معرفی و دانلود کتاب صوتی معمای هویدا

عکس جلد کتاب صوتی معمای هویدا
قیمت:
۱۲۵۰۰۰ ۸۷,۵۰۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی معمای هویدا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی معمای هویدا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی معمای هویدا

از سرنوشت امیرعباس هویدا چه می‌دانید؟ کتاب صوتی معمای هویدا زندگی‌نامه‌ی این چهره‌ی بحث‌برانگیز تاریخ ایران است که به‌کوشش عباس میلانی تالیف شده. او با قلمی گیرا زندگی هویدا را از سال‌های کودکی تا روز مرگ روایت کرده و با نگاهی بی‌طرفانه، نقص‌ها و فضیلت‌هایش را مورد بررسی قرار می‌دهد. این اثر، به‌عنوان کتاب برگزیده‌ی Deutsch Radio در سال 2002 انتخاب شد.

درباره‌ی کتاب صوتی معمای هویدا

کتاب پیش‌روی شما بدون شک زندگی‌نامه‌ای متعلق به تاریخ سیاسی ایران است، پس جای تعجب نیست اگر روایت عباس میلانی (Abbas Milani) با روزهای حصر امیرعباس هویدا آغاز می‌شود. درواقع باید گفت ویژگی منحصربه‌فرد کتاب صوتی معمای هویدا (The Persian Sphinx) که اهمیت خاصی به آن می‌بخشد، همین جزییات دادگاه‌های انقلابی در سال‌های پس از بهمن 1357 است. در آن زمان فعالیت‌های خصم‌آمیز گروهک‌های کمونیستی موجبات نگرانی سران انقلاب اسلامی را فراهم آورده و نظام حقوقی پهلوی هم به‌دلایل مختلف مورد تایید صاحب‌منصبان نبود. این وضعیت به برپایی دادگاه‌هایی سریع منجر شد که در بهترین حالت چند روز به‌طول می‌انجامید و عموما با حکم اعدام پایان می‌گرفت.

البته استثناهایی نیز در تاریخ آن سال‌های مغشوش وجود دارد که امیرعباس هویدا یکی از آن‌هاست. این نخست‌وزیر سابق رژیم پهلوی که این اواخر چندان هم مورد لطف شاه نبود، در سال 57 خودش را به انقلابیون تسلیم کرد. او سریعا زندانی شد و با وجود حبس، فهم این نکته که او والامقام‌ترین زندانیِ درباری است چندان طول نکشید. در لیست بلندبالای امیران و تیمساران و وزرای دستگیر شده، نمی‌شد کسی هم‌تراز هویدا یافت و شاید همین موضوع به ضررش تمام شد. دوران در بند بودن او تنها چند ماه طول کشید که در مقایسه با دادگاه‌های مقامات سیاسی جهان به‌شکل شوکه‌آوری کوتاه است. در نهایت امیرعباس هویدا، ‌نخست‌وزیر محمدرضا پهلوی، یکی از مشهورترین سیاسمتداران ایرانی به تاریخ فروردین 1358 اعدام شد و با مرگش پرسش‌های بی‌جواب بسیاری را برجا گذاشت... .

با این حال گمان نکنید کتاب صوتی معمای هویدا -که توسط انتشارات اختران چاپ شده- صرفا زندگی‌نامه‌ی سیاسی امیرعباس هویداست. عباس میلانی با کوششی مثال‌زدنی منابع موجود درباره‌ی این چهره‌ی نامدار را گردهم آورده تا تصویری جامع از روزگار او پیدا کنیم. سال‌های زندگی در بیروت، پاریس و آلمان؛ چگونگی ورود به سیاست و پیشرفت در سلسله‌مراتب دولت، چالش‌هایش در زمان نخست‌وزیری و فعالیت‌هایش در زمان انقلاب اسلامی بخش‌هایی اساسی از کتاب را تشکیل می‌دهند.

بررسی کامل شخصیت چندبعدی و پیچیده‌ای مانند او کار آسانی نیست، اما کتاب صوتی معمای هویدا یکی از مفصل‌ترین و شاید بهترین آثاری است که در این زمینه وجود دارد. این اثر پرکشش توسط نشر صوتی آوانامه تهیه شده و با گویندگی امید تقوی در اختیار شماست. امیدواریم از شنیدن آن بیشترین استفاده را ببرید!

در نکوداشت کتاب صوتی معمای هویدا

  • عباس میلانی در این زندگی‌نامه‌ی زیبا و هنرمندانه، تحلیلی عالی از انقلاب ایران به ما نشان می‌دهد. (مجله خاورمیانه، جیمز بریل، زمستان 2001)

کتاب صوتی معمای هویدا مناسب چه کسانی است؟

شنیدن این کتاب به تمام علاقه‌مندان تاریخ معاصر ایران، به‌خصوص افرادی که در جستجوی روایت‌هایی نو از وقایع مهم آن دوران هستند توصیه می‌شود.

با عباس میلانی بیشتر آشنا شویم

عباس میلانی (متولد 1328) نویسنده، مترجم و استاد دانشگاه استنفورد است. او مقالات و کتاب‌های متعددی تالیف کرده که بسیاری به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده‌اند. «تجدد و تجددستیزی در ایران»، «انسان‌گرایی سعدی»، «سی چهره»، «جریان‌های اصلی در مارکسیسم، برآمدن، گسترش و فروپاشی» و «بنیادهای مسیحیت» بخشی از آثار میلانی هستند که می‌توان نسخه‌ی چاپی آن‌ها را در ایران تهیه کرد.

در بخشی از کتاب صوتی معمای هویدا می‌شنویم

امیرعباس هویدا در تهران زاده شد. گرچه تهران در آن سال‌ها داعیه‌ی مدنیت و شهر داشت و از سال 1165 هم به پایتختی ایران برگزیده شده بود، ولی درواقع دهی ورم‌کرده بیش نبود. امیرعباس در زمستان سال 1298 قبل از آفتاب یک روز سرد زمستانی که برف همه‌جا را فرا گرفته بود به دنیا آمد. خانواده‌اش از سویی به اشرافیتی از سکه افتاده نسب می‌برد و از سویی دیگر از صف طبقه‌ی متوسط نسبتا مرفه بود.

روز تولد امبرعباس برف همه‌جا را فراگرفته بود. البته درباره‌ی هیچ‌کدام از این موارد سند رسمی معتبری در اختیار نداریم. آنچه را می‌دانیم مدیون این واقعیتیم که مادربزرگ هویدا سال و فصل، و نه روز تولد او را پشت قرآن در صفحه‌ی سفید قبل از سوره‌ی فاتحه الکتاب نوشته بود. در ایران آن دوران هنوز کسی شناسنامه نداشت. معمولا تنها مدرک تولد هر شخص همان چند سطری بود که پشت جلد نسخه‌ای از قرآن به همت خانواده‌ی نوزاد به قلم می‌آمد. به‌علاوه در آن روزها کمتر کسی نام خانوادگی داشت. مردم را اکثرا تنها به نام اولشان می‌شناختند، گاهی هم لقبی یدک این نام بود، نسب اشرافی، پیشه، القاب مرحمتی یا ابتیاعی، محل تولد و یا حتی وصفی از نقائص جسمانی فرد به‌عنوان لقب به کار می‌رفت... .

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
29 دقیقه
فصل اول: پل حسرت - قسمت اول
32 دقیقه
فصل اول - قسمت دوم
35 دقیقه
فصل دوم: برزخ بیروت - قسمت اول
36 دقیقه
فصل دوم - قسمت دوم
30 دقیقه
فصل سوم: زائر پاریس - قسمت اول
26 دقیقه
فصل سوم - قسمت دوم
21 دقیقه
فصل چهارم: سرزمین عجایب - قسمت اول
26 دقیقه
فصل چهارم - قسمت دوم
18 دقیقه
فصل پنجم: بازگشت به پاریس - قسمت اول
19 دقیقه
فصل پنجم - قسمت دوم
21 دقیقه
فصل پنجم - قسمت سوم
26 دقیقه
فصل ششم: سال‌های سرگردانی - قسمت اول
24 دقیقه
فصل ششم - قسمت دوم
30 دقیقه
فصل ششم - قسمت سوم
31 دقیقه
فصل هفتم: انقلاب سفید - قسمت اول
30 دقیقه
فصل هفتم - قسمت دوم
30 دقیقه
فصل هشتم: کانون مترقی - قسمت اول
34 دقیقه
فصل هشتم - قسمت دوم
32 دقیقه
فصل نهم: زمستان ناخرسندی‌ها - قسمت اول
32 دقیقه
فصل نهم - قسمت دوم
30 دقیقه
فصل دهم: یادداشت‌های زمان جنگ - قسمت اول
26 دقیقه
فصل دهم - قسمت دوم
30 دقیقه
فصل دهم - قسمت سوم
27 دقیقه
فصل یازدهم: سیاست در پمپئی نفت‌خیز - قسمت اول
29 دقیقه
فصل یازدهم - قسمت دوم
28 دقیقه
فصل یازدهم - قسمت سوم
24 دقیقه
فصل یازدهم - قسمت چهارم
25 دقیقه
فصل یازدهم - قسمت پنجم
27 دقیقه
فصل دوازدهم: دره‌ی جنی - قسمت اول
22 دقیقه
فصل دوازدهم - قسمت دوم
21 دقیقه
فصل دوازدهم - قسمت سوم
17 دقیقه
فصل سیزدهم: سقوط پمپئی - قسمت اول
32 دقیقه
فصل سیزدهم - قسمت دوم
20 دقیقه
فصل سیزدهم - قسمت سوم
21 دقیقه
فصل سیزدهم - قسمت چهارم
24 دقیقه
فصل چهاردهم: قربانی - قسمت اول
27 دقیقه
فصل چهاردهم - قسمت دوم
19 دقیقه
فصل چهاردهم - قسمت سوم
35 دقیقه
فصل چهاردهم - قسمت چهارم
11 دقیقه
فصل پانزدهم: قاضی انقلاب - قسمت اول
19 دقیقه
فصل پانزدهم - قسمت دوم
29 دقیقه
فصل پانزدهم - قسمت سوم
26 دقیقه
فصل شانزدهم: دریاچه یخ‌زده‌ی کاکیتوس - قسمت اول
31 دقیقه
فصل شانزدهم - قسمت دوم
32 دقیقه
فصل شانزدهم - قسمت سوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی معمای هویدا
نویسنده
راویامید تقوی
ناشر چاپیانتشارات اختران
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۱۹ ساعت و ۵۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه، کتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی
قیمت نسخه صوتی
۱۲۵۰۰۰ ۸۷,۵۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی معمای هویدا

افشین آیتی
۱۴۰۱/۱۰/۲۹
درود بر شما بزرگواران کتاب معمای هویدا به قلم مردبزرگواروارسته و نویسنده بسیار توانا استادمعظم که هیچوقت ادعایی نداشته و ندارد دکترعباس میلانی ازسختیهاوفرازونشیب زندگی انسانی میگوید که در حقیقت خودیکی ازنوادرروزگاربه حساب می‌آمدودرآینده هم از شخصیت وطرزفکرش استفاده خواهدشدیک انسان سختی کشیده از چه وابدیده تمام جهات سیاست چه علم، همچنین ایران و ایرانی دوستی این مرد بزرگ وسادگی وساده زیستی اش، جناب امیرعباس هویدابرخلاف نقدهای زیادونابجادرباره خودبارهاگفته بود که هیچ چیزی از خودش نداردواماده رفتن به نزدپروردگارعاشق است هیچ زمانی پست وسمتی که داشت رابه رخ نکشیدحتی حاضرنشدبعدازانقلاب از ایران خارج شودوکلامش این بود که صادقانه خدمت کرد تاریخ وآیندگان درموردایشان نظرخواهندداد فارغ ازهرمذهبی. ازکتابراه بابت این کتاب جذاب بسیارسپاسگذارم و همچنین از جناب امید تقوی عزیز بابت خوانش روان وعالیش متشکرم.
Soheil Alipour
۱۴۰۲/۸/۲۹
جالب بود، ولی چیزی جای تاسف نمیمونه تاسف برای اینکه چطور تونستن یک نابغه رو که میتونست زندگی همه رو به واسطه نبوغش بسیار متفاوت با الان بکنه متاسفانه توسط چه شخصی!!!! مثلا محاکمه و اعدام بشه، البته بی شک این دادگاه‌ها حتی با توجه به قانون همین الانم کاملا غیر قانونیه.
خیلی دلم میخواد اون دادستان
رو الان بهش بگی تورم صفر جزئیات است؟
جرم دیگه این که چرا وام به کشورهای دیگه با بهره کم داده؟ خوب اوکی سپاس از سیاست‌های شما که الان چند میلیون دلار به بانک جهانی بدهکار هستیم؟ اینها فقط میتونه بی کفایتی آقای هویدا باشه.
وای بر ما که.....
تاریخ بعدها با تمام سیاه نمایی‌های که شده خودش قضاوت میکنه هویدا کی بوده، با چه کسی میشه مقایسه کرد با امیرکبیر؟ شوخیه شوخی
مهدی حمیدی
۱۴۰۲/۶/۲
معمای هویدا کتاب بسیار جالب تاریخی، آموزنده و حاوی زوایای تاریکی از تاریخ پهلوی و صدارت امیر عباس هویدا را برای کسانی که به دنبال حقیقت و چرایی انقلاب دلیل آن می‌گردند مناسب می‌باشد. در این کتاب از کودکی تا نخست وزیری با اسناد و شواهد تاریخی و سیر جزئیات به بررسی وقایع پرداخته شده و در آن به خیلی و از سوالاتی که در ذهن کنجکاو خواننده مبنی بر دلیل انقلاب می‌باشد می‌تواند پاسخ بدهد جزئیاتی که بعضاً با بی‌طرفی اغلب با کمی رنگ و روی سیاسی بیان شده از لابلای خود زوایای تاریکی را برای خواننده کنجکاو مهیا و آماده می‌کند. برای کسانی که با آن روزها زندگی کرده و می‌خواهند درک واقعی از اینکه چرا انقلاب شد و سیر طبیعی و تاریخی انقلاب را دنبال می‌کنند بسیار مفید فایده خواهد بود.
دکتر میلانی کتاب بسیار خوبی را مهیا نمودند و گوینده نیز بسیار توانا و شیوا به بیان متن پرداخته‌اند.
حسین طوّافی
۱۴۰۲/۱/۱
از آثار بسیار خوبی که نه تنها روایتی بیوگرافیک که بازگوکننده‌ی بخشهایی از تاریخ ایران است. گرچه چند جایی به نظر مولف، شاید به دلیل برخی ملاحظات، در خصوص محمدرضا شاه پهلوی جانب انصاف را نگه‌نداشته اما کتاب به شکل کلی اثری بسیار قابل اعتنا و شاید بهترین اثری است که در خصوص زندگی یک نخست وزیر ایرانی و نوشته شده است. زندگی هویدا به دلیل نقش‌های برجسته‌ای که در سیاست داشته، از جمله رکورد طولانی‌ترین دوره‌ی نخست وزیری، بی‌هیچ تردید، بسیار حائر اهمیت دارای جایگاه ویژه‌ای است که باید بیشتر و بیشتر درباره‌اش دانست....
نریمان نوروزی
۱۴۰۱/۱۰/۱۸
سلام و درود فراوان برتمامی دست دراندکاران این برنامه و همچنین لازم الذکر است تشکر فراوانی بایدکرد از خانواده این عزیزان واقعا با صبر و حوصله و برابری این عزیزان را پشتیبانی نموده اندکه این طلاعات دقیق در گذشته‌ای نه چندان دور در این سرزمین پهنا و ایران سربلندرخ داده است به نوع احسن جمع آوردی کرده ودراختیارعموم گذاشته آندسته یکایکشان همراه خانواده‌ای محترمشان راخواهم بوسید من... الله التوفیق
علی شهبازی
۱۴۰۳/۱/۱۵
فقط فکر کنم برای پراکنده نشدن مطالب و حجیم نشدن کتاب، از بیان بعضی اتفاقات موازی خوداری شده است و البته نقدهایی که در این کتاب به شاه شده به نظرم کاملا یک طرفه است و بیشتر شبیه انشاهای دانش آموزان دبیرستان است و حداکثر شبیه بیان یک دانشجوی روان شناسی در مورد روحیات شاه. سیاست خارجی شاه بسیار قوی در بود ولی نهایت در مقابل قول کمپانیهای نفتی شکست خورد شاید بهتر بود قراردادهای قبلی اش را تمدید می کرد
نوید
۱۴۰۲/۴/۱۶
برای من کتابی سرشار از اطلاعات غنی از بازه‌ای مهم از تاریخ مملکتم بود واقعا ممنون از قلم نویسنده و صدالبته کتاب راه عزیز.
نثری روان و دور از سنگینی اغلب کتابهایی بود که به کنکاش بخشی از تاریخ میپردازن.
در مورد موضوع کتاب هم باید بگم که برای چندمین بار برای من ثابت شد اگر میخواهی دلیل هر را در
ناهنجاری تاریخ پیدا کنید باید حداقل پنجاه سال قبل از واقعه را کنکاش کرد.
و اینکه در کل از ماست که بر ماست.
امیر فیاض زاده
۱۴۰۲/۳/۱۶
با درود به روان مرد پاکدست و زحمت کشی چون هویدا
درود بر جناب استاد میلانی و گوینده بسیار خوب کتاب، مدتهابود کتابی اینچنین منو بخود مشغول نکرده بود هم لذت بردم و متاثر از سرنوشت این مرد پاکدست و زحمت کش، ممنون از زحمات شما کتاب بسیار جالب و نزدیک به واقعیتی بود، تشکر
محمدرضا
۱۴۰۱/۱۲/۱۵
درود به همه. معمای هویدا رو به همه توصیه میکنم هر آنکس که بیشتر فهمید بیشتر رنج برد. شخصیت و زندگی و کار این بزرگمرد میهن پرست پس از گذشت نزدیک به نیم قرن رو بهتر با تطبیق با شرایط و شخصیتهای فعلی میشه انجام داد و نتیجه گرفت. روحش شاد
سیامک پرتوی
۱۴۰۳/۱/۱۶
درود قلم بسیار شیوای آقای میلانی و روایت گری ایشان و البته صدای دلنشین گوینده سبب شد تا علاقه من به شنیدن و پیگیری کتاب دوچندان شود. نکته جالب به جز بیان جژئیات شخصیت هویدا، شرح واقع تاریخی از ابتدای ده ۴۰ تا زمان انقلاب ۵۷ است. نکات قابل توجهی در این شرح ها وجود دارد که من را با تاریخ معاصر آشناتر کرد. بی گمان گوش دادن به این کتاب را پیشنهاد می کنم.
علیرضا مهین سا
۱۴۰۲/۱/۲۸
به نظر من هر ایرانی باید این کتاب را بخواند تا با قسمتی از تاریخ معاصر این مملکت آشنا شود. نمیتوانم (صرفا چون بی اطلاع هستم) صحت و سقم نوشته را تایید کنم ولی از لحن (کم و بیش بیطرفانه و رفرانس‌هایی که گاه و بیگاه داده می‌شود) کتاب بر می‌آید که نویسنده آگاه آن وقایع را مستند به تصویر کشیده باشد.
حسین یوسفی رستاقی
۱۴۰۲/۱/۲۷
واقعا لذت بردم. نثر بسیار شیوایی داشت. از جنبه داستانی بسیار جذاب و پر کشش بود. من فکر می‌کنم کمتر از چهار روز همه کتاب را گوش کردم.
یه چیز دیگه هم که به ذهنم می‌رسه اینه که به نظر می‌رسه عباس میلانی در مراحل تحقیق و نگارش این کتاب شیفتگی و ارادت فراوانی هم به شخصیت امیر عباس هویدا پیدا کرد.
Masiha Rohlahi
۱۴۰۱/۱۰/۲۸
سبک نگارش وهم چنین گویندگی بسیار جالب و شنیدنی است. افسوس! افسوس! افسوس که به جای استفاده وبکارگیری توان فکری و اندیشه چنین افرادی براحتی به خاک و خون انداختیمشون
DAYAN
۱۴۰۲/۱۰/۱۳
می شود گفت که کتابی در حین ناباوری بدون کاستی و قلم خوردگی
حقیقتا از کتاب شخص خورده علم و پاسخ به تاریخ محمدرضا پهلوی هم کامل تر بود طوری که با استناد نوشته شده من رو برد به یک دنیای دیگه ولی حقا این معما تا ابد بی جوابه. قطعا پیشنهاد میکنم، پشیمان نخواهید شد
محمد همتی
۱۴۰۲/۳/۳۱
کتاب بسیار خوب و اطلاعات رو بخوبی دسته بندی کرده است.
هرچند همچین کتابی به نظر نباید به راحتی جواز نشر می‌گرفت مگر اینکه قسمتهای به دلخواه وزارت ارشاد تغییر کرده باشد، هر چند مطمئن نیستم، ولی بخش‌های مغرضانه آن تقریبا مشخص است.
مشاهده همه نظرات 55

راهنمای مطالعه کتاب صوتی معمای هویدا

برای دریافت کتاب صوتی معمای هویدا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.