معرفی و دانلود کتاب علوم اعصاب شناختی حافظه

برای دانلود قانونی کتاب علوم اعصاب شناختی حافظه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب علوم اعصاب شناختی حافظه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب علوم اعصاب شناختی حافظه

کتاب علوم اعصاب شناختی حافظه نوشته‌ی اسکات اسلاتنیک، منبعی جامع برای دانشجویان و پژوهشگران حوزه‌ی علوم اعصاب است. این کتاب که حاصل جدیدترین مطالعاتِ صورت‌گرفته است، به‌روزترین تحقیقات درباره‌ی عملکرد مغز انسان و حافظه را با علاقه‌مندان به اشتراک می‌گذارد. نویسنده ضمن تشریح مفاهیم بنیادین و استفاده از نظریات حوزه‌ی روان‌شناسی، دیدگاه‌های رایج میان پژوهشگران را به چالش کشیده و سعی دارد تا رویکردی همه‌جانبه به پژوهش‌های پیشین داشته باشد.

درباره‌ی کتاب علوم اعصاب‌‌شناختی حافظه

طی سال‌های گذشته، علوم اعصاب‌شناختی رشد قابل‌ِتوجهی داشته و پابه‌پای پیشرفت‌های تکنولوژی جلو رفته است. کتاب علوم اعصاب‌‌شناختی حافظه (Cognitive Neuroscience of Memory)، نوشته‌ی اسکات اسلاتنیک (Scott D. Slotnick)، در شمار به‌روزترین و کامل‌ترین تحقیقات این حوزه جا دارد که می‌تواند به‌عنوان منبعی معتبر مورد استفاده‌ی دانشجویان و پژوهشگران قرار گیرد. تکنیک‌های مختلف علوم اعصاب‌شناختی، مکانیسم‌های مغز انسان و عملکرد حافظه‌، موضوعات اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند.

مغز انسان و حافظه، عملکرد پیچیده‌ای دارد که به‌ کّرات مورد مطالعه قرار گرفته و هربار اطلاعات قابل‌توجهی در اختیار پژوهشگران گذاشته است. کتاب پیش‌ رو که حاصل جدیدترین تحقیقات حوزه‌ی اعصاب‌‌شناختی است، از نظریات حوزه‌ی روان‌شناسی نیز بهره گرفته تا سازوکار حافظه‌ی انسان را به‌طور کامل بررسی کند. این کتاب ضمن مطالعه‌ی عملکرد مغز، ساختار آن و نورون‌های تشکیل‌دهنده سعی دارد تا از دیدگاه اعصاب‌‌شناختی به موضوع حافظه وارد شود.

نویسنده تمامی مباحث را با زبانی شیوا و روان به‌نگارش درآورده تا برای همه قابل‌ِفهم باشد. او دیدگاه‌های رایج در این حوزه را زیر سؤال می‌برد و سعی دارد تا مخاطب را با فرضیاتی که طرح می‌کند به چالش بکشد. لازم به ذکر است که درمان‌های پیشنهادی او، بر اساس جامع‌ترین و به‌روزترین تحقیقات علمی هستند. آشنایی با انواع حافظه، ابزارهای رایج در علوم اعصاب‌شناختی، حافظه‌ی بلندمدت و نواحی مغزی مرتبط با آن، زمان‌بندی مغز، ضعف‌های حافظه‌ی بلندمدت، بیماری‌های حامل اختلال فراموشی، بررسی حافظه‌ی حیوانات و پیش‌بینی تحقیقات آینده، مباحث اصلی این کتابند که طی یازده فصل در اختیار شما قرار می‌گیرند. هر فصل دارای مقدمه، هدف‌گذاری، یادگیری، تشریح موضوعات کلیدی، خلاصه، معرفی مقالات مرتبط و طرح سؤالات مربوطه است. درنتیجه، مخاطب از همان ابتدا درمی‌یابد که در جریان مطالعه چه نکاتی را یاد می‌گیرد و به چه اهدافی دست پیدا می‌کند.

اسکات اسلاتنیک توضیح می‌دهد که اعصاب‌شناختی، ترکیبی از روان‌شناسی شناختی و علوم اعصاب رفتاری است که بر مکانیزم‌های مغز تمرکز دارد. به همین خاطر در فصول اولیه‌ی کتاب، مناطق مختلفی از مغز را که با حافظه در ارتباطند معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد که سازوکار آن‌ها به چه صورت است. مطالعه‌ی زمان فعالیت این بخش‌ها و ارتباط آن‌ها با یکدیگر از دیگر مباحثی است که در کتاب علوم اعصاب‌شناختی حافظه مورد بررسی قرار می‌گیرد. او در ادامه انواع حافظه را به تفصیل شرح می‌دهد و درنهایت، فرضیات خود در این زمینه را با علاقه‌مندان به اشتراک می‌گذارد. باید توجه داشت که حافظه‌ی بلندمدت، دغدغه‌ی اصلی اسکات اسلاتنیک در نگارش این کتاب بوده است؛ درنتیجه بیشتر فصل‌های کتاب به این موضوع اختصاص دارد.

این کتاب که اولین‌بار به‌ همت انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شد، با ترجمه‌ی صدف حسینی، سیّد عبدالکریم قاسمی، فرزانه خدابنده و امیرمحمد محمدی‌نیا توسط انتشارات آوای نور به چاپ رسیده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی مبانی عصب‌شناسی کمبریج در حوزه‌ی روان‌شناسی

مجموعه‌ی مبانی عصب‌شناسی کمبریج در حوزه‌ی روان‌شناسی شامل ده جلد کتاب است که هر کدام به تشریح یکی از مباحث بنیادین این رشته‌ اختصاص دارند و توسط متخصصین برجسته‌ی علوم اعصاب‌شناختی، اجتماعی، عاطفی و بالینی‌ نوشته شده‌اند. این مجموعه که در پاسخ به نیاز روزافزون دانشجویان و پژوهشگران به وجود منبعی جامع و کاربردی در زمینه‌ی علوم اعصاب تهیه شده، مباحث کلیدی این رشته را توضیح می‌دهد و سعی دارد آن‌ها را در بستر روان‌شناسانه بررسی کند.

انتشارات دانشگاه کمبریج عهده‌دار انتشار آثار این مجموعه است. در این میان نسخه‌ی ترجمه‌شده‌ کتاب علوم اعصاب‌شناختی حافظه، که یکی از ده جلد کتاب‌ این مجموعه می‌باشد، توسط انتشارات آوای نور منتشر شده است.

در نکوداشت کتاب علوم اعصاب‌‌شناختی حافظه

در مجموع من کتاب علوم اعصاب‌‌شناختی حافظه را درمان جامعی برای تحقیقات حافظه، به‌ویژه مباحث مرتبط با علوم اعصاب‌شناختی می‌دانم. این کتاب برای پزشکان و حتی دانشمندان پایه که به پژوهش‌های حوزه‌ی حافظه علاقه‌مندند، آموزنده است. (هاوارد اس. کرشنر، نویسنده‌ی کتاب عصب‌شناسی رفتاری و شناختی)

کتاب علوم اعصاب‌‌شناختی حافظه برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان مقطع لیسانس و کارشناسی ارشد، اساتید و پژوهشگران علوم اعصاب مخاطبان کتاب علوم اعصاب‌‌شناختی حافظه هستند.

با اسکات اسلاتنیک بیشتر آشنا شویم

پروفسور اسکات اسلاتنیک، فارغ‌التحصیل رشته‌ی روان‌شناسی از دانشگاه کالیفرنیا است و اکنون به‌عنوان دانشیار در کالج بوستون و کالج ماساچوست فعالیت می‌کند. تحقیقات او بر ماهیت حافظه‌ی دیداری متمرکز است و عمده‌ی مطالعاتش در حوزه‌ی عصب‌شناسی به این مبحث اختصاص دارد. از او کتاب علوم اعصاب‌‌شناختی حافظه به زبان فارسی ترجمه شده است.

در بخشی از کتاب علوم اعصاب شناختی حافظه می‌خوانیم

روش‌هایی که تاکنون مورد بحث قرار گرفته‌اند، می‌توانند برای شناسایی فعالیت مغزی که با یک فرآیند شناختی خاص مرتبط است، استفاده شوند. یعنی در همان دوره زمانی که یک رویداد‌شناختی خاص رخ می‌دهد، فعالیت در ناحیه خاصی از مغز افزایش می‌یابد که با استفاده از روش‌های قبلی اندازه‌گیری می‌شود. منطقی است که فرض کنیم چنین فعالیتی منعکس کننده مناطق مغز زمینه ساز آن فرآیند شناختی است. با این حال، ممکن است که یک منطقه مغزی هیچ ارتباطی با آن واقعه نداشته باشد و فقط به دلیل اینکه ارتباط قوی با ناحیه مغز دیگری که زمینه‌ساز وقوع آن است، ارتباط فعال داشته باشد. این مسئله با روش‌های همبستگی مانند fMRI، ERP و MEG را نشان می‌دهد.

همیشه مشخص نیست که آیا فعالیت مغز شناسایی شده با استفاده از این تکنیک‌ها برای یک فرآیند شناختی ضروری است یا مانند گرمای خارج شده از لامپ، جنبه‌های اضافی دارد. بیماران مبتلا به ضایعات مغزی طبیعی ناشی از سکته‌مغزی یا نوع دیگری از ترومای مغزی را می‌توان برای ارزیابی اینکه آیا یک منطقه برای یک فرآیند شناختی ضروری است ارزیابی کرد. اگر ناحیه خاصی آسیب دیده باشد و عملکرد در یک تکلیف شناختی به طور انتخابی مختل شود، می‌توان فرض کرد که آن ناحیه زیربنای عملکرد آن کار است. دو محدودیت عمده برای مطالعات ضایعه وجود دارد. اول، باید دسترسی به تعداد کافی از بیماران مایل با ضایعات در ناحیه مورد نظر مغز وجود داشته باشد. ثانیاً، ضایعات طبیعی تقریباً هرگز محدود به منطقه مورد نظر نیستند. بنابراین، مشخص نیست که کدام یک از مناطق آسیب‌دیده عملکرد یک تکلیف را مختل کرده است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مترجم
مقدمه‌ی نویسنده
فصل اول: انواع حافظه و مناطق مغزی مورد نظر
1. 1 علوم اعصاب شناختی
1. 2 انواع حافظه
1. 3 آناتومی مغز
1. 4 هیپوکامپ و حافظه بلند مدت
1. 5 مناطق حسی
1. 6 مناطق کنترل
1. 7 سازوکار این کتاب
فصل دوم: ابزارهای علوم اعصاب شناختی
2. 1 اقدامات رفتاری
2. 2 تکنیک‌های با وضوح بالا
2. 3 تکنیک‌های با وضوح زمانی بالا
2. 4 تکنیک‌های وضوح مکانی و زمانی بالا
2. 5 ضایعات و تکنیک‌های مختل شدن موقت قشر
2. 6 مقایسه روش
فصل سوم: نواحی مغزی مرتبط با حافظه بلند مدت
3. 1 حافظه اپیزودیک
3. 2 حافظه معنایی
3. 3 تثبیت حافظه
3. 4 تثبیت و خواب
3. 5 رمزگذاری حافظه
3. 6 تفاوت‌های جنسیتی
3. 7 حافظه برتر
فصل چهارم: زمان‌بندی مغز در حافظه بلندمدت
4. 1 زمانبندی فعالیت
4. 2 بحث FN400
4. 3 فاز و فرکانس فعالیت
فصل پنجم: نقص حافظه بلندمدت
5. 1 فراموشی‌های معمول
5. 2 فراموشی ناشی از بازیابی
5. 3 فراموشی انگیزشی
5. 4 حافظه کاذب
5. 5 حافظه فلش
فصل ششم: حافظه کاری
6. 1 محتویات حافظه کاری
6. 2 حافظه کاری و هیپوکامپ
6. 3 حافطه کاری و فرکانس‌های مغزی
6. 4 انعطاف پذیری مغز و حافظه کاری
فصل هفتم: حافظه ضمنی
7. 1 مناطق مغز مرتبط با حافظه ضمنی
7. 2 زمان بندی مغزی مرتبط با حافظه ضمنی
7. 3 مدل‌های حافظه ضمنی
7. 4 حافظه ضمنی و هیپوکامپ
فصل هشتم: حافظه و فرایندهای شناختی دیگر
8. 1 توجه و حافظه
8. 2 حافظه و تصویرسازی ذهنی
8. 3 زبان و حافظه
8. 4 هیجانات و حافظه
فصل نهم: حافظه صریح و بیماری‌ها
9. 1 اختلال شناختی فراموشی خفیف
9. 2 بیماری آلزایمر
9. 3 آسیب مغزی خفیف (TBI)
9. 4 صرع لوب گیجگاهی میانی
9. 5 فراموشی گذرا جهانی
فصل دهم: حافظه بلندمدت حیوانات
10. 1 لوب مدیال تمپورال
10. 2 پتانسیل طولانی‌مدت
10. 3 بازپخش حافظه (خاطره)
10. 4 سلول‌های زمانی
10. 5 حافظه اپیزودیک
فصل یازدهم: آینده تحقیقات حافظه
11. 1 فرنولوژی و fMRI
11. 2 تصویربرداری fMRI در مقابل ERP
11. 3 تعاملات ناحیه مغز
11. 4 آینده علوم اعصاب شناختی
11. 5 کانون توجه در بعد چهارم
واژه نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب علوم اعصاب شناختی حافظه
نویسنده
مترجمصدف حسنی، فرزانه خدابنده، سید عبدالکریم قاسمی، امیرمحمد مهدی نیا
ناشر چاپیانتشارات آوای نور
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات312
زبانفارسی
شابک978-600-309-890-9
موضوع کتابکتاب‌های هوش و حافظه، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک
40000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب علوم اعصاب شناختی حافظه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب علوم اعصاب شناختی حافظه

برای دریافت کتاب علوم اعصاب شناختی حافظه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.