معرفی و دانلود کتاب صوتی نون و القلم

عکس جلد کتاب صوتی نون و القلم
قیمت:
۶۷,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی نون و القلم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی نون و القلم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی نون و القلم

کتاب نون و القلم اثر نویسنده‌ی فقید ایرانی، جلال آل احمد است. این داستان بلند -برخلاف دیگر آثار نویسنده- به زبان محاوره نزدیک شده و طنز و تمثیل را در هم آمیخته تا مقصود مؤلفش را روا کند. آل احمد با تصویر کردن جامعه‌ای چنددسته، پیکان انتقادش را به سوی آن دسته از روشنفکرانی می‌گیرد که ثروت، قدرت و منافع شخصی را بر مصلحت همگانی ترجیح می‌دهند. این کتاب داستانی، تاریخِ اوایل دوران صفویه را روایت می‌کند.

درباره‌ی کتاب نون و القلم

کتاب نون و القلم یکی از داستان‌های بلند جلال آل احمد (Jalal Al-e-Ahmad)، نویسنده، مترجم، منتقد و متفکر تأثیرگذار ایرانی است. جلال آل احمد در این داستان به سراغ زبان طنز می‌رود تا انتقادات خود را از وضعیت سیاسی اجتماعیِ ایران عنوان کند. او در این کتاب، مبارزه‌ای اجتماعی را که به شکست منتهی می‌شود، با زبان طنز و تمثیل به تصویر می‌کشد. گرچه این کتاب در دهه‌ی چهل منتشر شده اما وقایع آن به زمان صفویه برمی‌گردد؛ درواقع این تغییر زمانی به نویسنده اجازه می‌دهد که انتقاداتش نسبت به جامعه‌ی خود را در لفافه و غیرمستقیم بیان کند.

معرفی و دانلود کتاب صوتی نون و القلم

جلال آل احمد اوایل دوران صفویه را به‌عنوان بستر تاریخی کتاب نون و القلم انتخاب می‌کند و به نقد صوفی‌گری و منفعت‌طلبان روشنفکرنما می‌پردازد. او چند دسته‌ی مختلف از مردم را در قامت قلندران، میرزابنویسان و اشخاصی همچون خانلرخان و میزان الشریعه معرفی می‌کند که هرکدام در نسبت معینی با حق و حقیقیت قرار دارند. در دسته‌ی میرزابنویسان دو شخصیت به نام‌های میرزااسدالله و میرزا عبدالزکی وجود دارند که نماد دو گروه از روشنفکران هستند؛ عده‌ای که قلمشان را به انقیاد قدرت درنمی‌آورند و آزاداندیشانه به دنبال بهبود شرایط هستند و عده‌ی دیگر که با بزرگان حشر و نشر دارند و منافع شخصی را به مصلحت جامعه ترجیح می‌دهند.

کتاب نون و القلم در واقع، حکایتِ به قدرت رسیدن گروهی از جامعه است که سودای عدالت و دادخواهی در سر دارند، اما با رسیدن به مسند قدرت با مصائبی پیش‌بینی‌نشده روبه‌رو و سبب نارضایتی مردمی می‌شوند که پیش‌تر، از حمایتشان برخوردار بودند.

جلال آل احمد کتاب نون و القلم را در هفت مجلس نگاشته و آن را با پیش‌درآمدی داستان‌گونه آغاز می‌کند. مخاطبین با خواندن این کتاب می‌توانند از زاویه‌ای متفاوت به تماشای مقطعی از تاریخ ایران بنشینند و قضاوتی عادلانه از گذشته‌ی سرزمین خود به دست آورند. خوانندگان همچنین با اصطلاحاتی از زبان عامیانه و ادبیات کوچه‌ و بازار آشنا می‌شوند که امروزه دیگر مصطلح نیستند.

این داستانِ طنز و گیرا با صدای هوتن شاطری‌پور توسط نشر صوتیِ جیحون در اختیار مخاطبان ادبیات فارسی قرار گرفته است.

کتاب نون و القلم برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به ادبیات فارسی و داستان‌های اجتماعی از این اثر استقبال خواهند کرد.

در بخشی از کتاب صوتی نون و القلم می‌شنویم

خستگی چهارپاها دررفته بود و سرحال بودند و آفتاب عصر می‌چسبید و تفنگ‌دارها خودشان را آماده می‌کردند تا شکاری بزنند. از آبادی که دور شدند، میرزااسدالله خودش را به همکارش رساند و سعی کرد تا از دیگران عقب بمانند و بعد این‌طور شروع کرد:

«ای‌والله، سید اولاد پیغمبر. فکر نمی‌کردم دست همکارتو توی همچه خنسی بذاری.»

میرزاعبدالزکی براق شد و تعجب‌کنان گفت: «چه خنسی جانم؟ مگه چه خبر شده؟»

میرزااسدالله گفت: «خودتو به نفهمی نزن آقا سید. می‌خوان اموال این بیچاره‌ها رو مصادره کنن، اون‌وقت تو می‌خوای من زیر سندشو امضا کنم؟ بعد از یه عمر رفاقت حالا من بشم زینت‌المجالس سند مصادره‌ی اموال این بندگان خدا؟ فقط همین کارم مونده.»

میرزاعبدالزکی با اوقات‌تلخی گفت: «جانم. تو هم که همه‌ش پسه‌ی این یه قلم امضای خودتو تو سر ما می‌زنی. خیال کرده‌ی نوبرشو آوردی؟ ما خواستیم خیر کرده باشیم. گفتیم این نون از گلوی بچه‌های تو بره پایین. مردم برای اینجور کارا سر می‌شکنن جانم. دیگه این پرت‌وپلاها کدومه؟ هر روز خواب تازه‌ می‌بینی؟ اصلاً با اون یه وجب میزتحریرت هوا برت داشته؟ خیال کردی چیکاره‌ای جانم؟ هرچی احترام...»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
11 دقیقه
پیش‌درآمد
26 دقیقه
مجلس اول
31 دقیقه
مجلس دوم
29 دقیقه
مجلس سوم
26 دقیقه
مجلس چهارم
21 دقیقه
مجلس پنجم - قسمت اول
27 دقیقه
مجلس پنجم - قسمت دوم
26 دقیقه
مجلس ششم - قسمت اول
37 دقیقه
مجلس ششم - قسمت دوم
21 دقیقه
مجلس هفتم - قسمت اول
24 دقیقه
مجلس هفتم - قسمت دوم
28 دقیقه
مجلس هفتم - قسمت سوم
25 دقیقه
مجلس هفتم - قسمت چهارم
4 دقیقه
مجلس هفتم - قسمت پنجم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی نون و القلم
نویسنده
راویهوتن شاطری پور
ناشر چاپیانتشارات کتاب نشر نیکا
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۵ ساعت و ۳۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی نون و القلم

Omid Kazemi
۱۴۰۲/۱۲/۲
کتاب خیلی خوبیه, صدای گوینده‌ها عالی, وخود داستان هم انگار زمانه الانه, اگر تغییر و تحولی در داخل بوجود بیاد, دقیقا وضعیت جدید را خود
مردم ناراضی از اوضاع قبلی هم قبول ندارند.
آرش آوازه طلب
۱۴۰۳/۱/۱۸
مثل همه داستان‌های جلال احمد عالی
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب صوتی نون و القلم

برای دریافت کتاب صوتی نون و القلم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.