معرفی و دانلود کتاب عرفان شناخت

عکس جلد کتاب عرفان شناخت
قیمت:
۳۱,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عرفان شناخت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عرفان شناخت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عرفان شناخت

علی حصوری، از پژوهشگران برجسته‌ی ایرانی، در کتاب عرفان شناخت به سراغ ابعاد گوناگون عرفان رفته و می‌کوشد با بررسی مفاهیم مرتبط و نحله‌های گوناگون عرفانی به خصوص در ایران، افق دید گسترده‌ای را در این زمینه در اختیار مخاطبان قرار دهد.

درباره‌ی کتاب عرفان شناخت

عرفان یک عمل معنوی است که در طول تاریخ در ادیان و فرهنگ‌های از نقشی مهم و اساسی برخوردار بوده است. تجربه‌ی عرفانی روشی است برای رسیدن به واقعیتی الوهی و درونی که از طریق تجربیات مستقیم شخصی، و نه از طریق ابزارهای فکری دیگر به دست می‌آید. مقصود از عرفان جست‌وجو برای دست یافتن به درکی عمیق‌تر از ماهیت خود، هستی و جهان است و اغلب از طریق مراقبه، دعا، تفکر و یا سایر اعمال معنوی رقم می‌خورد. علی حصوری در کتاب عرفان شناخت به سراغ ابعاد گوناگون این پدیده رفته و هر یک از آنها را به‌طور مفصل بررسی می‌کند.

عرفان با وجود تنوعات و پیچیدگی‌ها و دگردیسی‌های فراوان، تا به امروز نیز نیرویی قدرتمند در زندگی معنوی بسیاری از مردم باقی مانده است. عارفان چه از طریق مراقبه، چه دعا و چه از طریق اعمال دیگر، به جست‌وجوی درک عمیق‌تر ماهیت واقعیت و امر الهی ادامه می‌دهند. آن‌ها با گشودن خود در برابر اسرار هستی، نگاهی اجمالی به دنیایی فراتر از محدودیت‌های دنیای فیزیکی ارائه می‌کنند و دیگران را الهام می‌بخشند تا سفرهای معنوی خود را کشف کنند. با مطالعه‌ی کتاب عرفان شناخت با وجه نظری این موضوع آشنا می‌شوید.

چنانچه نویسنده در درآمد کتاب می‌گوید، مقصود او از نگارش این اثر بررسی ریشه‌های تاریخی عرفان در ایران است. چه آن قسمی که در این سال‌ها بیشتر مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است و چه بخشی که به دلایل مختلف از نظر پژوهشگران مغفول مانده است. نویسنده همچنین خاطرنشان می‌کند که دین و عرفان محدود به مواردی نیست که در ادیان شناخته‌شده‌ی ابراهیمی و غیرابراهیمی به آن‌ها رسمیت داده شده است. علی حصوری در کتاب عرفان شناخت درصدد آن برآمده است تا به جست‌وجوی پرسش پاسخ‌هایی برود که پژوهش‌های منتشرشده نتوانسته‌اند جواب اقناع‌کنندهای را برای آن‌ها ارائه دهند.

تنوع الوان تجربیات و نحله‌های عرفانی در ایران سبب شده است که نویسنده بخش اعظمی از کتاب خود را به آن اختصاص دهد و در فصل‌های متعددی به بررسی وجوه گوناگون آن بپردازد. علی حصوری در ابتدای کتاب تعریفی از عرفان ارائه می‌دهد و سپس به پیوند میان دین و عرفان می‌پردازد. بعد از آن به سراغ عرفان هندو، عرفان بودائی و عرفان مانوی می‌رود و پس از آن که در فصل‌های جداگانه شرح و تفسیری از هر یک را در اختیار مخاطب گذاشت، سلسه نسب عرفان ایرانی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

ریشه‌ی عرفان اسلامی چیست؟ چهره‌های برجسته‌ی این عرصه چه کسانی هستند و چه کارهایی را در راستای گسترش و تعالی آن صورت داده‌اند؟ دوران اوج عرفان ایرانی شامل چه بازه‌ای از تاریخ ایران می‌شود و در کل عرفان ایرانی بر چه پایه‌هایی استوار است؟ علی حصوری در کتاب عرفان شناخت به تمامی این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد و افق دید شما را پیرامون موضوع عرفان و تصوف، گسترش و عمق می‌بخشد.

کتاب عرفان شناخت نوشته‌ی علی حصوری به همت نشر چشمه تهیه و منتشر شده است.

کتاب عرفان شناخت برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به کتاب‌هایی با موضوع عرفان و تصوف علاقه دارید، مطالعه‌ی این کتاب را از دست ندهید.

با علی حصوری بیشتر آشنا شویم

علی حصوری، نویسنده، زبان‌شناس و پژوهشگر ایرانی در سال 1316 چشم به جهان گشود. او در حال حاضر ساکن سوئد است و پیش از این استاد مؤسسه‌ی آسیائی دانشگاه شیراز بوده است. از آثاری که به قلم علی حصوری منتشر شده‌اند می‌توان به عناوینی همچون «حافظ از نگاهی دیگر»، «سرنوشت یک شمن»، «نقش‌های قالی ترکمن و اقوام همسایه» و «تصحیح نوروزنامه‌ی خیام» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب عرفان شناخت می‌خوانیم

بر پایه‌ی آنچه گفتیم، باید عرفان ایرانی ریشه در توران (آسیای مرکزی) داشته و اصیل بوده باشد، زیرا از آغاز دوره‌ای‌ که ما در تاریخ می‌شناسیم، یعنی از سده‌ی زرتشت تا دوره‌ی اسلامی، آسیای میانه است که مرکز شمنان است و این آئین تا شمال چین (مغولستان) ادامه داشته و دارد. البته ما تنها نشانه‌های ظاهری شمندینی را در عرفان خود داریم، اما اگر این ارتباط چنین باشد، بایستی که هم خانقاه و هم صوفیان نخستین از آن جا پیدا شده باشند و این نکته‌ای‌ است که لویزن بیش از همه متوجه آن شده است. او می‌گوید: «کلمه‌ی فارسی برای محل اجتماع صوفیه (خانقاه) برای نخستین بار در متونی آمده که تاریخ آن‌ها به صده‌ی سوم هجری بر می‌گردد، گرچه احتمالاً این نهاد خود تا صده‌ی بعد شکل مشخصی پیدا نکرد. می‌دانیم که بیشتر بنیان‌گذاران عرفان اسلامی، اهل ماوراءالنهر ایران، یعنی ایران شمال شرقی (منطقه‌ای‌ شامل ماوراءالنهر، خوارزم و خراسان شمالی) بودند. در اواخر صده‌ی دوم یا اوائل صده‌ی سوم هجری، نخستین خانقاه‌های صوفیه در آن جا تأسیس شد، و تا اوائل صده‌ی چهارم شیوه‌ی باطن‌گرایانه‌ی اسلامی‌ به عنوان «طریقت» (با تمام رسوم، تشریفات و اصول اعتقادی خود) عملاً به شکل کاملی رشد یافته، در سراسر جهان اسلام منتشر شد.

درواقع ریشه‌ی شمنی عرفان ایرانی ما را ناگزیر می‌کند که نه تنها در سرمنشأ عرفان خود ورارود را در نظر داشته باشیم، بلکه در اصول عقاید، رفتارها و کردارها و حتا باورها از نخستین صوفیان خراسان کمک بگیریم.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
درآمد
سخنی در روش
بررسی روان شناسانه ی عرفان
به دنبال تعریف عرفان
آزمون سر‌راست
بستگی دین و عرفان
بنیاد عرفان
آشناسازی
از نیزه تا عصا
شعر
رقص
عرفان و خویشتن
عرفان هندو
عرفان بودائی
عرفان مانوی
سلسله نسب عرفان ایرانی
اسلام و عرفان
ریشه ی عرفان اسلامی
بنیاد ایرانی تصوف و عرفان
شهاب الدین سهروردی
دو صوفی
عزیزالدین نسفی
شیخ شبستری
اوج عرفان ایرانی
عرفان ملاصدرا
عرفان و دانش
گنبد زمین
شکل های نمادین
آب‌ها
درخت
کوه ها
بهشت غربی ایران
ستاره شناسی، گاهشماری و احکام
پزشکی و شیمی (کیمیا)
عرفان یونگ
پایان کتاب
خانی‌ها
فارسی
غیرفارسی
واژه‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عرفان شناخت
نویسنده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات98
زبانفارسی
شابک978-622-01-0836-8
موضوع کتابکتاب‌های عرفان و تصوف
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عرفان شناخت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب عرفان شناخت

برای دریافت کتاب عرفان شناخت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.