معرفی و دانلود کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان

عکس جلد کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان
قیمت:
73500 تومان - 7.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان

کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان مجموعه‌ای متشکل از چهار داستان کوتاه شنیدنی به قلم بزرگ علوی است. این داستان‌ها که همگی تمی اجتماعی دارند، مایه‌ی اصلی خود را از تجارب نویسنده در زندان‌های رژیم رضاشاه، در سال‌های منتهی به دهه‌ی 1320 گرفته‌اند.

درباره کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان:

کمتر کتابخوان ایرانی‌ای هست که نام بزرگ علوی را نشنیده باشد؛ او یکی از پیشگامان داستان‌نویسی مدرن در زبان فارسی، و از برجسته‌ترین نویسندگانِ نخستین نسل از ادیبانِ نوگرای ایرانی بود. شاهکار او بی‌تردید کتاب چشم‌هایش است؛ با این حال دیگر آثار او نیز ارزشمند و شایسته‌ی توجه‌اند.

از جمله‌ی این آثار می‌توان به کتاب ورق پاره‌های زندان اشاره کرد. این اثر که از چهار داستان کوتاه با عناوینِ «پادنگ»، «ستاره‌ی دنباله‌دار»، «انتظار» و «عفو عمومی» تشکیل شده، در حد فاصل سال‌های 1316 تا 1320، و در سلول‌های تنگ زندان به رشته‌ی تحریر درآمده است.

نویسنده خود در مقدمه‌ی اثر توضیح داده که نوشتن در زندان چه کار دشواری بوده؛ چرا که ابزار نگارش در آنجا تقریباً نایاب بوده است. عنوان اثر (ورق‌پاره‌های زندان) نیز صریحاً به همین واقعیت اشاره دارد که برای نوشتن چیزی جز ورق‌پاره‌های مچاله‌شده، یا احیاناً کاغذهای قند و شکر، در دسترس نبوده است.

تازه اگر هم مسئله‌ی ابزار نگارش به نحوی حل می‌شد، خود خطر نوشتن و عواقب این کار بود که ترس در جان زندانیان انداخته و مانع دست به قلم بردن آنها می‌شد؛ با این حال بزرگ علوی اعتقاد داشت که رسالت او نوشتن و آگاهی‌رسانی است، حتی در زندان!

به همین خاطر او به هر زحمتی بود کاغذ و قلم می‌یافت و خطر نوشتن را به جان می‌خرید، تا آیندگان از وضعیتِ او و روشنفکرانی نظیر او که به ناحق پشت میله‌ها زندانی بودند، بی‌خبر نمانند. داستان‌های کتاب ورق‌پاره‌های زندان محصول چنین بینش و چنین شرایطی‌‌اند. پس، بی‌جهت نیست اگر در نظر نخست فضایی یأس‌آلود بر آنها حاکم است. اما برای مخاطبِ کمی‌دقیق‌تر، در پس یأس جاری در این اثر، نوعی شور و شیداییِ محبوس اما کاملاً زنده و ملموس، قابل مشاهده است.

خلاصه‌ای از داستان‌های کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان:

«پادنگ» نام اولین داستان از کتاب است که ماجرای مردی را تعریف می‌کند به جرم قتل محکوم شده و در زندان روزگارش را می‌گذراند اما معلوم نیست که آیا او واقعا قاتل هست یا نه.

داستان «ستاره دنباله‌دار» درباره مردی انقلابی و مبارز است که در روز جشن عروسی‌اش، پلیس او را دستگیر می‌کند و به زندان منتقل می‌شود.

داستان سوم با نام «انتظار» درباره یک زندانی مجنون است که دیوانه و حیران شده اما دیوانگی‌اش با بقیه افراد تفاوت دارد.

و داستان آخر به اسم «عفو عمومی» نشان می‌دهد که همه زندانیان به خاطر شرایط سختی که دارند، آرزوی آزادی و عفو دارند. فرقی هم نمی‌کند که زندانی سیاسی باشند یا فرد عادی که به خاطر بدهی یا هر چیز دیگری در بند است.

کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان مناسب چه کسانی است؟

دوست‌داران ادبیات رئالیستی و انتقادی، بی‌شک از گوش سپردن به این کتابِ مهم لذت خواهند برد.

با بزرگ علوی بیشتر آشنا شویم:

بزرگ علوی (Bozorg Alavi) یکی از مهم‌ترین چهره‌ها در ادبیات داستانی این سرزمین است. او به سبب گرایشات سوسیالیستی پررنگی داشت، هرگز هنر و ادبیات را جدا از ساختارهای سیاسی و اجتماعی حاکم در جامعه نمی‌دید. به همین خاطر هم بیشتر آثارش، حتی داستان‌های عاشقانه‌ای که نوشته، مملو از رگه‌های تند و تیزِ انتقادی‌اند.

علوی در شهر تهران و به سال 1283 متولد شد. او مدتی را به جرم اقدامات برآشوبنده‌ی سیاسی در زندان رژیم رضاشاه گذراند؛ با این حال، زبان قلمش پس از آزادی نه تنها کند نشد، بلکه تندتر گردید. سرانجام آتش مرگ در سال 1375 به خرمنِ عمر او زد.پیکر وی در شهر برلین آلمان به خاک سپرده شده است.

از آثار بزرگ علوی‌ می‌توان بدین عناوین اشاره داشت: «چشم‌هایش، چمدان، سالاری‌ها، گیله مرد».

در بخشی از کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان می‌شنویم:

آنچه را که زندگی یک مرتبه به ما پیشکش کرده است دیگر نمی‌دهد؛ لباس‌های رنگارنگ مهمان‌ها در میان گل‌های رنگارنگ با طراوت، با این حرف‌هایی که من از روشن شنیده بودم، پوشیده‌شده در این آهنگ‌های نرم. تمام اینها به من یک حالت مرموزی می‌داد؛ مثل اینکه پرده‌ای از وهم روی این دنیا کشیده شده است. وگرنه انقدر تسلیم شدن و فداکاری، این همه دوستی، فقط در کتاب می‌توانست وجود داشته باشد؛ نه در عالم خارج.

همانطور که گفتم، این روشن، مال دنیای پریان بود و او را در مقابل عالم خارج قرار داده بودند. عالم خارجی که در آن، چیزهای منحوس، پستی، بدطینتی، حرص، دزدی، تقلب، ظلم و تعدی زمامداران، زجر و شکنجه‌ی اداره‌ی سیاسی، و هزاران پلیدی دیگر حکمفرما بود. این همه خوبی و زیبایی، در مقابل این همه بدی و زشتی...

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
4 دقیقه
مقدمه
30 دقیقه
پادنگ
35 دقیقه
ستاره‌ی دنباله‌دار
38 دقیقه
انتظار
30 دقیقه
عفو عمومی (بخش یک)
25 دقیقه
عفو عمومی (بخش دو)
31 دقیقه
عفو عمومی (بخش سه)

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی ورق پاره‌های زندان
نویسنده
راویبهروز رضوی
ناشر چاپیانتشارات نگاه
ناشر صوتی واوخوان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۳ ساعت و ۱۱ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی
73500 ت - 7.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان

naser abderezaei
۱۴۰۱/۸/۲۷
تفکرات ایدئولوژیک بزرگ علوی در قالب خاطراتش. خود علوی میگوید: باز هم سر رشته از دستم در رفت.
یعنی خیلی ایدئولوژی چپ (به طور شخصی) سایه انداخته بر داستان نویسی. خیلی داستان گو نیست، بیشتر تخریب و نقد زمان خودش با تفکرات چپی اوست تا یک داستان، که مرا یاد صحبتهای رضا براهمی انداخت...
علی خسروشاهی
۱۴۰۱/۱/۹
قلمِ بزرگ علوی + صدایِ استاد رضوی؛ دلنشین و گوش نواز
چه زحمت‌ها، اسارت‌ها و دوری از وطن توسط روشنفکران و مبارزانی چون مرحوم بزرگ علوی و هم قطارانشان تحمل شده تا مردم سالاری و آزادی جایگزینِ روحیه خودکامگی و استبداد شود. و این داستان تکراری در ایران معاصر ادامه داشته و دارد.
حسام دانشور
۱۴۰۱/۳/۶
روایت بسیار عالی، نگارش عالی، محتوا خیلی خوب.
اما نکته جالب اینه که انگار یک نفر خاطرات خودش رو از همین هفته گذشته و شرایط امروز نوشته.
من که لذت بردم.
علیرضا پیرى
۱۴۰۲/۹/۲۹
حرفاى خوبى تو این رشته نوشتار زده شد که کمى مخاطب را به فکر فرو مى برد.
سینا اخلاقی
۱۴۰۱/۹/۳
بزرگ علوی به سبک داستانهای داستایوفسکی نگارش کرده واقعا خوب بود
محمود اژدری
۱۴۰۰/۹/۲۸
همه کارهای بزرگ علوی خواندنی و آموزنده هستند پیشنهاد میکنم مطالعه بفرمایید
کاربر e
۱۴۰۲/۲/۸
عالی بود. صدای استاد زیباترین کرده. ممنون
مشاهده همه نظرات 7

راهنمای مطالعه کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان

برای دریافت کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.