معرفی و دانلود کتاب فارماکولوژی ورزش و دوپینگ

عکس جلد کتاب فارماکولوژی ورزش و دوپینگ
قیمت:
۲۴۹,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فارماکولوژی ورزش و دوپینگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فارماکولوژی ورزش و دوپینگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فارماکولوژی ورزش و دوپینگ

کتاب فارماکولوژی ورزش و دوپینگ نوشته‌ی احسان یوسفعلی‌زاده، با تمرکز بر روی دوپینگ ورزشی می‌کوشد انواع داروهای غیرمجاز را معرفی کند و تأثیر آن‌ها بر بدن انسان را توضیح دهد. این کتاب به داروشناسی انواع استروئیدهای آنابولیک و آندروژنیک و دیگر داروهای افزایش عملکرد می‌پردازد، نحوه‌ی کنترل عوارض آن‌ها را توضیح می‌دهد و به مخاطب می‌آموزد که چطور استروئیدهای آنابولیک اصلی را تشخیص دهد و به‌درستی آن‌ها را مصرف کند.

درباره‌ی کتاب فارماکولوژی ورزش و دوپینگ

یکی از مشکلاتی که ورزشکاران و مربیان حرفه‌ای با آن مواجه هستند، مصرف داروهای غیرمجاز است. داروهای غیرمجاز یا اصطلاحاً دوپینگی باعث افزایش غیرمنصفانه‌ی عملکرد می‌شوند و رقابت عادلانه را بر هم می‌زنند. مسأله اینجاست که برخی از این داروها مصرف درمانی هم دارند و همین باعث می‌شود بعضی از ورزشکاران دچار اشتباه شوند و آن‌ها را مصرف کنند.

فدراسیون‌های ورزشی و آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ بر روی این مسأله کاملاً حساس هستند هر نوع دوپینگ را به‌شدت تنبیه می‌کنند. به‌نحوی‌که حتی ممکن است عمر فعالیت حرفه‌ای ورزشکار به پایان برسد یا برای همیشه اعتبار و جایگاهش را از دست بدهد. نکته‌ی قابل‌تأمل اینجاست که لیست داروهای غیرمجاز دائماً در حال تغییر است. پیشرفت‌های پزشکی باعث شده تا فدراسیون‌ها انواع داروها را رصد کنند و هرگاه احساس کنند دارویی باعث افزایش عملکرد می‌شود، آن را در لیست ممنوعه قرار دهند. به همین خاطر، ورزشکار و مربی حرفه‌ای باید کاملاً با فارماکولوژی یا داروشناسی ورزشی آشنا باشد و آن را درک کند. یکی از منابعی که به شکلی جامع به این موضوع پرداخته و سعی کرده آخرین تغییرات داروهای دوپینگ را بررسی نماید، کتاب فارماکولوژی ورزش و دوپینگ نوشته‌ی احسان یوسفعلی‌زاده است. این اثر به معرفی انواع داروهای غیرمجاز پرداخته و تأثیر آن‌ها بر بدن را توضیح می‌دهد. نویسنده می‌کوشد نشان دهد که سازوکار این داروها چگونه است، بر چه ارگان‌هایی از بدن انسان اثر می‌گذارند و چطور باعث افزایش عملکرد و توان ورزشکار می‌شوند.

مصرف دارو و مکمل برای افزایش توان سابقه‌ای چندین هزارساله دارد. قرن‌ها پیش انسان‌ها از مواد عجیبی مثل پودر شاخ گوزن برای نیروافزایی استفاده می‌کردند. در قرن بیستم و با شکل‌گیری رشته‌ی داروسازی، این موضوع شکل دیگری به خود گرفت. پزشکان برای درمان برخی از بیماری‌ها و ناتوانی‌ها مثل کم‌خونی یا رشد عضله، داروهایی هورمونی ساختند. این محصولات که عملکردی مشابه هورمون‌های بدن داشتند می‌توانستند باعث افزایش حجم بدن و توان آن هم شوند. به خاطر همین، برخی از ورزشکاران به این نوع داروها گرایش پیدا کردند و سعی نمودند برای رشد بدنشان از آن استفاده کنند. اما این شیوه، نه‌تنها رقابت ورزشی را بی‌معنا و نابرابر می‌کرد، که در دراز می‌توانست به خود فرد هم آسیب بزند. بر همین مبنا بود که آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ شکل گرفت تا بر این داروها نظارت داشته باشد و پیوسته آن‌ها را کنترل کند. امروزه سه شیوه‌ی رایج برای دوپینگ وجود دارد: استفاده از داروهای استروئید آنابولیک، به‌کارگیری هورمون‌های رشد، و دوپینگ خون با تزریق گلبول‌های قرمز. احسان یوسفعلی زاده در کتاب فارماکولوژی ورزش و دوپینگ به تمام داروهایی که در این سه شیوه به کار می‌روند، اشاره می‌کند و آن‌ها را توضیح می‌دهد. نویسنده به عوارض این داروها هم می‌پردازد و از نحوه‌ی کنترل و درمان آن‌ها می‌گوید. او بخش دیگری از کتابش را به نحوه‌ی تشخیص استروئیدهای آنابولیک اصل از تقلبی و مصرف درست و درمانی آن‌ها، اختصاص داده است.

کتاب فارماکولوژی ورزش و دوپینگ را نشر حتمی به چاپ رسانده است.

کتاب فارماکولوژی ورزش و دوپینگ برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب فارماکولوژی ورزش و دوپینگ آموزشی به مربیان و ورزشکاران حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود. اگر قصد دارید با انواع داروهای غیرمجاز و عوارض آن‌ها آشنا شوید، این منبع به شما کمک خواهد کرد.

در بخشی از کتاب فارماکولوژی ورزش و دوپینگ می‌خوانیم

تستوسترون نوعی استروئید آنابولیک از دسته‌ی دی‌هیدروتستوسترون است که به‌صورت ویژه از کاهش یک دی‌هیدوتستوسترون (کاهش -آلفا) و از استروئید آنابولیکی به نام بولدنون ایجاد می‌شود. همچنین از نظر ساختاری بسیار شبیه به پریمبولان (متانولون) است تنها تفاوت این دارو در این است که 1- تستوسترون، فاقد گروه 1- متیل است (گروه 1 متیل فعالیت زیستی دارو را برای خوراکی بود افزایش می‌دهد.) تحقیقات روی موش‌ها ثابت کرده است این دارو دو برابر آنابولیک‌تر از تستوسترون پروپیونات است (دو برابر آنابولیک‌تر و آندروژنیک‌تر.) این استروئید در بین بدن‌سازان به دلیل حجم عضلانی بالا و احتباس آب پایین، محبوب شده است. این دارو به هیچ عنوان مصرف بالینی در انسان و حتی حیوان ندارد.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1. فارماکولوژی ورزشی
فصل 2. آشنایی با غدد درون‌ریز، نحوه عملکرد و نام گذاری استروئیدهای آنابولیک (کاربردی و ساده)
فصل 3. مبانی سلولی مولکولی استفاده از دارو (پیشرفته)
فصل 4. بررسی پیشرفته عوارض مصرف آندروژن (پیشرفته)
فصل 5. فارماکولوژی استروئیدهای آنابولیک (کاربردی)
فصل 6. فارماکولوژی سایر داروهای افزایش دهنده ‌ عملکرد و پپتیدی (کاربردی)
فصل 7. شیوه صحیح تزریق عضلانی دارو و توصیه های سلامت (کاربردی)
فصل 8. دوره بندی مصرف استروئیدهای آنابولیک (ساده و کاربردی)
فصل 9. تفسیر آزمایش خون (کاربردی و ساده)
فصل 10. تشخیص داروها و استروئیدهای آنابولیک اصلی از تقلبی (کاربردی و ساده)
فصل 11: داروهای کنترل‌کننده‌ی عوارض استروئیدهای آنابولیک/ آندروژنیک و سایر داروهای دوپینگی (کاربردی)
اصطلاحات تخصصی و تعاریف عملیاتی
پیوست
نام ژنریک و تجاری استروئیدهای آنابولیک (تولیدات رسمی و قانونی)
لیست استروئیدهای آنابولیک با نام ژنریک (عمومی)
لیست استروئیدهای آنابولیک با نام تجاری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فارماکولوژی ورزش و دوپینگ
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات حتمی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات437
زبانفارسی
شابک978-600-355402-3
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی، تخصص‌های پزشکی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فارماکولوژی ورزش و دوپینگ

علی امیرپور
۱۴۰۲/۱۰/۱۴
کامل‌ترین کتابی که تا به حال راجب به دوپینگ دیدم این کتابه خیلی کامله
امین پناهی زاده
۱۴۰۳/۱/۲۸
برای مربی‌ها و بدنساز‌های حرفه‌ای بسیار مفید هستش
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب فارماکولوژی ورزش و دوپینگ

برای دریافت کتاب فارماکولوژی ورزش و دوپینگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.