معرفی و دانلود کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد

عکس جلد کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد
قیمت:
۱۰۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد

کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد، اثری ادبی است که مارسل پروست با بیانی شیوا و روان، در آن به نقد نظرات و دیدگاه‌های سنت بوو، نویسنده و منتقد ادبی قرن نوزدهم فرانسه می‌پردازد. این کتاب شامل مجموعه مقالاتی است در سال 1954، در فرانسه منتشر شد و نویسنده در هر فصل از آن، به دنبال انتقاد از شیوه‌ی ارزیابی آثار نویسندگان و رویکرد سنتی نقد ادبی این کشور است.

درباره‌ی کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد

کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد (Contre Sainte-Beuve)، مجموعه‌ای از نقدها و یادداشت‌های ادبی مارسل پروست (Marcel Proust)، منتقد و رمان‌نویس فرانسوی است که به جنبه‌های مختلف مهارت‌های ادبی نویسنده و دیدگاه‌های او نسبت به محدودیت‌های نقد سنتی فرانسه، می‌پردازد.

اگرچه پروست، به دلیل نگارش مجموعه کتاب «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» به عنوان یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان قرن بیستم شناخته می‌شود، اما او در نیمه‌ی نخست زندگی کاری خود، به عنوان منتقد ادبی مشغول به فعالیت بود و به صورت صریح، به انتقاد از منتقدان ادبی زمان خود می‌پرداخت. کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد قرار بود به‌عنوان مقدمه کتاب «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» منتشر شود اما به دلیل اینکه کتاب حاضر حاوی نکات جدید و انتقادهای زیادی از سنت بوو، نویسنده و یکی از منتقدان ادبی قرن نوزدهم فرانسه بود، نویسنده تصمیم گرفت این اثر را به صورت جداگانه و مستقل به چاپ برساند. دیدگاه‌های خاص و جدید پروست بعدها، باعث پیشرفت و تحول نقد ادبی فرانسه شد.

معرفی و دانلود کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد

مارسل پروست، از رویکرد سنتی نقد ادبی فرانسه انتقاد می‌کند و بر این باور است نباید آثار نویسندگان را بر اساس زندگی‌نامه و تجربیات زیسته آنها درک کرد. به اعتقاد او، نمی‌توان جوهر واقعی هنر یک نویسنده را از تجربه و جزئیات زندگی او دریافت و به تصویر کشید و از او انتقاد کرد. پروست، آثار ادبی را از زندگی شخصی نویسنده کاملاً جدا می‌داند و انجام چنین نقد و ارزیابی‎هایی را قضاوت‌های نادرست و غیردقیق برمی‌شمارد. او همچنین بر این نکته تأکید می‌کند که رمان، بستری برای طرح ایده‌های ادبی نیست. پیشنهاد پروست برای گذار از رویکرد سنتی و رسیدن به رویکردی بدیع و جایگزین، اهمیت به تفسیر و نقش حافظه خواننده است. به این معنی که تجارب و خاطرات خود خواننده، درک او از یک متن را شکل می‌دهد و معنای واقعی یک اثر در پاسخ شخصی خواننده به آن نهفته است.

کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد، یک اثر فلسفی و درون‌نگر است که بینش‌های ارزشمندی را در مورد فلسفه ادبی خود پروست ارائه می‌دهد. همچنین سعی دارد بازنگری در رابطه نویسندگان و خوانندگان و فرایند خلاق، ایجاد کند و به پیچیدگی‌های حافظه، ادراک و... بپردازد. خود نویسنده در نامه‌ای، این کتاب را «رمانی عظیم» نامیده است.

نکوداشت‌های کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد

  • نثر روشن، جملات بی‌پایان زیبا و پرتره‌های شخصیتی صمیمی. (ایکل فینوکیارو، نویسنده)
  • خواندن همه‌ی آثار مارسل پروست ضروری است. (احمد پرهیزی، مترجم کتاب ضد سنت بوو؛ خاطره‌های بامداد)

کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد، به افرادی که به جستارهای ادبی و همچنین نقد ادبی، خصوصاً نقد ادبی فرانسه، علاقه‌مندند پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد می‌خوانیم

«ژرار دو نروال، که مثل فروشنده‌ای دوره‌گرد [در مسیر] پاریس به مونیخ بود...» این داوری از نظر مایی که امروز موافقیم که سیلوی را شاهکار اعلام کنیم شگفت‌آور به‌نظر می‌رسد. مع‌الوصف، باید بگویم که به‌زعم من این روزها سیلوی را با برداشتی بس نادرست می‌ستایند، چندان‌که من می‌گویم ای‌کاش آن را فراموش کرده بودند همان‌طور که سنت‌بوو به حال خود رهایش کرده بود، چون در این صورت می‌توانست جان سالمی به‌در برد و همچنان تازگیِ معجزه‌آسایش را حفظ کند. درست است که یک شاهکار وقتی فراموشی تخریبش کند و بر چهره‌ی او نقشِ ناراستی بزند که نارواست، بالاخره روزی خروج خواهد کرد، روزی که تفسیری صحیح، زیبایی او را به او برگرداند. مجسمه‌های یونانی شاید با تفسیر آکادمی یا تراژدی‌های راسین با تفسیر نوکلاسیک‌ها قدر کمتری یافتند، چنان‌که اگر یکسره فراموش شده بودند چنین اتفاقی برای آنان پیش نمی‌آمد. بهتر بود راسین خوانده نمی‌شد به‌جای آن‌که او را در حد کانپیسترون بدانند. اما امروز چنین کلیشه‌ای از چهره‌ی او پاک شده است و به چشم ما چنان اصیل و نو می‌آید انگار او را نمی‌شناخته‌ایم. مجسمه‌های یونانی نیز چنین وضعیتی دارند. و رودن، یعنی کسی که ضدکلاسیک‌ها بود به ما [ارزش آن‌ها را] نشان داد.

این روزها همه معتقدند که ژرار دو نروال نویسنده‌ای قرن هجدهمی و دیرآمده بود، رومانتیسم بر این مرد اهل گُلِ اصیل، سنتی و محلی هیچ تأثیری نگذاشته بود، کسی که در سیلوی نقشی ظریف و ساده از زندگی آرمانی فرانسوی پرداخته بود. این بود آن‌چه ما به سر مردی آوردیم که در بیست‌سالگی فاوست را ترجمه می‌کرد، به دیدن گوته در وایمار می‌رفت، همه‌ی الهامات خارجی را نثار جنبش رمانتیسم کرد، از جوانی در معرض حملات جنون بود، در نهایت محبوس شد، نوستالژی مشرق‌زمین را داشت و آخرش هم به آن‌جا عزیمت کرد، او را حلق‌آویز به درب حیاطِ دژی پلید یافتند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
فصل یکم: خواب‌ها
فصل دوم: اتاق‌ها
فصل سوم: روزانه‌ها
فصل چهارم: کُنتس
فصل پنجم: مقاله‌ی فیگارو
فصل ششم: تیغه‌ی آفتاب روی بالکن
فصل هفتم: گپی با مامان
فصل هشتم: روش سنت‌بوو
فصل نهم: ژرار دو نروال
فصل دهم: سنت‌بوو و بودلر
فصل یازدهم: سنت‌بوو و بالزاک
فصل دوازدهم: بالزاکِ آقای گرمانت
فصل سیزدهم: نسل نفرینی
فصل چهاردهم: نام‌های هیچ‌کس
فصل پانزدهم: بازگشت به گرمانت
فصل شانزدهم: نتیجه‌گیری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد
نویسنده
مترجماحمد پرهیزی
ناشر چاپیانتشارات مروارید
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات310
زبانفارسی
شابک978-964-191-408-2
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد

برای دریافت کتاب ضد سنت بوو، خاطره‌های بامداد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.