معرفی و دانلود کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید: چگونه یک دختر شاد و خلاق تربیت کنیم

عکس جلد کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید: چگونه یک دختر شاد و خلاق تربیت کنیم
قیمت:
77000 تومان - 8.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید: چگونه یک دختر شاد و خلاق تربیت کنیم

جنیس جانسن دییس، جامعه‌شناس و متخصص علوم تربیتی، در کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید آموزه‌هایی را گرد آورده که والدین دغدغه‌مند می‌توانند با توجه به آن‌ها به تربیت فرزندانی شاد، مقاوم و مسئولیت‌پذیر همت گمارند. تمرکز نویسنده در کتاب حاضر معطوف به مسائل و نکاتِ مربوط به تربیت فرزندان دختر بوده است.

درباره کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید

مسئله‌ی تربیت اصولی فرزندان باید اصلی‌ترین دغدغه‌ی خاطر هر پدر یا مادرِ مسئولیت‌پذیری باشد. چرا که این مسئله، به جرئت از مهم‌ترین و حساس‌ترین وظایفِ والدین به شمار می‌رود. امروزه اغلب صاحب‌نظران حوزه‌ی روانشناسی بر این باورند که شخصیت و منش افراد در بزرگسالی، عمدتاً بر پایه‌ی شیوه‌ی زیست ایشان در دوران خردسالی شکل می‌گیرد. بنابراین، ناگفته پیداست که کم‌وکیف زندگی روزانه‌ی کودکان، تأثراتی که ایشان در معرض مواجهه با آن‌ها قرار می‌گیرند، آموزه‌هایی که فرا می‌گیرند، و خلاصه، هرآنچه زندگی آن‌ها را می‌سازد، باید به دقت مورد نظر قرار گرفته و کنترل شوند. به عبارت ساده، ما باید با همان جدیتی که دلمشغول خوراک جسمانی فرزندانمان هستیم و در جهت فراهم آوردن اسباب رفاه مادی‌شان می‌کوشیم، نسبت به خوراک فکری و روحی آن‌ها نیز حساس و مسئولیت‌پذیر باشیم.

در راستای مطالب فوق، مایلیم کتابی با عنوان فرزندپروی آنطور که باید و شاید (Parent Like It Matters) را به شما معرفی کنیم. دکتر جنیس جانسن دییس در این اثر خواندنی آن دسته از نکات مهم تربیتی را که والدینِ آگاه باید در مواجهه با نیازهای فرزندان خود مدنظر داشته باشند، با زبانی ساده و لحنی صمیمی متذکر شده است.

هدف جنیس جانسن دییس از نگارش کتاب پیش رو، ارائه‌ی مفاهیم و آموزه‌هایی بوده که با اتکا به آن‌ها می‌توان به تربیت دخترانی شاد، مسئولیت‌پذیر، پویا، جسور، خلاق و مقاوم در برابر مشکلات، امیدوار بود.

اصلی‌ترین آموزه‌ای که با خواندن کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید فرا خواهید گرفت، نکاتی مهم در راستای فراهم ساختن بستری مناسب برای کودکان است که در دل آن بتوان به شکوفایی استعدادهای ایشان یاری رساند. جنیس جانسن دییس به خوبی توضیح می‌دهد که برای نیل به این هدف مهم، والدین باید علاوه بر توجه به رفتار خود با کودکان، در رابطه با رفتارشان با یکدیگر نیز وسواس به خرج دهند. چرا که پدر و مادر همواره نخستین الگوی فرزندان خویش‌اند.

نکته‌ی مهم در رابطه با کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید، بهره‌گیری نویسنده‌ی اثر از سال‌ها تجربه‌ی عملی خویش در کار با کودکان است. تجربه‌ای که به خوبی با دانش نظری وی در رابطه با علوم تربیتی ترکیب شده و پیوند یافته است. در همین راستا، مرور بخشی از مقدمه‌ی کتاب که منحصراً به توضیح همین نکته اختصاص دارد، خالی از فایده نیست:

«این کتاب، با استفاده از آگاهی‌های برآمده از تجربیات شخصی، با بهره‌گیری از نظرات و دیدگاه‌های تخصصی و با حکایت‌های شفافِ حاصل از یک دهه فعالیت من در ارتباط با دختران، طرحی را ارائه می‌دهد که دختران ما را تشویق می‌کند تا به متفکرانی منتقد، افراد عمل‌گرای بی‌باک و عوامل ایجاد تغییرات شادی‌بخش برای آینده‌ی ما تبدیل شوند... این کتاب، به شکلی آگاهانه و هدفمند، دختران و والدین را راهنمایی می‌کند تا با شروع تغییرات از خود و از اجتماعاتشان، نقش حیاتی خویش در ایجاد تحول در جهانی را که در آن به سر می‌برند، درک کنند.»

نکوداشت‌های کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید

- دکتر جنیس جانسن دییس به خوبی بر این نکته واقف است که خودآگاهی و سلامت فرزند به واسطه‌ی تربیتی صحیح به کف می‌آید. او در کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید اصول این تربیت صحیح را ارائه نموده است. (Amazon)

- راهنمایی درخشان برای پدران و مادرانی که مشتاق تربیت فرزندانی شاد، عامل، مؤثر، جسور، و برخوردار از ذهنیت انتقادی‌اند. ( the proud mother of teen activist)

- کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید راهنمایی خیره‌کننده و راهگشا برای هر پدر و مادری است که خواهان تربیت فرزندی سالم و موفق است. (Khalil Gibran Muhammad, author of The Condemnation of Blackness)

کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید مناسب چه کسانی است؟

والدینی که فرزند دختر دارند، مخاطبین اصلی جنیس جانسن دییس در کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید بوده‌اند.

با جنیس جانسن دییس بیشتر آشنا شویم

جنیس جانسن دییس (Janice Johnson Dias) نویسنده و جامعه‌شناس برجسته‌ی معاصر است. جانسن دییس در رشته‌ی جامعه‌شناسی دانشگاه تمپل تحصیل کرده و مدرک دکترای خود را (با گرایش جامعه‌شناسی شهری و سیاسی) از همین دانشگاه اخذ نموده است. عمده‌ی علاقه‌ی پژوهشی این نویسنده معطوف به حوزه‌ی تربیت و آموزش و پرورش است.

کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید بهترین اثر ترجمه‌شده از جنیس جانسن دییس به زبان فارسی است.

«نشر نوژین» با هدف ساده و علمی کردنِ آموزش مهارت‌های زندگی، به ترجمۀ مجموعه کتاب‌هایی همت گمارده است که متناسب با سبک زندگیِ امروزی تألیف شده‌اند. وجه تمایز این مجموعه کتاب‌ها این است که فقط به اصل موضوع می‌پردازند، به حاشیه نمی‌روند و می‌شود آنها را در کمترین زمان استفاده کرد. همچنین، برخی از این کتاب‌ها جنبۀ خودآموزی و خودیاری دارند که این روزها بسیار می‌تواند یاری‌دهنده باشد.

آنچه کتاب «فرزندپروی آنطور که باید و شاید» برای ما به ارمغان می‌آورد، مطالبی برای پرورش جوانان دوستداشتنی، هدفمند، متعالی و تحول‌گرا است. این کتاب برای افرادی که فرزند دختر دارند، به شکل حیرتانگیزی سودمند است، اما مطالب آن می‌توانند برای همهٔ ما مفید باشند. کتاب «فرزندپروری آنطور که باید و شاید» یک طرح جامع امروزی برای درک حقایقی در مورد خودمان و دخترانمان است تا دخترانمان بتوانند به جوانانی تبدیل شوند که آرزویش را داشتیم.

لحن گرم و محاوره‌ای نویسنده، حس راحتی و اعتمادبه‌نفس را در ما ایجاد می‌کند و «تکالیف» خوش‌طرحی‌که برای ما تعیین می‌کند، به‌خوبی ما را با وظایف و کارهایی که باید انجام دهیم درگیر می‌کنند. در پایان این کتاب می‌توانیم از یک دریچهٔ جدید به خودمان به‌عنوان والدین نگاه کنیم. و در نهایت، می‌توانیم به شکلی واقعی به فرزندانمان، با تمام شگفتی‌ها و توانایی‌هایشان، نگاه کنیم. برای فرزندپروری کردن با عشق، با هدف، و با سپاسگزاری هیچ وقت دیر نیست.

این کتاب به بررسی چگونگی خلق بی‌پروایی و توانایی در دختران می‌پردازد و درصدد این است که مطمئن شود که دختران نیز احساس امنیت می‌کنند – احساس امنیت برای حرکت آزادانه، برای اشتباه کردن، برای ابراز عقایدشان، و احساس امنیت برای خلق جهان‌های خودشان. این کتاب، در مورد اهمیت جایگاه دختران در تاریخ خانوادگی و فرهنگی‌شان بحث می‌کند. علاوه بر اینها، موضوعاتی که پیرامون شکل ظاهری دختران، زمان‌بندی کارهای شخصی آنها، فعالیت‌های دانشگاهی و علمی آنها، فعالیت‌های فوق برنامه‌ای‌که دارند، دوستی‌ها و فشارهای اجتماعی وارد بر آنها شکل می‌گیرند را بررسی می‌کند.

این کتاب، با استفاده از آگاهی‌های برآمده از تجربیات شخصی، با بهره‌گیری از نظرات و دیدگاه‌های تخصصی و با حکایت‌های شفاف حاصل از یک دهه فعالیت نویسنده در ارتباط با دختران، طرحی را ارائه می‌دهد که دختران ما را تشویق می‌کند تا به متفکرانی منتقد، افراد عمل‌گرای بی‌باک و عوامل ایجاد تغییرات شادی‌بخش برای آیندهٔ ما تبدیل شوند. این کتاب، به شکلی آگاهانه و هدفمند، دختران و والدین را راهنمایی می‌کند تا با شروع تغییرات از خودشان و از اجتماعات خودشان، نقش حیاتی‌شان در ایجاد تحولات در این جهان را درک کنند.

در بخشی از کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید می‌خوانیم

برای اینکه به دختران خود آموزش دهید، باید کارتان را با به چالش کشیدن قوانین ناعادلانه و نابرابر در محیط خانه آغاز کنید. به آن‌ها نشان دهید که برای اقدام کردن، داشتن نقطه‌نظر و بینش ضروری است و به او بفهمانید که نقد کردن، در رشد شخصی و رشد تفکر انتقادی او ارزش زیادی دارد. می‌توانید برای انجام این کار، به دخترتان کمک کنید که خود را در یک بستر زمینه‌ای بزرگتر درک کند، اما همیشه از چیزهای کوچک پیرامون او شروع کنید. تلاش کنید پاسخ پرسش‌هایی مثل این پرسش‌ها را پیدا کنید: او برای چه چیزهایی ارزش قائل است؟ افراد پیرامون او، چه خانواده و چه دوستانش، چه کسانی هستند؟ آیا گروه افراد پیرامون او منسجم هستند؟ آیا انتخاب‌های خوبی می‌کند و می‌تواند دهکده‌ای برای خود بسازد که افراد آن از او حمایت کنند و به او انرژی دهند؟ پاسخ به این سؤالات، در درک ارزش‌های او کمک زیادی به شما می‌کند و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این اطلاعات، قادر خواهید بود درک کنید که چطور به‌بهترین نحو می‌توانید به او کمک کنید تا تحمل عدالت را داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر، اگر می‌خواهید فرزندانی تغییرساز را تربیت کنید، باید خودتان الگویی برای آن‌ها باشید و یکی از روش‌هایی که می‌توانید این کار را انجام دهید این است که آزادانه و مکرراً انتقادات خود را بیان کنید.

وقتی با مارلی وقت می‌گذرانم، هرگز از بیان نقدهایی که به چیزهای اطرافم دارم خودداری نمی‌کنم. ناعدالتی‌ها یا جنبه‌های اخلاقی شک‌برانگیز را نقد می‌کنم. برنامه‌های تلویزیونی، آهنگ‌های محبوب، ویدیوهای یوتیوب، شخصیت‌های فرهنگ پاپ، دوستان مارلی و حتی دوستان و خانوادهٔ خودم را نیز نقد می‌کنم. من مسئول هستم در مورد هر کسی یا هر چیزی‌که ممکن است باعث افزایش نابرابری‌ها شود، اخطار دهم؛ در مورد هر کسی‌که بذر بی‌اعتمادی را می‌کارد، هر کسی‌که از مصرف‌گرایی تجملاتی استقبال می‌کند و هر کسی‌که باعث به‌وجود آمدن حس نفرت از خود در فرزندم شود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
بخش اول: دخترتان چه کسی است؟
فصل 1: نگاهی در آینه
فصل 2: روحیهٔ شادمانی
فصل 3: پرورش روحیهٔ قدرشناسی
فصل 4: به دخترتان بیاموزید که خودش را تحسین کند.
بخش دوم: شما چه کسی هستید؟
فصل 5: داستان زندگی شما چیست؟
فصل 6: تجربیات ناگوار کودکی خود را بشناسید.
بخش سوم: دنیای دخترتان چه‌جور جایی است؟
فصل 7: ساخت بسترهای زمینه‌ای و ارزش قائل‌شدن برای میراث به‌جامانده
فصل 8: آزادانه انتقاد کنید
فصل 9: نگذارید دخترتان تَک باشد
فصل 10: یک پشتوانهٔ امن برای او خلق کنید
بخش چهارم: تغییرساز
فصل 11: حس کنجکاوی را در او تشویق کرده و تخیل او را بیدار کنید
فصل 12: فضایی را برای شنیدن نظرات او ایجاد کنید
فصل 13: علایق او را پرورش دهید
فصل 14: چرا باید همزمان با پیشرفت خود، دیگران را نیز از زمین بلند کنیم
فصل 15: آغازگر اقدامات اجتماعی باشید
پیوست الف: زندگی از طریق فلسفه‌های راهنما
پیوست ب: ارزیابی‌های اردوگاه دختران
پیوست پ: پروژهٔ تعهد متقابل
دربارهٔ نویسنده
منابع
کتابشناسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید: چگونه یک دختر شاد و خلاق تربیت کنیم
نویسنده
مترجممنصور دوعلی، سمیرا شرکت رضوی
ناشر چاپیانتشارات نوژین
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات338
زبانفارسی
شابک978-622-98783-6-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی، کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک
77000 ت - 8.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید

فاطمه شوشتری
۱۴۰۱/۱۰/۱
عالی بود واقعا به موقع خوندمش و بهم کمک کرد کتاب بسیار عالی برای مادران
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید

برای دریافت کتاب فرزندپروی آنطور که باید و شاید و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.