معرفی و دانلود کتاب صوتی کارشناس

عکس جلد کتاب صوتی کارشناس
قیمت:
۷۳,۵۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی کارشناس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی کارشناس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی کارشناس

ر. ک. نارایان در کتاب صوتی کارشناس داستان مردی را روایت می‌کند که برای رسیدن به طبقه‌ی اجتماعی بالاتر باورهای پیشین خود را رها کرده است. تناقض بین تفکر سنتی و میل به سبک زندگی مدرن شخصیت اصلی این کتاب صوتی را در تنگنایی فرهنگی قرار می‌دهد. ر. ک. نارایان از تأثیرگذارترین نویسندگان مدرن هند است که تجربه‌ی دشواری‌های فرهنگی استقلال هند را با طنزی گزنده روایت کرده است.

درباره‌ی کتاب صوتی کارشناس

ششمین رمان ر. ک. نارایان (R. K. Narayan) داستان فراز و نشیب‌های زندگی اقتصادی مارگایا (Margayya) است. وقایع کتاب صوتی کارشناس (The Financial Expert) مانند دیگر رمان‌های او در مالگودی (Malgudi) اتفاق می‌افتد. اگرچه مالگودی شهری خیالی است که بیشتر داستان‌های ر. ک. نارایان در آن اتفاق شکل گرفته اما می‌توان تشابهات بسیاری بین این شهر خیالی و واقعیت زندگی مردم هند مشاهده کرد. کتاب صوتی کارشناس که اولین بار در سال 1952 منتشر شد استعاره‌ای طنزآمیز از تلاش مردم هند برای استقلال از کشور از انگلستان است. تقابل ارزش‌های سنتی هند و امواج پرخروش غرب‌گرایی درون‌مایه‌ی این رمان صوتی و بیشتر آثار ر. ک. نارایان است.

مارگایا نابغه‌ی ریاضی است و در سایه‌ی درخت بانیان، روبه‌روی بانک می‌نشیند تا به هم‌روستاییانش در حساب‌وکتاب و گرفتن وام‌هایی سودآور از بانک کمک کند. مشاوره‌های مارگایا به مردم باعث کاهش سود بانک از وام‌های ناعادلانه‌ای می‌شود که پیش‌ازاین ساکنان مالگودی را در تنگناهای مالی قرار داده بود. مدیر بانک به او هشدار می‌دهد که اگر به این راهنمایی‌ها ادامه دهد برای دستگیری‌اش اقدام خواهند کرد. مارگایا که یکی از شخصیت‌های پیچیده و جذاب جهان داستانی ر. ک. نارایان است از این برخورد و توهین رئیس بانک ناراحت شده و قسم می‌خورد به مردی ثروتمند تبدیل شود. او نمی‌خواهد کسی در جایگاه مدیر بانک به خود اجازه‌ی توهین به او را بدهد، یکی از ترس‌های مارگایا مورد تمسخر قرار گرفتن توسط دیگران است. واگویه‌های مارگایا و شیوه‌ی استدلال‌ او برای توجیه انگیزه‌ی جدیدش از زیباترین و واقعی‌ترین بخش‌های کتاب صوتی کارشناس است. او که دسترسی اندکی به منابع موردنیاز برای ثروتمند شدن دارد به کمک خدایان هندو متوسل می‌شود. الهه‌ی لاکشمی پس از اتفاقاتی هیجان‌انگیز به مارگایا کمک می‌کند تا تبدیل به جادوگری درزمینه‌ی مالی شود. کسب درآمد شروع مشکلاتی است که تاکنون برای مارگایا پیش نیامده بود. رابطه‌ی او با خانواده و دیگر شهروندان مالگودی، تصویر او از خودش و تردید در باورهایی که زمینه‌ی موفقیت او را فراهم کرده بودند مارگایا را وارد جهانی از سردرگمی‌های جدید می‌کند.

توجه به طبقات پایین جامعه‌ی هند و تأثیر صنعتی‌شدن بر تفکرات محافظه‌کارانه‌ی این مردم از مسائلی است که کتاب صوتی کارشناس را به اثری برجسته تبدیل کرده است. شخصیت اصلی داستان محصول شرایط شهری است که در آن زندگی می‌کند. مارگایا شهروند مدرنی است که دائماً در تلاش برای تغییر موقعیت اجتماعی خود و افزایش کسب درآمد از سنت‌های هند فاصله می‌گیرد. در یک وضعیت سرمایه‌داری کسب درآمد بیشتر تنها راه دستیابی امثال مارگایا به جایگاه اجتماعی طبقات بالاتر است اما مال‌اندوزی در تقابل با هنجارهای و باورهای سنتی هندو قرار می‌گیرد. ر. ک. نارایان جامعه‌ی هند را جامعه‌ای در حال تغییر، زیر چنگال سرمایه‌داری غربی تصویر می‌کند. شهروندان مالگودی بین سنت و مدرنیته سرگردان هستند. انتخاب طبقه‌ی متوسط شهرنشین به عنوان موضوع اصلی داستان و فاصله گرفتن از روایت دهقانان، کشاورزان یا کارگران تلاشی برای یادآوری این واقعیت است که تفکر سنتی می‌تواند در لباس‌ها و سبک زندگی مدرن به حیات خود ادامه دهد.

تجربه‌ی مدرنیزاسیون برای مارگایا، شخصیت اصلی کتاب صوتی کارشناس، تجربه‌ای آسیب‌زا و تخریب‌کننده است. باورهای او نسبت به میراث فرهنگی پیشینیانش متزلزل شده و ترس از فراموش کردن هویت فرهنگی مانند شبحی فکر و ذهن مارگایا را تسخیر می‌کند. جهان غرب برای ر. ک. نارایان مانند گردابی است که همه‌ی فرهنگ‌ها را به درون خود می‌کشد. سنت‌ها و باورهای فرهنگ‌های حاشیه‌ای در تقلای درنیفتادن به این ورطه با بحران‌های هویتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برای ر. ک. نارایان بخشی از موفقیت و خوشبختی در گرو پذیرش سنت‌هایی است که مسیر زندگی پیشینیان ما را هموار کرده است. از نظر او مدرنیسم معضلات مشخصی را با خود به همراه می‌آورد. باورهای ما هرچه که باشد؛ از کیهان، نفس، کارما، شانس یا سرنوشت گرفته تا ادیان و مذهب‌های گوناگون برای پاسخ به نیازی معنوی ایجاد شده که با ورود به زندگی مدرن تبدیل به حفره‌ای اندوهگین می‌شود. کتاب صوتی کارشناس روایت زندگی به‌مثابه‌ی سفری است برای یافتن هویت شخصی و راهی است به‌سوی برپایی قراردادهای اجتماعی ناشی از خودشناسی.

نگاه ر. ک. نارایان به زندگی و موقعیت جوامع در حال توسعه منتقدین و طرفداران بسیاری دارد. شریف الکریم (Shariful Karim)، منتقد ادبی، کتاب صوتی کارشناس را نوعی سنت‌گرایی ناشی از مواجهه با مدرنیسم تفسیر می‌کند درحالی‌که الکه بوهمر (Elleke Bohemer) ریشه‌های تفکر پسااستعماری را در این رمان صوتی جست‌وجو کرده است. از نظر او تناقضات موجود در یک جامعه‌ی مادی‌گرا باعث شده نویسندگان پسااستعماری زندگی فرهنگی گذشته را با واقعیت‌های غربی جوامع خود ادغام کنند.

نشر صوتی جیحون کتاب صوتی کارشناس را با صدای محمد ولیان تهیه و تولید کرده است. این کتاب صوتی بر اساس ترجمه‌ی مهدی غبرایی و با همکاری انتشارات کتاب سرای نیک منتشر شده است.

اقتباس‌های فرهنگی از کتاب کارشناس

در سال 1983 فیلمی به نام «مارگایای بانکدار (Banker Margayya)» به کارگردانی تی. اس. ناگابهارانا (T. S. Nagabharana) ساخته شد. این فیلم در سال 1984 برنده‌ی جایزه‌ی ملی فیلم بلند به زبان کان‌نادایی شد و در جوایز فیلم ایالتی کارناتاکی جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد را به خود اختصاص داد.

نکوداشت‌های کتاب کارشناس

  • اگرچه در کتاب کارشناس لحن کمدی پنهانی وجود دارد اما درونی‌ترین معنای زندگی نیز در این کتاب دیده می‌شود؛ اینکه ما تنها وارد این دنیا می‌شویم و به‌تنهایی آن را ترک می‌کنیم. (لیتراری انالیسیس)

  • کتاب کارشناس نمونه‌ی شگفت‌انگیزی از پرداختن طرح در نویسندگی است؛ پنج قسمت آن برگرفته از پنج بخش درام‌های الیزابتی است. (اچ. ام. ویلیامز)

  • زندگی در مالگودی دقیقاً به همان روشی پیش می‌رود که قرن‌ها پیش‌ازاین نیز پیش می‌رفت. کنار هم قرار گرفتن این قراردادهای قدیمی و شخصیت‌های مدرن کمدی زیادی را به کتاب کارشناس اضافه کرده است. (گراهام گرین – نویسنده کتاب مأمور معتمد)

  • کتاب کارشناس احتمالاً بزرگ‌ترین اثر کمک نارایان است. (ویلیام والش)

کتاب صوتی کارشناس برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب صوتی برای علاقه‌مندان به ادبیات مدرن انگلیسی، طنز تلخ و جامعه‌شناسی پسااستعماری بسیار جذاب خواهد بود. اگر دوست دارید به روایت جذاب تقابل‌های سنت و مدرنیته در جامعه‌ای درحال‌توسعه گوش کنید؛ از شنیدن این کتاب لذت خواهید برد.

با ر. ک. نارایان بیشتر آشنا شویم

راسیپورام کریشناسوامی نارایان (Rasipuram Krishnaswami Narayan) معروف به ر. ک. نارایان نویسنده و رمان‌نویس هندی است که در اکتبر 1906 در چنای به دنیا آمد و در سال 1930 از دانشکده‌ی مهاراجه‌ی دانشگاه میسور فارغ‌التحصیل شد. او از اولین نویسندگان برجسته‌ی هندی است که کتاب‌های خود را به زبان انگلیسی منتشر می‌کردند و در محافل ادبی انگلستان موردتوجه قرار گرفتند. او تا سال 1956 که جایزه‌ی بنیاد راکفلر را گرفت و برای اولین بار به خارج سفر کرد در میسور زندگی می‌کرد. کتاب‌های اول ر. ک. ناریان ازجمله «سوامی و دوستان (Swami and Friends)»، «کارشناس هنر (The Bachelor of Arts)» و «معلم انگلیسی (The English Teacher)» با حمایت گراهام گرین، نویسنده‌ی مشهور انگلیسی، منتشر شد.

در آثار ر. ک. نارایان شاهد توجه به بافتار اجتماعی و زندگی روزمره‌ی شخصیت‌هایی از طبقات متوسط هند هستیم. برخی از منتقدین ادبی رمان‌های او را با ویلیام فاکنر مقایسه می‌کنند و شوخ‌طبعی آثار او را موردتوجه قرار می‌دهند و گروهی دیگر بر شباهات روایت‌های موجز او به داستان‌های گی دو ماپاسان اشاره کرده‌اند. ر. ک ناریان پیش از مرگش در می 2001 جوایز ادبی بسیاری دریافت کرده است. او مدال ای. سی بنسون را از انجمن سلطنتی ادبیات، دومین و سومین جایزه‌ی فرهنگی هند و جایزه‌ی ساهیتا را در سال 1994 دریافت کرد. ر. ک ناریان کمک‌هزینه‌ی تحصیلی آکادمی ملی ادبیات هند که بالاترین افتخار ادبی در هند است را نیز دریافت کرده است.

در بخشی از کتاب صوتی کارشناس می‌شنویم

بس که دوچرخه‌سوارها زنگ زدند و او را به این‌سو و آن‌سو راندند، کنار خیابان رفت. درشکه‌چی‌ها سرش داد می‌کشیدند و پیاده‌ها به او تنه می‌زدند. تمام فکر و خیالش حول بدبختی‌هایش دور می‌زد. خود را خرد و خراب می‌دید. دو دانشجوی خندان که لب‌هایشان از جویدن برگ تنبول سرخ بود، گفت‌وگوکنان از اناد بهاوان بمبئی درآمدند و به مارگایا زل زدند. مارگایا فکر کرد: «دارند به من می‌خندند. شاید همین‌الان از من بخواهند به اتاقشان بروم و سرشان را اصلاح کنم!» سر برگرداند و نگاهشان کرد و دید که آن‌ها هم سر برگردانده‌اند و پوزخند می‌زنند. کسی که سوار اتومبیل آخرین‌مدلی بود ظاهراً یک لحظه‌ی گذرا به او چشم دوخت و مارگایا تصور کرد که بارقه‌ای از تحقیر در چشمانش دیده است.

بعد در انتهای غربی خیابان مارکت مغازه‌ی عینک‌فروشی را دید که صاحبش دم در ایستاده بود. «لابد او هم دست توی جیبم می‌کند و عینکم را برمی‌دارد یا وادارم می‌کند سرش را اصلاح کنم!» کناری رفت و وارد کوچه‌ی کبیر شد و از صندوقچه‌ای که زیر بغل داشت شرمسار شد و آرزو کرد که کاش می‌توانست دورش بیندازد، اما احساس مالکیت اجازه‌ی چنین کاری را نمی‌داد. از کوچه‌ی باریک کبیر که خانه‌های کوچکش نیمی از آن را اشغال کرده بودند گذشت. به نظر می‌رسید مردم به او زل زده‌اند و انگار می‌گویند: «آهای سلمانی، فردا صبح زود بیا! باید خیلی زود بیایی، پیش از آنکه بروم حمام.» باعجله دور شد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
2 دقیقه
شناسنامه
4 دقیقه
یادداشت
6 دقیقه
مقدمه
32 دقیقه
بخش اول - قسمت اول
31 دقیقه
بخش اول - قسمت دوم
34 دقیقه
بخش اول - قسمت سوم
26 دقیقه
بخش اول - قسمت چهارم
27 دقیقه
بخش اول - قسمت پنجم
37 دقیقه
بخش اول - قسمت ششم
22 دقیقه
بخش دوم - قسمت اول
25 دقیقه
بخش دوم - قسمت دوم
31 دقیقه
بخش دوم - قسمت سوم
24 دقیقه
بخش دوم - قسمت چهارم
29 دقیقه
بخش دوم - قسمت پنجم
26 دقیقه
بخش سوم - قسمت اول
30 دقیقه
بخش سوم - قسمت دوم
27 دقیقه
بخش سوم - قسمت سوم
35 دقیقه
بخش سوم - قسمت چهارم
24 دقیقه
بخش سوم - قسمت پنجم
25 دقیقه
بخش چهارم - قسمت اول
21 دقیقه
بخش چهارم - قسمت دوم
27 دقیقه
بخش پنجم - قسمت اول
28 دقیقه
بخش پنجم - قسمت دوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی کارشناس
نویسنده
مترجممهدی غبرایی
راویمحمد ولیان
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۹ ساعت و ۳۲ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی کارشناس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی کارشناس

برای دریافت کتاب صوتی کارشناس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.