی آگاه بود، تلاش کرد مدرنیته و مدرنیزاسیون را بومی کند. او در همان ابتدای کتاب غرب زدگی، این گرایش به تقلید از غرب را همچون «وبازدگی» قلمداد کرد و عواقب و عوارض آن را مورد بررسی قرار داد. او با نقد ماشینیسم غرب و تکنولوژی مدرن، غرب زدگی را بیماری و عارضه‌ای دانست که در «محیط آماده برای بیماری» رشد یافته بود.

نگاه تیزبین جلال آل احمد باعث شده بود او بتواند تقسیم‌بندی جدیدی که در جهان حاکم شده بود را ببیند. کتاب غرب‌زدگی نشان می‌دهد ما با دو دنیا مواجهیم: یکی غرب، که ماشین تولید می‌کند و دیگری شرق، که نمی‌تواند ماشین تولید کند و تنها مصرف‌کننده‌ی آن است. او تمام ایدئولوژی‌ها و ایسم‌های غرب را پوششی برای ساختن و صادر کردن ماشین از غرب به شرق می‌دانست و باور داشت شرق تا زمانی که نتواند ماشین بسازد، غرب‌زده خواهد بود و زمانی که توانایی ساخت ماشین را هم پیدا کرد، «ماشین‌زده» خواهد شد.

کتاب غرب زدگی اولین بار در سال 1341 منتشر شد و نسخه‌ی کامل‌تر آن که در سال 1342 آماده‌ی چاپ بود، در زیر چاپ توقیف شد. این کتاب از زمان انتشار تاکنون بحث‌های زیادی را ایجاد کرده است و مخالفین و موافقین متعددی داشته است (یکی از مخالفین آن، احمد شاملو شاعر بزرگ ایرانی بود). ناشرین متعددی این کتاب را چاپ کرده‌اند و نسخه‌ی صوتی آن، توسط نشر صوتی آوای چیروک و به گویندگی بهمن وخشور تهیه شده است.

کتاب صوتی غرب زدگی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مباحث مرتبط با مواجهه‌ی ایران با غرب و مدرنیته علاقه‌مندید و یا اگر دوست دارید آرا و عقاید جلال آل احمد در این رابطه را بدانید، شنیدن این کتاب صوتی به شما توصیه می‌شود.

با جلال آل احمد بیشتر آشنا شویم

جلال آل احمد (1302-1348) نویسنده و مترجم ایرانی‌ست. او با آثار ادبی و غیرادبی‌اش تأثیر فراوانی بر جریان داستان‌نویسی و روشن‌فکری در ایران گذاشته است و از مهم‌ترین نویسندگان تاریخ داستان‌نویسی در ایران به شمار می‌رود. این نویسنده تا مدت‌ها در مبارزات سیاسی شرکت می‌کرد و حتی تا زمانی عضو حزب توده بود. از آثار مشهور جلال آل احمد می‌توان به کتاب‌های «خسی در میقات»، «سنگی بر گوری» و «پنج داستان» و همینطور ترجمه‌هایش از کتاب‌های «بیگانه» از آلبر کامو و «دست‌های آلوده» از ژان پل سارتر اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی غرب زدگی می‌شنویم

من صبح روزی به دنیا آمدم که خورشید نور نداشت. بیلم را برداشتم و به معدن رفتم و 16 تُن ذغال نمره‌ی 9 بار زدم. رئیس ریزه‌ام گفت:

- ها ماشالله. خوشم آمد.

تو 16 تُن بار می‌زنی و به جایش آنچه داری اینکه یک روز پیرتری و تا خرخره در قرض فرورفته‌تر. آهای پطرس مقدس، دورِ روح ما را خیط بکش. که ما روح‌مان را به انبار کمپانی سپرده‌ایم.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
10 دقیقه
بخش اول و دوم: مقدمه و پیش درآمد
29 دقیقه
بخش سوم: طرح یک بیماری
30 دقیقه
بخش چهارم: نخستین ریشه‌های بیماری
28 دقیقه
بخش پنجم: سرچشمه‌ی اصلی سیل
25 دقیقه
بخش ششم: نخستین گندیدگی‌ها
41 دقیقه
بخش هفتم: جُنگ تضادها
35 دقیقه
بخش هشتم: راه شکستن طلسم
25 دقیقه
بخش نهم: خری در پوست شیر، یا شیر علم؟
26 دقیقه
بخش دهم: اجتماعی به‌هم‌ریخته
31 دقیقه
بخش یازدهم: فرهنگ و دانشگاه چه می‌کنند؟
43 دقیقه
بخش دوازدهم: کمی هم از ماشین‌زدگی
10 دقیقه
بخش سیزدهم: اقتَرَبَت السَاعَه

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی غرب زدگی
نویسنده
راویبهمن وخشور
ناشر صوتیانتشارات آوای چیروک
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۵ ساعت و ۳۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه صوتی
۳۵۰۰۰ ۱۷,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی غرب زدگی

امین میرزاحسینی
۱۴۰۲/۱۱/۱۴
جالب بود. نویسنده چقدر زیبا از اینده هم گفته و پیش بینی‌ها درست است
علی هنرداری
۱۴۰۲/۵/۹
ادبیاتش عالی ولی شنونده را سرگردان می‌کند.
امیرحسین قطب الدینی
۱۴۰۲/۱۰/۹
گوینده و کتاب هردو جذاب
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب صوتی غرب زدگی

برای دریافت کتاب صوتی غرب زدگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.