معرفی و دانلود کتاب صوتی فیه ما فیه

عکس جلد کتاب صوتی فیه ما فیه
قیمت:
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی فیه ما فیه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی فیه ما فیه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی فیه ما فیه

کتاب صوتی فیه ما فیه، مجموعه‌ای از سخنانِ شاعر و عارفِ بزرگِ ایرانی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در برابرِ مریدانش است که توسطِ آن‌ها طی 30 سال جمع‌آوری شده است. این اثرِ فاخر که یکی از سه اثرِ منثورِ مولاناست، توسطِ بدیع‌الزمان فروزانفر تصحیح شده و درون‌مایه‌ای عرفانی، دینی و اخلاقی دارد. مولانا در این کتاب با نثری بسیار ساده و روان، مفاهیمِ پیچیده‌ی عرفانی را بیان کرده است.

درباره‌ی کتاب صوتی فیه ما فیه

از شاعر و عارفِ بزرگ ایرانی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی متخلص به مولانا سه اثرِ منثور به‌جا مانده است: فیه ما فیه؛ مکتوبات یا مکاتیب؛ و مجالس سبعه. در بینِ این سه کتاب، تنها کتابِ مکتوبات را مولانا خود نوشته است و دو کتابِ فیه ما فیه و مجالس سبعه، توسطِ مریدان و پیروانِ او جمع‌آوری شده‌اند. نگارش و تدوینِ کتابِ فیه ما فیه پس از وفاتِ مولانا صورت گرفته است و در نتیجه خودِ مولانا نام آن را انتخاب نکرده است. به باورِ برخی نامِ این اثر از شعرِ محی‌الدین بن عربی گرفته شده است. ترجمه‌ی تحت‌اللفظیِ فیه ما فیه را می‌توان «در آن است آن‌چه که در آن است» دانست ولی معنایِ دقیقِ نامِ این کتاب مشخص نیست.

کتاب فیه ما فیه، مجموعه‌ای از سخنانِ مولاناست که توسطِ پسرِ مولانا، سلطان ولد یا یکی دیگر از مریدانِ مولانا در طی 30 سال جمع‌آوری و نوشته شده است. از داستان‌ها و روایاتی که در این کتاب آورده شده‌اند می‌توان حدس زد مولانا این سخنان را پس از آشنایی با شمس تبریزی گفته باشد و تدوینِ فیه ما فیه کمی قبل از سرودنِ مثنوی معنوی شروع شده باشد. به همین علت است که تجارب و مفاهیمِ عرفانی‌ای که در فیه ما فیه مشاهده می‌شوند، به مثنوی معنوی شباهتِ بسیاری دارند؛ با این تفاوت که نثرِ ساده و روان فیه ما فیه باعث شده این کتاب نسبت به مثنوی معنوی، واضح و شفاف‌تر باشد.

اولین تصحیحِ انتقادی از این اثر را بدیع‌الزمان فروزانفر در سال 1335 شمسی منتشر کرده است. این تصحیح و دیگر تلاش‌های این ادیبِ برجسته باعث شد نسل‌های بعدی به بهترین تصحیحات از آثارِ مولانا دسترسی داشته باشند و حتی خاورشناس انگلیسی آرتور آربری نیز ترجمه‌ی خود از فیه ما فیه به نام «گفتمان‌های رومی (Discourses of Rumi)» را بر اساس آن انجام داد. بدیع‌الزمان فروزانفر بسیاری از دیگر آثارِ مولانا را نیز تصحیح کرده است و می‌توان گفت در هر اثری که به مولانا ارتباطی داشته باشد، رد پای تصحیح‌های این ادیب و مولوی‌پژوهِ برجسته مشاهده می‌شود. او حتی معارفِ پدرِ مولانا به نام «معارف بهاءولد» و معارفِ استاد مولانا به نامِ «معارف محقق ترمزی» را نیز تصحیح کرده است.

فیه ما فیه همانندِ دیگر آثار مولانا لحن آهنگینِ صمیمی‌ای دارد که عبارات و اصطلاحات پیچیده‌ی چندانی در آن به چشم نمی‌خورند. سادگی زبانی که مولانا در فیه ما فیه از آن بهره برده است به خوبی تجارب و شهود عرفانی او را نشان می‌دهند. مولانا در فیه ما فیه، به ما می‌گوید همه‌ی ما برای کاری به این جهان آمده‌ایم و این کار نه از آسمان بر می‌آید و نه از زمین. این کار، شناخت حق و حقیقت است و ما اگر در این راه وارد شویم، تمامی ظلمت‌ها و جهالت‌ها از ما نفی می‌شود.

فصل‌ها و بخش‌های کتاب، از لحاظ شکلی و معنایی یکسان و یکنواخت نیستند و برخی بسیار کوتاه و برخی بسیار بلندند. در این کتاب نظم و ترتیبِ زمانیِ چندانی را نمی‌توان مشاهده کرد، ولی عموماً مطالبِ آغازینِ کتاب بلند و مفصل‌ترند و هر چه کتاب جلوتر می‌رود، فصل‌ها کوتاه‌تر و مختصر‌تر می‌شوند. برخی این مسئله را ناشی از این می‌دانند که گردآورندگان کتاب، نظم و ترتیب قرآن را در نظر داشته‌اند و بر این اساس فصولِ کتاب را تدوین کرده‌اند. از طرف دیگر، برخلافِ مثنوی معنوی که در آن ما با روایات تودرتو مواجهیم، در اینجا روایات و فصل‌های مختلف کتاب کمتر پیچیده‌اند و به همین علت فهمیدن معنایی که مولانا در نظر داشته است بسیار راحت‌تر است.

کتاب صوتی فیه ما فیه که از روی تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر تهیه گردیده است، در سال 1402 توسط انتشارات ماه آوا و به گویندگی احمد گنجی روانه‌ی بازار شده است.

کتاب صوتی فیه ما فیه برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدنِ این کتاب صوتی به تمامیِ دوست‌دارانِ عرفان و دوست‌داران مولانا توصیه می‌شود. از طرف دیگر، کسانی که به دنبال آشنا شدن با افکار و اندیشه‌های مولانا هستند، از شنیدنِ این کتاب لذت خواهند برد.

با مولانا جلال الدین محمد بلخی و بدیع‌الزمان فروزانفر بیشتر آشنا شویم

جلال‌الدین محمد بلخی (604 ه‌ق-672 ه‌ق) معروف به مولوی، مولانا و رومی، شاعر و عارفِ بزرگِ ایرانی است. مولانا در کنارِ فردوسی، حافظ و سعدی، یکی از ستون‌های ادبیاتِ فارسی به شمار می‌رود ولی بااین‌حال، نفوذی فراتر از ایران و زبان فارسی داشته است. بسیاری از اشعارِ او به دیگر زبان‌ها ترجمه شده‌اند و محبوبیتِ این شاعرِ بزرگِ ایرانی در غرب و به ویژه آمریکا در حالِ افزایش است. بسیاری از کسانی که در غرب به دنبالِ یافتنِ معنویت در جهان هستند، به مولانا و اندیشه‌های او پناه برده‌اند و در این جهانِ پرآشوب، آرامشِ خود را در دریایِ عمیقِ عرفانِ مولانا می‌یابند.

محمدحسین بشرویه‌ای (1276-1349) ملقب به بدیع‌الزمان فروزانفر، ادیب و نویسنده‌ی برجسته‌ی ایرانی‌ست. او که یکی از بزرگ‌ترین مصححین و مولانا‌پژوهانِ ایران بود، سال‌ها در دانشگاه تهران به تدریس ادبیات فارسی پرداخت و چندین شرح بر آثار مولانا نوشت. از آثار برجسته‌ی این ادیب، می‌توان به کتاب‌های «شرح مثنوی شریف» و «سخن و سخنوران» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی فیه ما فیه می‌شنویم

گفت که آن منجم می‌گوید که غیر افلاک و این کره‌ی خاکی که می‌بینم، شما دعوی می‌کنید که بیرون آن چیزی هست. پیشِ من، غیرِ آن چیزی نیست. اگر هست، بنمایید که کجاست. فرمود که آن سؤال فاسد است از ابتدا. زیرا می‌گویی که بنمایید که کجاست و آن را خود جایی نیست. و بعد از آن بیا بگو که اعتراض تو از کجاست و در چه جایی است؟ در زبان نیست و در دهان نیست؛ در سینه نیست. این جمله را بکاو و پاره‌پاره و ذره‌ذره کن. ببین که اعتراض و اندیشه را در این‌ها همه هیچ می‌یابی؟ پس دانستیم که اندیشه‌ی تو را جای نیست. چون جای اندیشه‌ی خود را ندانستی، جای خالق اندیشه را چون دانی؟ چندین هزار اندیشه و احوال بر تو می‌آید. به دستِ تو نیست و مقدور و محکومِ تو نیست؛ و اگر مطلعِ این را دانستی، که از کجاست، آن را افزودی. ممرّی‌ست این جمله چیزها را بر تو و تو بی‌خبر که از کجا می‌آید و به کجا می‌رود و چه خواهد کردن. چون از اطلاع احوالِ خود، عاجزی، چگونه توقع داری که بر خالقِ خود مطلع گردی؟

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
18 دقیقه
مقدمه
32 دقیقه
بخش اول
34 دقیقه
بخش دوم
31 دقیقه
بخش سوم
27 دقیقه
بخش چهارم
32 دقیقه
بخش پنجم
39 دقیقه
بخش ششم
25 دقیقه
بخش هفتم
40 دقیقه
بخش هشتم
50 دقیقه
بخش نهم
27 دقیقه
بخش دهم
22 دقیقه
بخش یازدهم
29 دقیقه
بخش دوازدهم
38 دقیقه
بخش سیزدهم
38 دقیقه
بخش چهاردهم
33 دقیقه
بخش پانزدهم
29 دقیقه
بخش شانزدهم
32 دقیقه
بخش هفدهم
24 دقیقه
بخش هجدهم
13 دقیقه
بخش نوزدهم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی فیه ما فیه
نویسنده،
راویاحمد گنجی
ناشر چاپیانتشارات نگاه
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۰ ساعت و ۱۱ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های عرفان و تصوف
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی فیه ما فیه

علی غلامی
۱۴۰۲/۱۱/۷
درود و مهر فراوان. کتاب بسیار خوبی است مفاهیم دینی از زاویه دیدی متفاوت. بهتر آن است که نکته برداری کنید. بنده در خیلی از مواقع که کتابی برای ‌گوش دادن نداشتم مجددا این کتاب را گوش می کردم. البته نقدهائی هم که طبق معمول بر گوشه گوشه‌های دین وارد میکنند در این جا هم وارد هست و می شود اشکال گرفت ولی در کل کتابی است که حال انسان را خوب می کند. انرژی مثبت می دهد. پیشنهاد میکنم حتما گوش کنید.
maryam mafakheri
۱۴۰۲/۸/۱۸
با تشکر فراوان از ماه آوا، اجرای بی‌نظیر استاد احمد گنجی، همه پدیدآورندگان این کتاب فاخر شنیداری و کتابراه عزیز
بعد از اینکه دوبار کتاب را شنیدم چند لطیفه و اشعار نابی که نشان کرده بودم را در دفتر روزانه یاداشت کردم.
سیدوحید نقیبی نسب
۱۴۰۲/۱۱/۶
صدای گوینده گرم و گیراست اما متاسفانه چندین لغت را اشتباه تلفظ می‌کنند. صدای ساز عود هم انتخاب بسیار هوشمندانه است ممنون از زحمات شما
مهدی مالکی
۱۴۰۲/۶/۲۲
هیچ گاه گوش دادن به این کتاب صوتی تکراری نمی‌شود جزو کتابهایی است که به جان می‌نشیند هم صدای گوینده و هم جملات و داستانهای حضرت مولانا
مرضیه عطائی
۱۴۰۲/۴/۴
عالی
نیاز به تعریف اضافی نیست. ممنون که فایل صوتی کتاب را در اختیار ما گذاشتید.
Siavash Ghezelbash
۱۴۰۲/۱۲/۱۱
حقیقتش شنیدم مولوی در فیه مافیه خیلی به خانم ها توهین کرده و کوچک شمرده ولی خواندم چنین چیزی ندیدم بیشتر فلسفی بود
هانیه هژبرالساداتی
۱۴۰۲/۱۱/۲۸
پسرفت کرده ایم و پیشرفت نه! کیفیت صدا و ضبط عالی نحوه بیان گوینده عالی محتوا نیازی به بیان نیست.
حمیدرضا بهرامی
۱۴۰۲/۷/۲۷
گوینده عالی محتوا فوق العاده در یک کلام بسیار دلنشین فقط سعی کنید یکبار کتاب فیزیکی رو مطالعه کنید
Mohsen
۱۴۰۲/۱۱/۱
چه عالی که این کتاب ارزشمند رو با صدای گرم عالی میشه گوش داد
مجید بلک
۱۴۰۲/۱۱/۲۵
دور دومم هست مولانا واقعا دیدگاه ادم رو تغییر میدهد
مهدی قطب الدینی بهرمان
۱۴۰۲/۹/۲۶
لذت بردم
با این کتاب‌ها میشه به اوج رسید
محمد عزیزی
۱۴۰۲/۱۰/۱۱
بسیار عالی بود ممنون از آقای بلخی
محمدرضا عیوضی
۱۴۰۲/۱۱/۲۱
بسیار زیبا و عالی
مشاهده همه نظرات 13

راهنمای مطالعه کتاب صوتی فیه ما فیه

برای دریافت کتاب صوتی فیه ما فیه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.